‘Utrecht het decor van openingsrit Ronde van Spanje 2020’

maandag 27 augustus 2018 om 12:59
‘Utrecht het decor van openingsrit Ronde van Spanje 2020’

foto: Marcel Koch

De organisatie van de Vuelta heeft besloten om in 2020 opnieuw in Nederland van start te gaan, meldt het AD. In een ploegentijdrit door Utrecht zullen de renners strijden om de eerste rode trui. Hierna volgen nog twee etappes op Nederlands grondgebied: de eerste gaat van Den Bosch naar Utrecht en de tweede heeft de start en finish in Breda.

Het is niet de eerste keer dat de Vuelta in Nederland start. In 2009 was de start in Assen. De Tour de France begon in 2015 ook al in Utrecht. De stad was in 2010 finishplaats in een etappe in de Giro. Daarmee is het de eerste plaats wereldwijd die het lukt om in alle drie de grote rondes een aankomststreep getrokken te hebben.

De afgelopen maanden was een Nederlandse delegatie druk om de Ronde van Spanje opnieuw naar Nederland te halen. Het was onduidelijk of de provincie Utrecht het miljoenenbedrag zou willen gladstruiken. Tegen RTV Utrecht verklaarde burgemeester Jan van Zanen gisteren al dat het erop leek dat de komst van de Vuelta een zekerheidje was. “Het algemene beeld is positief. Ze willen heel graag. Wij zijn natuurlijk ook enthousiast, maar het is daarom des te meer zaak om de laatste dingetjes, met centen en logistiek, te regelen. Ik ga ervan uit dat het goed komt, maar het moet nog wel even gebeuren.” Volgens het AD zijn rondom de individuele tijdrit in Málaga de laatste plooien ook echt gladgestreken.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Abdoe 27 augustus 2018 om 13:05

Mooi rijtje voor de Domstad. 2010 Giro, 2015 Tour, 2020 Vuelta. Een ploegentijdrit ontbrak inderdaad nog :)

Kruisberg 27 augustus 2018 om 13:09

Wel leuk!! Maar zou toch leuker zijn als er door die steden is flink geïnvesteerd wordt in een Ronde van Nederland

Niklas 27 augustus 2018 om 15:15

Zo is dat! Hoe is het toch mogelijk dat we het nu met zo’n Binck Bank Tour moeten doen, die voor de show even een uithoekje van Nederland aandoet en verder door Vlaanderen en rond een bikepark toert? Zoals de Deutschland Tour weer terug is, moeten we ook weer een ouderwetse Ronde van Nederland krijgen. Dat kan pure Holland Promotie zijn als de steden een beetje mee willen doen als start- en finishplaatsen.

Birdheart 27 augustus 2018 om 13:11

Dat wordt dus een rondje om de (dom) kerk

josemanuelfuente 27 augustus 2018 om 13:12

Leuk, maar proloog is toch veel leuker …

rvmnantonvg 27 augustus 2018 om 13:14

altijd leuk, maar jammer dat Utrecht niet wil investeren in het uitbouwen naar een jaarlijkse klassieker op basis van de huidige Ronde van Midden Nederland. Het fundament ligt er al

Secondant 27 augustus 2018 om 13:21

Wat trekt nou meer publiek, wat zorgt voor meer exposure en wat blijft de Utrechtse burger langer bij? 10 jaar een Ronde van Midden Nederland financieel steunen, of de Vuelta binnen halen? Ik zou het ook wel weten als ik in de Utrechtse raad had gezeten.

Zo’n Ronde van Midden NL is leuk, maar kan nooit een topkoers worden. Op zijn hoogst komen ze op het niveau van een Veenendaal-Veenendaal of Volta Limburg Classic. Dan liever de Sagans, Dumoulins en Groenewegens van deze wereld een keer laten rondfietsen in Utrecht.

rvmnantonvg 27 augustus 2018 om 14:57

waarom kan een ronde niet hoger komen? met een investering van 15 miljoen kun je minstens 15 jaar vooruit voor een WT wedstrijd!

Jean Dumas 27 augustus 2018 om 13:22

Jammer, geen Zeeuwse wind of Limburgse heuvels.

Jos84 27 augustus 2018 om 13:39

Leuk, dat is weer goed voor het nederlandse wielrennen.

AWestie 27 augustus 2018 om 13:49

Ook al vind ik nog steeds dat voor grote kampioenschappen/rondes te veel geld wordt uitgegeven (inclusief slechte dekking), ik word ook steeds meer aanhanger van het idee dat de toprenners over een decennium worden geïnspireerd op de grote evenementen van morgen.

Djoop 27 augustus 2018 om 14:21

Wat Kruisberg zegt.

Matje VdP 27 augustus 2018 om 20:49

Wat Niklas reageert.

chasse patat 27 augustus 2018 om 14:26

Een proloog of openingstijdrit trekt veel meer mensen naar Utrecht dan een ploegentijdrit. Dat wordt dan weer in de buidel tasten voor de schuld waarmee de organisatie blijft zitten.

west 27 augustus 2018 om 14:36

Miljoentje of 18 in het totaal toch? Kan je inderdaad ook een jaartje of 40 een best leuk koersje van organiseren… Of 20 jaar een hele chique koers…. Of 10 jaar met Utrecht op de broek van je eigen Pro-conti ploeg rondrijden…. Of een talentenprogramma opzetten waar je eng van wordt… Maarja, prestige en symboolpolitiek enzo. En het zal vast ook iets opleveren?

Erica-de-moeder-van-Niki 27 augustus 2018 om 14:54

Als inwoner van Breda zal ik me uiteraard gaan vermaken. Maar eigenlijk ben ik geen voorstander van buitenlandse starts van de grote rondes. Brengt veel logistiek mee en reistijd voor de ploegen, en de Vuelta is gewoon de ronde van Spanje. Ik zie op tv de renners dan liever daar rijden dan in een willekeurig buitenland. Zelfde voor Giro en Tour. Maar misschien ben ik de enige?

rvmnantonvg 27 augustus 2018 om 14:59

waarom kan een ronde niet hoger komen? met een investering van 15 miljoen kun je minstens 15 jaar vooruit voor een WT wedstrijd!

Romāns Vainšteins 27 augustus 2018 om 15:49

1 x stampen , 2 x poef.

Buitenlandse starts vind ik op zich prima maar te vaak stelt het sportief geen moer voor en binnen NL moet je sowieso op die Limburgse postzegel gaan rondhengsten of wegen naast de grote wateren op gaan zoeken om het enigszins selectief te maken.

En ploegentijdrit in Utrecht om de dag er op naar Den Bosch af te taaien, weer terug naar Utrecht te rijden en vervolgens weer naar Breda af te taaien komt op mij wat onnozel over eigenlijk. Overigens kunnen ze in beide gevallen wel dikke lussen door de mosselstreek maken.

Sjoerd102 27 augustus 2018 om 15:52

@niklas: je schrijft: Ronde van Nederland krijgen. Dat kan pure Holland Promotie zijn. Dan zou het Nederlands promotie zijn. Of gaan ze alleen door noord en zuid Holland toeren? Maarja dan is het ook geen ronde van Nederland

achtpuntzes 27 augustus 2018 om 16:31

Ik ben er klaar mee, van mij hoeft het niet meer al die grote ronde starts in het platte gedeelte van Nederland. En dan komen ze nog wel door mijn stad.

rahimns 27 augustus 2018 om 16:35

Waarom niet, ik heb de afgelopen edities toch leuke etappes gezien… de tijdritten waren altijd fantastisch qua sfeer. Mooie etappes gezien naar Neeltje Jans bijvoorbeeld. Er staat altijd enthousiast publiek langs de kant… ik kan er wel van genieten. Zo vaak krijg ik niet de kans om zo’n groot wielerevenement van dichtbij te kunnen zien, dus van mij mag het hoor.

Jungle Man 27 augustus 2018 om 16:54

Ik blijf het flauwekul vinden dat een grand tour niet in het Eigen land / aaangrenzend land start.
Laat dan de Binckbank tour ook eens lekker in Spanje starten.

Manuel Beltran 27 augustus 2018 om 18:47

Super!