‘Nog twee Duitse renners betrokken bij Operatie Aderlass’

zondag 22 december 2019 om 19:43
‘Nog twee Duitse renners betrokken bij Operatie Aderlass’

foto: Cor Vos (archief)

In de zaak rond de omstreden Duitse dopingarts Mark Schmidt zijn nieuwe namen opgenomen. Het betreft twee Duitse wielrenners die zich door Schmidt zouden hebben laten voorzien van bloeddoping, zo meldt ARD. Een van de renners zou nog steeds actief zijn.

“Het gaat om twee Duitse wielrenners uit teams die tot de WorldTour behoren”, schrijft ARD. Het Duitse antidopingagentschap doet onderzoek, maar wil geen namen noemen. De Duitse publieke omroep meldt echter dat een zou nog steeds in het profpeloton rondrijden. Ook een Zwitser, niet noodzakelijkerwijs een wielrenner, zou voor lange tijd klant zijn geweest bij Schmidt.

Dit voorjaar gaf de Duitse ex-prof Danilo Hondo toe dat hij klant was van de dopingdokter. Ook Kristijan Durasek, Kristijan Koren, Borut Bozic, Alessandro Petacchi, Stefan Denifl en Georg Preidler kwamen naar voren in de dopingzaak.

Dit artikel delen:

35 Reacties

Wielervolger 22 december 2019 om 19:45

Zal wel Schachmann zijn

LB108 22 december 2019 om 20:43

omdat?

Verweggistan 22 december 2019 om 19:58

Dit jaar het spelletje: wie is de Duitser :).

WernerFranke 22 december 2019 om 20:02

Mijn 2 willekeurige gokken: Geschke en Sütterlin.

Mark 22 december 2019 om 20:03

Die zouden echt wel gepakt zijn, zou je denken…

Scott Sunderland 22 december 2019 om 22:21

Geschke zou best eens kunnen ! Zou na Denifl niet zo leuk zijn voor CCC ook. En dan hebben ze ook nog Zakarin aangetrokken met “een verleden”.

Mark 22 december 2019 om 20:02

Hopelijk iemand van de oude stempel. Ik doe niet aan namen noemen.

peterwinnen 22 december 2019 om 20:18

Rudi Altig en Didi Thurau, gok ik

theogaarenstroom 22 december 2019 om 20:21

Aannames en op niets gebaseerd.

Jawadde 22 december 2019 om 20:26

Het zal toch niet Der Tony (Martin) zijn?

LB108 22 december 2019 om 20:42

Marcel Kittel.. Zou alvast veel verklaren waarom hij het opeens voor bekeken hield

Bikeage 22 december 2019 om 21:04

Zou wel echt beroerd zijn, zeker omdat hij (en Sjonnie en Tonnie) nogal een grote mond hadden over een cleane sport. Hoop dan ook dat het om anderen gaat dan deze drie.

Fietsman 22 december 2019 om 20:47

Net op het moment dat het Duitse wielrennen er weer een beetje bovenop lijkt te komen krijg je dit weer… De uitspraak dat het 2 renners zijn die in de worldtour rijden is opvallend te noemen trouwens. Zoveel rijden er nietin de worldtour.

Grobbel 22 december 2019 om 21:04

Jammer weer dat gespeculeer gebaseerd op niets. "Het is vast renner X", zo lust ik er nog wel een paar.

FDJ 22 december 2019 om 21:18

"Een van de renners zou nog tot een World Tour Team behoren"

"Het zou gaan om twee Duitse renners uit de World Tour."

Dat spreekt elkaar tegen.

Verder is het natuurlijk gissen. Nerz zou de gestopte kunnen zijn. Zat met Koren bij Liquigas. Fröhlinger, ex Gerolsteiner zou ook goed kunnen.

Polleke 22 december 2019 om 21:21

Milram… Knees en de gestopte Wegmann…, ook ex-Milram…

Groningen 22 december 2019 om 21:24

Dan kan ik de tour in de ARD live stream komende zomer waarschijnlijk weer vergeten…

VerstandOpNul 22 december 2019 om 21:25

Willi Willwohl, gok ik..

SnellePelle 22 december 2019 om 21:25

Het zijn er nogal wat die in de WT rondrijden:

Nico Denz, Marcel Sieberg, Phil Bauhaus, Ackermann, Buchmann, Burghart, Schachmann, Selig, Schillinger, Pfingsten, Schwarzmann,
Gheschke, Zimmermann, Steimhle, Kluge, Sütterlin, Martin, Martens, Kittel, Politt, Hollmann, Knees, Arndt, Fröhlinger, Kämna, Wallscheid, Kanter, Salmon, Stork en Degenkolb.

vincenzo 22 december 2019 om 21:39

“Wie die ARD jetzt recherchiert hat, handelt es sich um zwei deutsche Radprofis aus hochklassigen Pro-Tour-Teams.

Sie haben auch an der Tour de France teilgenommen.”

Welke namen vallen nu af omdat ze nooit aan de Tour hebben deelgenomen?

ddjong67 22 december 2019 om 21:34

@LB108 .. ;)

LB108 23 december 2019 om 09:48

Naar wat verwijzen de puntjes en uw knipoog?

Romāns Vainšteins 22 december 2019 om 23:09

strontvervelend gedoe dit.

peervaneynthoven 22 december 2019 om 23:51

Die “stront” maak het zéker nóg een stuk vervelender! Maar wát vind je nu eigenlijk vervelend? Die ARD, zonder namen te noemen, het gissen en namedropping door anderen (niet netjes t.o.v. mensen die er later niets mee te maken blijken te hebben) of het naar buiten brengen van nieuws dat reden tot speculatie en valse beschuldigingen kan zijn. In navolging van het bericht glorieert bij jou ook vaagheid.Ik kan in ieder geval niets met dit bericht.Ook niet met je reactie trouwens.

girardengo 23 december 2019 om 00:00

@peervaneynthoven
Je kunt inderdaad niks met dit verhaal. Het leidt alleen tot veel gespeculeer. Tot ver terug ook nog (al steek ik mijn hand echt niet in het vuur voor Thurau en Altig).

Phoenix0000 23 december 2019 om 00:41

Arndt, Kamna Geschke. 2 van deze drie. Preidler is enige connectie met Tourploeg waarin ten minste nog twee Duitsers rijden die al werd geassocieerd met Aderlass (Preidler).

ChefSpijker 23 december 2019 om 01:00

Da’s knap als er nog maar één actief is. En bijvoorbeeld een Fröhlinger heeft nooit de Tour gereden. Als je de voorlopig genoemde namen ziet, lijkt er ook amper een connectie te zijn tussen de renners wat betreft ploegen.

FDJ 23 december 2019 om 09:30

Fröhlinger heeft 4x de Tour gereden.

ChefSpijker 23 december 2019 om 12:44

Ah inderdaad. Wederom het bewijs dat Wikipedia een slechte bron is :)

robinski99 23 december 2019 om 01:50

Over die Duitse wielrenner gaat het waarschijnlijk niet.
Men richt zich meer op de Zwitserse Niet Wielrenner.

Iets met balletjes over het net.

john 23 december 2019 om 08:38

Volleybal ?

FDJ 23 december 2019 om 09:31

Een naam die wat mij betreft ook hier gedropt kan worden is die van Heinrich Haussler. Hij wordt in Duitsland vooral nog als Duitser gezien en rijdt bij Bahrein Merida die toch al betrokken waren met wat andere namen.

west 23 december 2019 om 10:28

Nertz en Frohlinger. Dat zijn de twee renners die het dichtst bij de andere klanten staan. En Frohlinger is tot januari technisch een WT-renner…

Thoin 23 december 2019 om 15:29

Frohlinger was ook dadelijk mijn naam… ex Milram, ex Gerolsteiner en ex Sunweb, heeft dus met Petacchi bij Milram gereden, bij Schumacher bij Gerolsteiner en met Preidler bij Sunweb.

De tweede is gissen, er komen veel ex Milram en ex Gerolsteiner renners voor in het WT peloton…

Andre van der Spoel 24 december 2019 om 14:42

Verrassend hoe de speculatie hier enorm verschilt van buitenlandse websites waar toch vaak Kittel genoemd wordt.
Is de verwachting dat de namen snel bekend worden gemaakt? Of gaat dat wederom pas komen als het echte seizoen weer begint?