Nieuw dopinggeval voor Burgos-BH, ploeg riskeert schorsing

donderdag 18 oktober 2018 om 12:30

Het Spaans anti-dopingbureau AEPSAD heeft Ibai Salas voor vier jaar geschorst. Bij de 27-jarige Spanjaard van Burgos-BH werden volgens de Spaanse sportkrant AS onregelmatigheden in zijn biologisch paspoort geconstateerd. Salas is de eerste Spanjaard die op deze manier gestraft wordt.

De straf betekent slecht nieuws voor Burgos-BH. In 2017 moest het al afscheid nemen van David Belda, die in 2018 voor vier jaar werd geschorst. Ploeggenoot Igor Merino werd in juni bovendien positief bevonden op het gebruik van groeihormonen. Volgens de regels van de UCI kan er bij een tweede dopinggeval binnen twaalf maanden een schorsing van 15 tot 45 dagen worden opgelegd. Daarnaast is de Spaanse ProContinentale formatie een voorlopig lid van de MPCC, dat voorschrijft dat een ploeg zich na twee dopinggevallen een schorsing oplegt.

Merino en Burgos-BH zijn nog in afwachting van een definitief oordeel. Salas heeft nog de mogelijkheid om in beroep te gaan.

Dit artikel delen:

9 Reacties

Grobbel 18 oktober 2018 om 12:39

Oef, ook geen goed nieuws voor Jetse Bol dit.

Grobbel 18 oktober 2018 om 12:51
Quote:
Salas is de eerste Spanjaard die op deze manier gestraft wordt.

En klopt dit wel? Telt Ricardo Serrano op de een of andere manier niet mee, omdat er ook nog aanvullende betrappingen mee gemoeid waren? https://www.wielerflits.nl/nieuws/serrano-moet-voor-twee-jaar-aan-de-kant/
En dat doet me ook afvragen wat de status is van de zaak omtrent Jaime Rosón… https://www.wielerflits.nl/nieuws/movistar-zet-jaime-roson-op-non-actief-na-afwijkingen-in-biologisch-paspoort/

edit: Oh, en Astarloa en Lobato Elvira zijn natuurlijk ook nog geschorst vanwege afwijkingen in hun biologisch paspoort.

Sonsbach Allstars 18 oktober 2018 om 12:53

zorgelijk bericht dit; ben benieuwd om welke substantie het precies gaat. Kennelijk is er nog steeds vraag en nog steeds aanbod in de wielerwereld naar doping. Wat mij betreft niet verrassend dat het om Spaanse renners gaat; het wordt tijd dat de beerput van Fuentes nu echt open gaat en er in Spanje een schuldbesef gaat komen voor wat betreft de sport die zich er mee heeft ingelaten.

Mwielerfan 18 oktober 2018 om 13:18

Is dit dan binnen 12 maanden? Lijkt me niet als die gast in 2017 betrapt is. Grote kans dat dat voor oktober 2017 was.
En een schorsing nu het seizien jlaar is, is niet zo probleem voor bol lijkt me.

Grobbel 18 oktober 2018 om 13:19

Er is er in juni nog eentje betrapt, zie artikel.

Mwielerfan 18 oktober 2018 om 15:04

Is de b staal al geweest? Er staat me iets bij van een aangekondigd geval dat bij de b staal niet waar bleek dit jaar. Maar was nu ik er over nadenk Colombiaan.

baswallet 18 oktober 2018 om 13:48

Keihard schorsen voor 45 dagen met ingang van 1 december. Dat zal ze leren!

Mwielerfan 18 oktober 2018 om 15:05

Edit redactie: Dat is niet nodig