Opgave zieke Steven Kruijswijk in laatste rit Dauphiné

zondag 16 juni 2019 om 16:21
Opgave zieke Steven Kruijswijk in laatste rit Dauphiné

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk heeft opgegeven in de slotrit van de Dauphiné. De kopman van Jumbo-Visma is ziek, als gevolg van het slechte weer in de etappe van zaterdag. Kruijswijk moest halverwege de laatste etappe al lossen uit een groot peloton.

“Ik ben niet blij om deze wedstrijd zo te eindigen”, zegt Kruijswijk op Twitter. “Maar maagproblemen zorgden voor een slecht gevoel.” Kruijswijk stond in het algemeen klassement op de negende plek, nadat hij zaterdag in de verregende klimetappe naar Pipay een kleine minuut verloor op ritwinnaar Wout Poels. Eerder in de slotrit gaf ook klassementsrenner Adam Yates al op met koorts.

Of deze opgave nog gevolgen heeft voor de aanstaande Tour de France, waarin Kruijswijk de kopman is van Jumbo-Visma, is nog niet bekend.

Dit artikel delen:

40 Reacties

HennieK 16 juni 2019 om 16:24

Ik neem aan dat hij gewoon iets onder de leden heeft. Een coureur die moet afstappen omdat hij een dag in een regenrit heeft gereden lijkt Kruijswijk me toch niet.

west 16 juni 2019 om 16:33

Gilberto wil dat iedereen er gewoon een tramadolletje inramt.

PietFriet 16 juni 2019 om 16:37

Die renners staan super scherp en geven wat weerstand op in ruil voor het meest efficiënte gewicht. De Franse hotels staan niet bekend om hun uitmuntende hygiëne. Er worden jaarlijks relatief veel renners ziek tijdens de Dauphiné in vergelijking tot de ronde van Zwitserland. Een klein virusje in combinatie met slecht weer kan net de druppel zijn die de emmer doet overlopen.

horsm 16 juni 2019 om 16:25

Ziek -net als Yates. Balen

west 16 juni 2019 om 16:27

De meeste kilometers voor de Tour gelukkig gemaakt. Had misschien zichzelf nog wel willen revancheren voor gisteren voor het goede gevoel.

john 16 juni 2019 om 16:31

Als dit Nederlands hoop is in bange dagen dan zal het een magere Tour worden voor Jumbo

horsm 16 juni 2019 om 16:32

Het zijn juist toch helemaal geen bange dagen voor het Nederlandse wielrennen?

Poeksel 16 juni 2019 om 16:33

Je had ook niet kunnen reageren John, dan had je jezelf niet belachelijk gemaakt.

Laatste man 16 juni 2019 om 16:33

Groenewegen?

roveroog 16 juni 2019 om 17:00

In bange dagen winnen “we” twee Alpen etappes op WT niveau…

jkjustin 16 juni 2019 om 16:34

Ik vrees dat voor er NL geen goed tour klassement in zit dit jaar.

west 16 juni 2019 om 16:36

We hebben Slagter nog ;)

Geit in mijn Kelderman 16 juni 2019 om 16:43

Ik lig echt in een scheur als zowel Dumoulin als Kruijswijk er straks gewoon staan in de Tour. Volgens de paniekvogels hier is het allemaal al hopeloos. Wat een onzin.

jkjustin 16 juni 2019 om 16:51

Aan de start staan van de tour is 1 ding. In vorm zijn daarintegen…

JaBo 16 juni 2019 om 17:23

@Gilberto

Heb nog geen reactie gezien op de vraag dit jou al eerder gesteld is.

Gilberto 16 juni 2019 om 17:32

Stel hem nog eens?

kielabokki 16 juni 2019 om 17:44

Gilberto is met voorsprong de poster van de meest holle en domme reacties de laatste week.

Gilberto 16 juni 2019 om 17:55

@kielabokki,
Omdat ik niet meedoe aan die overdreven positivo show? Je mag hier werkelijk nx zeggen, schei eens uit..

kielabokki 16 juni 2019 om 18:00

Van mij mag je alles zeggen, deed je dat maar.

tdola 16 juni 2019 om 16:45

Niet lekker in voorbereiding op de tour, maar gelukkig nog 3 weken tot de tour.

Beter nu ziekjes dan in de tour.
En blijkbaar staat hij wel scherp, dan ben je vaak ook vatbaar voor dit soort zaken.

roveroog 16 juni 2019 om 16:56

Ik hoop dat ik er naast zit. Ik hoop het enorm. Ik vind het, op de tijdrit na, niet overtuigend wat Steven heeft laten zien.

BenderBeach 16 juni 2019 om 17:12

Als je tegen je topvorm aanzit wordt je sneller ziek, zeker na het hondenweer van gister. Niks om je zorgen om te maken.

leegloper 16 juni 2019 om 17:35

Slechts 93% in de rit die Teuns won, maar in de tijdrit al veel te vroeg op 98,5%. Nu weer even terug naar 95,2%. Prima zo.

Lennimator 16 juni 2019 om 17:43

Niet onverwacht dit als je dat hoofd van Steven bekijkt toen hij gisteren over de finish kwam.

achterhoeker 16 juni 2019 om 18:43

Weer maagproblemen net zoals bij Roglic in de Giro…
TJV laat toch steken vallen in de begeleiding…Hallo Jumbo
Ja als alles moet met de producten van de sponsors en er is geen vernieuwing qua wetenschappelijke benadering dan loop je achter

Rico. 16 juni 2019 om 19:04

Idd, want alleen bij TJV worden er renners ziek na gisteren…

katerkop 16 juni 2019 om 19:05

Knap werk Achterhoeker. Op 2 plekken dezelfde domme post.

YogiBear 16 juni 2019 om 19:10

En wederom wordt hier een op niets gebaseerd gevoel heel stellig neergezet. Op basis van twee keer maagproblemen en zonder enig idee hoe dat bij andere teams is, stellen dat er iets mis is met de begeleiding, dat er alleen maar producten van sponsors worden gebruikt en er geen vernieuwing in wetenschappelijke benadering is. Waar haal je het, onderbouwd, vandaan? De 25 overwinningen (waarvan 15 WT) laten natuurlijk zien dat het team hard achteruit holt.

achterhoeker 16 juni 2019 om 20:00

Yogibear..ja ik heb net wat meer inkijk in de werkwijze in de sportwereld en dan vooral wielrennen door mijn werk in nutritionele immunologie…

TJV kan echt nog wel een stuk professioneler hoor..er zijn teams in de worldtour waar veel meer deskundigheid zit.
Probleem is dat ze in een bepaalde denkwijze vastzitten die ingegeven is door enerzijds sponsorverplichtingen en anderzijds de Wetenschapper die de onderbouwing daarvan doet…Asker Jeukendrup.

Ben ik persoonlijk geen fan van ondanks dat ie hoog staat aangeschreven is het geen vernieuwer..natuurlijk mijn mening en ben echt groot TJV fan verklaart ook de frustratie

KnightBiker 16 juni 2019 om 23:15

Hm, aardig verdediging @achterhoeker, zoals je Het In eerste instantie schrijft lijkt Het alsof je bedoelt dat ze daar Alleen vifit drinken en boodschappen doe bij Jumbo. Als dat is wat je suggereert wat ze doen dan kan Ik je verzekerendat dat niet zo is.
Doe eens iets inhoudelijker dan Alleen De man zwartmaken? Ik Ben geinteresseerd!

Ps. Asker jeukendrop wordt hier geinterviewd: https://m.youtube.com/watch?v=2jOYNKTEpdI

achterhoeker 17 juni 2019 om 09:06

@ Knightbiker
Dat is best complex en natuurlijk eten en drinken ze meer dan jij opnoemt ook die gegevens zijn gepubliceerd..

De filosofie is voornamelijk ageren na een prestatie dus schade beperken en het lichaam voornamelijk de ingewanden trainen zoveel mogelijk bulk te kunnen eten vanwege de enorme energiebehoefte..
Dat dit de immunologische en herstel capaciteit op den duur negatief beïnvloed daar is men vaak blind voor en dat is wat ik ook in mijn werk vaak tegenkom…

De andere benadering is de basisreactie van het lichaam vooraf versterken en eten naar mogelijkheid om balans te behouden teneinde meer gelijkmatig te presteren..

Ja hebben ze dan wel meer kennis voor nodig..sommige teams zijn hier al actief mee bezig

Niklas 17 juni 2019 om 09:48

Heb je aandelen bij de concurrent?

KnightBiker 17 juni 2019 om 13:02

@ achterhoeker – Thnx! goede reactie, ik snap je reserveringen: energie binnenhalen is natuurlijk maar het halve verhaal van goede topsport voeding.
Ik kan niet inschatten of TJV dat te wining doet en alleen met de calorieen calculator in de weer is, maar dat er kritisch naar gekeken mag worden is duidelijk. +4x ziekte in de ploeg is wellicht geen toeval, maar is ook zeker niet zeker. (de Plus, Roglic in de Giro en WvA +kruijswijk in de Daphine)
(Echter bij Sunweb vielen ze ook bij bosjes uit in de Giro en bij Wanty waren er in de duphine ook maar 4 over geloof ik… dus of het elders nu veel beter gaat…)

Sonsbach Allstars 16 juni 2019 om 19:45

Volgens WF stapt Kruiswijk af wegens het slechte weer van gisteren. Volgens Kruiswijk is hij afgestapt wegens maagproblemen. Komen die maagproblemen dan door het slechte weer? Hoe zit dat nou precies? Anyone?

Wielert 16 juni 2019 om 20:00

Nee, het slechte weer komt door zijn maagproblemen.

de oudste 16 juni 2019 om 20:05

ja, het is Kruijswijk en geen Kruiswijk

Scott Sunderland 16 juni 2019 om 22:10

Bij Kruijswijk kun je je wel afvragen wat er maximaal haalbaar is qua klassement. Zelfs in goede vorm en gezondheid. Hij heeft op zijn 32ste nog nooit effectief op een podium gestaan in een grote ronde en bovendien zelfs geen etappe gewonnen. Dat het een goede renner is staat buiten kijf. En ik gun hem de eindoverwinning in de Tour. Maar realistisch lijkt me dat niet.

KnightBiker 16 juni 2019 om 23:22

Als hij bijna de Giro wint en vorig jaar vijfde wordt: dat is toch prima! Dit jaar 4e is al een success dit plus een etappe Van Groenewegen en de tour is geslaagd, meer is mooi meegenomen. Laat Ik Het zo zeggen: iemand die vijfde wordt In De vorige Tour verdient een team dat in hem gelooft.

greeny 16 juni 2019 om 23:38

4e plek en 1 rit met dylan is zeker niet geslaagd, gewoon een ok tour. op zijn minst evenaring met dylan van vorig jaar nodig voor het al dan niet “slagen”. dylan is sterker, sneller dan ooit tevoren, hij zal echt moeten domineren wil ie nog beter doen dan vorig jaar.

Jan Blokland 17 juni 2019 om 06:07

Wat een gezeur toch allemaal hier. De één weet het nog beter dan de ander. Natuurlijk heeft jumbo het al super goed gedaan dit jaar. Net als vele andere ploegen. Kruijswijk nu afgestapt. Nou en. Ziek is ziek. Dat kan iedereen overkomen. Zo ook Yates, Woods, Greipel en waarschijnlijk nog vele anderen. Gelijk al die conclusies trekken. Belachelijk. In de Tour staan ze er gewoon. En ook dan zal er wel weer wat zijn. Is dat zo vreemd als je ziet met wat voor weertype ze deze week te maken hebben gehad?