Onderzoeksrechter oordeelt: Pantani niet vermoord

dinsdag 28 juni 2016 om 15:25
Onderzoeksrechter oordeelt: Pantani niet vermoord

Foto: Sirotti

Volgens de onderzoeksrechter van Rimini is Marco Pantani definitief niét vermoord. Een eerder onderzoek leidde al tot dezelfde conclusie, maar op aandringen van de familie van de Italiaanse klimmer werd het onderzoek heropend. Dat leverde echter geen andere aanwijzingen op.

Pantani overleed op 14 februari 2004 op 34-jarige leeftijd in een hotel in Rimini. Hij is om het leven gekomen door een dodelijke cocktail van drugs en medicijnen. “De theorie dat hij vermoord zou zijn, is louter gebaseerd op fantasie”, aldus het onderzoeksrapport, dat in handen is van de Italiaanse krant Corriere di Romagna. “Er is geen naam van een mogelijke verdachte naar buiten gekomen, behalve de dealers die hem de cocaïne hebben geleverd. Ook is er geen motief.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Mark 28 juni 2016 om 15:42

Hopelijk kan zijn familie nu wat rust vinden, nu er meer zekerheid is.

LutsenkoFan 28 juni 2016 om 15:58

Mama Pantani zal het nog niet geloven als ze eerste getuige zou zijn geweest.

achtpuntzes 28 juni 2016 om 16:06

volgens mij wil de familie juist dat het allemaal niet aan Pantani zelf heeft gelegen, maar goed.

Jan 28 juni 2016 om 16:24

Italie ….

IlPirata 28 juni 2016 om 16:35

Blijft een grote held. Die man kon toch klimmen.
Ook bij de jeugd al een groot talent voordat er over doping wordt geopperd hier.
Deze man heeft heel wat wielerfans op de fiets gekregen, zijn de woorden van Miguel Indurain. RIP.

ONCE 28 juni 2016 om 16:55

Idd een held deze man. Toch voor heel wat vuurwerk gezorgd in koersen. Triest hoe het allemaal gelopen is

Doomsday 28 juni 2016 om 17:13

Blijft voor mij een raadsel waarom deze man een held is. Misschien bereiken andere bij sommigen verguisde renners dezelfde status als ze zoiets overkomt.

Polleke 28 juni 2016 om 17:51

Eens met Doomsday… Met alle respect voor wijlen Pantani en zijn familie maar zijn verafgoding is zeer misplaatst…en dat onderzoek naar het onderzoek al helemaal, in Italie hadden echt wel betere bestemmingen voor dit nutteloos uitgegeven geld kunnen vinden…

Romāns Vainšteins 28 juni 2016 om 18:11

Wie Italie een beetje kent snapt dat juist deze man als geen ander verafgood wordt. Dat het mijn persoonlijke favoriet nooit geweest is staat daar los van.

Bassi 28 juni 2016 om 18:22

Op dezelfde manier een held als Herman Brood (en zoveel anderen)? Anders dan anderen, bijzonder, talentvol…. Jammer voor fans maar natuurlijk een ramp voor de familie

ONCE 28 juni 2016 om 18:40

Polleke

En wat is dan wel de reden dat het misplaatst is?

pirazzi 28 juni 2016 om 18:46

Een door hemzelf genomen overdosis, dus eigenlijk zelfdoding.

Bassi 28 juni 2016 om 19:13

En daarom misplaatst!? Triest, beter maar niet over andere onderwerpen hebben dan wielrennen (en dan nog).

Jacco van Stierop 28 juni 2016 om 19:16

Held zijn is geen éénduidig begrip en is natuurlijk niet alleen op succes gestoeld. Het kan juist, -en daarin past Pantani-, de belichaming zijn van het menselijk onvermogen. Italianen zijn in de regel wat alerter dat aspect te herkennen.

Hakkie2 28 juni 2016 om 19:19

Een held zal ik hem niet noemen, maar wel de mooiste wielrenner die ik ooit live heb zien fietsen. En dat de Italianen hem niet vergeten zijn snap ik prima, na hem is er nog niet iemand geweest die in zijn voetsporen is getreden. Zeker geen Italiaan.

Ik krijg in elk geval altijd een glimlach op mijn gezicht als ik een foto of beelden van hem zie.

pirazzi 28 juni 2016 om 19:21

Nibali ook niet?

Hakkie2 28 juni 2016 om 19:30

Nee, ook Nibali niet qua koersstijl, qua talent, qua uitstraling. Pantani was wat bijzonders, hij bracht een heel land in vervoering.

Als ik de verhalen moet geloven konden alleen Fausto Coppi en Gino Bartali dat eerder.

luckyloek 28 juni 2016 om 19:31

Van mij mogen ze het nu laten rusten. Dankzij Pantani ben ik wielrennen gaan volgen. Wat er ook gebeurt is en wat men ook zegt, voor mij blijft het een held.

Mark Jansen 28 juni 2016 om 22:39

Hij blijft in mijn ogen een held. De passie om te koersen en altijd maar met volle overtuiging er in te knallen, magnifiek.

Heeft trouwens nog steeds een grote supportersgroep die actief is binnen het Italiaanse wielrennen. Schitterend om te zien, stonden dit jaar ook massaal aan finish in Corvara waar Kruiswijk het rose pakte. Heerlijke Italianen, hoe zij het wielrennen beleven machtig mooi haha

Senioralex 29 juni 2016 om 06:28

wanneer die man wegsprong op een helling,sprong ik eveneens,maar uit m’m zetel…Wie het allemaal nog eens wil zien kan dat op Netflix.

Polleke 29 juni 2016 om 09:20

@once… Ieder zijn mening, de mijne is dat Pantani een heldenstatus krijgt terwijl hij een bewezen dopingzondaar en drugsverslaafde was…idem VDB trouwens die hier in Belgie wel eens de titel “godenkind” meekreeg…

Spinergy 29 juni 2016 om 09:47

Ik geloof wel dat zijn Giro zege in 1999 is gesaboteerd door wie dan ook om daar in de gokwereld veel geld aan te verdienen en dat was eigenlijk het begin van het einde van Pantani.

achtpuntzes 29 juni 2016 om 10:01

@ Spinergy:
ja, de mogelijkheid dat Pantani’s bloed te dik was door doping is natuurlijk te absurd. voor woorden ;)

Romāns Vainšteins 29 juni 2016 om 10:48

Wellicht ene LA die zin had om die tour te winnen ? Ik denk dat we nog lang niet de laatste steen van deze mans’ invloed hebben ontdekt.

Headlines

Materiaalzone

Populair