NK veldrijden in Zaltbommel weer afgelast, KNWU zoekt alternatieve locatie

donderdag 16 december 2021 om 10:13
NK veldrijden in Zaltbommel weer afgelast, KNWU zoekt alternatieve locatie

Het laatste NK veldrijden was in 2020 in Rucphen - foto: Cor Vos

Het NK veldrijden 2022 gaat voor het tweede jaar op rij niet door in Zaltbommel. Vanwege de verlengde coronamaatregelen is een streep gezet door het evenement, dat op 8 en 9 januari georganiseerd zou worden door Stichting Cyclocross Zaltbommel. De KNWU zoekt wel naar een alternatieve locatie.

Tot en met 14 januari 2021 gelden strenge coronamaatregelen in Nederland. Een van de beperkingen is dat er geen publiek welkom is bij sportwedstrijden. Volgens Robert Schrimmer, voorzitter van de organisatie, is een NK met de huidige restricties niet mogelijk. Ook de onzekerheid omtrent het aangaan van financiële verplichtingen heeft daarbij een rol gespeeld.

“Wij willen bewust een volwaardig Nederlands kampioenschap organiseren. En dat kan in onze ogen niet zonder een grote aanwezigheid van wielerfans en sponsoren én van de sfeer en de ambiance die daarbij horen”, geeft hij aan. “Het is héél zuur, want na 2021 is het nu ook de 2022-editie waar door corona een streep doorheen gaat.”

Zaltbommel krijgt derde kans in 2023
De KNWU begrijpt de situatie, maar laat Zaltbommel en de lokale organisatie niet met lege handen achter. “De plannen kunnen voor Zaltbommel weer uit de kast, omdat de organisatie in 2023 op herhaling mag. Dan zal het NK veldrijden wederom in Zaltbommel plaatsvinden. Drie keer is scheepsrecht dus. Hierdoor schuift de eerdere toewijzing aan Nijstad (gemeente Hoogeveen) automatisch door naar 2024”, laat de wielerunie weten.

Er is door de KNWU nog geen definitieve streep gezet door het NK veldrijden 2022. De bond is in gesprek met andere organisatoren om de titelstrijd op 8 en 9 januari te organiseren op een andere locatie, helaas ook zonder publiek. Veel tijd is er niet voor de KNWU: ‘op zeer korte termijn’ volgt meer informatie.

Locaties NK veldrijden
2022: flag-nl Nog niet bekend
2023: flag-nl Zaltbommel
2024: flag-nl Hoogeveen

Dit artikel delen:

27 Reacties

platteprijs 16 december 2021 om 10:32

Alsof de winter van 2023 anders zou verlopen dan komende winter. Als je daarom nu opnieuw voor Zaltbommel kiest, dan kun je het beter in de zomer van 2023 organiseren.

0
Oblomov 16 december 2021 om 12:59

Extreem naïef inderdaad, om te denken dat het volgende winter beter zal zijn. Eis juist expliciet van organisatoren dat ze een overtuigend noodscenario opstellen voor het organiseren van hun wedstrijd zonder publiek.

0
Koers 16 december 2021 om 10:37

De vuilnisbult dan maar.

0
DeSjors 16 december 2021 om 11:00

Inderdaad, volgend jaar zal het weinig anders zijn. Maar toch aub geen VAM die hebben we genoeg gezien.
Peddelaars kom er maar weer In !!

0
Gebruikersnaam 16 december 2021 om 11:24

Verwachten ze dan zo’n volkstoeloop als die mogelijkheid wel zou bestaan? De sfeer-brengende massa’s van het EK?

0
Wheely 16 december 2021 om 11:24

Mag wel bij mij in m’n achtertuintje.

0
Laura 16 december 2021 om 11:29

misschien kan de KNWU met andere bonden (KNVB en vele andere) eens een stadement maken naar de regering.
om aan te geven hoe kansloos dit allemaal is. en hoe het anders kan.
maar gewillig alles afgelasten zal op de lange termijn een veel gaan kosten, qua events en wedstrijden etc.
maar er wordt gewoon achter de regering aangehobbeld.

0
Derierre de la course 16 december 2021 om 13:08

Je hebt natuurlijk niet heel veel keuze wanneer je als organisatie afhankelijk bent van de lokale overheid voor een vergunning.
Daarnaast zal er natuurlijk geen renner starten wanneer e.e.a. niet vergund is. Bij een ongeval ben je dan namelijk ook niet verzekerd.
Tot slot, welke organisatie riskeert er vrijwillig een torenhoge boete?

Makkelijk kletsen als natuurlijk rechtspersoon waarbij je bij overtreding hooguit een waarschuwing riskeert.

0
FondriestTF3 16 december 2021 om 11:39

Rosmalen kan dat toch wel in een paar dagen in elkaar zetten op het Autotron terrein?

0
Verweggistan 16 december 2021 om 12:01

Misschien in Belgie? Scheelt ook weer reizen voor de meeste deelnemers.

0
Beer 16 december 2021 om 12:31

Zou wel lachen zijn; NK in Middelkerke, een uurtje voor het BK. Tegelijkertijd; waarom ook niet?

0
Wheely 16 december 2021 om 12:33

Op naar Plopsaland!

0
Jeff®ey 16 december 2021 om 12:03

Hulst opgetuigd laten staan? Is een paar weken eerder

0
Derierre de la course 16 december 2021 om 13:09

Naja een van de bestaande crossen aanwijzen als NK kan toch?

0
Ton van Wieringen 16 december 2021 om 12:10

Leiden, op De Bult, parcours van wielerclub Swift.
Nationale veldrit was onlangs een reuze succes.
Vooral vanwege het aansprekende parcours waar alles in zit: hoogteverschillen, schuine kanten enz. Goed af te sluiten.
Een goed alternatief is ook Wijkpark Molenvliet in Woerden. Daar is het NK al 2x georganiseerd. Ook goed af te sluiten.

0
Fast Freddy 16 december 2021 om 12:12

Spijttig dat Zaltbommel alleen open staat voor een evenement met alle toeters en bellen en niet denk aan de sporters. Ik had ze het NK voor 2023 mooi niet toegewezen…
Volgens mij zijn er praktisch voldoende mogelijkheden voor een alternatief. Nu de wil nog. En de KNWU wellicht om te ondersteunen in de kosten.

0
Wheely 16 december 2021 om 12:31

Dit gevoel heb ik ook, echt anticiperen op een situatie die iedereen al aan voelt komen doen ze niet. Ze hebben blijkbaar het idee dat er niks te halen valt voor ze nu en misschien is dat ook wel zo maar niemand zegt dat ze niet met een mooi alternatief plan mogen komen.

Dan maar een willekeurig stuk weiland omploegen, misschien wil Yvon Jaspers wat boeren benaderen voor ons.

0
Derierre de la course 16 december 2021 om 13:10

Naja uitzenden op televisie zou toch ook een positieve boost moeten geven aan de gemeente. Zeker wanneer je laat zien wat er allemaal wel kan binnen de maatregelen.

Maar dat zal wel niet kostendekkend en egodekkend zijn zonder bobo’s.

0
Arie den Blanken 16 december 2021 om 17:15

Fast Freddy:: De KNWU om te ondersteunen? Daar zal het hem wringen. De KNWU vraagt juist geld van een organisatie die zo'n kampioenschap krijgt toegewezen. En als dit comitee in Zaltbommel niet op alle inkomsten kan rekenen door de maatregelen hebben ze groot gelijk dat ze het annuleren.

0
lo squalo dello Stretto 16 december 2021 om 12:28

Kom maar naar hier! (België)

0
Wheely 16 december 2021 om 12:32

Blij dat we altijd welkom zijn bij onze fijne zuiderburen! ♡

0
vanSpringel 17 december 2021 om 17:40

uitmuntend idee, net over de grens.

0
De Cabybara van de Conradkade 16 december 2021 om 12:56

Ik zou wel weer een mooi zand NK willen zien. Was Huijbergen dat niet?

Maar zoals hierboven al aangegeven worden er op amateur niveau volgens mij heel wat crossjes georganiseerd in Nederland terwijl het NK toch wel vaak naar de Usual Suspects gaat. Zou ook weleens een nieuwe naam willen zien.

0
FDJ 16 december 2021 om 13:00

Gieten is ook prima af te sluiten voor publiek. Overigens mag Zaltbommel voor mij na 2x wel af zijn nu.

0
Bankzitter 16 december 2021 om 14:47

Als Nederlander wordt het met de dag ongeloofwaardiger… Zullen we het maar afschaffen en Mathieu tot zijn pensioen de trui maar gewoon geven? Zijn we direct van al het gedoe af.

0
Veloburto 16 december 2021 om 21:05

Of gewoon het BK tegelijkertijd als het NK met een beste Belg, beste NL en een beste Beneluxer

0