‘Nuyens probeerde belastende verklaring op papier te zetten tegen Van Aert’
foto: PhotoPress.be
woensdag 19 september 2018 om 09:31

‘Nuyens probeerde belastende verklaring op papier te zetten tegen Van Aert’

Volgens VTM Nieuws probeerde teammanager Nick Nuyens verschillende mensen binnen zijn ploeg te dwingen een belastende verklaring op papier te zetten tegen hun voormalige renner Wout van Aert. Maandag werd bekend dat de Belg zijn contract met Veranda’s Willems-Crelan eenzijdig heeft verbroken. Walter Van Steenbrugge – de advocaat van de 24-jarige renner – gaf aan dat een ‘ernstig incident’ heeft geleid tot de breuk.

Volgens verschillende Belgische media wilde Nuyens een belastende verklaring op papier zetten, om zodoende het nodige bewijs te verzamelen met het oog op een latere rechtszaak tegen zijn voormalige poulain. Van Aert liet op basis van ‘dringende redenen’ hierop zijn contract verbreken.

“Afwachten of Sniper Cycling akkoord gaat met de reden”
De crosser annex wegrenner hoopt hiermee te voorkomen dat hij een verbrekingsvergoeding hoeft te betalen. De kans is groot dat de zaak moet voorkomen voor de arbeidsrechtbank. “Het is afwachten of het management van Sniper Cycling akkoord gaat met de reden”, aldus Van Steenbrugge.

“Als dit niet het geval is, dan zal een arbeidsrechtbank uitspraak moeten doen”, zo voorspelt de advocaat, die vertrouwen heeft in een goede afloop. “Ik ga geen uitspraak doen in de plaats van de rechter, maar het gaat om zwaarwichtige feiten. Een werknemer heeft het recht op een full commitment van zijn werkgever en dat is hier niet het geval.”

RIDE Magazine
57 Reacties
Sorteer op:
19 september 2018 09:41
Tja, Nuyens heeft natuurlijk het volste recht om zich te verdedigen tegen alles wat er nu over hem naar buiten komt. Zo lang hij geen mensen aanzet tot valse verklaringen, uiteraard.
    19 september 2018 10:22
    Er staat dat mensen gedwongen worden. Toch al een stap te ver niet?
    19 september 2018 10:23
    Eens dat Nuyens het recht heeft verklaringen op te laten stellen. Het lijkt me alleen wel betekenen dat de verhoudingen vervolgens zo verstoord zijn dat partijen niet met elkaar verder kunnen. Blijft de vraag wie er oorspronkelijk verkeerd zat...
    19 september 2018 11:32
    Voordat je uit elkaar gaat is 'het recht op verdedigen" niet een beetje voorbarig?
    19 september 2018 11:32
    Het woord 'gedwongen' staat niet in het artikel. Er staat 'probeerde te dwingen'. Nu heb je diverse gradaties van dwingen en nog meer gradaties van proberen.
    19 september 2018 15:44
    @xistnc
    Elke gradatie van 'proberen te dwingen' is fout in een afhankelijkheidsrelatie tussen werkgever en werknemer. Als dit echt waar is, is er sprake van een zeer verstoorde arbeidsrelatie en maakt Nuyens geen goede kans bij de rechter.
19 september 2018 09:45
Tja een dossier opbouwen. Heel verstandig juist.
19 september 2018 09:47
Dit is allemaal gissen van de belgische tv. De enige personen die weten wat er echt gebeurd is zijn de betrokkenen en die zullen naar alle waarschijnlijkheid pas in de rechtbank volledig openheid van zaken geven (als ze slim zijn)
    19 september 2018 10:22
    Het gissen zal meevallen. Dit zuigen de media niet zomaar uit de duim. Grote kans dat Nuyens dit keer zijn hand heeft overspeeld.
    19 september 2018 10:24
    Uit de duim zuigen zal meevallen. Of het een volledig evenwichtig beeld is, valt natuurlijk nog te bezien. De berichtgeving over Nuyens is inmiddels zó negatief dat je je bijna afvraagt of dat allemaal wel waar kan zijn...
    19 september 2018 22:29
    Idd, speculatie. Kennelijk sprake van een dossieropbouw met het oog op een evt. rechtszaak, schikking cq schadevergoeding om welke redenen dan ook. Feit is dat V. Aert ontslag op staande voet heeft genomen vanwege dringende, zwaarwichtige redenen. Het verzamelen van belastende verklaringen kan voor zover die niet onerechtmatig zijn verkregen, en/of feitelijk onjuist zijn. Dat is ter beoordeling van een rechter of bijvoorbeeld desk.cie in geval van schikking
19 september 2018 09:58
Wanneer komt er een bericht vanuit de hoek van Nuyens? Als ik het AD lees heeft Van Aert ook mondelinge toezeggingen over volgend jaar gedaan. Die zijn rechtsgeldig in combinatie met een contract. Dus advocaatje kan hier wel de stoere jongen uithangen, maar ik krijg toch het idee dat Van Aert ook niet overal vrijuit gaat. Berichtgeving is mij te eenzijdig.
    19 september 2018 10:14
    Mondelinge toezeggingen zijn voor Nuyens niets waard getuige zijn voorgeschiedenis....
    19 september 2018 10:19
    Lol ‘advocaatje’, Van Steenbrugge is in België dé specialist op vlak van sportzaken...
19 september 2018 10:26
@FDJ

Mondelinge toezegging is iets anders dan een mondelinge afspraak.
    19 september 2018 13:13
    Is dat zo? Zit daar juridisch gezien verschil tussen?
    19 september 2018 15:28
    Beide zijn in beginsel bindend. Een mondelinge afspraak bestaat als het aanbod van de een door de ander direct aanvaard is (akkoord!). Een toezegging is meer een belofte en daardoor nog moeilijker te bewijzen.
19 september 2018 10:27
Edit: Klopt!
19 september 2018 10:43
"te dwingen een belastende verklaring op papier te zetten tegen hun voormalige Wout van Aert"
En dat zal dan ook weer bewezen moeten worden, alles wordt uit de kast gehaald, v. Aert draait als een drol in de pispot om te ontsnappen, benieuwd naar het verhaal van Nuyens, WF niet....?
    19 september 2018 11:32
    Ik vraag me oprecht af of WF er slim aan heeft gedaan om WvA nu al tot columnist te benoemen en niet te wachten tot na de zaak die er nu aan zit te komen. Gisteren bleek al dat WvA niet allles kan zeggen. Mogelijk blijft dit nog een hele periode zo of hij gaat straks dingen schrijven die worden ingefluisterd door zijn advocaat. Ik denk dat WF zich heel goed moet gaan afvragen in hoeverre zij als medium ( al dan niet bewust) straks gebruikt worden door de advocatentrucjes van Vansteenbrughe. Advocaten als deze gebruiken namelijk alle middelen.

    Zeker als straks blijkt dat WvA misschien toch niet helemaal vrijuit is gegaan? Ik zou als WF deze grote vis die binnen gehengeld is nog even in het vat laten zitten tot na een eventuele rechtszaak. Want wat in het vat zit verzuurd niet.
    19 september 2018 12:19
    Ja want Van Aert heeft Wielerflits nodig om zijn mening in de media te krijgen :p
19 september 2018 10:47
Blijft toch grappig om te zien dat het hier steeds dezelfde namen zijn die de schuld op van Aert af proberen te schuiven en pleiten dat Nuyens weinig tot niks verkeerd heeft gedaan. De afgunst jegens van Aert zit diep blijkbaar.

Vrijwel iedereen die de afgelopen jaren met Nick heeft samengewerkt heeft louter slechte en negatieve ervaringen met hem. Dus of het is allemaal 1 groot complot om Nuyens zwart te maken, of Nuyens is daadwerkelijk een megalomane en incompetente gek.
Dan kies ik toch voor dat laatste.
    19 september 2018 11:03
    Er is niets mis met hoor en wederhoor. Dat mensen hier WvA de schuld geven heb ik gemist, dat lees ik niet of zelden.
    19 september 2018 11:54
    Waarom zou je moeten kiezen? Het fijne weten we er toch nog niet allemaal van, dus beter het oordeel opschorten.
    19 september 2018 14:16
    Wat vooral opvalt is dat hier lieden zijn die in het verleden v. Aert tot de grond toe gelijk maakten en hem niet zelden met doping in verband brachten, alles ten faveure van v.d. Poel. Sinds v.Aert voor Jumbo heeft getekend is er een duidelijke kentering merkbaar.
    Persoonlijk vind ik Nuyens een notoire "vreemdganger die als een toerist op zijn fiets zat, bij Rabo niets presteerde en uit het niets en bij toeval "Vlaanderen" won.
    Maar persoonlijk hoor ik liever een verhaal van twee kanten, beter nog, hoor ik liever helemaal niets en zou ik willen dat de partijen op een fatsoenlijke manier in een achterkamertje hun zaakjes regelen en dat er vooral gefietst gaat worden.
19 september 2018 10:54
Zou de waarheid in het midden kunnen liggen?
    19 september 2018 11:03
    Of een stukje links of rechts van het midden. Gek genoeg ligt de waarheid bijna nooit precies in het midden.
    19 september 2018 14:14
    Dat ligt er maar aan hoe je het midden defineert. Ik zeg altijd: "Het midden is de plek waar je de waarheid vindt. Laten we daar afspreken"
19 september 2018 11:08
Ik snap de motivate van Nuyens niet om zo iets op poten te zetten: Als sniper cycling zijnde is er alles aan gelegen om komend jaar een succes te maken om daarna nog bestaans recht te hebben, daar heb je Van Aert hard bij nodig dit jaar. Als je aan De buiten wereld laat zien dat je je ploeg zo behandelt wil er echt nooit meer iemand Met je In zee.
De enige reden om dit te willen doen is een vergoeding voor geleden schade, maar op lange termijn heb je daar als ploeg helemaal niets aan, het zou veel beter zijn Het team rond van Aert voor dit jaar tevreden te houden zodat ze geen poot hebben om op te staan als ze onder Het contract uit willen: nu, door deze aktie geef je van Aert de middelen om onder Het contract uit te komen. als van Aert zijnde is dit waar je op hoopt zodat je bij een rechter onder een schadevergoeding voor contract breuk uit te komen: Nuyens eigen tactieken werken tegen hem en laten zien hoe de man denkt en Handelt.
19 september 2018 11:08
Dus Nuyens probeert mensen te dwingen om te verklaren dat het onmogelijk is om samen te werken met Van Aert, in de hoop zo Van Aert te dwingen om te blijven samenwerken met Nuyens.

Seems legit.
    19 september 2018 13:21
    Nee, om zijn gelijk aan te tonen en te kunnen zeggen: WvA was onbetrouwbaar oid, en niet ik.
19 september 2018 11:09
edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten
    19 september 2018 13:07
    Misschien iets over de behandeling van een knieblessure?
19 september 2018 11:28
Zijn er nog meer renners bij Crelan die kritiek op Nuyens hadden, daar lees ik gek genoeg niets over??
    19 september 2018 11:37
    Aangezien die mogelijk zonder ploeg komen te zitten, houden die wijselijk hun mond op dit moment lijkt mij :)
    19 september 2018 11:39
    Zijn er andere renners in de positie om kritiek te hebben?

    Ex-renners wel, in ieder geval, klik. Maar dat artikel had je zelf ook al gevonden natuurlijk.
    19 september 2018 11:49
    In de zaak rond de slechte fietsen was er anders genoeg kritiek van renners op Nuyens. Al waren het vooral renners die geen nieuw contract meer kregen of reeds getekend hadden bij een andere ploeg. Het was toen opvallend genoeg Van Aert die redelijk stil bleef.

    Moest Sniper niet rond geraken en ermee stoppen zal de beerput pas echt open getrokken worden denk ik.
    19 september 2018 15:57
    Lestertje, fix je Google nu eens.
19 september 2018 13:20
Mijn beeld van Nuyens als berekenende psychopaat wordt alleen maar versterkt door verschillende voorvallen van verschillende mensen.
Waarom hij renners belastende verklaringen wil laten afleggen? Om zo zijn "gelijk" te kunnen bewijzen natuurlijk. Actieve renners houden hun mond ivm hun afhankelijke positie.
19 september 2018 13:41
Heeft die onderkruiper trouwens zelf al gereageerd?
19 september 2018 13:43
Wat er ook gebeurd is, het is inmiddels een dusdanig verstoorde arbeidsrelatie dat een rechter nooit zal zeggen dat wout nog een jaar voor nuyens moet rijden.

Of en hoeveel wout zal moeten betalen is dan aan de rechter.
    19 september 2018 15:37
    Dat wordt moddergooien over wie de arbeidsrelatie heeft verstoord, als ik de karakters van beide heren beschouw. Er miste in de relatie Nuyens-Wout een wijze autoriteit die boven de partijen staat.
19 september 2018 14:05
Ja dat artikel ken ik, ach er zijn wel meer ploegen geweest waar kritiek was op de fietsen en de wijze waarop de zaken werden geregeld.
19 september 2018 15:28
Wat voor waarheid? Dit lijkt me eerder een gekleurd stukje tekst van iemand die het niet heeft voor Van Aert, vol met eigen veronderstellingen en niet gehinderd door een beetje kennis van zaken.

Dat hij zich afvraagt waarom Van Aert niet vanaf 2019 voor Lotto-Jumbo heeft getekend zegt toch alles?
19 september 2018 15:34
Dat is ook weer opklopperij, want Van Aert komt in een geoliede machine terecht bij TLJ. In de Vlaamse semiklassiekers kan hij zelfs een dodelijk duo vormen met Groenewegen; in de monumenten is hij een onbetwist kopman.
19 september 2018 15:36
Die hele Nuyens komt me helemaal de neus uit. Wat komt die al langere tijd heel slecht naar voren in deze affaire zeg, vanaf het moment dat dat hele onduidelijke gedoe met de fusie met aquablue begon, tot eigenlijk al eerder de geruchten vorig jaar dat de samenwerking met van Aert slecht was, maar toch met name wat we de afgelopen dagen over hem horen. Bah.
19 september 2018 15:44
Dan kun je net zo goed beweren dat van Aert überhaupt niet bij Jumbo past, of dat nou in 2019 of 2020 is.
19 september 2018 15:51
Van Aert is in alles wat er de laatste maanden rond de ploeg van Nuyens is gebeurd nu net alles behalve een simpel rennertje, met een simpel contract. Vreemd om tijd in het schrijven van een column hierover te steken en dan net dat gegeven zo onjuist te beoordelen.
19 september 2018 15:53
Nee, daar zit helemaal geen waarheid in. Die gasten van In de Leiderstrui staan erom bekend dat ze hun nieuwberichten overal en nergens vandaan copy pasten(Wielerflits/Telegraaf/AD/etc.) en op hun eigen site gooien. Wanneer ze voor de verandering zelf eens iets schrijven, is het bijna altijd volkomen nikszeggend en vol met meningen die nergens op slaan. En vaak ook nog gebaseerd op op feitelijke onjuistheden, zoals in dit geval.
19 september 2018 17:09
De Sniper zal rap zonder kogels zitten....
    20 september 2018 07:53
    De Sniper schoudert zijn geweer
    https://m.hln.be/sport/wielrennen/veldrijden/reden-voor-contractbreuk-van-aert-niet-aanvaard-door-team-nuyens-het-wordt-de-rechtbank~af40ad40/
19 september 2018 19:01
Dit is wel een heel belabberde column. Er zal ongetwijfeld wel iets aan te merken zijn op Van Aert, maar ondanks dat hij zich bewust is van zijn grote talent blijft hij een bescheiden mens. Met betrekking tot Nuyens heeft zich tot voor kort zeer inschikkelijk opgesteld. Maar volkomen begrijpelijk dat hij zich niet laat piepelen. Dat dit laatste door de schrijver wordt gezien als een voorbode dat Van Aert straks als een olifant door de Jumbo-porseleinkast gaat banjeren is even dwaas als lachwekkend.

Reacties zijn gesloten.