Onfortuinlijke Groenewegen: “Ga met een goed gevoel naar huis”
Dylan Groenewegen is er in de slotrit van de Baloise Belgium Tour niet in geslaagd om zijn eerste seizoenszege te boeken. In Beringen moest hij door materiaalpech genoegen nemen met een vierde plek. De sprinter vertelt op de site van zijn ploeg Team Jumbo-Visma desalniettemin met een goed gevoel terug te kijken op de slotrit.
“De ploeg heeft me echt uitstekend afgezet”, oordeelt Groenewegen. “Toen ik de sprint aanging, voelde ik me heel sterk. Ik was er van overtuigd dat de overwinning erin zat, maar het was balen dat ik problemen kreeg met mijn derailleur,” kijkt hij terug.
Hij sluit de Belgische rittenkoers met een positief gevoel af. “Aan de andere kant geeft het moed dat ik weer in de juiste positie zat. Ik ga op deze manier toch wel met een goed gevoel naar huis.” Groenewegen gaat zich nu voorbereiden op het NK Wielrennen van volgende week zondag.
Ploegleider Maarten Wynants houdt gemengde gevoelens aan de deelname van de geel-zwarte formatie over. “We wilden voor een ritzege gaan, maar dat is helaas niet gelukt. Vandaag zag het er lang heel goed uit. Helaas lukte het, in dit geval door materiaalpech, net niet.”
Slotfase etappe 5:
Ik vind overigens dat de modale prof best vaak problemen met z'n materiaal lijkt te hebben. Is dat die elektronische schakelzooi?
Ik rij zelf nog gewoon met een ijzerdraadje om te schakelen, en heb eigenlijk nooit problemen met derailleurs die vastzitten of niet doen wat ik wil. Zeker als je zorgt dat alles regelmatig onderhouden en bijgesteld wordt.
Maar ik ben dan ook geen modale prof, en duw niet 1400-2000 watt terwijl ik schakel...
Zoals Michelangelo zegt, ik heb dezelfde ervaringen met di2, schakelproblemen bij sprinten of korte explosieve hellingen.
(En ik piek ook aan 2000w, weliswaar met wat meer kilo’s) Er komt ook geen gevoel bij kijken, zeker met sprintshifters, die dingen schakelen sneller dan een renner denkt, loopt met een 54/11 en dergelijke kracht nog bijzonder weinig fout vind ik. Moet je ook nog rekenen dat er tijdens de race best vaak ns getikt wordt tegen de achterderailleur waardoor die net iets minder gealigneerd staat.
Een gewoon kabeltje is lichter en gewoon lekker transparant, tenzij je ermee valt weet je perfect wat je er tijdens de race aan zal hebben :-)
De 2021 Greipel haalt nog steeds 1850w na een race (heb ik recent opgezocht).
De absolute piek in een korte race/baan/training zal dus nog een stuk hoger liggen.
Ga je naar een Chris hoy, dan denk ik dat je naar 2500w gaat maar daar heb ik nooit data van gezien.
"Op 1m85 en 92 kg zou de nu gepensioneerde Sir Chris Hoy 2500 watt produceren terwijl hij met 80 km/u over de wielerbaan racete. Een van de meest onderscheiden wielrenners uit de geschiedenis, de 11-voudig UCI-wereldkampioen en zesvoudig Olympisch kampioen, had dijen van 68,5 cm." (https://www.uci.org/news/2019/track-sprinting-a-question-of-watts)
Toppers op de weg gaan normaal richting de 22-23W/kg - bij de zwaardere sprinters zoals een kittel/greipel etc (+-80kg) ga je richting die 1800W
Een Ewan of Cav (+-70kg) zal eerder 1500W zijn.
Die beren op de piste gaan meer naar 25W/kg en wegen ook wel 95kg+, dan ga je richting de 2500W (al behoor je met 2200 ook al bij de top hoor).
Ik denk dat kittel eerder naar de 90kg draait. De ervaring is dat bij sprinters/klassieke renners de ‘gepubliceerde’ gewichten meer dan eens te laag opgegeven worden.
Heeft er iemand gegevens van bvb een cipo? Ik stel me voor dat dat enorm moet zijn.
Note to self; Maximale wattages vind ik altijd wat ‘tegenvallen’ daar kom je als amateur best wel in de buurt. En dan kan je inderdaad zeggen ‘ja maar je weegt meer’. Dat klopt maar wij zijn ook geen profs. Qua vetvrije massa zitten we op hetzelfde niveau. Ik hoor iedereen vol ontzag praten over de 1400w van mvdp maar dat trapt elke amateur van 75kg ook gedurende 3s. Weliswaar niet na 250km, dat is waar. Maar ook dan. Is het maximale vermogen itt tot het duurvermogen zo weinig trainbaar?
Edit, er was twee jaar terug ook zo'n verhaal dat Jacobsen de cassette in zijn body getrapt had met sprinttraining. Dat krijg je als amateur ook niet voor mekaar.
Edit, lees net dat het om de voorderailleur ging. Dan houdt mn verhaal hierboven weinig steek natuurlijk
Body doortrappen gebeurt zeer vaak hoor.
Heb het zelf gehad bij FFWD. Die body ziet bij amateurs vermoedelijk nog meer af gezien die veel vaker een tandje te groot sprinten.
Ik weet natuurlijk niet hoe stevig die roval bodies zijn maar ook de Shimano bodies vertonen vrij snel ‘kapjes’. Blijf je ermee rijden ga je zeker en vast een keer je 11t erdoor trekken…
Met kabel dan weer niet: vaak zat een kabel gebroken tijdens een ritje, die shifters van Shimano loopt die kabel veel te gebogen door.
En echt niet elke amateur trapt 1400 watt voor 3 seconden. Dat is serieus al een hoge waarde hoor. Laurens ten Dam had bijvoorbeeld een piek van maar 950 watt, zelf meermaals gezegd in z’n podcast.
Ik doelde op het typische nevenbondenwerk. 12 rondes en 3 bochten alsook de ‘echte’ kermiskoersen.
950w als piek vind ik laag, zeker als je daar een ftp richting de 400w naast legt.
Nuja, hij gaat er harder mee dan wij stervelingen :-).
1400 watt is voor toerders die überhaupt zelden tot nooit sprints trainen echt veel te hoog gegrepen.
Sommigen hebben gewoon meer pech waarschijnlijk.