Nog nooit nam Jumbo-Visma minder Nederlanders mee naar Tour de France

maandag 10 juni 2019 om 19:00
Nog nooit nam Jumbo-Visma minder Nederlanders mee naar Tour de France

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk, Dylan Groenewegen en Mike Teunissen. Jumbo-Visma neemt deze zomer als Nederlandse WorldTour-ploeg drie Nederlandse renners mee naar de Tour de France. Dat is het laagste aantal in de historie van de ploeg. Sinds de oprichting van de ploeg als Rabobank in 1996 waren dat er nooit minder dan vier.


In de jaren van Rabobank lag het aantal Nederlandse renners bij de grootste wielerploeg van Nederland standaard tussen de vier en de zes. Onder de vlag van Belkin bestond meer dan de helft van de selectie uit Nederlanders en die lijn trok zich in bijna alle jaren van LottoNL-Jumbo door.

Van de 23 voorgaande selecties was het maximaal aantal Nederlanders in de Tourploeg zeven. Dat was het geval in 2014 en in 2015. In het eerste jaar onder de naam Jumbo-Visma kiest de ploegleiding voor een selectie met ‘slechts’ drie Nederlanders, die worden bijgestaan door twee Belgen, een Duitser, een Noor en een Nieuw-Zeelander.

Jumbo-Visma
2019: 3 (Groenewegen, Kruijswijk, Teunissen)

LottoNL-Jumbo
2018: 5 (Gesink, Groenewegen, Kruijswijk, Roosen, Tolhoek)
2017: 5 (Van Emden, Gesink, Groenewegen, Leezer, Roosen)
2016: 4 (Groenewegen, Kelderman, Lindeman, Roosen)
2015: 7 (Ten Dam, Van Emden, Gesink, Kelderman, Kruijswijk, Leezer, Tankink)

Belkin
2014: 7 
(Boom, Clement, Ten Dam, Kruijswijk, Leezer, Mollema, Tankink)
2013: 6 (Boom, Ten Dam, Gesink, Leezer, Mollema, Tankink)

De Tourploeg van Rabobank in Parijs, 2008 – foto: Cor Vos

Rabobank
2012: 6 (Ten Dam, Gesink, Kruijswijk, Mollema, Tankink, Tjallingii)
2011: 5 (Boom, Ten Dam, Gesink, Mollema, Tjallingii)
2010: 5 (Boom, Gesink, Moerenhout, Tankink, Tjallingii)
2009: 4 (Clement, Ten Dam, Gesink, Posthuma)
2008: 6 (Ten Dam, Langeveld, Moerenhout, Posthuma, Tankink, Weening)
2007: 4 (Boogerd, T. Dekker, De Groot, Weening)
2006: 5 (Boogerd, E. Dekker, De Groot, Posthuma, Weening)
2005: 6 (Boogerd, E. Dekker, Kroon, Löwik, Posthuma, Weening)
2004: 5 (Boogerd, E. Dekker, De Groot, Kroon, Lotz)
2003: 4 (Boogerd, De Groot, Lotz, Wielinga)
2002: 5 (Boogerd, E. Dekker, Engels, De Groot, Kroon)
2001: 6 (Den Bakker, Boogerd, E. Dekker, De Groot, De Jongh, Lotz)
2000: 6 (Den Bakker, Van Bon, Boogerd, Boven, E. Dekker, Lotz)
1999: 5 (Den Bakker, Van Bon, Boogerd, E. Dekker, Lotz)
1998: 6 (Den Bakker, Van Bon, Boogerd, E. Dekker, Moerenhout, Vierhouten)
1997: (Van Bon, Boogerd, Breukink, E. Dekker, Nelissen)
1996: 5 (Van Bon, Boogerd, Breukink, E. Dekker, Nelissen)

Noot: Sinds 2018 zijn de selecties in de grote rondes verkleind van negen naar acht

Dit artikel delen:

76 Reacties

Vlinder 10 juni 2019 om 22:51

Het maakt mij echt helemaal niks uit. Toen ik begon met wielrennen kijken lag mijn focus op de Nederlanders gewoon uit gemak, je moet toch ergens beginnen. En iets/iemand supporteren vind ik met sport wel echt heel leuk. Dat heb ik met alle sporten in het begin. Maar als je de renners van andere nationaliteiten wat leert kennen valt wat mij betreft de nationaliteit weg. Maar goed, ik heb naast het wielrennen dan ook weinig tot niets met nationaliteiten. Echt onbelangrijk wat mij betreft, het gaat toch om de persoon/persoonlijkheid en niet om waar diegene geboren is.

Damien Heuvel 10 juni 2019 om 22:57

Er is toch al jarenlang geen enkele ploeg meer waar alle renners de nationaliteit hebben van het land waarin de ploeg zijn licentie heeft ? (Op Euskatel na dan.) Dus ik zie hier echt geen probleem in.

Goed te zien dat de meeste Wf’ers er zo over denken. Als we enkel Nederlanders willen zien is het misschien tijd om oude tijden te doen herleven en de landenteams weer terug in te voeren. (Waar NL lang geen slecht figuur zou slaan overigens, zegt deze toch wel een beetje jaloerse Belg.)

thorsen 10 juni 2019 om 23:11

Even anders gezegd:
In plaats van Nederlanders die voor een buitenlandse kopman rijden, rijden er nu buitenlanders voor een Nederlandse kopman bij deze ploeg.

sooike 10 juni 2019 om 23:13

@rahimns

“Constant afgeven op deze ploeg”. Dat valt me van je tegen. Met dit ene zinnetje vat je al mijn serieuze, soms complimenteuze, maar inderdaad veelal kritische opmerkingen over TLJ, TGV, Belkin, Rabo etc. van de laatste jaren samen. Het zou je sieren als je door je geel-zwarte brilletje, die ik je overigens van harte gun, eens wat meer afstandelijk mijn reacties leest en dan tot de conclusie komt dat ik vaak kritisch ben op de ploegleiding, veel meer dan op de renners zelf, die die verkeerde tactiek of het gebrek aan lef en koersinzicht slechts dienen op te volgen. En wat kritiek op renners betreft: ik heb inderdaad al jarenlang mijn bedenkingen tegen de manier waarop Robert Gesink hier door veel volgers wordt benaderd. De man heeft al enkele seizoenen lang weinig laten zien, meet zichzelf met zijn hoge salariseisen nog steeds de status van toprenner aan en wordt in die opvatting hier massaal gesteund. Daar maak ik bezwaar tegen, omdat renners met een vergelijkbare status hier bijna worden doodgezwegen, terwijl Gesink volkomen onverdiend hier belachelijk veel krediet krijgt. Leg hem op de weegschaal en de balans dreigt steeds meer negatief door te slaan.
Tot slot: ik probeer altijd mijn mening toe te lichten of te onderbouwen. Ik ben zelf supporter van geen enkele renner of ploeg, dus ik heb het wat gemakkelijker met kritiek incasseren dan jij, die terecht aan iedereen laat horen dat je al jarenlang fan bent van RABO/Belkin/Lotto, Jumbo en Visma. Maar ik schat jou inmiddels zo hoog in, dat je kunt omgaan met onderbouwde kritiek aan het adres van je ploeg, hoewel het me wel opvalt dat je de laatste tijd wat “zuurder” reageert op mijn meestal toch wel zinnige opmerkingen.

rahimns 10 juni 2019 om 23:48

@Sooike ik reageer nauwelijks op je opmerkingen ;) Dus zuur reageren zal toch wel meevallen. De reactie van vandaag schoot mij inderdaad enorm in het verkeerde keelgat omdat hij kant noch wal raakte. Het was echt enorm gezocht. Ik denk dat de selectie van TJV een zeer uitgebalanceerde is. Kijkend naar de mogelijkheden die er nog over waren was dit het beste wat ze konden doen en dat is dan helaas tenkoste gegaan van een Nederlands plekje in de selectie. Als jij een beter alternatief binnen de ploeg ziet ben ik daar heel benieuwd naar.

Verder je opmerkingen over Gesink, zit jij bij de salarisonderhandelingen van Robert en Plugge ?? Hoe kom jij erbij dat hij enorme salariseisen heeft. In 2015 was het Robert die de ploeg hielp door een deel van zijn salaris in te leveren zodat Van Winden gehaald kon worden. Dat Robert veel sympathie hier heeft onder de wielervolgers zal gewoon komen door de persoon die Robert is. Zelfs als hij een enorm salaris verdiend dan is dat iets tussen hem en de ploeg. Wat heeft dat verder te maken met hem als renner of persoon.

De laatste jaren timmert de ploeg flink aan de weg en horen ze op dit moment tot 1 van de beste ploegen in de WT. Ik zie je toch maar zelden reageren onder een succes maar wel op het moment als er iets minder gepresteerd wordt. Misschien moet ik mijn bril afzetten, prima maar misschien kan jij ook wat vaker positief komen reageren als er gepresteerd wordt dan kan ik je kritiek ook wat beter verteren.

Ik heb best wel wat respect voor je gekregen ook in de loop van jaren… maar als jij geen supporter bent van welke ploeg dan ook dan zou het je sieren om die kritische blik ook eens op andere renners of ploegen te laten schijnen… want ook op bv Sunweb, Bahrein of DD valt best wel eens iets kritisch te zeggen. Ik kan best goed tegen kritiek en als ik het er niet mee eens ben ga ik daar inhoudelijk ook best over in discussie.

katerkop 11 juni 2019 om 05:52

Helemaal eens Rahims. Er valt (ten onrechte) weer wat te zeuren en Sooike ontwaakt weer uit zijn winterslaap. Sneu als je leven daar uit bestaat

Magikdatzeggen 11 juni 2019 om 10:18

Sooike komt alleen uit z’n hol als er weer iets te zeuren is over Jumbo Visma of één van haar voorgangers. Waarschijnlijk veroorzaakt door persoonlijke rancune. Een beetje zielig…

sooike 11 juni 2019 om 12:12

@rahimns
Als daar reden voor was heb ik de ploeg en zelfs de ploegleiding gecomplimenteerd. Maar als er reden was voor kritiek (koers lezen, tactiek, overschatting of onnodig druk leggen, slechte publiciteit genereren) dan aarzel ik geen moment om onderbouwd die kritiek te geven. En daarbij leg ik op deze site inderdaad het accent op Jumbo/Visma, omdat deze site nogal geel-zwarte kleuren vertoont.
En wat Robert Gesink betreft: van collega-renners hoor ik zijn nog altijd riante salaris, bijna een publiek geheim in het peloton. En ik zet dat af tegen zijn matige presteren, nu al enkele seizoenen lang. Ik vind dat anderen in de ploeg er veel bekaaider afkomen, niet wat prestaties betreft, maar wel qua inkomen .
En tot slot: ik neen niemand kwalijk dat hij een ploeg supportert, maar toch niet alles van jouw team de laatste jaren was om naar huis te schrijven? Opmerkingen daarover moet je kunnen incasseren, hoe diep je ook wordt geraakt. Het is overigens nooit mijn bedoeling om iemand te kwetsen. Wel valt het mij nu opnieuw op, dat bijna niemand (jij uitgezonderd) me antwoordt met argumenten en onderbouwing, maar niet verder komt dan met kreten als “uit je hol komen”en “altijd negatief”. Daar haal ik ook mijn schouders over op, jou beantwoordt ik wel omdat je jouw visie en standpunten correct weergeeft. We hoeven elkaar gelukkig niet verbaal om de oren te slaan, dus ik respecteer je mening, hoewel die lang niet altijd de mijne is.

tetedelacourse 11 juni 2019 om 13:24

Ja Rahimns. Als we allemaal eens wat afstandelijker keken zou iedereen hetzelfde vinden als deze zelfverklaarde objectieveling die van geen enkel ploeg of renner fan is.

Ik heb objectief overigens wel vastgesteld dat het aantal reacties van sooike bij TJV (renner, ploeg, ploegleiding, sponsor) gerelateerde onderwerpen hoger ligt dan bij niet TJV gerelateerde onderwerpen. Dat zal wel oneerlijk en subjectief van mijn kant zijn…. het getuigt van weinig afstand

Ik ben zelf overigens fan van álle ploegen in de sport, zonder wordt het zo saai. Maar ook dat zal wel een verschil van inzicht zijn.

Magikdatzeggen 11 juni 2019 om 13:24

@sooike. Je geeft aan dat je een onderbouwde mening hebt, maar uiteindelijk komt het altijd op Jumbo bashen neer. Wat hebben ze je ooit aangedaan? Het feit dat je een lang verhaal nodig hebt om aan te geven dat het niet zo is bevestigt mijn vermoeden.

Romāns Vainšteins 11 juni 2019 om 13:40

Ditmaal het oerstomme riedeltje in een fraaie, ellenlange polemiek gevangen.
Mag dit sticky ?

Spurter 11 juni 2019 om 00:25

Je moet ze ook hebben die geschikte Nederlandse renners.

katerkop 11 juni 2019 om 05:45

Ben na deze discussie benieuwd naar de reactie op het aantal Belgen in tourselectie bij DQS.

Chaba 11 juni 2019 om 08:27

Ik vind dit juist één van de betere selecties. De focus ligt duidelijk op de Nederlandse kopmannen, Groenewegen en Kruiswijk.
Dat er niet genoeg kwalitatief nationale renners beschikbaar zijn, betekent dat je op zoek gaat naar renners van andere nationaliteiten. Zo krijg je een gebalanceerd team die op alle terreinen een goede ondersteuning kunnen bieden aan de twee kopmannen.

kelderbelg 11 juni 2019 om 09:07

‘… blijft dus ook het komend seizoen een hechte verbintenis : TJV en WF. Ik zit er geen moment mee…’

Maar ik reageer toch maar even, lolz

tristania 11 juni 2019 om 10:19

Op zich wel grappig dat hele hoop mensen roepen niet uitmaakt hoeveel Nederlandse renners mee gaan naar Tour. Waarom dan van Jumbo? Omdat Nederlandse ploeg is? Als niks uitmaakt net zo goed fan van Trek, Lotto of wat voor ploeg dan ook zijn.

JelmerLukassen 11 juni 2019 om 11:35

Topsport heeft niet als doel om zoveel mogelijk NL’ers op te stellen in een grote ronde. Aangezien TJV een topsportteam is gaat het ze om zeges. Of dit nou met NL’ers is of met Canadezen/Duitsers/Belgen/Indonesiërs dat mag niets uitmaken. Neemt niet weg dat het jammer is dat er weinig Nederlanders in dit team aanwezig zijn voor ons als kijkers. Maar ik kan ook genieten van een Wout van Aert of George Bennett. Ik snap de keuzes van TJV volkomen. Daarnaast heeft het ook een beetje pecht met Gesink, die normaal gesproken altijd de Tour zou hebben gereden.

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.