Nominaties wielrenner van het jaar bekendgemaakt

donderdag 12 november 2015 om 10:02
Nominaties wielrenner van het jaar bekendgemaakt

De Club van 48 heeft zijn nominaties voor de titel ‘wielrenner van het jaar’ bekendgemaakt. Vorig jaar kende deze verkiezing de nodige controverse, toen Niki Terpstra en Lars Boom gepasseerd werden ten faveure van Tom Dumoulin.

Terpstra won vorig jaar Parijs-Roubaix en Boom maakte een einde aan een negen jaar lange droogte, door een rit te winnen in de Tour de France. Het werd echter Dumoulin die als wielrenner van het jaar bestempeld werd, wat zorgde voor veel kritiek en een verandering van het systeem voor de verkiezing. De winnaars worden op 30 november bekendgemaakt in Den Bosch.

De genomineerden voor de verkiezing wielrenner van het jaar zijn hieronder vermeld. Het gaat bij de poll die is bijgevoegd niet om de officiële stemming.

[poll id=”144″]

[poll id=”145″]

[poll id=”146″]

Dit artikel delen:

21 Reacties

NumberSeventeen 12 november 2015 om 10:08

Geen Mollema? Zijn top 10 plek in de tour en zijn tweede plek in Baskenland betekend minder dan bv de top 10 van Kruijswijk? Best wel opvallend. Hoe lang is het geleden dat een top 10 renner uit de tour niet eens een nominatie kreeg?

Niet dat ik de prestaties van alle andere rijders met nominatie niet kan waarderen. Kruijswijk in de Giro was voor mij het hoogtepunt van het jaar. Maar dat is niet echt objectief.

albertooo 12 november 2015 om 10:12

Wat doen ze Elis Ligtlee aan? Rijdt net als Hoogland een superEK en mag vervolgens meedoen om de prijs voor grootste belofte…

BlancoProCycling 12 november 2015 om 10:13

Dumoulin – van der Breggen – Oomen
?

SolerEritrean 12 november 2015 om 10:13

Ook 2de in tirreno, niet? Ik mis bauke

Ivo_vW 12 november 2015 om 10:20

Dumoulin – Van der Breggen – Ligtlee

xistnc 12 november 2015 om 10:27
Quote:
Ivo_vW – 12 november 2015 om 10:20
Dumoulin – Van der Breggen – Ligtlee

+1

Rikkert 12 november 2015 om 10:32

@NumberSeventeen
Geeft in ieder geval aan dat het niveau de laatste jaren flink is toegenomen in Nederland. Een paar jaar geleden zou je met een 7e plek in de tour bijna zeker zijn van de prijs en nu is hij niet eens geselecteerd. Al vind ik wel dat hij er tussen hoort te staan misschien in plaats van Poels.

Cayolle 12 november 2015 om 10:36

Ja, voor mij ook die combinatie:
Dumoulin – Van der Breggen – Ligtlee

tendam 12 november 2015 om 10:43

Ligtlee boven Kimmann? Waarom?

Dat geeft trouwens gelijk de onzin van deze prijs aan, hoe waardeer je een Europees kampioen baansprint bij de dames t.o.v. een wereldkampioen bmx bij de heren…

EricV 12 november 2015 om 11:01

Dumoulin zal het wel worden, heeft een super seizoen gemaakt. Al was hij bij zijn doelen(proloog tour en wk tijdrijden) toch een beetje teleurstellend

Davide_Formolo 12 november 2015 om 11:59

Dumoulin, Van der Breggen, Ligtlee zoudem wat mij betreft ook mogen winnen.

Mac-S 12 november 2015 om 12:10

Ik heb niks met veldrijden, maar ik vind toch dat Mathieu van der Poel hoort te winnen. Een wereldtitel weegt toch wat zwaarder dan een paar etappezeges en ereplaatsen.

LinusGerdemann 12 november 2015 om 12:19

Dumoulin, van der Breggen en Ligtlee.

Overigens snap ik de nominatie van Vleuten niet. Heeft een heel slecht seizoen gereden eigenlijk. Had een nominatie van bijv. Pieters logischer gevonden.

Pizzi 12 november 2015 om 12:49

vd Poel (NK, WK en Superprestige) – vd Breggen (Omloop, Waalse Pijl, Giro Rosa, NK tijdrit, tig plakken op WK) – Niek Kimmann (WK BMX)

Maar zal wel Dumoulin – vdB – Ligtlee worden.

tverzetje 12 november 2015 om 12:57

@Marc-S als je naar de wereldtitels kijkt dan worden het:
Mathieu van der Poel (Veldrijden) – Kirsten Wild (Baan, scratch) – Niek Kimmann (BMX)

Plaggie 12 november 2015 om 14:27

Vorig jaar Dumoulin boven Terpstra wat ik (en vele anderen) niet begreep met PR opzak. Dus dit jaar zal ik de uitslag ook wel mis hebben, maar als je het mij vraagt moet Dumoulin hem dit jaar dus wel krijgen.

girardengo 12 november 2015 om 15:15

@Plaggie
Je hebt gelijk over vorig jaar (en ook dit jaar). Maar dat zou kunnen betekenen dat Terpstra het alsnog wint;-).

Nick Doup 12 november 2015 om 15:45

Stem nu op de polls in bovenstaand bericht. Wie verdient volgens jou de verschillende trofeeën?

Puffin87 12 november 2015 om 17:28

@Plaggie
Vorig jaar waren er ook veel mensen die het wangedrag van Terpstra (met een DSQ tot gevolg) niet ‘Wielrenner-van-het-jaar-waardig’ vonden. Dat zal zeker hebben meegespeeld bij de uitslag. Niet enkel wie de beste prestatie (P-R winnen) heeft geleverd.

Dit jaar zou ik het niet durven te zeggen. Ik gok dat Dumoulin hem wel weer pakt. Goede RvZ, tot de voorlaatste dag grote kanshebber geweest om de Vuelta te winnen, 6e in AK + 2 etappezege’s. Maar op de belangrijke momenten niet weten te winnen (NK TT, WK TT, proloog TdF) is toch jammer.
Maar als bijv. Gesink, MvdP of Hoogland hem pakt kan ik het ook prima begrijpen.

Manuel Beltran 12 november 2015 om 20:11

Dumoulin, die hem tijdens zijn dankwoord opdraagt aan Niki Terpstra.

Look566 12 november 2015 om 23:29