Ook Trek-Segafredo geeft forfait voor WK Ploegentijdrit

Ook Trek-Segafredo geeft forfait voor WK Ploegentijdrit

foto: Sirotti

dinsdag 27 september 2016 om 09:22

Trek-Segafredo is na Lotto Soudal en Tinkoff, de derde WorldTour-ploeg die niet afreist naar Qatar voor de ploegentijdrit op het WK in Doha. Dat meldt persbureau Belga. In 2014 (zevende) en 2015 (tiende) kwam de Amerikaanse formatie niet in de buurt van de medailles.

Kosten te hoog
“We zijn lid van de AIGCP, het staat ons nog altijd vrij om deel te nemen aan het WK, maar we gaan dat niet om doen omdat we het standpunt van de AIGCP in deze kwestie volgen”, vertelt woordvoerdster Elke Weylandt. De AIGCP is de belangenvereniging van de professionele wielerploegen. Zij pleitten vorige maand voor een algehele boycot op het WK Ploegentijdrit, omdat WorldTour-teams op eigen kosten verplicht moesten starten. “De hoge kostprijs speelt daarin zeker een rol en de vele andere redenen die het AIGCP al eerder heeft vermeld in deze zaak”, voegt Weylandt toe.

Dit artikel delen:

19 Reacties

RiGHT 27 september 2016 om 09:47

De hoge kostprijs speelt daarin zeker een rol. Punt. Wees nou gewoon eerlijk.

Mondialisering is geen verbetering. OK, het levert een team op ala Bahrein Merida, maar het dit nou allemaal waard is…

nikleb 27 september 2016 om 09:47

UCI verpest veel, hebben nu een wedstrijd gecreëerd waarin alleen ploegen willen starten die een kans denken te maken om te winnen. Prijzengeldsysteem moet compleet op de kop voor de levensvatbaarheid van ploegen. Risico is wel dat de ploegen het alleen in salarissen investeren….

Romāns Vainšteins 27 september 2016 om 09:59

Hear ! Hear !

TiesW 27 september 2016 om 10:09

@RiGHT, mondialisering is op dit moment niet een verbetering. Op de lange termijn wel maar wat je zegt, op dit moment nog niet. Er komt zo veel meer kijken bij mondialisering en dat kost ook tijd. Gaat niet van de ene op de andere dag.

vlek 27 september 2016 om 10:38

Ik dacht dat er twee weken geleden bekend werd dat er tien WT-ploegen zouden starten: AG2R plus alle ploegen die (enigszins) kans hebben op het podium. Ik begrijp dat de overige ploegen vervolgens hun momentje van publiciteit willen pakken, maar echt nieuws is het sindsdien natuurlijk niet dat Lotto-Soudal, Tinkoff en Trek niet starten.

robotour 27 september 2016 om 10:54

De hoge kosten zijn de enige oorzaak of spelen er nog andere zaken ?
De renners die voor hun land op de individuele tijdrit uitkomen rijden toch op hun eigen tijdritfietsen van hun team of op fietsen van de sponsor van de wielerbond ?
Als ze op hun eigen tijdritfietsen rijden, dan zullen de kosten voor het invliegen van extra materiaal etc. toch wel meevallen. Veel renners zijn toch al aanwezig voor hun land.
Maar ja, eigenlijk zou deze hele discussie overbodig zijn wanneer de UCI / ASO etc. hun zaakjes goed op orde zouden hebben en ook het financieele plaatje om het professionele wielrennen te waarborgen.

KnightBiker 27 september 2016 om 11:18

Het was een lang seizoen, en niet alle renners van de ploegentijdrit rijden dan automatisch ook de wegwedstrijd. als je dan als team geen kanshebber bent, hoeveel moeite ga je dan doen om een team af te vaardigen compleet met soigneurs, mechanikers bussen en ploegleiding? Geld speelt zeker mee, maar even zozeer de praktische rompslomp. Je kan niet voor 1 wedstrijdje het hele circus van continent laten wisselen: er moeten meer doelen zijn daar om het de moeite waard te maken.

CyclesGoff 27 september 2016 om 11:28

Vind die ploegentijdrit voor ploegen sowieso een beetje een vreemde eend in de bijt op een wk. Wat een wk zo bijzonder maakt is nu juist dat er in afwijking van normale wedstrijden niet in ploegen- maar in landenverband wordt gereden. Laatst werd -ik meen door RV- de suggestie gedaan om een ploegentijdrit over circa 25 kilometer voor landenploegen van vier renners te houden. Daar zou ik -en ik denk velen met mij- veel eerder warm voor lopen. Een Nederlandse ploeg met Boom, Dumoulin, Terpstra en Van Emden, tegen de Duitsers, Australiërs, Belgen, Spanjaarden, Engelsen etc., door de relatief korte afstand kleine tijdsverschillen, spannend tot op de meet. Da’s toch wat anders dan bijvoorbeeld een Belg die probeert zo blij mogelijk te zijn met een overwinning van de “Belgische” Etixx-ploeg, toch?

Frits des Jeux 27 september 2016 om 11:33

@TiesW Ik vraag me af of de mondialisering op de lange termijn wel het gewenste effect gaat krijgen. Tot nu toe levert het op de WT kalender twee criteriums in Canada en Down Under op. Alleen de Tour Down Under is een meerwaarde voor mij. Stadscriteriums a la Quebec en Montreal zijn in veel steden mogelijk. In de Wieler Revue van deze maand staat hier een mooi artikel over. Het publiek heeft geen idee wie Contador is. Wielrennen zit volgens de vice directeur niet in het systeem van Noord Amerika. Ze hebben daarom maar een WT licentie gekocht om de mensen te kunnen vertellen dat het de wereldtop is. Dan schiet je in mijn ogen je doel voorbij. Dat is ploegen op kosten jagen terwijl het publiek wat er staat geen flauw benul heeft van wat er zich afspeelt. Zelfde verhaal gold voor die intussen verdwenen koers in China. Alleen Down Under is buiten Europa in het totaalplaatje een meerwaarde gebleken.

aeroventiel 27 september 2016 om 11:37

woordvoerdster Elke Weylandt familie van??

Frits des Jeux 27 september 2016 om 11:37

@Cyclesgoff Dat kan Romans heel mooi roepen, maar dan houdt je hetzelfde probleem. Vier is te weinig voor een ttt en je jaagt dan de ploegen niet op extra kosten, maar de bonden (die vaak al niet heel rijk zijn) want de beste renners op een bepaald parcours van een land zijn vaak niet de beste tijdrijders. Kortom weer extra renners die mee moeten en extra kosten.

teunster 27 september 2016 om 11:45

aeroventiel, zeker! Zus van. Apart in zekere zin, maar ik vind het wel mooi.

CyclesGoff 27 september 2016 om 11:48

@FdJ: Ik zeg ook niet dat het allemaal zomaar makkelijk te organiseren valt, maar dat het een evenement zou zijn dat op meer en warmere belangstelling zou mogen rekenen van de fans, durf ik wel voor mijn rekening te nemen. Vier is ook niet te weinig. Het evenement is tientallen jaren lang georganiseerd voor ploegen van vier renners, maar dan over 100 kilometer. Ik verwijs naar de Olympische titels van Nederland in ’64 en ’68. Het voordeel van een kortere afstand: meer spanning en minder tijd nodig voor de voorbereiding.

Romāns Vainšteins 27 september 2016 om 11:50

Nou Frits, 4 is natuurlijk niet te weinig voor een TTT wanneer je de afstand kort (20-25 km) houdt, het vergt wel een wat andere aanpak maar ik denk dat qua de kijkbaarheid tov een 9-koppige TTT alleen maar beter wordt. Wanneer je in deze gebruik maakt van de reeds aanwezige renners voor de TT (die 2 kunnen het sowieso, normaal gesproken) en de wegrit (waar je dus 1 goeie en 1 onderweg te lozen renner uit moet pikken) is het allemaal prima te doen. Dat een land ervoor kiest om specialisten mee te nemen is hun eigen keuze/investering. Voila een landsdiscipline en leuk onderdeel erbij, ik zou dan bij die duurdere nootjeskraam op de markt langs gaan waar ik nu lekker zelf ga fietsen.

Robs234 27 september 2016 om 11:51

@ Frits

Quote:
Vier is te weinig voor een ttt

Dat is natuurlijk niet waar. Vroeger deden ze niet anders en dan zelfs over veel grotere afstanden (was zelfs Olympisch). Vier kan prima en maakt het denk ik zelfs leuker

girardengo 27 september 2016 om 12:47

Terug naar de landenploegen (van 4 renners) dan maar.

jooprioolpijp 27 september 2016 om 13:25

@ RiGHT: Heeft niks met mondialisering an sich te maken, maar met hoe organisaties als UCI het implementeren. Om maar een voorbeeld te geven, vroeger zag je (vrijwel) geen angolaxische renners, nu wel en dat lijkt me geen nadeel. (Oei, nu krijg ik vast alle Sky-haters over me heen ;-)

Covadonga 27 september 2016 om 20:18

@vlek +1
Slechte journalistiek.

Lalsacien 28 september 2016 om 07:12

Veel landen kunnen niet zoveel renners opstellen. Dan is vier een mooi compromis. Laat Luxemburg negen renners opstellen….. Dan lukt het niet om een evenwichtige ploeg te maken.

Headlines

Materiaalzone

Populair