Nederlandse en Sloveense vlag achter Tourzege Jonas Vingegaard

Nederlandse en Sloveense vlag achter Tourzege Jonas Vingegaard

foto: Cor Vos

maandag 25 juli 2022 om 07:00
Opinie

In 1980 werd koningin Beatrix gekroond, John Lennon vermoord, Teletekst ingevoerd, Pipo de Clown en Mamma Loe verdwenen van de buis en Joop Zoetemelk won met de T.I. Raleigh-formatie van Peter Post de Tour de France. Voor het eerst slaagde een Nederlandse wielerploeg er in om de belangrijkste wielerwedstrijd te winnen.

Het heeft liefst 42 jaar geduurd sinds T.I. Raleigh voordat er opnieuw een Nederlandse wielerploeg in slaagt om de Ronde van Frankrijk te winnen. Meer dan vier decennia hebben we moeten wachten voordat de gele trui weer onder Nederlandse regie de Champs Elysées opdraait.

Toch was het anders op de 20ste juli 1980, een unieke dag in de vaderlandse sportgeschiedenis. Na Jan Janssen was Joop Zoetemelk de tweede landgenoot die het geel naar Parijs bracht. Van de tien renners van T.I. Raleigh die dat jaar in Frankfurt van start waren gegaan voor de ploeg van Peter Post, hadden er negen een Nederlands paspoort. En van de elf ritten die de Post-brigade won, waren er ook elf oranje gekleurd.

Tijdperken mag je niet met elkaar vergelijken. De wielersport is tegenover vier decennia geleden veel internationaler geworden. Nederland heeft al lang niet meer de dominante rol in de wielersport die het eind jaren zeventig, begin jaren tachtig had. Sterker, tegenwoordig drukt geen enkel land meer zo’n stempel op het wielrennen zoals de Nederlandse toppers dat destijds deden.

Foto: Cor Vos

Ondanks de indrukwekkende dominantie van Jumbo-Visma in de afgelopen drie weken, leeft het oranjegevoel tijdens deze Tour de France niet echt. De Nederlandse emoties die ‘Joop’ met zijn T.I. Raleigh ploeg in de Franse lichtstad bracht, zullen er ditmaal in Parijs nauwelijks heersen.

Nationaliteit
Van het achttal dat in Kopenhagen namens de Nederlandse supermarktketen van start ging, had alleen Steven Kruijswijk de Nederlandse nationaliteit. En achter de tot dusver zes ritzeges staan een Belgische (Wout van Aert, driemaal), Deense (Jonas Vingegaard, tweemaal) en Franse (Christophe Laporte, eenmaal) vlag.

Wielrennen is in de praktijk zeker een teamsport, maar de supporters komen voor een renner en nauwelijks voor een ploeg. Waar een belangrijk doelpunt van Antony Matheus dos Santos door de Ajax-fans massaal wordt bejubeld, blijken bij een wielerploeg de nationaliteiten van de individuele renners vooral doorslaggevend voor het fangedrag te zijn.

De vergelijking met 1980 moeten we echter loslaten. De Nederlandse inbreng in dit Deense Tour-succes is groot en verdient credits. Onder een vrijwel complete Nederlandse begeleiding heeft Vingegaard zich van een onbekend talent van Team ColoQuick in vier jaar kunnen ontwikkelen tot een onaantastbare Tourwinnaar. Niet alleen zijn Tourzege verdient een groot compliment, misschien nog meer de weg die de begeleiding van Team Jumbo-Visma in vier jaar tijd met hem heeft afgelegd naar deze heilige, gele graal.

De opmars van Jumbo-Visma koppelen we vaak aan de ontwikkeling van Primoz Roglic. Vanaf 2016 weerspiegelen de stappen die de Sloveense renner heeft gezet zich in de vooruitgang die de ploeg heeft geboekt. Stap voor stap is Jumbo-Visma steeds verder gaan professionaliseren en kregen ze de bevestiging dat ze op de goede weg waren door de steeds betere prestaties van Roglic, maar ook van sprinter Dylan Groenewegen.

Richard Plugge en Merijn Zeeman. Foto: Cor Vos

Het kwartet Richard Plugge (algemeen manager), Merijn Zeeman (hoofdcoach), Mathieu Heijboer (training en innovatie) en Grischa Niermann (eerste ploegleider) kon met de steun van de sponsors en een sterke Raad van Commissarissen ieder jaar stappen zetten. Steeds werd de professionele lat hoger gelegd, op alle gebieden de beste specialisten aan het team verbonden en de perfecte coureurs voor de nog ontbrekende schakels in het team gevonden.

Budget
De groei van het budget van zo’n 11 miljoen euro in 2015 naar bijna 25 miljoen euro in 2020 en naar zo’n 35 miljoen euro voor de complete schaats- en wielertak in 2022 was een teken dat de sponsors geloofden in de weg die wielerploeg had uitgestippeld, maar gaf hen ook de nodige financiële ruimte om door te groeien.

Primoz Roglic heeft Jumbo-Visma de afgelopen jaren het geloof in deze Tour de France-zege gegeven. Natuurlijk was het een grote deceptie toen hij in 2020 de Ronde van Frankrijk in de afsluitende tijdrit verloor door in extremis op La Planche des Belles Filles de gele trui alsnog af te geven aan zijn landgenoot Tadej Pogacar. Het meest leer je echter van je nederlagen. Daarbij heeft Roglic met zijn drie opeenvolgende zeges in de Vuelta a España de ploeg ook het vertrouwen gegeven dat ze wisten hoe je een grote ronde wèl kan winnen.

In een interview dat ik in april met Vingegaard had voor ons tijdschrift RIDE Magazine benadrukte Vingegaard dat hij veel van Roglic heeft geleerd. Van koerstactiek, maar ook in het omgaan met de druk. Voor Vingegaard was het ideaal om naast Roglic te starten in wedstrijden waar de Sloveen de leider was en Jonas zich ook nog bij de eersten kon handhaven. In al die wedstrijden gaf Roglic hem tips hoe hij het beste kon koersen en met bepaalde situaties moest omgaan.

foto: Raymond Kerckhoffs

Meest opmerkelijke uitspraak was dat Roglic altijd in Vingegaard heeft geloofd. Binnen de ploeg heeft hij eind 2020 al gezegd dat de jonge Deen in staat was om de Tour de France te winnen.

Waar Vingegaard op het moment van het interview nog niet bij stil had gestaan was de onderlinge Sloveense rivaliteit tussen Roglic en Pogacar, waarbij de ene landgenoot de ander niks gunt. “Het klopt dat daar misschien een sleutel voor mij kan liggen. Zij hebben immers al pittige duels uitgevochten. Alleen weet ik niet hoe Pogacar denkt…”

Roglic
Dat antwoord kwam op het vlakkere deel rond Valloire tussen de Col du Télégraphe en de Col du Galibier. Pogacar liet zich gek maken door de aanvallen van Roglic, terwijl zijn landgenoot door de zware valpartij in de kasseienrit op dat moment al op een achterstand van 2’52 reed en eigenlijk geen bedreiging voor de kopman van UAE Emirates was.

Onze columnist Johan Bruyneel legde in zijn opinie na de Alpen-ritten de vinger op de zere plaats: Pogacar had op dat moment in de wedstrijd met nog twee cols in het vooruitzicht zijn ploeg om zich heen moeten verzamelen, zodat zij in de vallei naar de Col du Granon het vuile werk voor hen konden opknappen. Op dat moment liet Pogacar zich echter slim verleiden door Roglic om met zijn krachten te woekeren. Met die actie heeft Roglic alsnog een cruciale rol in de Tourzege van Vingegaard gespeeld. Op de slotklim braken alle eerdere inspanningen Pogacar immers op en wist Vingegaard handig en sterk gebruik te maken van de fatale inzinking van zijn opponent.

Primoz Roglic en Jonas Vingegaard zetten Tadej Pogacar gevangen. foto: Cor Vos

Dit voorval geeft de klasse van Roglic aan, maar benadrukt tevens hoe belangrijk de 32-jarige voormalig schansspringer in het reilen en zeilen binnen Jumbo-Visma is.

Al doemt nu wel een vraag op: hoe gaat Roglic in de toekomst om met de veranderde hiërarchische verhouding in de ploeg nu Vingegaard heeft aangetoond dat hij wèl de Tour kan winnen. In Radio Peloton gonst het gerucht dat INEOS – Grenadiers interesse heeft om Roglic over te nemen. Hierdoor komt Jumbo-Visma misschien voor de moeilijke beslissing te staan of het wel of niet moet doorgaan met Roglic. Aangezien de inbreng van Roglic veel groter is dan alleen zijn sportieve waarde, kan dit een heel lastig vraagstuk worden. Al is dit een mogelijke zorg voor later.

Eerst mag, nee moet, Jumbo-Visma deze Tourzege groots vieren. Wanneer Jonas Vingegaard op de Champs Elysées op de hoogste trede van het podium stapt, mogen we er zeker bij stilstaan dat dit ook een Nederlands succes is. Iedereen die de afgelopen jaren een bijdrage heeft geleverd aan de spectaculaire evolutie van het Nederlandse Jumbo-Visma verdient dat vette compliment zeker. De werknaam van de geel-zwarte wielerploeg is Team Oranje. Hoewel dit oranje nauwelijks zichtbaar is, is dit wel het kloppende hart van het team.

Waar onder anderen Panasonic, Kwantum Hallen, Superconfex, PDM, Buckler, TVM, WordPerfect, Rabobank, Vacansoleil, Argos, Belkin, Lotto-Jumbo, Giant-Alpecin, Team Sunweb en Team DSM niet slaagden om het ‘maillot-jaune’ mee naar Nederland te nemen, kan de leiding van Jumbo-Visma nu wel hardop zeggen dat hun gele missie is geslaagd.

Dit artikel delen:

38 Reacties

Dikkers 23 juli 2022 om 21:50

Mooi morgen lekker genieten

VerstandOpNul 23 juli 2022 om 21:53

Ik heb sowieso heel weinig met vlaggetjes, bij renners misschien nog een heel klein beetje, bij ploegen eigenlijk al helemaal niet. Neemt niet weg dat ik de hobbelige weg van TJV goed ken en het hun enorm gun.

“onderlinge Sloveense rivaliteit tussen Roglic en Pogacar, waarbij de ene landgenoot de ander niks gunt”
Is dat wel zo? Volgens mij is de verstandhouding altijd prima geweest en beiden hebben zich al meer dan voorbeeldige sportmannen getoond.

En tot slot die hele reeks Nederlandse ploegen: daar zitten er maar een paar bij die überhaupt ooit klassementsambities in de Tour hebben gehad..

Wheely 23 juli 2022 om 23:21

Het is wel degelijk zo dat Roglic op een cruciaal moment als een enorme rode doek heeft gewerkt op Pogacar. Ik denk dat hij hem voor dat de Tour begon ook als grootste concurrent zag en niet Vingegaard. Tadej en Primoz hebben een bijzondere geschiedenis samen, ze waren de afgelopen twee jaar by far de beste ronde renners.

Ik zou het overigens geen echte rivaliteit noemen want het zijn ook vrienden, Pogacar heeft als jonge knaap van Roglic meegekregen hoe je sportief kunt blijven als je verliest.

Quincy Adams (aka voorwiel) 23 juli 2022 om 23:36

Eens met de wielen-mam

Quincy Adams (aka voorwiel) 23 juli 2022 om 23:36

Mannnnnnnnnnnnn

Pietspeed 24 juli 2022 om 00:03

Past mooi in de vlaggetjesparade. Blauw, wit, rood, regenboog. Whatever, who cares.

BoemBoemWvA 24 juli 2022 om 12:34

Begint wel tamelijk bizar te worden dat als je reageert op een opiniestuk, WF alsnog reacties gaat verwijderen/editen. Een opinie suggereert toch een mening? Waar anderen het toch oneens mee kunnen zijn? Anyway, ik ben heel benieuwd naar de Sloveense rivaliteit. Waar blijkt dat uit?

rahimns 23 juli 2022 om 21:56

Ze bestaan wel degelijk hoor… supporters van een ploeg. Maar blijf dat gerust negeren.

paustovski 24 juli 2022 om 09:06

Wat aan het woord nauwelijks begrijp je niet?

horsm 24 juli 2022 om 09:08

Eens met Rahimns!

Wheely 24 juli 2022 om 09:22

Het lijkt me dat ze bij WF dondersgoed weten dat er een hoop TJV fans zijn. Een poll bij dit artikel was anders wel een goede geweest.

Wielerflits vraagt zich af, bent u fan van Jumbo Visma?

Ja

Nee

rahimns 24 juli 2022 om 12:49

@paustovski ik zit midden in het wereldje van de supporters van Jumbo-Visma en dat zijn er meer dan je denkt. Het is echt wel aan het veranderen, steeds meer supporteren niet alleen de individuele renner maar is ook trouw aan de ploeg. Ik kan daar echt wel wat zinnigs over zeggen.

stephano 24 juli 2022 om 12:54

ook eens met Rahims. Ik vind het ook logisch. Goed wielrennen doe je echt met een team.

klootje kriekeljon 24 juli 2022 om 13:17

Misdaad is overal, zegt de politieagent.

Sammysosa 24 juli 2022 om 16:18

Absoluut! Het is niet dat mijn chauvinistisch hart niet sneller gaat kloppen bij de zeges van bv Jakobsen en Groenewegen, maar bij Kelderman bij team DSM was dat al significant minder. Maar ik heb harder gejuicht voor WvA, Jonas en Laporte deze tour.

Oblomov 24 juli 2022 om 19:30

Leg eens uit…

Als je dan toch fan wil zijn van een ploeg, in plaats van renners, waarom in vredesnaam dan deze ploeg met zijn uitgebreide dopingverleden en antipathieke ‘CEO’ ?

Het stikt toch van de sympathiekere en meer geloofwaardige ploegen?

VespavanBern 23 juli 2022 om 22:01

Zoals niet zelden een apart stuk van Raymond. Ja een renner van een Nederlandse ploeg wint de Tour, maar dat is nog geen reden om de leegte die in Nederland op het gebied van klassementsrenners de laatste jaren op dergelijk kinderachtige wijze op te vullen. Vooral de claim in de titel vind ik veel te snel gemaakt.
Ook komt het op mij over alsof Raymond min of meer een aangeboren fascinatie voor Roglic heeft, en dat in vrijwel iedere opiniestuk naar voren wilt laten komen. Ook als hij zoals in dit geval spijkers op laag water moet zoeken. Vingegaard wint de Tour voor 98% omdat hij door een sterke ploeg op het vlakke uit de wind is gehouden en bergop sterker was dan Pogacar, zo moeilijk is dat niet om toe te geven lijkt mij.

peterwinnen 24 juli 2022 om 11:30

Hij was bergop niet sterker, alleen twee keer kapot gereden, waarvan 1 keer door Roglic.

peterwinnen 24 juli 2022 om 11:31

En leegte????

Dikke Vrouw 23 juli 2022 om 22:28

Ga je bijjumbo rijden wordt je gelijk een halve Nederlander , zo is het hoor !

SvenNysN1Fan 23 juli 2022 om 22:32

Dit is een lichtelijk vreemde invalshoek die bij mij vooral een hoop vragen oproept. Waarom die hunkering naar erkenning, waarom dat minderwaardigheidscomplex? Mijn conclusie is dat er hier een soort onderliggend lijden bij aan te pas komt. Het gebrek aan kandidaat grote ronde winnaars dat uit Nederland komt, zorgt er blijkbaar voor dat men, of in dit geval de auteur, dit soort dingen aan gaat grijpen om toch maar een beetje nationale oranje trots te kunnen voelen, terwijl daar eigenlijk geen enkele aanleiding toe is. Het management komt uit Nederland, hoera. Het Museumplein zal morgen volstromen, want onze Merijn en onze Richard hebben dat toch maar mooi geflikt! De realiteit is dat als het management uit Kroatië zou komen, het evenveel zou hebben van een Nederlandse impact of overwinning, namelijk niet. De Nederlandse vlag zal morgen gewoon netjes in de kast blijven hangen.

platteprijs 24 juli 2022 om 07:53

Helemaal mee eens.

Wheely 23 juli 2022 om 23:39

Ach, toen Froome de Tour won kregen zijn ploegleider Knaven en meesterknecht Poels ook flink wat extra aandacht van de Nederlandse pers en werd hun rol uiteraard ook wat uitvergroot. Toen was het ook een overwinning met een Nederlands tintje, zo gaan die dingen nou eenmaal.

Persoonlijk vind ik dat we best “trots” mogen zijn op wat TJV heeft bereikt (hoe gek dat ook is eigenlijk). Ik vind het gewoon echt wel gaaf hoor wat ze geflikt hebben.

dumoman 23 juli 2022 om 23:42

Ik vind het heel jammer dat we geen Nederlandse klassementrenners hebben, we zakken langzaamaan weer af naar de Boogerd tijd. Verder heel jammer dat ook bij het Wielrennen de commercie (geld) de sport kapot maakt, net als het Nederlandse voetbal dat al langere tijd niets meer voorstelt…

oscarito1908 24 juli 2022 om 01:18

Hoezo dan? Jumbo heeft zeker niet het hoogste budget. En transfers bestaan ook niet echt.

peterwinnen 24 juli 2022 om 11:17

Het Nederlandse voetbal staat op hoog niveau, zelfs de kwaliteit van de eredivisie stijgt. En hoeveel top5-posities hebben Nederlandse renners wel niet gehaald in de klassementen. Je bent wel heel somber.

Jacco van Stierop 23 juli 2022 om 23:56

“het ‘maillot-jaune’ ”
In zowel de Nederlandse als Franse taal is het substantief ‘maillot’ mannelijk, dus ‘de maillot’.
‘maillot jaune’ is geen samenstelling, het zijn twee woorden. Een trait d’union (koppelteken) is hier niet op zijn plaats. Dus “de ‘maillot jaune’ ”.

Pietspeed 24 juli 2022 om 00:00

Bam vol op de bakkus. Foto Cor Vos?

oscarito1908 24 juli 2022 om 01:16

Het gebrek aan ploeg supporters ligt natuurlijk aan de volledige afhankelijkheid van sponsors. Bij het voetbal is dat totaal anders. Daar heb je een vast stadion, clubs die al honderd+ jaren bestaan. En een band hebben met de omgeving. In het wielrennen is dat totaal niet.

Oblomov 24 juli 2022 om 19:36

Eens. Ook het feit dat het een teamsport is waarbij een individu de overwinning toegekend krijgt, helpt natuurlijk niet.

vanSpringel 24 juli 2022 om 01:22

Ik mis DE Belgische vlag

oscarito1908 24 juli 2022 om 02:04

Ja die hebben ook aardig veel invloed gehad. Of de Vlaamse leeuw.

Romāns Vainšteins 24 juli 2022 om 06:22

Het enige dat een beetje boeit uit dit artikel is het ‘gerucht’ dat Roglic vertrekken zou naar een ander team. Ik zou dat toejuichen, als tegenstrever leuker dan metgezel. Roglic die per se nog 1/2 x de tour wil winnen en dan maar verkast, prefect. Bahrein zou nog mooier zijn. Die betrekking tov Jumbo heb ik namelijk geen last van, laat staan welk vlaggetje wat precies, al dan niet terecht, welk hart ontroert.

Pedalo 24 juli 2022 om 08:40

Wat een onzin weer ver de rivaliteit tussen de Slovenen. Die zijn best goed met elkaar. Het probleem zit hem in de geldingsdrang van Pogi. Altijd en overal de beste willen zijn en iedereen vernederen. Maar het belangrijkste is nog wel plezier en niet rijden voor de overwinning. Maakte toch niets uit want hij was overal verreweg de beste. Nu zijn gelijke tegengekomen met een betere ploeg, zelf wat foutjes gemaakt en dan wordt ie tweede.

Michiel 24 juli 2022 om 11:23

Zeg maar gewoon Antony hoor. Doen AJAX supporters ook

paustovski 24 juli 2022 om 13:47

Begeleiding, ploeg, het zal allemaal wel. Er is wat mij betreft niks Nederlands aan de gele trui van de Deen. Ik vond het in de bergen vanuit Nederlands perspectief een armzalige tour. In de ontsnappingen kon niemand mee en met de beste 20 ook niemand. De twee sprintzeges maken e.e.a. nog wat goed, net als die fantastische etappe van Taco

Baukema Tomoulin 24 juli 2022 om 14:46

Ach, eenieder die uitsluitend wil juichen voor Nederlanders kunnen goed terecht bij het dames wielrennen, de Vlaamse klassiekers en er zijn nog tal van sporten waarop je je uitleven. Ik supporter sinds mijn tienerjaren voor de Rabobank ploeg en alles wat daarop volgde. Ik ben trots dat deze Deen voor mijn clubbie de grootste prijs wint. Daarnaast ben ik ook voorstander van de eb en vloed beweging van ploegen en ook nationale resultaten in het wielrennen. Decennialange dominantie van enkele ploegen of nationaliteiten zoals in sommige sporten (bv. voetbal & hockey) ben ik niet zo van.

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone