Nog nooit nam Jumbo-Visma minder Nederlanders mee naar Tour de France
foto: Cor Vos
maandag 10 juni 2019 om 19:00

Nog nooit nam Jumbo-Visma minder Nederlanders mee naar Tour de France

Overzicht Steven Kruijswijk, Dylan Groenewegen en Mike Teunissen. Jumbo-Visma neemt deze zomer als Nederlandse WorldTour-ploeg drie Nederlandse renners mee naar de Tour de France. Dat is het laagste aantal in de historie van de ploeg. Sinds de oprichting van de ploeg als Rabobank in 1996 waren dat er nooit minder dan vier.

In de jaren van Rabobank lag het aantal Nederlandse renners bij de grootste wielerploeg van Nederland standaard tussen de vier en de zes. Onder de vlag van Belkin bestond meer dan de helft van de selectie uit Nederlanders en die lijn trok zich in bijna alle jaren van LottoNL-Jumbo door.

Van de 23 voorgaande selecties was het maximaal aantal Nederlanders in de Tourploeg zeven. Dat was het geval in 2014 en in 2015. In het eerste jaar onder de naam Jumbo-Visma kiest de ploegleiding voor een selectie met ‘slechts’ drie Nederlanders, die worden bijgestaan door twee Belgen, een Duitser, een Noor en een Nieuw-Zeelander.

Jumbo-Visma
2019: 3 (Groenewegen, Kruijswijk, Teunissen)

LottoNL-Jumbo
2018: 5 (Gesink, Groenewegen, Kruijswijk, Roosen, Tolhoek)
2017: 5 (Van Emden, Gesink, Groenewegen, Leezer, Roosen)
2016: 4 (Groenewegen, Kelderman, Lindeman, Roosen)
2015: 7 (Ten Dam, Van Emden, Gesink, Kelderman, Kruijswijk, Leezer, Tankink)

Belkin
2014: 7 
(Boom, Clement, Ten Dam, Kruijswijk, Leezer, Mollema, Tankink)
2013: 6 (Boom, Ten Dam, Gesink, Leezer, Mollema, Tankink)

De Tourploeg van Rabobank in Parijs, 2008 – foto: Cor Vos

Rabobank
2012: 6 (Ten Dam, Gesink, Kruijswijk, Mollema, Tankink, Tjallingii)
2011: 5 (Boom, Ten Dam, Gesink, Mollema, Tjallingii)
2010: 5 (Boom, Gesink, Moerenhout, Tankink, Tjallingii)
2009: 4 (Clement, Ten Dam, Gesink, Posthuma)
2008: 6 (Ten Dam, Langeveld, Moerenhout, Posthuma, Tankink, Weening)
2007: 4 (Boogerd, T. Dekker, De Groot, Weening)
2006: 5 (Boogerd, E. Dekker, De Groot, Posthuma, Weening)
2005: 6 (Boogerd, E. Dekker, Kroon, Löwik, Posthuma, Weening)
2004: 5 (Boogerd, E. Dekker, De Groot, Kroon, Lotz)
2003: 4 (Boogerd, De Groot, Lotz, Wielinga)
2002: 5 (Boogerd, E. Dekker, Engels, De Groot, Kroon)
2001: 6 (Den Bakker, Boogerd, E. Dekker, De Groot, De Jongh, Lotz)
2000: 6 (Den Bakker, Van Bon, Boogerd, Boven, E. Dekker, Lotz)
1999: 5 (Den Bakker, Van Bon, Boogerd, E. Dekker, Lotz)
1998: 6 (Den Bakker, Van Bon, Boogerd, E. Dekker, Moerenhout, Vierhouten)
1997: (Van Bon, Boogerd, Breukink, E. Dekker, Nelissen)
1996: 5 (Van Bon, Boogerd, Breukink, E. Dekker, Nelissen)

Noot: Sinds 2018 zijn de selecties in de grote rondes verkleind van negen naar acht

RIDE Magazine
74 Reacties
Sorteer op:
10 juni 2019 13:13
Voor mij doet dit wel afbreuk aan het "Nederlandse-ploeg-gevoel". Ik weet niet of ze ook een soort missie met het woord Nederland er in hebben. Maar dit had ook de selectie van eem ander willekeurig vreemdelingenlegioen kunnen zijn. Straks maar weer boodschappen bij de appie.
10 juni 2019 13:14
Ach. De ploeg bestaat nu ook uit 8 renners ipv 9. De kopmannen zijn Nederlanders en worden ondersteund door de best beschikbare renners. Dat dit nu minder Nederlanders zijn boeit mij niet zo heel veel.
    10 juni 2019 13:21
    Neen. Mij ook totaal niet. Dat chauvinistische bij wielrennen snap ik ook nooit zo goed. Het zijn merkenteams, geen landenteams. Al ligt dat ook een bietje aan Jumbo zelf, door te verkondigen dat ze 'een Nederlandse identiteit' willen uitstralen. Maar ze hebben met Groenewegen en Kruijswijk daarentegen wel vaderlandsche kopstukken
    10 juni 2019 13:25
    Het zijn commerciele teams die zich qua licentie aan eem bepaald land binden. En roeptoeteren over Nederlandse identiteit (in dit geval). Daar mag je best wat meet van verwachten.
    10 juni 2019 13:30
    Inderdaad. Ik vind het leuker (vanuit chauvinistisch oogpunt) dat er Nederlandse kopmannen zijn, met sterke buitenlandse knechten, dan dat we naar 6 Tom Leezers (niks tegen Leezer verder) zitten kijken die op kop rijden voor een buitenlandse kopman en zelf geen enkele rol spelen voor ritzeges of klassementen.
    11 juni 2019 09:31
    Helemaal mee eens. Krijg ook altijd van die discussies wanneer het hierover gaat. Dan geef ik aan dat het wielrennen geen voetbal is. In het wielrennen supporter je voor een renner, niet voor een club (althans, dat vind ik). In het voetballen schijn je voor een club te supporteren die het jaar daarop weer helemaal anders is van samenstelling, en juist dat begrijp ik niet.
10 juni 2019 13:22
Nauwelijks relevant wat mij betreft. De nationaliteit van de renners is maar één aspect van velen die samen maken of ik iets met een ploeg heb of niet. Zelfde geldt overigens op renner-nivo. Sommige NL-renners zie ik het liefst vandaag nog met pensioen gaan, bij andere niet-NL renners wordt ik oprecht blij bij een goede uitslag. Laten Roglic en van Aert nu in die 2e groep zitten...
10 juni 2019 13:28
Liever dit dan zes NL'ers in dienst van Menchov, Freire en Rasmussen.

Het totaal aan NL in de Tour kan nog best meevallen, door enkelingen in buitenlandse ploegen. Maar het zou me verbazen als we de 12 halen die PCS momenteel vermeldt.
    10 juni 2019 21:42
    helemaal mee eens.
10 juni 2019 13:28
6/8 spreken Nederlands. Dat vind ik vooral handig voor de benaderbaarheid van de Nederlandse media. En van Aert is zelfs nog een halve Nederlander ook.
    10 juni 2019 13:32
    Ik denk dat Martin en Bennett inmiddels ook wel aardig Nederlands spreken. Martin heeft lang bij quick step gekoerst en Bennett gaf vorig jaar al regelmatig interviews in het Nederlands.
    10 juni 2019 15:38
    Nog beter
10 juni 2019 13:46
Liever 7 buitenlanders met een Nederlandse kopman, dan 7 Nederlanders voor een buitenlandse kopman.
    10 juni 2019 13:51
    Dat is een belangrijk punt! Zonder pech was Gesink ook van de partij geweest en dan had niemand er een woord aan vuil gemaakt. Kruijswijk en Groenewegen zijn de kopmannen. Mooi!

    Komt bij dat de NL renners over nogal wat teams uitgesmeerd zijn. TJV ligt door de succesvolle aanpak van de laatste jaren nu weer beter in de markt. Dat zal op termijn - in combinatie met de opleidingsploeg - het aandeel NL renners weer groter maken. Uiteindelijk heeft het te maken met kwaliteit in de breedte.
10 juni 2019 13:51
De omstandigheden maken dat dit zo uitkomt... niet iets om direct wakker van te liggen.
    10 juni 2019 14:04
    Het is gewoon veel beter voor het Nederlandse wielrennen als er meer Nederlandse wielrenners een kans krijgen in de belangrijkste en vaak zwaarste wedstrijd van het jaar te starten. De kans is nu groot dat er straks nog geen tien Nederlanders in de Tour starten en dat zou heel zuur zijn.
    10 juni 2019 14:36
    @Platteprijs ik zou niet weten welke Nederlandse wielrenner binnen de huidige selectie nu opgesteld had moeten worden. Ik ben voorstander om altijd zoveel mogelijk Nederlanders in de ploeg te hebben maar je moet de sterkste renners selecteren voor de TDF en onder de omstandigheden is dit gewoon de beste opstelling.
    10 juni 2019 18:31
    @Rahims, zou goed kunnen dat dit de beste selectie is, maar dit maakt het niet beter voor het NL wielrennen. Het zegt ook dat de selectie van Jumbo te weinig Nederlands getint is. Hopelijk gaat de opleidingsploeg snel vrucht afwerpen.
10 juni 2019 13:56
Ploeg bestaat uit acht ipv negen, van aert is eigenlijk ook Nederlands dus dat maakt alweer vier, en de Nederlanders die mee gaan zijn wel ijzersterk. Kruiswijk kandidaat podium, Groenewegen topsprinter, zo niet de beste en Mike die misschien ook een resultaat kan meepakken. En dus van Aert, die waarschijnlijk alle ritten wint.
Kortom, ik denk dat het een tour kan worden met meer "Nederlands" gevoel dan sommige andere jaren.

En dan ben ik nog niet eens begonnen over of het uberhaubt wel zo belangrijk is.
10 juni 2019 14:13
Lekker boeiend. Als je zo nationalistisch aangelegd bent supporter je toch voor Kruijswijk of Dumoulin of Groenewegen? In die jaren dat ze vijf of zes Nederlanders bij zich hadden kon je lekker juichen voor Menchov, Leipheimer, Rasmussen, Sorensen en McEwen....
10 juni 2019 14:15
We zullen er aan moeten wennen dat er steeds minder Nederlandse renners op het hoogste niveau zullen acteren. Dat is de logica van een A-sport zijn. Het is in dat opzicht nu eenmaal niet zo’n “beperkte” sport als bijv. schaatsen, hockey of korfbal.
    10 juni 2019 22:50
    haal Hockey maar uit dat rijtje
10 juni 2019 14:18
Vind het eigenlijk ook vooral geweldig dat de ploeg om twee Nederlandse kopmannen draait, die binnen deze ploeg uit zijn gegroeid tot wereldtoppers binnen hun discipline. En ik heb ook niet het idee dat ze iets te kort komen in ondersteuning. De veelzijdigheid van Tony Martin, Wout van Aert, Mike Teunissen en Laurens de Plus maakt het mogelijk dat in een selectie van 8 man zowel een sprinter als een klassementsrenner goed ondersteund wordt. Ik denk eigenlijk dat Dylan van Baarle de enige Nederlandse renner is die een van hun zou kunnen vervangen. Als er meer Nederlanders waren geselecteerd dan was men waarschijnlijk weer aan het klagen dat de ondersteuning van een of zelfs beide kopmannen niet goed genoeg is.
10 juni 2019 14:22
Zie ook liefst zoveel mogelijk Nederlanders maar al blij kopmannen Nederlands zijn. Denk sterkst mogelijke ploeg is. En Noor moet weer mee vanwege andere sponsor. En 2 redelijk goede Nederlandse knechten reden giro al. Wel teken dat er weer wat meer geïnvesteerd mag worden in opleiding Nederlandse talenten.
    10 juni 2019 18:34
    Jansen gaat mee omdat hij goed genoeg is, niet vanwege de sponsor.
10 juni 2019 14:27
Niet iets om je druk om te maken lijkt mij. Jumbo heeft nog voldoende Nederlanders en gaat zelfs een jongeren ploeg beginnen om Nederlands talent te ontwikkelen. De belangen liggen dus nog weldegelijk ook bij het Nederlandse wielrennen. En we moeten niet vergeten dat er van die 3 Nederlandse renners wel 2 de grote kopmannen zijn deze ronde. Wat ze nu doen is misschien nog wel beter voor het Nederlandse wielrennen. Ze halen goede buitenlanders om Nederlanders te kunnen ondersteunen. Dat is in het verleden weleens andersom geweest. Puur uit Nederlands perspectief kijk ik hier dus zeker niet negatief tegenaan.
10 juni 2019 14:32
De patriotten hebben vol baalrecht, duidelijk zat. Denk dat de boreale minervauil er ook zijn snaevel voor ophalen zou.
    10 juni 2019 14:58
    En volgend jaar hebben de patriotten weer baalrecht, als bijvoorbeeld oa Tolhoek, Gesink en Van Emden erbij komen, die dan rijden voor Roglic.
10 juni 2019 15:01
Wat een onzin, er gaan toch ook 2 Belgen mee. Tony Martin is ook heel bekend in de Benelux.
10 juni 2019 15:24
Nou als ze maar niet denken dat ik helemaal naar bocht 13 afreis dit jaar...
    11 juni 2019 09:33
    Dat denk ik niet, dat weet ik wel zeker !
10 juni 2019 15:30
Heb niks tegen deze ploeg en niks voor, met een hoop sympathieke renners en hoop voor ze dat ze het goed gaan doen. Ik vind alleen het 'supportersgehalte' bij Jumbo visma wel een beetje hoog worden. Vind het persoonlijk jammer dat het wielrennen een beetje de voetbal kant op gaat waarin men zich supporter noemt van een wielerploeg, waarmee het anti supporteren jegens andere renners en ploegen ook toeneemt, onder meer op de website. Ik zou het fijn vinden wanneer men, naast dat ze supporter zijn voor een ploeg, wel het respect en waardering voor andere renners en ploegen in acht nemen. Je mag best fan zijn van roglic maar dat betekend niet dat je ineens een hekel moet hebben aan bijvoorbeeld Dumoulin of een Froome.
    10 juni 2019 16:24
    Precies dit. Dat MvdP vs. WvA-gedoe bijvoorbeeld is werkelijk tenenkrommend
    10 juni 2019 18:36
    Het is eerder andersom. Heel zwart-wit rondom Jumbo, terwijl veel van de mensen die een voorkeur voor deze ploeg hebben vaak genoeg oproepen om sowieso te genieten van de sport en uitslagen, ongeacht de resultaten.
    10 juni 2019 20:46
    Volgens mij laat ik mij nooit negatief uit over andere renners of ploegen. Ik heb respect voor alle wielrenners alleen een voorkeur voor deze ploeg. Het heeft meer te maken met een tendens die je in de hele maatschappij ziet.. het afgeven op anderen op fora of sociale media. iets wat heel jammerlijk is.
    11 juni 2019 09:42
    Hetzelfde geldt voor Tom Dumoulin, Mathieu vd Poel.

    Als Tom zegt dat het ok is met z'n knie wordt daar genoeg op gezeken. Als MvdP op z'n MTB stapt idem. Het gaat miz vooral om positiviteit (of vaak "gewoon nieuws") rondom Nederlands wielrennen. En blijkbaar mag dat niet van iedereen. Bij uitstek niet als het om TJV gaat.
10 juni 2019 16:04
Heb liever 2 Nederlandse kopmannen dan 6 Nederlandse knechten.
    11 juni 2019 09:35
    Dat kan toch. Wanneer die 2 NL renners dan beter zijn dan de 6 'knechten' is er toch geen discussie. Moeten die 2 wel zorgen dat ze die status ook verdienen. En een goede 'knecht' is beter dan een verre buur.
10 juni 2019 16:44
Laatst bij een filmpje bij GCN vroeg een verslaggever hoeveel de DS praat tegen wielrenners, waar een Sunwebber aangaf dat vaak in een finale voor Tom en Wilco Nederlands gesproken word. Een klein voorbeeld voor dat dit nog steeds een oerhollands team is. Zo is het ook met de JV kopmannen, moet wel. Fijn dat veel hier in de reacties het weinig uitmaakt.
10 juni 2019 17:25
In 2015 had je 7 NL'ers en reden er 20 in totaal mee: 0 overwinningen
In 2018 had je 5 NL'ers en reden er 14 in totaal mee: 3 overwinningen + 2 renners in de top-5 van het eindklassement...

Ik denk dat het in juli al jaren leuker is om Slovaak te zijn met enkel die ene exceptionele landgenoot in koers, dan als Belg met elke editie weer een legioen aan waterdragers die je enkel in de eerste uren van de wedstrijd ziet...
    10 juni 2019 17:35
    Laten we er met deze prachtige uiteenzetting maar gewoon een slotje opgooien...
    10 juni 2019 17:41
    Over het Belgische ronderennen gesproken: die gaan met o.a. van Wilder, Evenepoel, de Plus, Benoot en van Aert een mooie toekomst tegemoet!
10 juni 2019 18:17
Ik supporter en juich voor ndl renners. Ik heb die spanning nodig om sport leuk te vinden. Als Ajax een elftal opstelt zonder ndlers is het ook niet echt interessant meer. Maar met merknamen kan ik niets. Jumbo visma is een merk. Dus zal ik niet juichen als v Aert of Roglic wint alleen omdat ze door jumbo betaald worden. Als Poels, die ergens rijdt waar ik hem liever niet zie rijden, in een sprint bergop Roglic zou kloppen dan spring ik juichend van de bank af. Voor Poels, niet voor de sponsor waarvan hij in dienst is. De renners zelf malen niet om nationaliteiten. Het is werk en er is een opdracht en wint er een belg of sloveen van jou ploeg, dan rinkelt ook bij jou de kassa en is thuisfront en de sponsor tevreden. Het nederlandse wielrennen zal niet in hun hoofd zitten zoals dat bij velen thuis wel zal zijn.

Ik zie liever een tdf met zoveel mogelijk ndl renners, dan is er meer om naar uit te kijken. Laatst zei iemand tegen mij dat hij zo gek van Roglic was omdat die voor een ndl ploeg rijdt. Hoezo ndl ploeg? Het zijn merken en allang geen nationaliteiten meer. Ik heb juist met Roglic het tegenovergestelde. Roglic betekent minder kans voor Kruijswijk om ooit een keer dat podium te halen of de beste ploeg mee te krijgen. Het betekent dat talenten moeten knechten die misschien juist een nieuwe kruijswijk zouden kunnen worden of leuke etappes zouden kunnen winnen. Uit een generatie kwamen ooit gesink, mollema en kruijswijk. Die konden toen nog voor zichzelf rijden. Zij legden de basis van de opmars van het ndl wielrennen.. Nu rijden mannen als poels, oomen, kelderman, tolhoek vooral in dienst van anderen (sommigen gelukkig dan nog voor Dumoulin) en groeien daarom niet door. Zo gezien is het altijd jammer als een ploeg met ndl thuisbasis maar 3 ndl renners meeneemt, waarvan 1 sprinter. Sprinters zijn voor mij niet interressant in een grote ronde. Groenewegens overwinningen doen me niets. Valpartijen in dat dwaze gesprint en sprintvoorspel verknallen menig klassement zoals bv van Dumoulin in de giro. Stel dat Groenewegen een etappe wint terwijl die dag Kruijswijk en Dumoulin tegen de vlakte gaan. Dat is een groter verlies dan winst.
    10 juni 2019 18:30
    Ingewikkeld allemaal.. het valt niet mee om als nationalistische patriot naar sport te kijken zeg!
    10 juni 2019 20:09
    @Sunnyweb

    Helemaal mee eens.
    Als Roglic wint staat er een Sloveens vlagetje achter zijn naam als individuele winnaar.
    Kan ik niet voor op de banken gaan staan, wat met elke Nederlander wel het geval is.
    Wat niet wegneemt dat Roglic een geweldige renner is.
    Van Aert is weer een ander geval, is hier jaren weggehoond maar omdat hij ineens in een Jumbo-Visma truitje rond rijd wordt hij de hemel in geprezen.
    Voor Van Aert heb ik altijd grote bewondering en respect gehad, als hij er niet was in het veldrijden was die tak van de wielersport helemaal saai geweest, Van Aert geeft nooit op, al rijden er honderd Mathieu Van Der Poel's mee. ;)
    10 juni 2019 20:26
    @sunnyweb
    (sommigen gelukkig dan nog voor Dumoulin)' tolhoek rijdt toch ook voor kruijswijk?? En tolhoek start de ronde van zwitserland als kopman trouwens. Jumbo visma kiest voor een systeem met meerdere kopmannen hierdoor is zelfs bennett kopman. Doen ze dit bij sunweb dan viel er voor jou pas echt wat te juichen met oomen dumoulin en kelderman.
    Ik snap trouwens wel dat de een meer moeite heeft met het supporteren van een merkenteam dan een ander. Hiervoor is wielrennen toch teveel een individuele sport waarbij een gezonde vorm van nationalisme al gauw om de hoek komt kijken.
    10 juni 2019 22:37
    Jumbo-Visma zijn sponsoren en het gaat mij niet om de sponsornaam. Ik ben al supporter van deze ploeg sinds het begin en het maakt mij niet uit hoe de naam is of welke sponsor erop het shirt staat.
    11 juni 2019 10:38
    Nederlandse deelnemers Tour de France 2019:

    Jumbo-Visma: Groenewegen, Kruijswijk, Theunissen

    Sunweb: Dumoulin, Kelderman

    Ineos: Poels, van Baarle

    TTDE: Terpstra

    Trek: De Kort, Mollema

    Wanty: Minnaard

    Maar 11 Nederlanders, laagste aantal sinds 2010...
10 juni 2019 19:49
Beste sprinter sinds oprichting 1996. Langzaam maar zeker beste ploeg sinds 1996.

Hoop dat Jumbo nog met iets meer kracht komt per 2020 en meer dan 26/27 renners lijkt mij ook verstandig.
Opleidingsteam erbij.. TOP
    10 juni 2019 22:05
    Beste sprinter sinds oprichting 1996 is Freire neem ik aan?
    10 juni 2019 22:23
    Freire lijkt mij ook ja. 2x San Remo, Wereldkampioen, meerdere Tour en Vuelta etappes. Groene trui gewonnen in Rabo tijd.

    De beste ploeg was trouwens in mijn ogen 2006 en 2007. Even los van wat er later allemaal naar buiten kwam. Op dat moment waren ze echt de top in het peloton.

    Die etappe in de Tour van 2006 naar Plan de Beret. Sterk staaltje toen van de Rabo.
10 juni 2019 20:11
Jammer, volgend jaar dan maar 8 Nederlanders!
10 juni 2019 21:06
Gesink is een Nederlander, van Aert is een Belg. Lood om oud ijzer.
    11 juni 2019 00:23
    Jumbo heeft ook belangen in België.
10 juni 2019 22:21
Er is hier jarenlang gediscussiëerd over Sunweb, over Van Aert en over b.v. Jakobsen en Terpstra. Nederlanders die rijden in een Belgische ploeg of in een ploeg met een Duitse licentie, zouden minder interessant zijn. Met de komst van Van Aert naar JV werd de kritiek op hem ineens veel milder. Nu stelt de enige "echte" Nederlandse ploeg slechts drie Nederlanders op en alles wordt ineens weer met de mantel der liefde bedekt. Het blijft dus ook het komend seizoen een hechte verbintenis : TJV en WF. Ik zit er geen moment mee, maar een beetje hypocriet is het allemaal wel !
    10 juni 2019 22:40
    Jij gebruikt elke aanleiding om je af te geven op deze ploeg, dus heel serieus kan ik deze opmerking niet nemen.
    11 juni 2019 09:20
    Ik zit er ook geen moment mee. Maar om heel wielerflits nou weer over een kam te scheren omdat van Aert bij TJV is gaan rijden...

Reacties zijn gesloten.