Davide Cassani is al een tijdje bezig met het opzetten van een nieuwe wielerploeg, maar nu lijkt er ook daadwerkelijk schot in de zaak te komen. Volgens Velonews zal de oud-renner en bondscoach binnen afzienbare tijd een nieuw Italiaans ProTeam presenteren.
Volgens meerdere bronnen zal het Italiaanse Bianchi de fietsen leveren voor de nieuwbakken formatie. Er is nog veel onduidelijk over het project van Cassani, maar het Italiaanse koffiemerk Caffè Borbone wordt genoemd als hoofdsponsor. Cassani houdt zich op de vlakte, als Velonews hem vraagt naar zijn plannen. “Op dit moment is nog niks zeker. Ik ben nog hard aan het werk. Over een maand verwacht ik meer duidelijkheid, denk ik.”
Er is een mogelijkheid dat Cassani al tijdens de Giro d’Italia met meer nieuws komt. De oud-renner hoopt met zijn ploeg te starten op ProTeam-niveau. In de wandelgangen gaan de namen van Diego Ulissi, Alessandro Fedeli en Matteo Trentin rond als mogelijke versterkingen. Laatstgenoemde lijkt echter zijn aflopende contract bij UAE Emirates te verlengen.
De inmiddels 61-jarige Cassani hoopt met zijn nieuwe ploeg het Italiaanse wielrennen een impuls te geven, zo liet hij eerder dit jaar weten aan La Gazzetta dello Sport. De bedoeling is om in 2023 met een ‘Made in Italy’ ploeg aan het seizoen te beginnen: een team met Italiaanse sponsoren, fietsen en renners. Cassani benadrukt dat het hier gaat over een project voor de lange termijn. “Het doel is om uiteindelijk de stap te zetten naar de WorldTour. Het is niet dat we na een jaar zeggen: ‘goed, we stoppen ermee’.”
20 Reacties
Malucelli en Conci zouden ook goede renners zijn voor die ploeg
Op zich heel leuk, maar ik verheug me pas als alles zeker is. Hoeveel aangekondigde ploegen hebben we niet uit elkaar zien vallen voordat ze begonnen waren.
veel, heel veel !
Ik begrijp dat Rasmussen is aangezocht als trainer/coach?
Nee die maakt zijn comeback.
Nog 1 italie heeft een protour team nodig
UAE is eigenlijk meer Italiaans dan UAE’s… uit de asse van Lampre onstaan en nog steeds bassis in Italie, personeel grotendeels Italianen, enz…
Uae meer een vreemdelingen legioen
Niet te geloven eigenlijk, dat Italië geen pro Tour team heeft, met al die koersen op Italiaanse bodem.
Tirreno . MSR. Ronde vd Alpen. Giro. Ronde v Lomb. Die ontelbare semi klassiekers , Nog wat meerdaagse wedstrijden.
Precies, en dan nog die parels door Toscane als Strade Bianche. Ik mis het knalroze van Lampre en fluo-geel van Liquigas. Hoop van harte dat de Italianen weer een stevig team kunnen bouwen…
Daarvoor heb je wel: eolo, androni en bardiani die al die koersen rijden
Dan zie ik eerder Eolo doorgroeien, ik veronderstel dat die met namen als Basso en Contador ook geld kunnen vinden bij grotere sponsors. Misschien de Italiaanse enclave van Astana overnemen.
Anderzijds zorgt Contador er dan weer voor dat ze een half dozijn matige Spanjaarden moeten meesleuren, dat helpt niet.
Het aandeel Belgische, Nederlandse en Franse ploegen op het hoogste niveau is hoog, maar traditionele landen als Italië en Spanje zijn op het hoogste niveau slecht bedeelt. De omkadering van Bahrain en UAE is wel Italiaanse georiënteerd maar dat is niet echt hetzelfde.
15-20 jaar geleden kleurde de top-10 van de Giro quasi helemaal Italiaans. Maar nu … Italië verdient nog eens een groot talent voor grote rondes.
Goed punt, en toch heb ik niet het idee dat er geen renners worden opgeleid in Italië.. mist er een structurele aanpak die in Nederland wel tot succes leidt en niet in Italië?
@Steven E toen waren de Giro’s over het algemeen wel leuker om naar te kijken. Werd minder berekenend gereden. De omslag kwam rond 2010 toen het parcours alsmaar spectaculairder moest en er buitenlandse toppers moesten komen en de concurrentie met de Tour aangegaan moest worden.
Nou je ziet het gisteren. Een halve massasprint op de Blockhaus. Speldenprikje hier en daar, maar weinig spektakel.
Geef mij dan maar de strijd tussen de Italianen en accepteer je plek op de kalender en de status van je koers.
@FDJ
Dit stoort me bijna in iedere grote ronde. Je gaat uitgebreid voor een bergrit zitten en dan wachten ze tot de laatste berg en het liefst op de laatste 3 km met aanvallen. Persoonlijk denk ik dat er in bergetappes onderweg meer met bonificatieseconden gedaan moet worden om alles aanvallender te maken. Bijv. bij iedere klim van +10km op ieder kilometer 3,2,1 boniseconden te vergeven.
Daar kun je je aan storen. Maar is de nieuwe realiteit. Ze pakken minder. Hebben daardoor minder cartouches. En vaker een slechte dag.
Het zal nog moeilijk genoeg zijn voor een een Italiaan om een rit te winnen.
In het klassement moeten de oudjes Nibali en Pozzo proberen een top tien plaats te behalen. That’s all.
Er zijn er in elk geval al 7 gratis op te halen bij het gasploegje-waarvan-we-de-naam-niet-mogen-noemen die zullen staan springen om zich te bewijzen. Er zijn 60 Italianen die momenteel WT of PCT rijden die nog geen contract hebben, dus de vijver is op dit moment in ieder geval nog diep genoeg.