Niki Terpstra ligt op intensive care na zware crash: “Niet in levensgevaar”

dinsdag 16 juni 2020 om 18:51
Niki Terpstra ligt op intensive care na zware crash: “Niet in levensgevaar”

foto: Cor Vos (archief)

Niki Terpstra ligt in het ziekenhuis na een zware valpartij op training. “Hij is niet in levensgevaar, maar zal wel weer de tijd nodig hebben om hiervan te herstellen”, zo laat zijn vrouw Ramona weten via Instagram.

Het is nog niet bekend hoe erg de 36-jarige renner er precies aan toe is. “Helaas zijn de geruchten waar. Niki is vandaag hard ten val gekomen tijdens een fietstraining”, zo vertelt zijn vrouw. “Hij ligt in het ziekenhuis en zal hier nog wel een paar dagen moeten blijven. Hij is niet in levensgevaar, maar zal wel de tijd nodig hebben om hiervan te herstellen.”

Terpstra kwam ten val op de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad en werd met een traumahelikopter naar het ziekenhuis vervoerd. Daar zou hij op de intensive care liggen met een klaplong, een hersenschudding, gebroken ribben en een gebroken sleutelbeen.

De winnaar van Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen kende de voorbije periode al de nodige pech. Zo kwam hij vorig jaar als titelverdediger zwaar ten val in de Ronde van Vlaanderen, waardoor hij een week later moest passen voor Parijs-Roubaix. Verder liep hij in de Tour de France een schouderblessure op na een nieuwe crash.


Update 21.13 uur: Terpstra moest uitwijken voor ganzen

Terpstra’s vrouw heeft aan Het Nieuwsblad laten weten dat het ongeluk gebeurde tijdens een trainingsrit achter de scooter, samen met nog twee renners. Tot er plots ganzen de weg overstaken. “In een poging om een botsing te vermijden, dook hij met een hoge snelheid weg, raakte van de weg af en vloog via het talud een diepe greppel in waar hij met zijn borstkas vol tegen een rotsblok eindigde”, aldus Ramona. “Gelukkig zijn het allemaal dingetjes die niet onherstelbaar zijn. Om die klaplong te laten herstellen, werd hij beademd.”

Dit artikel delen:

36 Reacties

Latok 16 juni 2020 om 19:02

Hij ligt op de IC, begrijp ik. Spoedig herstel gewenst!

hartstikkebedankt 16 juni 2020 om 19:03

Heftig, duurt nog even maar het klinkt wel zo zwaar dat wellicht de klassiekers in het najaar niet gereden kunnen worden. Volgend voorjaar wordt hij alweer 37, hopelijk gaat het niet als een nachtkaars uit..

LB108 16 juni 2020 om 19:03

Sorry maar als je info geeft vind ik wel dat je kunt zeggen als het gaat om een sleutelbeenbreuk of eerder hoofdletsel of dergelijke.
Nu is het info geven zonder info te geven en gaan mensen paniekeren/rumours zaaien..

Denk maar aan Steven de Jongh, zijn vrouw gaf aan dat hij gevonden was en “nog ademde”. Klinkt wel heel extreem in tegen stelling tot de uiteindelijke letstels.
Wat niet weg neemt dat het erg is ..

Franco Ballerini 16 juni 2020 om 19:10

Eens. Wellicht komt er straks een update waaruit blijkt dat het zeer ernstig is en wordt jouw reactie als harteloos weggezet. Bericht liever niets dan incomplete info. Qua nieuws: liever accuraatheid dan snelheid.

Kelder is de Man 16 juni 2020 om 19:25

Snap je punt. Maar als wielersite moet je berichten dat er iets gebeurd is, ongeacht de hoeveelheid aan informatie.

Panache 16 juni 2020 om 19:25

Je hebt geen verplichting om rap te reageren.

Er is natuurlijk een grens aan hetgeen een sporter aan pijn, schade en chronische klachten wil en kan ondergaan. Ik sluit niet uit dat dit punt bij Terpstra inmiddels bereikt is. Ik wens hem sterkte en een hoop steun tijdens de lange revalidatie die gaat komen. Het sportieve deel is voorlopig bijzaak.

Derierre de la course 16 juni 2020 om 19:59

Eigenlijk heb je er natuurlijk helemaal niks mee te maken wat iemand opgelopen heeft. Dat hij gevallen is zou genoeg moeten zijn.

Dat de persoon in kwestie naderhand ZELF naar buiten brengt wat hij opgelopen heeft is aan hem en niemand anders.

Kelder is de Man 16 juni 2020 om 20:54

Toch gewoon logisch dat hier een bericht over komt. Z’n vriendin gooit het ook online.

Joaquim Agostinho 16 juni 2020 om 19:21

Las het net op teletekst, lijkt ernstig.
Alle sterkte!

Tuubke 16 juni 2020 om 19:31

Nos.nl: Terpstra zou een klaplong en een hersenschudding hebben en ribben en een sleutelbeen hebben gebroken.

Deel Koeper 16 juni 2020 om 19:32

Er vanuit gaande dat hij hier gewoon volledig van herstelt, wordt zijn aflopend contract misschien nog zijn grootste probleem. Zal wel wat financieel water bij zijn wijn moeten doen.

freirefreire 16 juni 2020 om 19:39

Ik geloof niet dat dat het eerste is waar hij mee bezig is op dit moment

Dolfy 16 juni 2020 om 19:32

Vanmiddag nog over bericht, blijkt het Niki te zijn. Oef. Ook hier beterschap gewenst!

Jacco van Stierop 16 juni 2020 om 19:33

Die krijgt de laatste tijd wel het nodige voor de kiezen. Hopelijk valt het mee en kan hij weer spoedig aan zijn herstel werken. Ik wens hem veel sterkte.
Apart dat hij op dat lange, kaarsrechte fietspad zo’n smak maakt; misschien moeten uitwijken voor een plotseling overstekend dier?

KennyKlimmen 16 juni 2020 om 20:01

Beterschap gewenst!

KnightBiker 16 juni 2020 om 20:51

Aw.. hou krijg je het voor elkaar op de Enkhuizer dijk.. alleen maar recht uit (bijna).

Hoop dat hij spoedig herstelt: Parijs-Roubaix in Oktober, het is wellicht prima haalbaar als comeback! (vorig jaar in Parijs tours was hij ook de beste in koers)

tvm 16 juni 2020 om 20:57

Met potlood voorzichtig een streep door de naam Terpstra in het lijstje actieve renners?
In ieder geval met potlood een streep door de naam als het gaat om renner die nog een grote vis gaat pakken.

Het zou jammer zijn. Altijd heerlijk om hem te zien koersen. En voor zijn doen het maximale uit zijn carrière gehaald (behoudens een vermaledijde Tourrit).

lodjan 16 juni 2020 om 21:02

Terpstra was met een tweetal renners achter de scooter aan het trainen tijdens een souplessesessie toen in de buurt van Lelystad ineens ganzen de weg overstaken.

“In een poging om een botsing te vermijden, dook hij met een hoge snelheid weg, raakte van de weg af en vloog via het talud een diepe greppel in waar hij met zijn borstkas vol tegen een rotsblok eindigde”, aldus Ramona Terpstra-Van der Lecq in een reactie aan onze redactie.

(Nieuwsblad)

Samlambeej 16 juni 2020 om 21:10

Ach nee! k*t

koos verrek 16 juni 2020 om 21:14

Ganzen.. sjonge jonge wat een pech

boenk 16 juni 2020 om 21:35

Klote beesten. Ook al vaak langs de oever met de fiets toeren voor moeten uithalen om ze te ontwijken. Ook toen ik 20 jaar geleden, voor het eerst met mijn “nieuwe” (tweedehands) motorfiets nadat ik mijn examen had afgelegd, een eerste toertje deed… net de hoek van de straat om, 200 meter verder, bijna op mij gezicht gegaan door ganzen.

Joek Sat 16 juni 2020 om 22:45

Tja boenk, ik ken die klote beesten/ganzen waar je het over hebt niet persoonlijk maar waarschijnlijk vonden ze jou destijds ook een klote mens. Voor alle klote beesten en klote mensen lijkt het me daarom verstandig dat we elkaar een beetje de ruimte te geven. En omdat wij als klote mens ruimte innemen van klote beesten die daar geen klote van snappen zouden wij als klote mensen wellicht de eer aan onszelf moeten houden om die klote beesten nog een beetje een klote leven te gunnen. Ontopic: sterkte Niki!

Romāns Vainšteins 16 juni 2020 om 23:45

Ganzen zijn idd vrij suf en lopen vrijwel nooit door, ook gladde uitwerpselen nemen ze niet mee. Echter maken ze eerlijk deel uit van de aarde levende specimina en dienen ze ook bijbehorend respect te genieten, dus ook de exoot nijlgans die hier gekomen is uit klimatologische overwegingen.

Zelf wel eens een klapband op een dode egel gehad als miraculeus net niet onderuit gezwiept bij een naaktslakkentrek na blinde binnenbocht. Ook klote beesten zou je dan kunnen zeggen.

boenk 16 juni 2020 om 21:36

Succes met de revalidatie, Niki.

Groningen 16 juni 2020 om 22:19

Rotsblok in een greppel roept nog ergere herinneringen op. De verwondingen klinken desondanks ernstig. Hopen op een spoedig herstel, maar vraag me nu toch ook wel af of hij de motivatie gaat kunnen opbrengen om nog helemaal terug te komen.

AdZ 16 juni 2020 om 22:50

Ja dit lezend moest ik gelijk aan Bjorg denken… t kan nog slechter dus.

Blijft enorm klote voor Niki… sterkte en een snel herstel man!

Limal 17 juni 2020 om 00:21

Dat schoot ook gelijk door mijn hoofd toen ik de update las…

Dit jaar lijkt mij voorbij voor Niki, maar hopelijk kan hij volgend jaar nogeens in topvorm de kasseiklassiekers aanvatten en zonder pech doorkomen. Zeker in PR zou hij nog enkele keren moeten kunnen meedoen voor het podium.

Bettinwel 16 juni 2020 om 22:42

Oef, beterschap!!!

Herkenbare situatie: instinctief wil je uitwijken terwijl het soms beter is er dwars overheen te knallen (ook met auto/motor). Overigens geen oordeel: Ooit een eend “gevangen” op de motor, enorme klap!

LB108 16 juni 2020 om 22:53

E.: Geese lives matter guys!

Limal 17 juni 2020 om 00:15

Ik weet niet of je grappig tracht te zijn op de kap van ganzen, Niki, en/of de BLM beweging, maar ter info is het meervoud van ‘goose’ in elk geval ‘geese’.

Romāns Vainšteins 17 juni 2020 om 07:36

Exact, net zoals moose / meese.

LB108 17 juni 2020 om 09:02

Neen maar je moet sommigen hier eens zien wat ze schrijven, stelletje ganzen gaan verwijten.. kom op zeg..

dani 17 juni 2020 om 07:20

Dat is toch even schrikken zeg.

Beterschap

SoloSlim 17 juni 2020 om 11:09

Damn, alweer pech voor Niki.
Veel sterkte!

En het kon idd slechter aflopen, maar het kon ook veel beter aflopen!
Daar koop je niets mee.. Hij en zijn familie moeten er opnieuw doorheen.

Samlambeej 17 juni 2020 om 11:53

Had niet uitgeweken. Had gewoon het voorwiel opgehoffen en met het kamwiel eerst de ganzen weggemaaid.

Ben Geerts 17 juni 2020 om 13:27

Succes met een goed herstel Niki

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair