Organisatie achter Tourstart Utrecht denkt aan WK wielrennen 2025
Utrecht zet na de mogelijke Vuelta-start van 2020 door, want het Business Peloton Utrecht denkt hardop na over de organisatie van het WK wielrennen. Dat zegt Cor Jansen, voorzitter van het BPU dat gevormd wordt door samenwerkende bedrijven in de regio Utrecht. “We zijn al de eerste stad die de drie grote wielerrondes heeft ontvangen, en daar zou dan ook nog eens het WK overheen komen. Zo’n voorsprong haalt niemand ooit meer in”, zegt hij tegen het AD.
Dat Utrecht grote wielerwedstrijden kan organiseren, blijkt wel uit de Giro d’Italia van 2010 en de Tour de France-start van 2015. Daar komt mogelijk de Vuelta a España-start van 2020 nog bij. Telkens was het Business Peloton Utrecht een belangrijke schakel in de organisatie.
Na de Vuelta moet het vijfjarentraject (2010-2015-2020-2025) doorgetrokken worden, vindt Jansen. “Ik verwacht wel dat we er concreet mee aan de slag gaan. Voor nu richten we ons in elk geval helemaal op de Vuelta. Op een later tijdstip kunnen we eens inventariseren of er draagvlak is voor het WK wielrennen”, aldus Jansen.
Mogelijke parcoursen zullen niet de hele stad onbegaanbaar maken. De BPU-voorzitter denkt aan de hele regio Utrecht, met de Utrechtse Heuvelrug en onder meer de Amerongse Berg.
Weer een strijd tussen Rotterdam en Utrecht?
Zondag presenteerde de Gemeente Rotterdam de plannen om in 2023, 2024 of 2025 het Grand Départ nog een keer te organiseren. Ook Utrecht speelde met dat idee, maar laat het nu varen. “We gaan absoluut die tweestrijd niet aan. Mijn wielerhart is hartstikke blij dat zo’n groot wielerevenement weer naar Nederland komt”, aldus Jansen, die nog maar eens benadrukt eerst de Vuelta definitief binnen te willen halen. In 2010 was eerder al een strijd tussen Rotterdam en Utrecht, die toen gewonnen werd door de Maasstad. Vijf jaar later kreeg de Domstad alsnog de Tourstart toegewezen.
De Gemeente Utrecht gaf aan niets te weten van de plannen voor een toekomstig wereldkampioenschap in Utrecht of een mogelijk nieuwe Tourstart. Er zijn ook nog geen gesprekken gaande, aldus een woordvoerder.
Niet echt een voorstander, maar Met Groenewegen hebben we een kanshebber.
Om dit te verkopen zou Ik een als organisatie een extra klim asfalteren op de heuvelrug, of een paar kilometer kasseien creeeren langs De Lek bij vianen. (Maar zulks zal nooit gebeuren..)
Is er Ook een kosten baten gemaakt van wat dit soort evenementen Utrecht echt oplevert? Qua toerisme blijft Amsterdam namelijk onbetwist De nummer 1...
Wat parcoursen In steden betreft: zijn Arnhem, Amersfoort (Zandvoort evt...) en Nijmegen niet veel geschikter? Ik zou In Een van die steden wel een criterium achtig NK willen zien.
Ondertussen: heb je wel een beetje gelijk, maar een beetje respectvoller mag ook wel... van jou nog geen opmerking gezien die iets bijdraagt aan een leuke discussie!
Zowel Utrecht als Assen zijn daarvoor niet bepaald geschikt. Mijns inziens moet een WK-winnaar ook meer kunnen dan een beetje mee peddelen in het peloton en dan na 250 km afsprinten in de massaspurt.
Daar ga je de casual kijker ook niet mee aantrekken, gezien veel kortere sprintritten in de Tour al een hoop kritiek opleveren. En hoe je het went of keert, die bepalen toch echt voor een groot deel ook je toekomst als sport.
Denk niet dat de Domtoren dat erkende internationale monument is waarvoor men warm loopt om naar Utrecht te komen als tourist.