Oomen als kopman naar het Baskenland

maandag 1 april 2019 om 14:17
Oomen als kopman naar het Baskenland

foto: Cor Vos (archief)

Sam Oomen voert de troepen van Team Sunweb aan in de Ronde van het Baskenland. De 23-jarige Tilburger gaat in de WorldTour-rittenkoers voor een goed eindklassement. Het wordt voor Oomen zijn derde optreden in het Baskenland.


Oomen eindigde in 2016 op de 36ste plaats en werd een jaar later negentiende. Vorig jaar bleef hij weg uit de zesdaagse wedstrijd. Voor Oomen zijn eerste koers nadat hij het jongerenklassement won in Tirreno-Adriatico. “De wedstrijd begint met een heel lastige tijdrit en dat zal al een schifting doorvoeren in het klassement”, zegt ploegleider Luke Roberts, die ook de bergop finish van etappe vijf aanstipt.

“De andere etappes hebben allemaal tricky passages, die zullen zorgen voor een spannende manier van koersen. We moeten dus aandachtig moeten zijn”, aldus de Australische ploegleider. “We gaan met een goed klassement voor Sam, terwijl Nicolas Roche zijn ervaring zal meebrengen als wegkapitein. Hij leidt de jonge maar getalenteerde ploeg die wij hebben.” De gemiddelde leeftijd van de Duitse ploeg is jonger dan 25 jaar.

Selectie Team Sunweb voor de Ronde van het Baskenland (8-13 april)
flag-au Chris Hamilton
flag-au Jai Hindley
flag-ch Marc Hirschi
flag-nl Sam Oomen
flag-ie Nicolas Roche
flag-au Michael Storer
flag-de Florian Stork

Dit artikel delen:

19 Reacties

Witte Trui 1 april 2019 om 15:04

Kijken of de talent-pool uit Australië dit jaar gaat doorbreken. Sam Oomen rond plek 12 in deze koers?

toke 1 april 2019 om 15:25

Ik schat 6de.

Sjonge Jonge 1 april 2019 om 15:55

6e lijkt me wat te hoog gegrepen met dit deelnemersveld. Fuglsang, Adam Yates, Quintana, Felipe Martinez, Dan Martin, Gaudu, Ion Izagirre, Buchmann, Mas, Woods schat ik op dit moment hoger in. Top 10 zou ik al knap vinden.

ghostwriter 1 april 2019 om 16:23

Veek van de mannen die jij noemt zijn volgens mij niet beter (in vorm) dan Oomen. In dit soort kleine rondes eindigt hij sowieso bijna structureel in de top 10 van het algemeen klassement.

Pleistervocht 2 april 2019 om 07:31

Inderdaad vaak top-10, maar tegen vergelijkbare concurrentie (Tirreno dit jaar, Zwitserland vorig jaar) vaak wel met behulp van de TTT, die dan net het verschil maakt tussen plek 6-9 of 12-15.

Top-6 is uiteraard alsnog wel mogelijk, maar dan moet hij in ieder geval een betere ITT rijden dan tot dusver dit jaar. Heb ergens het idee dat ze bij Sunweb nog wat tijd nodig hebben om aan de Cervélo's te wennen. Zie voor de grap Dumoulins ongemak in Oman – https://youtu.be/CGoNtU5VvVI (vanaf 4:10)

52voor11achter 2 april 2019 om 08:42

Volgens mij heeft hij vaak moeten knechten zoals in de TA. Nu is hij de kopman, ga dus maar uit van top 5, zelf geloof ik dat hij op het podium uitkomt.

Arema Pro Cycling Team 1 april 2019 om 15:57

Zou die nog op laatste moment toch naar de Giro gaan,als Kelderman niet fit is?

girardengo 1 april 2019 om 16:02

Als ze verstandig zijn (geweest) hebben ze over dergelijke situaties voor het seizoen al gesproken en er (minimaal voorlopige) afspraken over gemaakt.

Jean Dumas 1 april 2019 om 16:03

Is het geen ploegentijdrit, die eerste etappe?

ThorHushovd 1 april 2019 om 16:48

Nope, een ITT. Glooiend parcours dat na 6 kilometer serieus oploopt (La Antigua, een klim die in 2,3 kilometer met 225 meter stijgt). Het gemiddelde stijgingspercentage is 9,7%, maar de laatste 800 meter gaat met gemiddeld 16% omhoog, terwijl de steilste strook van 21% in de laatste 100 meter zit.

Dus de term ‘pittige tijdrit’ mag het hebben ;)

Kannibaal van Schepdaal 1 april 2019 om 17:26

@ThorHushovd: Zeer gedetailleerd. Waar haal je die informatie?

FritsvanHoefelen 1 april 2019 om 16:12

Hirschi top-15?

Kannibaal van Schepdaal 1 april 2019 om 17:38

In een bergachtige etappekoers met op de deelnemerslijst Nairo Quintana, Emanuel Buchmann, Patrick Konrad, Maximilian Schachmann, Jakob Fuglsang, Pello Bilbao, Ion Izagirre, Alexey Lutsenko, Julian Alaphilippe, Enric Mas, Gerain Thomas, Michal Kwiatkowski, Adam Yates, Rui Costa, Dan Martin, Tadej Pogacar, Michael Woods, Simon Clarke, Daniel Martinez, Rudy Molard, David Gaudu, Sam Oomen, George Bennett, Bauke Mollema, Toms Skujins en Jesus Herrada?

Top 51 misschien.

Ik geef hem meer kans in Dwars door Vlaanderen woensdag, na zijn puike prestatie in de E3 Binck Bank Classic vorige vrijdag. Wat Teunissen en Pedersen vorig jaar deden kan Hirschi dit jaar misschien doen. Lijkt alleszins in vorm.

Natte spons 2 april 2019 om 07:53

Ik denk dat hij het idd goed gaat doen, maar gezien het deelnemersveld is 15 wel erg sterk. Ik laat me graag verrassen. Als hij dat nu al kan moet Oomen bang zijn voor zijn plekje.

xistnc 1 april 2019 om 16:43

Leuke ploeg. Roche net zo oud als de rest samen. Nieuwe kans voor Oomen om het gewenste stapje te zetten.

assen 1 april 2019 om 20:48

Dit is geen 1 april grap?
Als je naar de foto van Sam kijkt, zou je denken van wel.

ThorHushovd 2 april 2019 om 09:33

Wel een heel sympathieke nar!

Kevin Lowagie 2 april 2019 om 08:17

De tijdrit van Sam Oomen was nog niet denderend. Indien deze nu wel op punt staat is toptien zeker haalbaar!

TykkeThor 2 april 2019 om 11:38

Ook benieuwd naar wat Hirschi hier al kan. Maakte zeer veel indruk in de E3.