Organisatie Parijs-Tours overweegt aanpassingen parcours na kritiek

Organisatie Parijs-Tours overweegt aanpassingen parcours na kritiek

foto: Sirotti

maandag 8 oktober 2018 om 09:38

De nieuwe finale in Parijs-Tours met hierin negen grindstroken kreeg de nodige kritiek vooraf en vooral na afloop van de koers. Lid van de organisatie, en tevens verantwoordelijk voor onder meer het parcours van de Tour de France, Thierry Gouvenou is bereid om mee te denken met de renners en ploegen die kritiek uitten. “Er waren misschien wat te veel grindstroken, dat gaan we bijstellen”, vertelt hij aan persbureau Belga.

De meeste klachten kwamen voort uit frustratie over het hoge aantal lekke banden. “Op sommige stukken was het op het randje”, kan Gouvenou zich vinden op de kritiek op de kwaliteit van de grindstroken. “Ik ben tevreden met het koersverloop, maar ben me ook bewust van de rol die de lekke banden gespeeld hebben.”

Voor Gouvenou was het experiment met de grindstroken wel geslaagd. “Met de grindstroken hebben we wel iets interessants toegevoegd. We hebben Parijs-Tours zo een punchy karakter gegeven. Ik heb in dit opzicht heel veel positieve boodschappen gekregen”, sluit hij op positieve noot af.

Dit artikel delen:

25 Reacties

WernerFranke 8 oktober 2018 om 09:49

Er waren niet te veel grindstroken, ze lagen er gewoon te slecht bij.

Simon1 8 oktober 2018 om 09:50

Ik vind het vet. Ik kijk anders nooit Parijs-Tours, veelste saai.

assen 8 oktober 2018 om 09:52

Kleine aanpassing lijkt me voldoende. Naar Lefevre zou ik sowieso maar mondjesmaat luisteren, want hij start wel met alle plezier met zijn ploeg in P-R.

Polleke 8 oktober 2018 om 10:17

Parijs Roubaix gaat over kasseien, al 100 jaar en meer, iedereen weet wat er komt en kan er zich op voorbereiden. Al die semi- klassiekers die opeens op de kar van ‘onverhard’ springen doen dat puur uit sensatiezucht… gravel is al op het randje en kan in bepaalde gevallen maar gisteren waren het vooral karrewegen opgevuld met grove stenen, daar is geen tube tegen bestand. Je kan net zo goed door een mijnenveld gaan koersen, daar is vast ook een publiek voor…

AnderJ 8 oktober 2018 om 10:51

@Polleke: geen idee of Assen dat ook deed, maar volgens mij is je herhaling een letterlijke herlaing van een post van jezelf in een ander topic. Niet erg netjes, vooral niet omdat het geen reactie betreft op de opmerking van Assen die toegeeft dat een kleine aanpassing nodig is.

Polleke 8 oktober 2018 om 11:03

Het kan niet genoeg herhaald worden….(

irrichman 8 oktober 2018 om 15:08

Verhaal van Polleke snijdt wel hout. Die grove brokken waren wel wat anders dan de Strade Bianchi, aangezien het nog steeds een wegwedstrijd is, zouden de stroken enigszins passend moeten zijn voor de wegfietsen.
En volgend jaar gaan ze wellicht even verkennen op de gravelstroken, een gewaarschuwd mens…
En Roubaix daar bouwen ze complete fietsen voor om, speciale banden etc. Dat is helemaal het thema van de koers.

Maar ik vond het ook wel een mooi gezicht, o.a. prachtig helikoptershot ergens in de laatste 20 km van een verbrokkelde achtervolging door de velden. Als zowel de organisatie als de ploegen zich er volgend jaar weer iets beter op voorbereiden hebben we weer een toffe koers. Leuker dan 220km fietsen en dan een sprintje.

Romāns Vainšteins 8 oktober 2018 om 10:10

Prima, beetje schaven beetje doen > volgend jaar net iets netter.

Joachim Agostinho 8 oktober 2018 om 12:27

Gewoon met de Zamboni er over…toch denk ik dat dit een deel van de toekomst gaat worden, koers voor echte mannen…

Jean Dumas 8 oktober 2018 om 11:36

Aan het begin wat weghalen, maar niet te ver van de finish. Voor de kijker is het sowieso leuk.

Merlinappa 8 oktober 2018 om 11:47

Beetje aanvegen en het grove puin weghalen lijkt me voldoende. De koers is er absoluut mooier op geworden!

Chaba 8 oktober 2018 om 12:37

Jammer, ik vond dit wel een gaaf parcours. Niet teveel aan veranderen zou ik zeggen.

miguelon 8 oktober 2018 om 12:39

Het leek me dat van de lekke banden enkel die van Gilbert cruciaal was, hij was zowat de beste man in koers.

assen 8 oktober 2018 om 12:54

Het niveauverschil wat ik gisteren zag – zo vaak zie je dat niet.
Kragh en Terpstra leken een klasse beter dan de andere deelnemers (al kon je het bij Gilbert door lekke band niet goed beoordelen). Het deelnemersveld was ook niet top.
Vroeger zag je het vaker, bijv Cancellara (met of zonder motor, dat laat ik in het midden) of Boonen die schijnbaar moeiteloos iedereen volledig aan gort reden in P-R of RVV.

JVD 8 oktober 2018 om 12:46

De ploegen zijn gewoon met het verkeerde materiaal aan komen zetten. Ik vond het een geweldige koers om te zien, een grote verbetering. Natuurlijk, op tv zie je niet precies hoe slecht zo’n strook erbij ligt, maar zo op het eerste gezicht leek het me behoorlijk goed te doen. Minder saaie koers en fabrikanten die hun gravelbikes aan de wereld kunnen tonen. Ik zie niet meteen waar de verliezers zijn, behalve dan degenen die met een lekke tube langs de kant stonden natuurlijk :).

stalle 8 oktober 2018 om 12:49

Patrick had gelijk zoals steeds.

marehoek 8 oktober 2018 om 14:57

Dit is toch met een kwinkslag?

skylimit 8 oktober 2018 om 12:56

Lekke banden/materiaalpech komen ook voor in finales op normale asfaltwegen.
Ok, er moeten ook niet teveel van dit soort koersen komen anders gaat hiervan ook de meerwaarde verloren.

wouter 8 oktober 2018 om 13:41

Ik vind het persoonlijk wel jammer dat dit nou weer moet met grindstroken e.d.. Zoals een paar al zeggen zijn er al genoeg van dit soort koersen en had P-T voor mij in ieder geval echt wel zijn charmes als koers. Akkoord het begin is vaak wat saai, maar het is de laatste 10 jaar nou nooit een ABC-massasprintje en klaar geweest. Vaak waren de laatste kilometers een prachtig kat-muis-spel tussen de vlucht en het peloton. Kijk ook gewoon maar naar de uitslagen. Persoonlijk heel jammer dat we dat soort koersen steeds minder hebben… P-T in de oude vorm was daar perfect voor. Nu hebben we een Franse Strade Bianchi erbij.

Haanaf 8 oktober 2018 om 14:31

De Franse Strade Bianchi bestaat al: Tro Bro Léon.

nolvh 8 oktober 2018 om 14:25

Opletten dat het geen verlengde veldritkoersen worden.

Haanaf 8 oktober 2018 om 14:32

Zeker als het ook nog eens regent. Hetgeen niet ongebruikelijk is in de herfst.

rvb 8 oktober 2018 om 17:10

De fietsmerken zetten vol in op gravel, waarom ze dan de eigen ploeg met een aero karretje over het gravel sturen ??

Jacco van Stierop 8 oktober 2018 om 17:38

Het parcours moet nog wat verfijnd worden, maar op zich een prima initiatief van de niet als heel vooruitstrevend bekend staande ASO. Deze koers dreigde de nodige glans te verliezen maar de laatste edities waren toch zeker de moeite waard. Smalle wegen, korte klimmetjes, herfstweer en nu dus chemins de terre, da’s toch een fijne melange. Mits niet te grove steenslag zijn de onverharde passages door de wijngaarden een feest voor het oog. Blijft zo een mooie klassieker.

Lalsacien 8 oktober 2018 om 18:43

Chemins de vigne, zelfs!

Headlines

Materiaalzone

Populair