fbpx

Papieren TJ Sport nog niet op orde: “Er is enige bezorgdheid”

Door , woensdag 7 december 2016 om 08:21
Papieren TJ Sport nog niet op orde: “Er is enige bezorgdheid”

Giuseppe Saronni (links) - foto: TJ Sport/Lampre-Merida

Het is nog allerminst zeker dat TJ Sport volgend seizoen tot de WorldTour behoort. De Chinese opvolger van Lampre-Merida behoorde niet tot de ploegen die een licentie ontvingen van de UCI, het moet namelijk nog papierwerk op orde maken. Daarnaast is het trainingskamp voor december gecanceld, meldt VeloNews.

Bezorgdheid
“Het is een zeer lastige periode en de situatie ontwikkelt zich”, zeggen officials van de ploeg tegen VeloNews. Sponsormanager Mauro Gianetti reisde op en neer naar China om daar de papieren rond te krijgen. “Er is enige bezorgdheid ja, zeker tot we de bevestiging van de UCI krijgen”, aldus ploegleider Mario Scirea. “We moeten werken voor 2017 en laten de rest over aan Giuseppe Saronni (algemeen manager, red.). Het is niet dat hij renners heeft aangetrokken en achterover is gaan zitten, alsof hij dit allemaal uit zijn duim zuigt. De contracten heeft hij in zijn hand.”

Nadat bekend werd dat TJ Sport nog geen licentie had gekregen, gaf de ploeg zelf aan om tijd te hebben gevraagd. “Ons is verzekerd dat het enkel een bureaucratisch probleem was, dus we maken gewoon een planning voor 2017 zoals we dat normaal ook zouden doen”, zegt Scirea. “Onlangs zijn een tiental renners nog naar een dokter gegaan voor de benodigde check-ups, zodat zij een koerslicentie kunnen ontvangen.”

De deadline om de juiste documenten in te leveren bij de UCI is 15 december.

Zwart gat?
Insiders melden echter aan VeloNews dat zij ongerust zijn dat het hele TJ Sport-project een zwart gat is, net als de ploegen van Pegasus en Sony Ericsson, die er nooit kwamen. Daarnaast zegt een teammanager van een andere ploeg dat hij benaderd is door zaakwaarnemers van TJ Sport-renners om navraag te doen naar eventuele vrije plekken, voor het geval de Chinees-Italiaanse formatie uit elkaar valt.

Dit artikel delen:

26 Reacties

TiesW 7 december 2016 om 08:24

Chinese wielersoap!1!!

Romy2007 7 december 2016 om 08:27

Deze ploeg gaat klappen. Als ie er komt, gaat het met Italiaans geld zijn. Begrotingstekort is miljoenen, heb ik uit betrouwbare bron. Europcar kreeg geen WT licentie vanwege tekort half miljoen. Succes met deze troep UCI

Romy2007 7 december 2016 om 08:28

Er is voor iemand als meintjes nog een WT ploeg zei manager hunter tegen Cyclingtips. En verder? Zie deze tweet met ploeggrootte https://twitter.com/ammattipyoraily/status/806380815995244544

achtpuntzes 7 december 2016 om 08:35

tja, als je je zaakjes niet op orde hebt houdt het natuurlijk op.

Koersmaniak 7 december 2016 om 08:46

De eerste documenten waren in het chinees opgemaakt ofzo?
Vreemd dat dit niet zou doorgaan terwijl de Chinese overheid achter deze ploeg zou zitten.
Laat ons hopen voor de renners en medewerkers dat alles toch nog in orde komt, anders staat er 50 man op straat.
Maar als men eerst stelt dat het louter bureaucratisch is en men 2017 gewoon voorbereid zoals anders, waarom gaat het trainingskamp dan niet door?
Is het materiaal/kledij ook niet in orde, werd het trainingskamp niet betaald?

Romy2007 7 december 2016 om 08:52

De colnago’s staan nog in de fabriek. De kleding is door champion system nog niet eens gemaakt, aldus velonews en cyclingtips

Kirsipuu 7 december 2016 om 09:11

Als supporter van ADO Den Haag komt mij dit zo bekend voor, nooit aan beginnen!

josi 7 december 2016 om 09:41

Sneue zaak, voor je het weet staan er zomaar tientallen mensen op straat. Hopelijk komt alles nog in kannen en kruiken. Je zou toch verwachten dat er vooraf de nodige garanties zijn gesteld.

Kwouter 7 december 2016 om 09:42

Ik kijk nu even naar de lijst van renners en hebben toch best wel veel sterke renners ertussen staan.

Ciclismo92 7 december 2016 om 09:49

Ik moest ook gelijk aan die hele ADO-soap denken. Gaat toch het een en ander mis in de communicatie met China blijkbaar, wat is dat toch?

Jeff®ey 7 december 2016 om 09:58

Ze hebben ook maar 20 renner onder contract staan volgend jaar. Ik vrees dat dit weer een spookploeg gaat worden.

dustin 7 december 2016 om 10:15

En de Tour of Guangxi WT maken?
De UCI moet betere afspraken maken met de chinese overheid. Als dit soort chinese toestanden steeds vaker gaan spelen in het wielrennen verliezen ze toch hun credits en verdienen ze niet een WT wedstrijd.

ditisdavid 7 december 2016 om 10:37

Er dreigen ook aardig wat carrières kapot te gaan zo. Ulissi, Costa, Meintjes en Modolo zullen wel een ploeg vinden mocht het inderdaad in elkaar klappen, maar de rest?

Attack 7 december 2016 om 11:02

Ben ik de enige die niet snapt waarom nieuwe ploegen altijd uitstel kregen voor het indienen van papieren? Je kan het hele jaar er al aan werken en je kent de datum dat je die papieren moet inleveren.
Stel dat het nu niet rond komt dan komen er velen mensen zonder baan te zitten.

Kingstown 7 december 2016 om 11:22

@ Attack:

Als er geen uitstel wordt gegeven dan zitten er ook veel mensen zonder baan. Mede daarom zal er wel enige coulantie zijn. Als het niet doorgaat dan zijn er maar heel weinig partijen die daar voordeel bij hebben en dan worden de regels weleens opgerekt.

Attack 7 december 2016 om 11:28

@Kingstown
Daar heb je gelijk in maar nu hebben de renners en staf bijna geen tijd om ergens anders een plekje te vinden waar ze anders toch meer tijd zouden hebben.
En miss hadden ze dan ook eerder nog naar een andere sponsor kunne zoeken

Frits des Jeux 7 december 2016 om 12:50

Even Den Haag bellen.

zacht 7 december 2016 om 13:15

Aziaten vooraf laten betalen. Problemen solved.

Scotty 7 december 2016 om 14:06

Heeft volgens mij ook te maken met een cultuur/zakendoen-kwestie.

Al die managers die YEN-tekens in hun ogen krijgen bij interesse van een Chinese investeerder zouden ook wel de hand in eigen boezem mogen steken.

jvh93 7 december 2016 om 15:29

Nooit voorstander geweest van chinese investeringen. Chinezen hebben zoals scotty zegt een hele andere cultuur en doen heel anders zaken dan wij in Europa gewend zijn. De managers van de ploegen hadden inderdaad beter voorbereid moeten zijn op dat soort zaken

Hermantk 7 december 2016 om 15:31

+1 voor twee bovenstaande reacties. Zit een gapend gat tussen onze zakencultuur en die van hen, die je niet opvult met handtekeningen.

Laatste man 7 december 2016 om 15:53

Hopelijk komt het goed. Vooral voor de mindere goden, stafleden en Lampre (op zo’n manier verdwijnen mag niet voor deze klassieke sponsor) is het bidden.

Wij doen al jaren zaken met een aantal Chinese bedrijven. Eigenlijk nooit een probleem geweest. Snel met geld of levering. Daarnaast correct en met kwaliteit. Wellicht scheelt het dat wij niet het grootste bedrijf daar hebben benaderd en eerst zijn gaan praten aldaar.

Polleke 7 december 2016 om 18:49

Dit wist de UCI al weeeken, zie de souplesse waarmee er uit het niets opeens 18 WT ploegen mochten zijn en dat daarop niet eens reactie kwam van ASO, de vragende partij voor maar 17 WT teams….

Verweggistan 7 december 2016 om 19:02

Ik heb niet heel veel verstand van dit soort constructies. Maar volgens mij is TJ Sports geen sponsor, maar een soort investeringsmaatschappij. TJ Sports heeft het grootste deel van de aandelen in het bedrijfje achter Lampre gekocht van Saronni voor een mooi bedrag (voor Saronni). TJ Sports is dus net zoiets als GreenEdge of Slipstream.
TJ Sports moet nu dus een hoofdsponsor zoeken voor de ploeg; dat leek niet zo'n probleem omdat meerdere bedrijven en overheden in China weer een aandeel hebben in TJ Sports.
Daarnaast zijn Lampre en Colnago ook aan de ploeg verbonden als co-sponsors.
Het probleem is nu dat die bedrijven en overheden in China niet op tijd met het sponsorgeld over de brug komen (dat is hetzelfde probleem als bij ADO). Ik heb laatst gelezen dat dat te maken heeft met de Chinese manier van zakendoen/ het kopen van een club. Zodra ze iets gekocht hebben is de gedachte dat het van hen is en zij bepalen wanneer ze met geld over de brug komen en vooral met hoeveel geld; als het team wedstrijden wint willen ze wellicht wel meer investeren. Maar de UCI (of KNVB ) willen van te voren weten hoeveel er minimaal geïnvesteerd gaat worden, willen een bankgarantie enz, willen een businessplan enz. Terwijl de Chinese eigenaar dat beschouwt als onnodige bemoeienis met zijn eigendom. (ik weet niet of dat waar is, maar het zou veel verklaren).
Saronni is nog manager bij de ploeg, maar heeft zijn zakken natuurlijk gevuld met TJ Sports geld, En daardoor ook zijn lot er aan verbonden. Het is niet makkelijk om nu een andere sponsor te vinden, hij is immers niet de eigenaar meer van de ploeg.
Het voordeel voor TJ Sports van het kopen van de licentie van Lampre is dat het verzekerd is van een WT licentie. Bij het creëren van een nieuwe ploeg is dat afwachten.

rahimns 8 december 2016 om 18:38

Volgens de eigenaar van PCS wordt de ploeg volgend jaar een procontinentale ploeg en zou Meintjes terug gaan naar DimmensionData en Costa naar Katusha.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair