Organisatie Tour de la Provence ontkent aantijgingen Van der Schueren

woensdag 3 februari 2021 om 09:31
Organisatie Tour de la Provence ontkent aantijgingen Van der Schueren

foto: Cor Vos

De organisatie van de Tour de la Provence ontkent dat Intermarché-Wanty-Gobert van de startlijst is afgehaald omdat een andere WorldTour-ploeg meer wilde betalen voor deelname. In gesprek met Cyclingnews stelt Pierre-Maurice Courtade dat dit is gebeurd omdat Van der Schueren niet zou hebben gereageerd op een bevestigingsmail. Ook wordt ontkend dat ploegen hun deelname met geld af kunnen dwingen.

Intermarché-Wanty-Gobert kreeg volgens Hilaire Van der Schueren kortgeleden te horen dat hun uitnodiging voor de Franse meerdaagse werd ingetrokken. Volgens Van der Schueren omdat een andere ploeg de organisatie meer wilde betalen voor deelname. Ook de hotelkosten wilde die ploeg voor eigen rekening nemen. “Erg. Als je geld hebt, kan dezer dagen blijkbaar alles.”

Namens de organisatie ontkent Pierre-Maurice Courtade dit echter. Hij stelt dat Van der Schueren in november niet had gereageerd op een mail met een bevestigingsverzoek en logistieke informatie. Dit is de reden waarom de plek van de Belgische WorldTour-ploeg uiteindelijk is vergeven.

Hoewel de organisatie geld ontving van BORA-hansgrohe, zegt Courtade dat dit niet de reden is waarom de Duitse ploeg is uitgenodigd. “De reden om deze ploeg uit te nodigen is gebaseerd op de kwaliteit van de ploeg. Andere ploegen hebben sponsoren die ook onze race ondersteunen, maar wij keken enkel naar de beste renners.”

“We hebben nog nooit plaatsen in onze race te koop aangeboden. Als ik veel geld zou willen verdienen, zou ik St-Michel-Auber-93 en Xeliss-Roubaix-Métrople niet uitnodigen. Er waren meer dan genoeg teams die wilden betalen voor deelname, niet alleen WorldTour-teams, maar ook continentale ploegen.”

Teammanager Ralph Denk zegt op zijn beurt dat het ging om een zogenoemd ‘activation package’. “Maar we betalen niet om mee te mogen doen”, benadrukt hij.

Dit artikel delen:

15 Reacties

josemanuelfuente 3 februari 2021 om 09:54

Denk dat Hilaire alleen maar een fax heeft

Vinyakke 3 februari 2021 om 09:57

Hahaha, hardop moeten lachen! Een mail lijkt me wel een drogreden, je kan op zijn minst nog een telefoontje doen als je niet op tijd een mailtje terug krijgt. Met de post kan ook vanalles mis gaan.

Michelangelo 3 februari 2021 om 10:12

Of een postduif…

Je kunt je toch niet voorstellen dat het wel of niet deelnemen enkel afhangt van een e-mailtje. Telefoontje, nog een mail, nog een telefoontje. Van beide kanten overigens…

Koersmaniak 3 februari 2021 om 11:17

Heeft zo een WT-ploeg geen performance manager of administratie die dit soort zaken regelt? Moet binnenkort de 79-jarige ploegleider nog via een QR-code en zijn Nokia 3310 bevestigen om te starten?

Wel gek dat Hilaire zegt dat ploegen met geld toegang tot wedstrijden kopen, terwijl zijn ploeg net een WT-licentie heeft gekocht, waardoor ze mogen starten in alle WT-wedstrijden.

Romāns Vainšteins 3 februari 2021 om 10:27

Klinkt als een achterlijke lulsmoes.

CechRepublic 3 februari 2021 om 10:38

Zijn er ook slimme lulsmoezen?

Romāns Vainšteins 3 februari 2021 om 14:09

Tuurlijk, dat zijn degenen waarvan je denkt ‘ja, klinkt plausibel’

CechRepublic 3 februari 2021 om 10:37

Een “activation package”. Vertel, wtf is dat, Ralph?!

Niels H. 3 februari 2021 om 11:25

Een marketing term, waarschijnlijk dat de sponsoren doeken en banners langs het parkoers mogen plaatsen of iets dergelijks

CechRepublic 3 februari 2021 om 13:53

Maar er valt zonder publiek helemaal niks qua relatiemarketing te activeren. Maar zelfs als dat wel het geval zou zijn geweest zou het natuurlijk gewoon het kopen van een plek zijn geweest. Haat het echt als “outreach officers” zich in zulke opzichtige bochten wringen.

Arie den Blanken 3 februari 2021 om 11:01

Organisatoren kijken nauwelijks ooit naar kwaliteit van renners in een ploeg maar zijn op de eerste plaats gefocust op hoe ze financiëel hun evenement rond krijgen. Terecht overigens.

Koers 3 februari 2021 om 11:48

De namen bepalen natuurlijk wel een beetje of je te zien bent op tv of niet. Er staan nu leuke namen aan de start en plots wil sporza dit ook uitzenden, wat natuurlijk ook weer geld genereerd, niet alleen in uitzendrechten, maar wellicht willen de sponsoren ook meer betalen omdat ze in meer huishoudens te zien zijn. Anderzijds zal het inderdaad vaak harken zijn en gaan de stekjes naar de hoogste bieder. Het zal voor de kleine koersjes vaak een lastige rekensom zijn om te bepalen wat nou verstandig is voor nu en op de lange termijn.

lo squalo dello Stretto 3 februari 2021 om 11:25

Wat een zever! #jesuishilaire

Lalsacien 3 februari 2021 om 11:34

De waarheid zal zoals zo vaak in het midden liggen.

Polleke 3 februari 2021 om 11:53

De echte reden is natuurlijk dat Hilaire niet zelf langs de kassa kon… zijn jarenlange bussinesmodel is aan aanpassing toe…

Headlines

Materiaalzone

Populair