Organisatie Vuelta a Burgos legt fout voor massale val in rit twee bij David Dekker

Organisatie Vuelta a Burgos legt fout voor massale val in rit twee bij David Dekker

David Dekker - foto: Cor Vos

donderdag 4 augustus 2022 om 17:11

De wedstrijdorganisatie van de Vuelta a Burgos heeft bij l’Equipe gereageerd op de massale en harde valpartij in de laatste kilometer van de tweede etappe. Daarbij kwam David Dekker in derde positie ten val, doordat een verkeersdrempel het stuur uit zijn handen rukte. Het halve peloton ging vervolgens over hem heen, met tal van blessures bij verschillende renners.

Koersdirecteur Marcus Moral wil niet de verantwoordelijkheid van de valpartij dragen en legt de schuld vooral bij Dekker. “Het was geen verkeersdrempel, maar een zebrapad van niet meer dan 2,5 centimeter hoog. Op een helling”, beweert de Spanjaard. “Dit obstakel werd aangegeven door markeringen op de grond en door het vlaggen van een seingever. We hebben in de voorbereiding de laatste drie kilometer aan de renners laten zien. Het is onmogelijk om een parcours te vinden door rotondes of passages zoals deze te verwijderen.”

“Het is een fout van David Dekker”, vindt de koersdirecteur. “Hij heeft dat intussen ingezien en om vergeving gevraagd. Dat doe ik nu ook. Ik zeg niet dat het alleen de schuld van de renner is. Het is de schuld van iedereen. Maar we kunnen de koersorganisatie niet aanvallen als het obstakel wel is aangegeven. Ik denk dat de laatste kilometers van de tweede etappe correct waren. We nemen onze verantwoordelijkheid, maar daarop mag men ons niet demoniseren”, geeft Moral mee. Door de val gaven verschillende renners op.

Wat schrijven de reglementen voor?

Een blik in de Organiser’s Guide to Road Events van de UCI leert ons een aantal zaken over de veiligheid in de laatste kilometer.  Op pagina 95 is te lezen dat een wedstrijdorganisatie ervoor moet zorgen dat grote obstakels ‘zoals wegversmallingen, verkeerseilanden en -drempels’ vermeden worden in de laatste kilometers en niet aanwezig moeten zijn in de slotkilometer. Op pagina 161 staat dat de organisator moet zorgdragen voor een goede signalering op redelijkerwijze afstand en dat deze vermeld dienen te worden in de technische gids.

Bestudering van de technische gids van de Vuelta a Burgos laat zien dat de plek van het ongeval is aangeduid als gevaarlijk, bovenaan bladzijde 51. In het routeboek staat letterlijk ‘voorzichtigheid voor een verhoogde passage’. De discussie die nu overblijft is of het vermeende zebrapad dan wel verkeersdrempel, een major obstacle is. Maas in de wet of niet: de organisatie lijkt met een seingever en het aangeven van de hindernis in het routeboek, te hebben voldaan aan de veiligheidsvoorschriften van de UCI in de organisatiehandleiding.

Dekker reageert: “Als er geen drempel ligt, val ik niet”
Naar aanleiding van de uitspraken van Moral zocht WielerFlits contact met de hoofdpersoon in kwestie. Die was duidelijk in zijn commentaar: “Ik maak een fout door niet goed genoeg mijn stuur vast te hebben, om met meer dan 75 kilometer per uur over de drempel te klappen. Maar verder is het volgens mij simpel: als je een UCI-regel overtreedt, ben je fout. Toch?”, doelt hij op op de Organiser’s Guide to Road Events. Dekker – die het laatste jaar de pech blijft opstapelen – hield zelf aan zijn valpartij vooral schaafwonden over en naar eigen zeggen gebroken moraal.

“Als er geen drempel ligt, val ik niet”, gaat hij verder. “Rijden we dezelfde weg in tegengestelde richting (dus omhoog, red.), dan rijden we veertig kilometer per uur en val ik of iemand anders ook niet. Als ik mijn stuur wél goed genoeg vasthoud, gebeurt dezelfde valpartij misschien in het bolletje van het peloton ergens tussen plek twintig en veertig. Als renners moeten wij de regels volgen: niet liggen op de bovenbuis (de super tuck-positie, red.), sprinten in een rechte lijn en afval op de juiste plek weggooien. Dan moeten organisatie de regels goed genoeg volgen, maar zeker moet de UCI zelf beter toezicht houden.”

“Ik besef me dat ik een fout maakte waar ik zelf ook de gevolgen van draag, in de eerste plaats”, zegt Dekker. “Maar een drempel zo dicht op de finish en wetende dat het in een dalende lijn ligt, is vragen om problemen. Niemand valt of veroorzaakt een val vrijwillig, maar het peloton wordt wel vrijwillig over dit parcours gestuurd. Je hebt te maken met een op hol geslagen peloton dat strijdt om een etappezege en klassementsrenners die zo dicht mogelijk willen eindigen in elke etappe. Dan weet je dat er minimaal op de limiet gereden wordt en daarmee horen een organisatie, de parcoursbouwer én UCI rekening mee te houden.”

Bekijk hieronder de beelden van de zware val

Dit artikel delen:

90 Reacties

Sean Kelly 4 augustus 2022 om 17:19

Als ik de ploegleiding van Jumbo was zou ik nu lekker met zijn allen naar huis gaan om een statement te maken.

Al Phila 4 augustus 2022 om 17:38

eens ! ………..

sooike 4 augustus 2022 om 17:49

Dat mogen ze niet van mijnheer Frits. Jumbo opent binnenkort in Torremolinos een winkel !

AdZ 4 augustus 2022 om 18:34

En dan graag de etappe winst inleveren …

Shinzawai 4 augustus 2022 om 19:25

@sooike: Torremolinos is een heel eind weg van Burgos.

Maarten_85 4 augustus 2022 om 21:29

Misschien niet de snuggerste zet als je een paar weken later een grote ronde rijdt in hetzelfde land.

Pietspeed 5 augustus 2022 om 00:14

De hoeveelheid kritiek geeft eerder aan dat de organisator fout is, dan dat er sprake is van demoniseren.
Een aanduiding in het routeboek van precaucion elevado paso en een seingever betekent nog niet dat daarmee 'een major obstacle' vermeden is. Het gaat hier om de combinatie van snelheid en verhoogde oversteek, zebrapad in de laatste km. Die zgn 2,5 cm kan al snel als lanceerplatvorm beschouwd worden. Denk dat Roglic dat kan bevestigen. Onacceptabele gevaarzetting richting een sprint.
Bus in en naar huis idd.

Aart van Woud 5 augustus 2022 om 09:54

Waarom etappewinst inleveren AdZ?

xistnc 4 augustus 2022 om 17:20

Wat is een ‘redelijkerwijze’ afstand?

De seingevers stonden natuurlijk zeker niet op een redelijke afstand. Deze stonden naast het ‘zebrapad’, eentje zelfs buiten de hekken.

zacht 4 augustus 2022 om 18:15

Wel erg inventief, die seingever met het bord:
https://twitter.com/StatsOnCycling/status/1554900968566816768?t=jd-etwNx_6SuW9r-mesTkQ&s=19

xistnc 4 augustus 2022 om 18:57

Jij zit op Twitter?

zacht 4 augustus 2022 om 20:30

Niet om te tweeten ;)

Willem Kieft 4 augustus 2022 om 17:22

Heerlijk, managers doe een verantwoordelijkheid zo nemen….. Gelukkig heeft Dekker om vergeving gevraagd.
Jezus wept.

Davide_Formolo 4 augustus 2022 om 17:24

Ik vind de reactie van Dekker toch een stuk beter de lading dekken dan die van de koersdirecteur. De UCI-regels zijn toch duidelijk? Die drempel had daar niet mogen liggen in de laatste kilometer, dus de organisatie zit gewoon fout en de UCI had dit beter moeten controleren. Dekker had ook wat beter op kunnen letten, maar dit parcours had gewoon niet gemogen.

Quincy Adams (aka voorwiel) 4 augustus 2022 om 20:46

Ze dekken zich in door het geen drempel te noemen, dan wordt het een plaatselijke verdikking van asfalt. En dan mag het wel.

Mwielerfan 5 augustus 2022 om 08:25

Maar spreken zichzelf tegen door de situatie ook gevaarlijk te noemen. Het is of niks en niet gevaarlijk, of gevaarlijk dus mag niet.

EricV 4 augustus 2022 om 17:24

En zeker de sprinters zijn op de hoogte van de laatste kilometer. Dus voortaan ff stuur vasthouden dekkertje

pirazzi 4 augustus 2022 om 17:31

Een zebrapad kun je nauwelijks een verkeersdrempel noemen.

Quincy Adams (aka voorwiel) 4 augustus 2022 om 23:23

Een verkeersdrempel kun je nauwelijks een zebrapad noemen.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 4 augustus 2022 om 17:33

Fantastisch dat er eindelijk is eens een organisatie is die het lef heeft zich uit te spreken tegen het steeds erger wordende koersgedrag van de heren renners. Maar hij zal wel weer volkomen afgefikt worden hier.

Nu nog een gezamelijk statement van alle koersorganisatoren richting de renners graag: Of jullie gaan eens normaal doen door niet als een stel doorgesnoven beesten te koersen, of jullie zijn niet meer welkom. Renners brengen met hun gedrag, bijbehorende levensgevaarlijke situaties en valpartijen, en constante gezeik op de organisaties en totale gebrek aan zelfreflectie de sport gigantisch in diskrediet.

Uiteindelijk hebben de renners de koersorganisatoren veel harder nodig dan andersom, alleen lijken ze dat niet helemaal te begrijpen.

Gijsbert Van Beers 4 augustus 2022 om 18:14

@Cheetah,
Ik ben fan van je werk, maar hier sla je de plank danig mis.

Er was hier wat mij betreft nog geen sprake van roekeloos rijgedrag, wel een peloton dat op hoge snelheid op de finish af ging. Maar geen gekwak of gedoe op het moment van de val.
Er lag ook een zebrapad/drempel/obstakel of net onder welke definitie je hem plakt, op een plek waar de snelheid hoog is, en die normaal gesproken bedoeld is om de snelheid van weggebruikers te verlagen. Alleen… je zit in een wedstrijd waarbij het de bedoeling is om net wat harder te gaan dan je opponent. Vandaar ook het reglement over de laatste km.

Dit is wat mij betreft typisch zo’n gevalletje waarbij zowel de UCI, wedstrijdorganisatie, renners en ploegen geen van allen vrijuit gaan.

YogiBear 4 augustus 2022 om 18:35

Dus, als ik het goed begrijp; de organisatie houdt zich niet aan de regels en dat is volgens jou de de schuld van de renners. Rare vorm van redeneren heb jij zoals (bijna) gewoonlijk.

Marik 4 augustus 2022 om 18:37

edit wf: niet doen

Harry Hek 4 augustus 2022 om 18:40

En nog steeds geen ban voor dit figuur, heeft deze aandelen Wielerflits of wat?

paul s 4 augustus 2022 om 18:42

edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten

Big L Cycling 4 augustus 2022 om 18:49

…. ga lekker wat anders doen

Dus de renners van TJV mogen niet heel hard fietsen om te winnen? Got it!

paustovski 4 augustus 2022 om 19:13

Bizar hoe mensen hier reageren op deze reactie. Hij wordt uitgescholden en moet verwijderd worden omdat mensen het niet met hem eens zijn. Trieste types hier.

Murcia 4 augustus 2022 om 19:32

De Cheetah leert al, een reactie waarin TJV niet meer voorkomt en in plaats daarvan de schuld voor 100% bij alle deelnemende ploegen wordt gelegd. Er is evolutie, hulde!

tdola 4 augustus 2022 om 19:37

edit wf: niet doen

paustovski 4 augustus 2022 om 20:00

@tdola wat uit zijn reactie is precies in strijd met de huisregels hier dan en moet niet kunnen?

Ik dacht even dat we met z’n allen hadden besloten om hem te negeren. Vanaf nu doen? :)

Michiel 4 augustus 2022 om 20:13

Nah, dan heb je niets meer aan je nicks.

Frits van Jumbo 4 augustus 2022 om 22:05

Iemand overtreedt hier de huisregels, maar het zal de schuld zijn van de andere forumleden. En WF doet een UCI ’tje

Quincy Adams (aka voorwiel) 4 augustus 2022 om 23:30

Ik snap je punt jachtluipaard (mij even onduidelijk met welk vd roofdieren ik het genoegen heb). Alleen druist dat standpunt in tegen het doel vd wedstrijd: wie er als eerste bij het streepje is. Van inhibitie is geen sprake meer in die context. Het is sneller, slimmer dan je tegenstander. En af en toe iets meer risico zoeken in de hoop / het vertrouwen dat je inschatting correct is. Uiteindelijk gaat het om die wedstrijd en dient de organisatie een parcours aan te bieden waarbinnen die wedstrijd fatsoenlijk afgehandeld kan worden. Het mag mi nooit gaan om het parcours zelf.

Murcia 4 augustus 2022 om 17:33

Zeggen dat het de schuld is van iedereen, maar eerder en erna doodleuk beweren dat het alleen maar de schuld is van Dekker. Zo kennen we er wel meer bij wedstrijdorganisaties, heerlijk is de verklaring over het zebrapad van 2,5 cm hoogte. Compleet gelul natuurlijk, bij die hoogte hoef je niks te melden over gevaar. Dan toont David zich een stuk eerlijker in zijn verhaal.

xistnc 4 augustus 2022 om 17:42

Op een heuveltje hè. Die 2,5cm geldt alleen voor de witte vlakken zelf. En tja, dat heuveltje ligt er nu eenmaal.

josi 4 augustus 2022 om 17:34

Je kunt het wel een zebrapad noemen, maar zo’n hobbel hoort natuurlijk niet thuis in een slotkilometer. Als een peloton daar op volle snelheid overheen dendert in de finale kun je een valpartij wel incalculeren.

Maar gelukkig neemt de organisatie zijn verantwoordelijkheid, dus het zal vast wel niet snel opnieuw gebeuren…

Pietspeed 5 augustus 2022 om 00:29

Je neemt tenminste het risico van een val op de koop toe. Gelet op de dalende sprintaankomst met ‘gevaarlijke’ dranghekken, had de organisatie beter moeten weten. Major obstacle is een 2,5 cm verhoogde asfalt oversteekplaats / zebrapad, whatever you name it, zeker wel icm de snelheid van een aanstormend pak.

debarreman 4 augustus 2022 om 17:35

Hier is de technical guide in het Spaans, in Frankrijk in het Frans en in Polen in het Pools.
Je moet wel een talenwonder zijn …

Al Phila 4 augustus 2022 om 17:36

En daar gaat weer een Karmeliet ! Hmmmmmm. (sorry, sluikreclame)

Fast Freddy 4 augustus 2022 om 17:40

Drempel in dalende lijn in de laatste km, en dan de renner de schuld geven. Kansloze reactie. JV lekker nooit meer naar Burgos

Al Phila 4 augustus 2022 om 17:41

Net zoals Groenewegen in Polen in een dalende lijn, jegens een renners wiens helm niet vast zat ….. Blame the riders, not the UCI !! alhoewel …

Het Jachtluipaard op 1 wiel. 4 augustus 2022 om 17:43

“Het is de schuld van iedereen.”

Nou sorry maar ik voel me niet verantwoordelijk.

chasse patat 4 augustus 2022 om 18:03

Allez opi-omi!

Limal 4 augustus 2022 om 19:38

Ik leg de schuld bij al die (jacht)luipaarden – je zou als renner van minder je stuur verliezen van het schrikken.

Jean Dumas 4 augustus 2022 om 17:46

Koers geen vergunning meer geven, dan piepen ze wel anders

JayJay 4 augustus 2022 om 17:49

Dat juichen blijft echt zo sneu

chasse patat 4 augustus 2022 om 18:03

Het is zeker sneu dat je eindelijk eens een rit wint en er niet blij mee mag zijn.

MrAquila 4 augustus 2022 om 19:25

Je kunt je maar ergens druk om maken

tdola 4 augustus 2022 om 19:39

Daar heeft roosen ook.op gereageerd.

skylimit 4 augustus 2022 om 17:55

Sneue reacties. Dekker heeft gewoon niet zitten opletten bij de teambespreking en ook geen acht geslagen op hetgeen de organisatie heeft aangegeven en gemeld.
Fout ligt gewoon bij de renner(s).

chasse patat 4 augustus 2022 om 18:01

Ten dele waar. Maar er worden ook oortjes gedragen om reden van de veiligheid zoals er altijd wordt beweerd. Is er daarin ook ten gehore gekomen dat er een gevaarlijk punt in de laatste km zit? Wie heeft hier verantwoordelijkheid om te waarschuwen, de organisatie of de ploegleiders? Er zijn kortom meer partijen die aangesproken kunnen worden.

uitdewaaier 4 augustus 2022 om 17:56

De organisatie heeft gewoon gelijk. Gewoon je handen aan je stuur en zeker in de finale.

chasse patat 4 augustus 2022 om 17:57

Dus UCI…, nu nog definiëren wat een drempel is en de meetlat meenemen.
Een verhoogd zebrapad zoals ze veel in Spanje liggen hebben maar één doel en dat is de snelheid van het verkeer af te remmen. In die zin zijn alle snelheidsremmers in het verkeer taboe voor het beroepswielrennen in de laatste 3km.

Gijsbert Van Beers 4 augustus 2022 om 18:06

Dit is dus exact waarom de wielrennerij geen meter verder komt op veiligheidsgebied. Niemand neemt zijn verantwoordelijkheid, het is altijd de schuld van de andere partij, en er wordt enkel wat van gevonden als het daadwerkelijk flink mis gaat.

Want laten we eerlijk zijn: wat is er sinds “Polen” veranderd bij renners, ploegen en organisaties? Uiteindelijk bar weinig. In sommige Vlaamse koersen hebben we andere afzetting gekregen bij de finish (hulde daarvoor), maar je ziet zoveel andere aankomsten die gewoon levensgevaarlijk zijn. Door zowel de aankomst zelf (verantwoordelijkheid UCI) als het gedrag dat de renners op deze aankomsten vertonen (verantwoordelijkheid ploegen en individuele renners).

chasse patat 4 augustus 2022 om 18:09

Is er overigens ergens in een filmpje of op een foto bewezen dat David Dekker zijn handen niet aan het stuur had?

JayJay 4 augustus 2022 om 18:16

Hij heeft dat feit ondertussen al bekend dus een filmpje is in wezen niet nodig.
Gewoon dikke pech dat Dekker voor een minimale fout een maximaal gevolg veroorzaakt…

zacht 4 augustus 2022 om 18:17

Hij zegt zelf dat hij zijn stuur niet goed vast had. Dat lijkt me duidelijk genoeg.

Robin van Wijlick 4 augustus 2022 om 18:23

Dat die seingever daar staat, zegt eigenlijk genoeg. Het was een verkeersdrempel op 500 meter van de meet. Dat mag niet volgens de eigen regels van de UCI. Als ze die eens zouden gaan handhaven…

Pedalo 4 augustus 2022 om 18:25

Ze hadden de finish al gezien op 15km voor de finish!!! Is er dan niemand die zijn verantwoordelijkheid neemt om te stoppen. Verzorgers die vooruit rijden. Ploegleiding enz. Als je dan toch doorrijdt dan ligt de schuld bij de renners zelf

tdola 4 augustus 2022 om 19:41

En wat dan? Op 550.meter even afremmen met z’n allen en na drempel weer vol gas!???

Slaat gewoon nergens op dat de drempel daar lag in parcours.

Helemaal eens met Dekker. Als het parcours in beginsel al niet volgens de regels is, ligt daar áltijd de fout. Maar die controleurs van de UCI voeren geen flikker uit. Worden ingevlogen, krijgen een lekker hotelletje en avondeten, drinken een wijntje en steken even hun duim op bij de finish. Dit is zowel de schuld van de UCI als van de Vuelta a Burgos. Laf ook dat ze geen verantwoordelijkheid durven te nemen. Dekker doet dat wel, die is met zijn leeftijd verstandiger dan die hele boevenbende van de UCI bij elkaar.

ZureVla 4 augustus 2022 om 19:24

Hear, hear. En bazenactie dat je je naam hebt aangepast. +1!

Alfred Issendorf 4 augustus 2022 om 18:33

Dekker had eerder al zo’n rare valpartij in Valencia. Stuurvaardig is hij niet bepaald…

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone