Nog nooit nam Jumbo-Visma minder Nederlanders mee naar Tour de France
Overzicht Steven Kruijswijk, Dylan Groenewegen en Mike Teunissen. Jumbo-Visma neemt deze zomer als Nederlandse WorldTour-ploeg drie Nederlandse renners mee naar de Tour de France. Dat is het laagste aantal in de historie van de ploeg. Sinds de oprichting van de ploeg als Rabobank in 1996 waren dat er nooit minder dan vier.
In de jaren van Rabobank lag het aantal Nederlandse renners bij de grootste wielerploeg van Nederland standaard tussen de vier en de zes. Onder de vlag van Belkin bestond meer dan de helft van de selectie uit Nederlanders en die lijn trok zich in bijna alle jaren van LottoNL-Jumbo door.
Van de 23 voorgaande selecties was het maximaal aantal Nederlanders in de Tourploeg zeven. Dat was het geval in 2014 en in 2015. In het eerste jaar onder de naam Jumbo-Visma kiest de ploegleiding voor een selectie met ‘slechts’ drie Nederlanders, die worden bijgestaan door twee Belgen, een Duitser, een Noor en een Nieuw-Zeelander.
Jumbo-Visma
2019: 3 (Groenewegen, Kruijswijk, Teunissen)
LottoNL-Jumbo
2018: 5 (Gesink, Groenewegen, Kruijswijk, Roosen, Tolhoek)
2017: 5 (Van Emden, Gesink, Groenewegen, Leezer, Roosen)
2016: 4 (Groenewegen, Kelderman, Lindeman, Roosen)
2015: 7 (Ten Dam, Van Emden, Gesink, Kelderman, Kruijswijk, Leezer, Tankink)
Belkin
2014: 7 (Boom, Clement, Ten Dam, Kruijswijk, Leezer, Mollema, Tankink)
2013: 6 (Boom, Ten Dam, Gesink, Leezer, Mollema, Tankink)
Rabobank
2012: 6 (Ten Dam, Gesink, Kruijswijk, Mollema, Tankink, Tjallingii)
2011: 5 (Boom, Ten Dam, Gesink, Mollema, Tjallingii)
2010: 5 (Boom, Gesink, Moerenhout, Tankink, Tjallingii)
2009: 4 (Clement, Ten Dam, Gesink, Posthuma)
2008: 6 (Ten Dam, Langeveld, Moerenhout, Posthuma, Tankink, Weening)
2007: 4 (Boogerd, T. Dekker, De Groot, Weening)
2006: 5 (Boogerd, E. Dekker, De Groot, Posthuma, Weening)
2005: 6 (Boogerd, E. Dekker, Kroon, Löwik, Posthuma, Weening)
2004: 5 (Boogerd, E. Dekker, De Groot, Kroon, Lotz)
2003: 4 (Boogerd, De Groot, Lotz, Wielinga)
2002: 5 (Boogerd, E. Dekker, Engels, De Groot, Kroon)
2001: 6 (Den Bakker, Boogerd, E. Dekker, De Groot, De Jongh, Lotz)
2000: 6 (Den Bakker, Van Bon, Boogerd, Boven, E. Dekker, Lotz)
1999: 5 (Den Bakker, Van Bon, Boogerd, E. Dekker, Lotz)
1998: 6 (Den Bakker, Van Bon, Boogerd, E. Dekker, Moerenhout, Vierhouten)
1997: 5 (Van Bon, Boogerd, Breukink, E. Dekker, Nelissen)
1996: 5 (Van Bon, Boogerd, Breukink, E. Dekker, Nelissen)
Noot: Sinds 2018 zijn de selecties in de grote rondes verkleind van negen naar acht
Het totaal aan NL in de Tour kan nog best meevallen, door enkelingen in buitenlandse ploegen. Maar het zou me verbazen als we de 12 halen die PCS momenteel vermeldt.
Komt bij dat de NL renners over nogal wat teams uitgesmeerd zijn. TJV ligt door de succesvolle aanpak van de laatste jaren nu weer beter in de markt. Dat zal op termijn - in combinatie met de opleidingsploeg - het aandeel NL renners weer groter maken. Uiteindelijk heeft het te maken met kwaliteit in de breedte.
Kortom, ik denk dat het een tour kan worden met meer "Nederlands" gevoel dan sommige andere jaren.
En dan ben ik nog niet eens begonnen over of het uberhaubt wel zo belangrijk is.
Als Tom zegt dat het ok is met z'n knie wordt daar genoeg op gezeken. Als MvdP op z'n MTB stapt idem. Het gaat miz vooral om positiviteit (of vaak "gewoon nieuws") rondom Nederlands wielrennen. En blijkbaar mag dat niet van iedereen. Bij uitstek niet als het om TJV gaat.
In 2018 had je 5 NL'ers en reden er 14 in totaal mee: 3 overwinningen + 2 renners in de top-5 van het eindklassement...
Ik denk dat het in juli al jaren leuker is om Slovaak te zijn met enkel die ene exceptionele landgenoot in koers, dan als Belg met elke editie weer een legioen aan waterdragers die je enkel in de eerste uren van de wedstrijd ziet...
Ik zie liever een tdf met zoveel mogelijk ndl renners, dan is er meer om naar uit te kijken. Laatst zei iemand tegen mij dat hij zo gek van Roglic was omdat die voor een ndl ploeg rijdt. Hoezo ndl ploeg? Het zijn merken en allang geen nationaliteiten meer. Ik heb juist met Roglic het tegenovergestelde. Roglic betekent minder kans voor Kruijswijk om ooit een keer dat podium te halen of de beste ploeg mee te krijgen. Het betekent dat talenten moeten knechten die misschien juist een nieuwe kruijswijk zouden kunnen worden of leuke etappes zouden kunnen winnen. Uit een generatie kwamen ooit gesink, mollema en kruijswijk. Die konden toen nog voor zichzelf rijden. Zij legden de basis van de opmars van het ndl wielrennen.. Nu rijden mannen als poels, oomen, kelderman, tolhoek vooral in dienst van anderen (sommigen gelukkig dan nog voor Dumoulin) en groeien daarom niet door. Zo gezien is het altijd jammer als een ploeg met ndl thuisbasis maar 3 ndl renners meeneemt, waarvan 1 sprinter. Sprinters zijn voor mij niet interressant in een grote ronde. Groenewegens overwinningen doen me niets. Valpartijen in dat dwaze gesprint en sprintvoorspel verknallen menig klassement zoals bv van Dumoulin in de giro. Stel dat Groenewegen een etappe wint terwijl die dag Kruijswijk en Dumoulin tegen de vlakte gaan. Dat is een groter verlies dan winst.
Helemaal mee eens.
Als Roglic wint staat er een Sloveens vlagetje achter zijn naam als individuele winnaar.
Kan ik niet voor op de banken gaan staan, wat met elke Nederlander wel het geval is.
Wat niet wegneemt dat Roglic een geweldige renner is.
Van Aert is weer een ander geval, is hier jaren weggehoond maar omdat hij ineens in een Jumbo-Visma truitje rond rijd wordt hij de hemel in geprezen.
Voor Van Aert heb ik altijd grote bewondering en respect gehad, als hij er niet was in het veldrijden was die tak van de wielersport helemaal saai geweest, Van Aert geeft nooit op, al rijden er honderd Mathieu Van Der Poel's mee.
(sommigen gelukkig dan nog voor Dumoulin)' tolhoek rijdt toch ook voor kruijswijk?? En tolhoek start de ronde van zwitserland als kopman trouwens. Jumbo visma kiest voor een systeem met meerdere kopmannen hierdoor is zelfs bennett kopman. Doen ze dit bij sunweb dan viel er voor jou pas echt wat te juichen met oomen dumoulin en kelderman.
Ik snap trouwens wel dat de een meer moeite heeft met het supporteren van een merkenteam dan een ander. Hiervoor is wielrennen toch teveel een individuele sport waarbij een gezonde vorm van nationalisme al gauw om de hoek komt kijken.
Jumbo-Visma: Groenewegen, Kruijswijk, Theunissen
Sunweb: Dumoulin, Kelderman
Ineos: Poels, van Baarle
TTDE: Terpstra
Trek: De Kort, Mollema
Wanty: Minnaard
Maar 11 Nederlanders, laagste aantal sinds 2010...
Hoop dat Jumbo nog met iets meer kracht komt per 2020 en meer dan 26/27 renners lijkt mij ook verstandig.
Opleidingsteam erbij.. TOP
De beste ploeg was trouwens in mijn ogen 2006 en 2007. Even los van wat er later allemaal naar buiten kwam. Op dat moment waren ze echt de top in het peloton.
Die etappe in de Tour van 2006 naar Plan de Beret. Sterk staaltje toen van de Rabo.