Organisatie Vuelta a Burgos legt fout voor massale val in rit twee bij David Dekker

Organisatie Vuelta a Burgos legt fout voor massale val in rit twee bij David Dekker

David Dekker - foto: Cor Vos

donderdag 4 augustus 2022 om 17:11

De wedstrijdorganisatie van de Vuelta a Burgos heeft bij l’Equipe gereageerd op de massale en harde valpartij in de laatste kilometer van de tweede etappe. Daarbij kwam David Dekker in derde positie ten val, doordat een verkeersdrempel het stuur uit zijn handen rukte. Het halve peloton ging vervolgens over hem heen, met tal van blessures bij verschillende renners.

Koersdirecteur Marcus Moral wil niet de verantwoordelijkheid van de valpartij dragen en legt de schuld vooral bij Dekker. “Het was geen verkeersdrempel, maar een zebrapad van niet meer dan 2,5 centimeter hoog. Op een helling”, beweert de Spanjaard. “Dit obstakel werd aangegeven door markeringen op de grond en door het vlaggen van een seingever. We hebben in de voorbereiding de laatste drie kilometer aan de renners laten zien. Het is onmogelijk om een parcours te vinden door rotondes of passages zoals deze te verwijderen.”

“Het is een fout van David Dekker”, vindt de koersdirecteur. “Hij heeft dat intussen ingezien en om vergeving gevraagd. Dat doe ik nu ook. Ik zeg niet dat het alleen de schuld van de renner is. Het is de schuld van iedereen. Maar we kunnen de koersorganisatie niet aanvallen als het obstakel wel is aangegeven. Ik denk dat de laatste kilometers van de tweede etappe correct waren. We nemen onze verantwoordelijkheid, maar daarop mag men ons niet demoniseren”, geeft Moral mee. Door de val gaven verschillende renners op.

Wat schrijven de reglementen voor?

Een blik in de Organiser’s Guide to Road Events van de UCI leert ons een aantal zaken over de veiligheid in de laatste kilometer.  Op pagina 95 is te lezen dat een wedstrijdorganisatie ervoor moet zorgen dat grote obstakels ‘zoals wegversmallingen, verkeerseilanden en -drempels’ vermeden worden in de laatste kilometers en niet aanwezig moeten zijn in de slotkilometer. Op pagina 161 staat dat de organisator moet zorgdragen voor een goede signalering op redelijkerwijze afstand en dat deze vermeld dienen te worden in de technische gids.

Bestudering van de technische gids van de Vuelta a Burgos laat zien dat de plek van het ongeval is aangeduid als gevaarlijk, bovenaan bladzijde 51. In het routeboek staat letterlijk ‘voorzichtigheid voor een verhoogde passage’. De discussie die nu overblijft is of het vermeende zebrapad dan wel verkeersdrempel, een major obstacle is. Maas in de wet of niet: de organisatie lijkt met een seingever en het aangeven van de hindernis in het routeboek, te hebben voldaan aan de veiligheidsvoorschriften van de UCI in de organisatiehandleiding.

Dekker reageert: “Als er geen drempel ligt, val ik niet”
Naar aanleiding van de uitspraken van Moral zocht WielerFlits contact met de hoofdpersoon in kwestie. Die was duidelijk in zijn commentaar: “Ik maak een fout door niet goed genoeg mijn stuur vast te hebben, om met meer dan 75 kilometer per uur over de drempel te klappen. Maar verder is het volgens mij simpel: als je een UCI-regel overtreedt, ben je fout. Toch?”, doelt hij op op de Organiser’s Guide to Road Events. Dekker – die het laatste jaar de pech blijft opstapelen – hield zelf aan zijn valpartij vooral schaafwonden over en naar eigen zeggen gebroken moraal.

“Als er geen drempel ligt, val ik niet”, gaat hij verder. “Rijden we dezelfde weg in tegengestelde richting (dus omhoog, red.), dan rijden we veertig kilometer per uur en val ik of iemand anders ook niet. Als ik mijn stuur wél goed genoeg vasthoud, gebeurt dezelfde valpartij misschien in het bolletje van het peloton ergens tussen plek twintig en veertig. Als renners moeten wij de regels volgen: niet liggen op de bovenbuis (de super tuck-positie, red.), sprinten in een rechte lijn en afval op de juiste plek weggooien. Dan moeten organisatie de regels goed genoeg volgen, maar zeker moet de UCI zelf beter toezicht houden.”

“Ik besef me dat ik een fout maakte waar ik zelf ook de gevolgen van draag, in de eerste plaats”, zegt Dekker. “Maar een drempel zo dicht op de finish en wetende dat het in een dalende lijn ligt, is vragen om problemen. Niemand valt of veroorzaakt een val vrijwillig, maar het peloton wordt wel vrijwillig over dit parcours gestuurd. Je hebt te maken met een op hol geslagen peloton dat strijdt om een etappezege en klassementsrenners die zo dicht mogelijk willen eindigen in elke etappe. Dan weet je dat er minimaal op de limiet gereden wordt en daarmee horen een organisatie, de parcoursbouwer én UCI rekening mee te houden.”

Bekijk hieronder de beelden van de zware val

Dit artikel delen:

90 Reacties

Gijsbert Van Beers 4 augustus 2022 om 18:35

Overigens las ik op Sporza de reactie van Staf Scheirlinkx van de rennersvakbond.

Tja, als je zulke figuren met zulke instelling en zulke opvattingen over veiligheid op dit soort sleutelposities hebt zitten, dan hoef je er inderdaad niet op te rekenen dat er veel gaat veranderen op het gebied van veiligheid. Eigenlijk zegt hij gewoon: “niet zeuren, botbreuken horen gewoon bij de koers”.

Wat een puntje puntje puntje…..

0
Marik 4 augustus 2022 om 18:38

Ik als slager heb vanochtend mijn eigen vlees gekeurd. Dat u ziek bent geworden ligt dus niet aan mijn vlees.

0
ti-raleigh 4 augustus 2022 om 18:40

Dekker heeft aangegeven dat hem iets te verwijten valt. Waarop de koersdirectie dit vertaalt als: ‘ de fout ligt bij Dekker, hij heeft dat ingezien en om vergeving gevraagd’. En vervolgens wassen de heren hun handen in onschuld.

0
Maillot à Pois 4 augustus 2022 om 18:48

Zo, de redactie zag dat de hoogoplopende discussie onder het topic van gisteren na 24u eindelijk aan het uitdoven was en kon dat uiteraard niet zomaar laten gebeuren…

0
Limal 4 augustus 2022 om 19:50

Ik heb niets toe te voegen aan de discussie, maar wilde toch ook even het tellertje wat hoger tillen als steun aan de redactie. Je weet maar nooit dat Elon Musk ooit overweegt WF over te kopen! (Is deze comment dan het equivalent van een bot-account op twitter?)

0
Panache 4 augustus 2022 om 18:49

Ik probeer er objectief naar te kijken. Dekker is sowieso fout (handen niet aan het stuur). De organisatie is ook fout indien er een drempel lag (mag niet in de laatste kilometer). Maar was het geen drempel maar een natuurlijke golving met zebrapad dan gaat de organisatie met seingever vrijuit. Het blijft een wedstrijd op de openbare weg hè.

0
xistnc 4 augustus 2022 om 19:00

Wat is een natuurlijke golving? Denk je serieus dat asfaltwegen precies volgens ‘natuurlijke golvingen’ worden aangelegd?

0
Baardmans 4 augustus 2022 om 18:53

Het blijkt dat Polen (finish dalende lijn) de UCI er niets van heeft opgestoken. Spektakel (inclusief valpartijen) schijnt de UCI belangrijker te vinde dan valpartijen met licht tot zwaar lichamelikk letsel. Eerder door mij vermeld: eetst een dode renner en dan actie door UCI. Denk aan helmplicht.

0
Tompot 4 augustus 2022 om 20:19

Het is in Spanje niet in Polen

0
xistnc 4 augustus 2022 om 19:02

Lijkt me een leuke casus voor een onderzoeksjournalist: een dagje op pad met de commissie/commissaris die namens de UCI geacht wordt de aankomst te keuren. En dan eerst een paar keer op ‘redelijkerwijze’ afstand zonder dat ze daarvan in kennis worden gesteld. En dan later een paar keer met in kennisstelling van de betrokkenen.

0
speervanger 4 augustus 2022 om 19:04

Lijkt me niet meer dan normaal dat je het stuur goed vasthebt in de eindfase, dan moet je niet half met de kop in de wolken met 60 in het uur lukraak naar de meer rijden, dat bultje is minder zo vlak voor het eind maar er liggen overal gevaren en de renner is degene die gewoon op moet letten, altijd! Dekker heeft weer een lesje gehad, een harde!

0
SprintMaster 4 augustus 2022 om 19:13

In de laatste 2 km is er echt geen tijd om op een seingever te letten en is er geen ruimte om nog even naar links of rechts uit te wijken. Men is immers vol aan het koersen! Wat een stelletje oetlullen die Spanjaarden. En niet voor het eerst.

0
Klopt de Honger 4 augustus 2022 om 19:54

Weer een belachelijke redenatie van de organisatie. Deze aankomst was weer een gevalletje “Ronde van Polen”. Levensgevaarlijk die aankomst zo: bergaf, bochten en drempels in de weg….

0
Tompot 4 augustus 2022 om 20:23

Ik vind het een moeilijke discussie. Zowel In Polen als in Burgos, zie ik aankomsten waarbij ik denk why? Zelfs in een tijdrit. Dit gezegd hebbende het is wel uniek dat leiding van een koers zo reageert. Ik kan mijn toch niet helemaal van indruk ontdoen dat men gewaarschuwd was. Tegelijkertijd vind ik dat UCI een x goed moet nadenken wat de functie van dit soort rittenkoersen is. Want deze week heb ik zoveel slotkilometers gezien die echt niet kunnen

0
Napoleon 4 augustus 2022 om 21:00

Organisator spreekt zichzelf tegen. Alleen al het feit dat er een seingever nodig is om te waarschuwen betekent al dat deze finish ongeschikt is. Als het niet gevaarlijk was, was er immers geen seingever nodig.

0
Rondje 25 4 augustus 2022 om 21:08

Er moet iemand de schuld krijgen. Maar dit slaat nergens op. Je gaat als organisatie geen drempel tegenkomen in de laatste pakweg drie kilometer als het zo goed als zeker een sprint kan worden. Punt uit. Dat is vragen om problemen. Geen discussie mogelijk.

0
Bonifatius 4 augustus 2022 om 21:11

Jongens, rustig aan, dat was nou precies de oorzaak

0
Cochise 4 augustus 2022 om 21:27

Ook geen pretje om organisator te zijn dezer dagen.

Om je budget rond te krijgen probeer je de lokale autoriteit die betaalt voor de aankomst zo veel mogelijk tegemoet te komen met de locatie van de streep. Dan moet je nog zien dat je een finale kunt uittekenen zonder te veel rotondes, bochten of te smalle wegen, zonder te veel verkeersmeubilair of oneffenheden, de perstribune en ploegbussen moeten in de buurt kunnen staan etc. Om dan vol op je donder te krijgen dat je wedstrijd maar moet geschrapt worden omdat er in een laatste kilometer een twijfelachtig bultje (je kan het een drempel noemen, maar het was ook echt niet zo hoog dat het op voorhand vragen is om problemen). Ik begrijp dan wel dat je gepikeerd reageert. Want het is natuurlijk ook een reactie op Affini (die op zijn beurt ook een zondebok zoekt omdat hem verweten wordt dat hij juicht).

Het gaat dan wel weer een stapje te ver om het helemaal in Dekker zijn schoenen te willen schuiven, want wat hem overkomt heeft iedereen al wel eens voorgehad. Een onverwachte bult in de weg op het moment dat je je greep van de shifters naar de stuurbocht verplaatst, dat heeft op zich ook niets met stuurvaardigheid, onoplettendheid of roekeloosheid te maken.

Zonde dat alle nuance in dit soort discussies verdwijnen en het altijd OF de ene OF de andere z’n “schuld” moet zijn.

Over de UCI tenslotte. Als het klopt wat Scheirlinckx van de CPA zegt stuurt de UCI niet eens controleurs naar elke wedstrijd en worden die controles ook al twee maand voor de wedstrijd uitgevoerd. Ergens te begrijpen want als je het de ochtend zelf doet kan je niet zomaar vragen om de finish even een kilometer opschuiven, maar allerminst een waterdicht systeem dan.

0
Gerard Dekker 4 augustus 2022 om 21:37

Als je het filmpje bekijkt, dan zie een typische ‘schokbrekersloper’ die ook in Nederland veel ziet. Het laat wel onverlet dat David Dekker zijn stuur beter vast had moeten houden.
Qua brokken is het een echte zoon van zijn vader Erik.

0
heuvelcolombia 4 augustus 2022 om 23:49

Misschien kan Dekker op de baan gaan fietsen.

0
Pietspeed 5 augustus 2022 om 00:47

Marcus Moral, a la de moraalridder.

0
Blackcanyon 5 augustus 2022 om 07:33

Ze moeten in de reglementen maar opnemen dat alleen professionele veldrijders mogen deelnemen aan een weg koers. Die zijn tenminste stuurvaardig. Aan de uitslagen verandert er dan niet zoveel. Wout, Mathieu, Tim en Jasper winnen toch bijna altijd.

0
Mwielerfan 5 augustus 2022 om 08:23

Men zegt dus, dat het geen drempel is, maar heeft het wel als gevaarlijk benoemt. Dat is met elkaar in tegenspraak. Desalniettemin zou het bij een quick step renner absoluut de schuld zijn van de renner heb ik het idee in deze situatie

0
Aart van Woud 5 augustus 2022 om 10:03

Wat is de functie van je laatste zin? Ruzie uitlokken?

0
kleomantre 5 augustus 2022 om 10:40

Waardeloze reactie van een koersdirectie die hiermee aantoont geen enkele mate van zelfreflectie te hebben. Maar goed in deze wereld kom je ook niet van een Donald Trump af ook al is hij geen knip voor de neus waard.

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone