Onderzoek toont aan: Renners profiteren optimaal van rijden achter motoren

vrijdag 28 juni 2019 om 08:06
Onderzoek toont aan: Renners profiteren optimaal van rijden achter motoren

foto: Cor Vos

Wielrenners die tijdens wedstrijden in het zog van motoren rijden, boeken volgens onderzoeker Bert Blocken van de Technische Universiteit Eindhoven en de KU Leuven flinke tijdswinst. Dat is de belangrijkste conclusie uit een grootschalig onderzoek. “De veelgehoorde klacht dat motoren de uitkomst van wedstrijden kunnen beïnvloeden, is terecht”, aldus Blocken.

Er is de laatste tijd veel te doen over het gedrag van motoren, die vaak vlak voor de renners rijden. Zo regende het tijdens de Giro d’Italia klachten over de tv-motoren van de RAI. Zo uitte Bauke Mollema op Twitter zijn ongenoegen. “De hele dag rijden zij tien tot dertig meter voor het peloton. Echt waar UCI, is dit een WorldTour-wedstrijd?”

“Of denken zij niet na over veiligheid en fair play in Italië? Alle Giro-renners, -ploegen en de CPA (rennersvakbond, red.) hebben hier al over geklaagd bij de jury en de organisatie. Maar niets helpt. Wat een grap!” Mollema heeft reden tot klagen, zo blijkt uit het onderzoek van Blocken.

Flinke tijdwinst 
De hoogleraar berekende met computersimulaties en windtunnelmetingen namelijk dat een wielrenner 2,6 seconden tijdswinst kan boeken, als hij exact één minuut dertig meter achter een motor rijdt. “En zelfs als een renner slechts enkele seconden achter een motard koerst, kan dit al flinke tijdswinst opleveren.”

“Een renner die tien seconden lang 2,5 meter achter een motor zit, heeft al een tijdswinst van twee seconden”, zo concludeert Blocken. Coureurs die voor een langere periode 2,5 meter achter een motard rijden, gaan gemiddeld zo’n dertien kilometer per uur harder.

“We hebben de berekeningen meerdere keren over gedaan, omdat we de resultaten gewoon niet konden geloven”, zo vertelt Blocken. “Omdat wedstrijden soms worden beslist op secondes, kunnen deze verschillen wel degelijk bepalen of je als renner wint of verliest. “

Dit artikel delen:

36 Reacties

Jandepandaman 28 juni 2019 om 08:24

Mooi vervolg hierop zou zijn om een onderzoek op een buitenbaan te doen (Dumoulin Bikepark?) en dan te testen met en zonder motard. Maak een mooi draaiboek en daarna resultaten maar eens vergelijken.

0
GekkeHenkie 28 juni 2019 om 11:45

Er is natuurlijk minder wetenschappelijk maar wel overtuigend bewijs van bijvoorbeeld GCN of als je gewoon kijkt naar het verschil in werelduurrecord zonder derny (55,089km) en met derny ervoor (66,288km). Met ook nog het verschil in fysieke mogelijkheden van de fietser.

0
Bonifazio 28 juni 2019 om 08:39

Bij een halve meter afstand bijna 2x zo hard? Winst van 29,3 seconden per minuut claimen ze. Lijkt me toch wel heel sterk dat een renner zo dicht achter de motor een itt kan afleggen van bijna 100km/u gemiddeld.

0
dikkechaap 28 juni 2019 om 09:00

Ze verwoorden het een beetje onhandig, maar spreken over een snelheidsverschil van 48% bij een halve meter afstand. Dan rijdt je dus ipv 50 ongeveer 74. Dat is al een stuk realistischer.

0
Pubsted 28 juni 2019 om 09:08

Overigens geldt dit alleen voor rechte stukken, in een bocht zijn alle berekeningen weer anders. Je kan dit dus ook niet direct vertalen naar een ITT.

0
Sephiroth 28 juni 2019 om 12:03

Record snelheid met de fiets is 300-km/h

Perfect windscherm en absurde overbrenging, maar toch de wind speelt een hele grote rol. Lucht weerstand neemt kwadratisch toe met je snelheid.

0
Jeromb 28 juni 2019 om 14:38

Volgens mij bedoelen ze dat een renner die achter een motor fietst er 1 minuut over toen terwijl een renner die niet achter zo´n motor fietst er 1 minuut en 29.3 seconden over doet. Dan ga je dus achter een motor ongeveer anderhalf keer zo snel, van 50 naar 75 ongeveer. Dat is dan wel plausibel, al vermoed ik dat het verschil in realiteit iets lager ligt.

0
Ultras100 28 juni 2019 om 09:27

Wat nog meer tijdswinst oplevert is een bidon aannemen en tijdens overdracht 5 – 10 seconden vasthouden terwijl je ploegleider flink gas geeft…
Iets wat ook dagelijks te zien te zien is in Italië en andere koersen…

“Echt waar UCI, is dit een WorldTour-wedstrijd?”
“Of denken zij niet na over veiligheid en fair play in Italië?

0
Sephiroth 28 juni 2019 om 12:09

Per 5-10s spaart het idd meer energie. Echter is het met de motor zo dat het minuten kan gebeuren en is de tijd winst/energie besparing dus groter.

0
DeRookmagier 28 juni 2019 om 10:19

Stomverbaasd!
Nu snap ik waarom ze vroeger dernykoersen reden. Wow.

0
Maglia Rosa 28 juni 2019 om 10:49

Dit onderzoek gaat vast het verschil maken; ik lees enkel open deuren.

Hierbij lijken ze overigens het effect dat je makkelijk een hogere snelheid aanhoudt nadat je hebt gestayerd nog buiten beschouwing te laten.

0
dikkechaap 28 juni 2019 om 11:39

Het effect op 30 meter afstand is toch groter dan menigeen had verwacht denk ik. Dit soort onderzoek kan er wel degelijk toe leiden dat de regels worden aangepast, en motorrijders nog verder voor het peloton moeten uitrijden.

0
Lalsacien 28 juni 2019 om 11:11

Een peloton renners is dan onevenredig in het voordeel tov een ontsnapping. Bij de vlucht rijdt de motard er afwisselend voor naast of achter. Bij het peloton heb je minder keus, dus meestal voor.

0
TomDJ 28 juni 2019 om 11:11

Ik begrijp het toch niet helemaal: Coureurs die voor een langere periode 2,5 meter achter een motard rijden, gaan gemiddeld zo’n dertien kilometer per uur harder.
Dan moet die motard dus wel 13km/h harder rijden dan het peloton, en niet de snelheid van het peloton aanhouden.
Ik neem aan dat bedoeld wordt dat de wattages van een renner gelijk zijn wanneer deze zonder motor of met motor+13km/h rijdt?
Maar het scheelt in iedergeval aanzienlijk.
En dan wordt het psychologische deel van een richtpunt niet eens meegerekend.

0
re-cycle 28 juni 2019 om 11:15

Alleen het feit dat je een mikpunt hebt met een motor voor je, helpt al.

0
Skoenoe 28 juni 2019 om 11:27

Gaap….

0
vanSpringel 28 juni 2019 om 11:46

Een hoogleraar ! toe maar !
Vast en zeker iemand die nog nooit op een fiets heeft gereden. Niet alleen op een racefiets heb je daar profijt van maar ook op een gewone fiets. Voor een conclusie in het kader van voordeel achter een rijdende motor of auto hoef je geen Einstein te zijn.
Zelfs van een dicht voorbij rijdende motor of auto geeft je een zuigwind (abri).

0
Bertvd 28 juni 2019 om 12:00

Jij bent er voor om het vooral bij een onderbuikgevoel te houden. Geen feiten, geen getallen, helemaal niks.

0
Sephiroth 28 juni 2019 om 12:13

Gevoel, vermoedens van jou kant zijn nu door een zuiver onderzoek bevestigt en bieden jouw relatieve indruk absolute waarden.

Als je wat minder op titels zou geilen en wat meer inhoudelijk zou denken kan je nu beseffen dat het de UCI een aantal voordelen biedt.

1) duidelijke onderbouwing voor regelgeving.
2) in het geval van rechtzaken door straffen voor stayeren een heel sterk punt om zichzelf te verdedigen.

Daarnaast hebben ook teams er voordeel mee als ze op 1s een podium missen of op een paar s een ronde verliezen. Gefundeerde klachten hebben meer kans van slagen.

0
Geronimo 28 juni 2019 om 21:20

Beetje respectloze reactie. Het is vrij moeilijk te bepalen hoe groot het effect is en ook eigenlijk niet precies te berekenen. De professor in kwestie is bouwfysicus en wielerfanaat en dit is dus eigenlijk zijn hobbyprojectje. Maar het feit dat men computertijd extern heeft moeten inkopen geeft wel aan dat men echt grote zorg hieraan heeft besteed. De gebruikte windtunnel is speciaal voor zijn onderzoek gebouwd en volgens mij heeft Jumbo-Visma hier ook wel eens getest.

0
Romāns Vainšteins 28 juni 2019 om 11:55

Ik heb niet zo’n hele grote moeite met wat motor-ge-ijl hier en daar. Hoort een beetje bij de koers en als snuggere coureur moet je zelf ook wat handig zijn om hier en daar wat extra voordeel te snaaien.

0
Koersmaniak 28 juni 2019 om 12:42

In tegenstelling tot sommigen ben ik wel tevreden dat dit onderzoek er gekomen is.
Ik herinner mij een wedstrijd waarbij er net een groepje wegrijdt met daarvoor een meute fotograven op de moto, waarop de Wuyts en De Cauwer hun beklag deden en Schotte zei: ah het duurt niet lang, laat de fotograven hun werk doen..

Dit kan al snel 5-10 seconden tijdswinst geweest zijn in een beslissende fase van de wedstrijd.

0
girardengo 28 juni 2019 om 13:00

De motoren hebben veel te veel invloed op wedstrijden. Dat wist iedereen al, en het ergert mensen, maar nu heb je er ook de cijfers bij (en dat hoort een onderzoeker zo naïef mogelijk vast te stellen, als was het niet waar), dus kan men de regels bijstellen. Dat renners dan alsnog zullen proberen te profiteren hoort overigens bij het wielrennen, zoals RV terecht stelt.

0
Samlambeej 28 juni 2019 om 13:13

We zullen de beelden van de Amstel Gold Race maar niet bovenhalen zeker?

Sowieso een bijna (maar niet helemaal) oncontroleerbaar element in de koers. Tracht gewoon met een live jury de afstand van de motor voor het peloton en voor de kopgroep gelijk te houden. Korterbij dan 15 meter wordt er ingegrepen.

En informeer het publiek. Dat scheelt een hoop gesteiger.

0
dikkechaap 28 juni 2019 om 13:57

Het belangrijkste punt van dit onderzoek is nou juist dat 15 meter niet genoeg is.

0
Samlambeej 28 juni 2019 om 14:15

Maar we willen toch goeie beelden? Als het een beetje bochtig is kom je daar sowieso op uit. Maakt niet uit dat ze daardoor 41,5 ipv 40 rijden. Dan zijn ze net sneller binnen. Als het voordeel maar even groot is. Een motor voor het peloton maar geen voor de kopgroep dat kan niet. Een motor op minder dan 15meter kan ook niet. Begin daar mee.

0
boenk 28 juni 2019 om 17:56

Binnen dit en 5 jaar gewoon met drones. Die worden trouwens al gebruikt dacht ik bij sommige sportevents.

0
Jacco van Stierop 28 juni 2019 om 13:23

En wat nu? Wat zijn de aanbevelingen? Als je er vanuit gaat dat motoren bij het wielercircus horen dan moet je accepteren dat renners daar gebruik van kunnen maken. De ene keer heeft renner A er voordeel van, de andere keer renner B; ja, het moet niet te gortig worden, maar verder kan ik mij er niet zo heel druk over maken.
Enkele jaren geleden was er de nodige woede over de rol van motoren in de Vuelta. De organisatie besloot toen dat alle motoren, ook die van de tv-registratie, veel meer afstand moesten nemen. Degenen die het hardst riepen hoe schandelijk de motoren de wedstrijd hadden beïnvloed, stonden vervolgens vooraan om hun ongenoegen uit te braken over hoe waardeloos de wedstrijdbeelden waren. Tsja.

0
Polleke 28 juni 2019 om 14:15

Precies…zonder motoren krijgen we niet eens koers te zien…

0
boenk 28 juni 2019 om 14:53

Drones. Heel simpel. Om de 30 minuten moeten die naar een busje dat achteraan het peloton rijdt, met techniekers en bestuurders om nieuwe batterijen. Tot als er eentje naar beneden valt en dan kan er weer gezeverd worden dat moto’s toch veiliger waren hahaha.

0
HaxVanMeeswijk 28 juni 2019 om 14:15

Hoe kun je nu ‘2,6 seconden tijdswinst boeken, als je exact één minuut achter een motor rijdt’? Eén minuut is één minuut lijkt me.

En nog eens: ‘Een renner die tien seconden lang 2,5 meter achter een motor zit, heeft al een tijdswinst van twee seconden’ Huh? Tien seconden = tien seconden toch?

Er zal wel iets anders bedoeld worden, maar aangezien het om wetenschappelijke feiten gaat zou ik die graag ook precies lezen.

0
boenk 28 juni 2019 om 14:48

Het gaat om % luchtweerstand die je wint (verliest dus). Dat rekenen ze dan achteraf om naar seconden. Op 30 meter tegen 54 km/u, heb je 12% minder luchtweerstand. Op 50 meter is dat 7%. Zo rekenen ze uit hoeveel tijd je daarmee zou kunnen winnen aan de zelfde inspanning.

0
delgado 28 juni 2019 om 14:39

TV-motoren zijn inderdaad een beetje een 'noodzakelijk kwaad'. Wij als kijker willen nu eenmaal alles gezien hebben wat er in de koers gebeurt. Maar wat met die 15 andere motoren die je soms vlak voor een groepje ziet uitrijden? Dat slaat helemaal nergens op. Ja, ze willen allemaal hun kiekje, maar dat voegt helemaal niks toe aan de koers. Achteraf zie je dan één foto'tje in de krant… Boeiend.

Dat ze daar tenminste al paal en perk aan stellen, zou een mooie vooruitgang zijn.

0
Spinergy 28 juni 2019 om 14:48

Voor Nibali was de Giro meer een derny-koers..

0
west 28 juni 2019 om 18:11

En als je nou een ding achterop de motor plaatst dat achtelijk veel turbulentie veroorzaakt? Dat voordeel moet toch gewoon te compenseren zijn?

0
trickstuff 28 juni 2019 om 20:17

Waarom staat er optimaal in de titel?

0

Headlines

Populair

Materiaalzone