Onfortuinlijke Groenewegen: “Ga met een goed gevoel naar huis”

zondag 13 juni 2021 om 17:42
Onfortuinlijke Groenewegen: “Ga met een goed gevoel naar huis”

Dylan Groenewegen - foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen is er in de slotrit van de Baloise Belgium Tour niet in geslaagd om zijn eerste seizoenszege te boeken. In Beringen moest hij door materiaalpech genoegen nemen met een vierde plek. De sprinter vertelt op de site van zijn ploeg Team Jumbo-Visma desalniettemin met een goed gevoel terug te kijken op de slotrit.

“De ploeg heeft me echt uitstekend afgezet”, oordeelt Groenewegen. “Toen ik de sprint aanging, voelde ik me heel sterk. Ik was er van overtuigd dat de overwinning erin zat, maar het was balen dat ik problemen kreeg met mijn derailleur,” kijkt hij terug.

Hij sluit de Belgische rittenkoers met een positief gevoel af. “Aan de andere kant geeft het moed dat ik weer in de juiste positie zat. Ik ga op deze manier toch wel met een goed gevoel naar huis.” Groenewegen gaat zich nu voorbereiden op het NK Wielrennen van volgende week zondag.

Ploegleider Maarten Wynants houdt gemengde gevoelens aan de deelname van de geel-zwarte formatie over. “We wilden voor een ritzege gaan, maar dat is helaas niet gelukt. Vandaag zag het er lang heel goed uit. Helaas lukte het, in dit geval door materiaalpech, net niet.”

Slotfase etappe 5:

Dit artikel delen:

18 Reacties

jooprioolpijp 13 juni 2021 om 18:18

Knap dat hij nog zo hoog eindigt terwijl hij met een kleuterverzetje sprint. Zag er koddig uit – tot hij vloekend en tierend over de finish kwam.
Ik vind overigens dat de modale prof best vaak problemen met z’n materiaal lijkt te hebben. Is dat die elektronische schakelzooi?

Michelangelo 13 juni 2021 om 18:47

Dat vroeg ik me ook af, viel mij ook al op.

Ik rij zelf nog gewoon met een ijzerdraadje om te schakelen, en heb eigenlijk nooit problemen met derailleurs die vastzitten of niet doen wat ik wil. Zeker als je zorgt dat alles regelmatig onderhouden en bijgesteld wordt.

Maar ik ben dan ook geen modale prof, en duw niet 1400-2000 watt terwijl ik schakel…

WernerFranke 13 juni 2021 om 19:09

denk niet dat de modale prof vaak 2000 watt trapt

Michelangelo 13 juni 2021 om 19:15

Normaal gesproken 1 keer per wedstrijd, en dan zijn dat inderdaad niet de modale profs maar de allersterkste sprinters… ik weet eigenlijk niet wat van die mannen de piekvermogens zijn. Iemand?

monsieur soixante pourcent 13 juni 2021 om 19:25

2000 niet maar 1400 zal je toch meermaals moeten trappen.

Zoals Michelangelo zegt, ik heb dezelfde ervaringen met di2, schakelproblemen bij sprinten of korte explosieve hellingen.
(En ik piek ook aan 2000w, weliswaar met wat meer kilo’s) Er komt ook geen gevoel bij kijken, zeker met sprintshifters, die dingen schakelen sneller dan een renner denkt, loopt met een 54/11 en dergelijke kracht nog bijzonder weinig fout vind ik. Moet je ook nog rekenen dat er tijdens de race best vaak ns getikt wordt tegen de achterderailleur waardoor die net iets minder gealigneerd staat.

Een gewoon kabeltje is lichter en gewoon lekker transparant, tenzij je ermee valt weet je perfect wat je er tijdens de race aan zal hebben :-)

monsieur soixante pourcent 13 juni 2021 om 19:34

Ik heb wel eens gelezen dat kittel 1950w haalde in een eindsprint na dus 150-200km.
De 2021 Greipel haalt nog steeds 1850w na een race (heb ik recent opgezocht).
De absolute piek in een korte race/baan/training zal dus nog een stuk hoger liggen.

Ga je naar een Chris hoy, dan denk ik dat je naar 2500w gaat maar daar heb ik nooit data van gezien.

S'mon 13 juni 2021 om 19:39

@monsieur soixante pourcent
"Op 1m85 en 92 kg zou de nu gepensioneerde Sir Chris Hoy 2500 watt produceren terwijl hij met 80 km/u over de wielerbaan racete. Een van de meest onderscheiden wielrenners uit de geschiedenis, de 11-voudig UCI-wereldkampioen en zesvoudig Olympisch kampioen, had dijen van 68,5 cm." (https://www.uci.org/news/2019/track-sprinting-a-question-of-watts)

Massimo Bataille 13 juni 2021 om 20:12

Beetje zoals bij klimmers mag je ook wel over W/kg spreken.
Toppers op de weg gaan normaal richting de 22-23W/kg – bij de zwaardere sprinters zoals een kittel/greipel etc (+-80kg) ga je richting die 1800W
Een Ewan of Cav (+-70kg) zal eerder 1500W zijn.
Die beren op de piste gaan meer naar 25W/kg en wegen ook wel 95kg+, dan ga je richting de 2500W (al behoor je met 2200 ook al bij de top hoor).

madeinstars 13 juni 2021 om 20:23

Lijkt me onzin. Ik heb in de tijd voor elektronisch schakelen ook vaak genoeg sprinters en klimmers door hun versnelling heen zien trappen.

monsieur soixante pourcent 13 juni 2021 om 20:33

Maar dat zijn berekeningen en geen gemeten wattages? En dat gaat dan over meer dan 3s ook denk ik?

Ik denk dat kittel eerder naar de 90kg draait. De ervaring is dat bij sprinters/klassieke renners de ‘gepubliceerde’ gewichten meer dan eens te laag opgegeven worden.

Heeft er iemand gegevens van bvb een cipo? Ik stel me voor dat dat enorm moet zijn.

Note to self; Maximale wattages vind ik altijd wat ‘tegenvallen’ daar kom je als amateur best wel in de buurt. En dan kan je inderdaad zeggen ‘ja maar je weegt meer’. Dat klopt maar wij zijn ook geen profs. Qua vetvrije massa zitten we op hetzelfde niveau. Ik hoor iedereen vol ontzag praten over de 1400w van mvdp maar dat trapt elke amateur van 75kg ook gedurende 3s. Weliswaar niet na 250km, dat is waar. Maar ook dan. Is het maximale vermogen itt tot het duurvermogen zo weinig trainbaar?

Derierre de la course 13 juni 2021 om 20:42

Ik denk dat die gasten het materiaal vaak een enorme oplawaai geven in zo'n sprint. Dat wordt echt tot de max uitgenut, ook bij het schakelen met die krachten. Daarnaast krijgt zo'n derailleur onderweg best wat te verduren. Moet je maar eens opletten hoe vaak je hoort dat er onderweg een tik tegen de derailleur is geweest maar dat men gewoon door kon rijden.

Edit, er was twee jaar terug ook zo'n verhaal dat Jacobsen de cassette in zijn body getrapt had met sprinttraining. Dat krijg je als amateur ook niet voor mekaar.

Edit, lees net dat het om de voorderailleur ging. Dan houdt mn verhaal hierboven weinig steek natuurlijk

monsieur soixante pourcent 13 juni 2021 om 21:08

@derriere

Body doortrappen gebeurt zeer vaak hoor.
Heb het zelf gehad bij FFWD. Die body ziet bij amateurs vermoedelijk nog meer af gezien die veel vaker een tandje te groot sprinten.
Ik weet natuurlijk niet hoe stevig die roval bodies zijn maar ook de Shimano bodies vertonen vrij snel ‘kapjes’. Blijf je ermee rijden ga je zeker en vast een keer je 11t erdoor trekken…

Merlinappa 13 juni 2021 om 22:03

Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met electronisch schakelen. Strak, snel, schakelt altijd goed, ook onder druk in koers. En nog schakelen in de eindsprint doe je zelden eigenlijk.

Met kabel dan weer niet: vaak zat een kabel gebroken tijdens een ritje, die shifters van Shimano loopt die kabel veel te gebogen door.

En echt niet elke amateur trapt 1400 watt voor 3 seconden. Dat is serieus al een hoge waarde hoor. Laurens ten Dam had bijvoorbeeld een piek van maar 950 watt, zelf meermaals gezegd in z’n podcast.

monsieur soixante pourcent 14 juni 2021 om 06:42

@Merlinappa

Ik doelde op het typische nevenbondenwerk. 12 rondes en 3 bochten alsook de ‘echte’ kermiskoersen.

950w als piek vind ik laag, zeker als je daar een ftp richting de 400w naast legt.
Nuja, hij gaat er harder mee dan wij stervelingen :-).

Merlinappa 14 juni 2021 om 07:18

Heeft alles te maken met hoe je traint en je spier opbouw. Criteriumrenners hebben inderdaad vaak een vrij hoge piek door het continu optrekken uit bochten, maar mijn ervaring als renner die veel criteriums rijdt is dat 1000 watt daar vaak ook genoeg voor is, en je het eerder hebt over 5-10s efforts.

1400 watt is voor toerders die überhaupt zelden tot nooit sprints trainen echt veel te hoog gegrepen.

EdEnd 14 juni 2021 om 08:03

Ik heb begrepen dat Roy vd Berg wel 2700W piekvermogen heeft. Maar die past ook niet meer in gewone broeken. Ik heb hem zelf een keer op een Wattbike 1700W zien trappen in spijkerbroek, zonder warming-up en zonder wielerschoenen op de klikpedalen. Geen van de destijds (2018) wegrenners van BEAT kwamen overigens boven de 1600W uit. Ik noem mezelf overigens geen wegrenner ;)

Noordbiker 14 juni 2021 om 15:11

Rij zelf ook Di2, en zoals Merlinappa al zegt, schakelt super direct en precies.
Sommigen hebben gewoon meer pech waarschijnlijk.

peervaneynthoven 13 juni 2021 om 20:12

Indrukwekkend Chris Hoy. Jammer dat de Britse wielerbond daarna zo in opspraak kwam. En niet vanwege het eten van te veel spinazi.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair