Nederland niet naar EK baan in Wit-Rusland: “Niet verantwoord”

dinsdag 25 mei 2021 om 18:06
Nederland niet naar EK baan in Wit-Rusland: “Niet verantwoord”

foto: Cor Vos (archief)

De Nederlandse baanploeg gaat definitief niet naar het Europees kampioenschap baanwielrennen, dat eind juni in Wit-Rusland is. “We hebben besloten: we gaan niet. Onder de huidige omstandigheden is het niet verantwoord, voor het welzijn van de sporters en stafleden, om naar Wit-Rusland te reizen”, zegt directeur Thorwald Veneberg van de KNWU.

“Op dit moment wegen de nadelen absoluut niet op tegen de sporttechnische voordelen”, aldus Veneberg bij de NOS na overleg met NOC*NSF, de UEC en coaches. “Het is geen politiek statement. Dat lijkt me ook niet handig als enkele sportbond. We hebben dit besluit gemaakt op basis van de veiligheid en het welzijn van de renners.”

‘Allemaal onzekerheden’
Europese landen, waaronder Nederland, willen dat er sancties worden ingevoerd tegen Wit-Rusland na de veelbesproken arrestatie van journalist en blogger Roman Protasevitsj, die na een valse bommelding moest uitwijken naar Minsk en daar werd opgepakt op last van de Wit-Russische autoriteiten. Ook wordt vliegmaatschappijen geadviseerd niet over Wit-Russisch grondgebied te vliegen.

Volgens Veneberg is ook de gezondheidssituatie een issue, omdat de coronamaatregelen in Wit-Rusland minder streng zijn. “Het zijn allemaal onzekerheden. De nadelen wegen niet op tegen de sportieve voordelen. De heenreis is al onzeker, en als er sancties komen tegen Wit-Rusland, komen we daar dan nog wel weer weg?”

Oproep aan UEC
De KNWU volgt met de boycot het voorbeeld van de Duitse wielerbond, die het EK in Minsk ook al oversloeg. Duitsland heeft bij organisator UEC aangedrongen op een alternatieve locatie. De Europese wielerunie heeft laten weten donderdag een besluit te nemen over het EK. Bij een verplaatsing zal de KNWU de deelname heroverwegen.


Dit artikel delen:

25 Reacties

Marik 25 mei 2021 om 18:16

Ik vind het wel een stoer besluit!

drop drover 25 mei 2021 om 20:09

Was pas stoer geweest als we niet eerst op het Duitse besluit hadden gewacht….

Dikke vrouw 25 mei 2021 om 18:19

Sport en politics niet gaan mengen jongens. Vliegen, rijden, medailles pakken en terug vliegen

Poeksel 25 mei 2021 om 18:23

Terug fietsen bedoel je? Best wel een eind vanaf Belarus.

RidderSchwobin 25 mei 2021 om 19:01

Worden sport en politiek niet altijd gemengd?

Alleen al het binnenhalen van een etappe als start- of finishplaats is politiek.

Guushovd 25 mei 2021 om 19:29

Zeg dat tegen al die organisatoren van sportevenementen die bij mij (als ambtenaar) aan tafel gingen uitleggen welke bijdrage hun evenement aan onze gemeente ging leveren.

Professionele sport is heel blij met 'de politiek' als het hun helpt. Aan geld, faciliteiten of andere mogelijkheden. Ik heb organisatoren meegemaakt die meer politicus waren dan de echte politiek. Evenementen komen met grootse verhalen over de bijdrage die het evenement aan de samenleving gaat leveren. Soms met bidbooks die over vrijwel alle maatschappelijke thema's gaan die je kan bedenken.

Zelfs amateur sport lobbyt vollop als het ze uitkomt. De claim dat je sport en politiek kan scheiden is volstrekt naief.

Gilberto 25 mei 2021 om 22:16

Alles is politiek tegewoordig, met dank aan links en blm

Guushovd 26 mei 2021 om 07:35

@Gilberto
O, daar komt Gilberto weer met ‘links’ en blm.

Als de dingen zo zijn als iemand wilt noem je andere ideeën politiek. De eigen ideeën zijn natuurlijk niet politiek, maar zoals de dingen horen te zijn. Ideale manier voor de macht om haar belangen te verdedigen. Je noemt alles wat je niet aanstaat politiek en je eigen beleid niet, dat is verstandig of de enige juiste oplossing.

Toevallig sluit dit heel goed aan bij dit bericht. Misschien naar Wit Rusland verhuizen? Links en blm zul je daar niet vaak tegenkomen, ideaal lijkt me.

pirazzi 25 mei 2021 om 18:22
Quote:
Ook wordt vliegmaatschappijen geadviseerd niet over Wit-Russisch grondgebied te vliegen.

Tenzij dat eind juni anders is, hoe komen ze daar dan, met bussen en treinen?

Michiel 25 mei 2021 om 18:23

Raar besluit. Angst voor wat?

Guushovd 25 mei 2021 om 19:32

Rare reactie. Snap je iets van de wereld?

Klaas Foppen 25 mei 2021 om 18:35

Natuurlijk is dat wel verantwoord. misplaatste politieke correctheid

Guushovd 25 mei 2021 om 19:35

Wow, geniale conclusie en analyse (in de verkeerde volgorde). Hé, er komt binnenkort een nieuwe regering. Solliciteer voor minister van Buitenlandse Zaken. Je begrip van dit dossier is buitengewoon.

Edwinn 25 mei 2021 om 19:44

1) Veneberg legt keurig uit waarom het volgens hem niet verantwoord is. Ik mist je argumentatie waarom het volgens jou wel verantwoord is.

2) Dit is geen misplaatste politieke correctheid, waar er door Veneberg uitdrukkelijk aangegeven wordt dat het een politiek statement is.

RidderSchwobin 25 mei 2021 om 19:02

Goed dat ze niet gaan, jammer dat ze niet een hard statement naar buiten durven te brengen, maar ik begrijp dat Veneberg daar de gevolgen niet van kan en wil overzien.

Edwinn 25 mei 2021 om 19:46

Helder verhaal met daarmee een te begrijpen conclusie, complimenten aan Veneberg!

Gilberto 25 mei 2021 om 20:10

Maar wel naar turkije blijve gaan waar de uber fascist een coupe in scene zette om op die manier weg te kome met het uitschakele van DUIZENDEN tegenstanders

Guushovd 25 mei 2021 om 20:17

Ja, Turkije is ook problematisch. Als evenementen in dit soort landen georganiseerd worden moeten er lastige keuzes worden gemaakt. Damned if you do, damned it you don’t.

FasTom 25 mei 2021 om 20:19

Vooral erg jammer voor de organisatoren, zeker nu dit allemaal zo last minute gebeurt. Dat zijn ook gewoon maar mensen die gepassioneerd zijn door het baanwielrennen, anders organiseer je zoiets niet in the first place.

peervaneynthoven 25 mei 2021 om 20:22

Weet iemand ook maar iets van Wit-Russische politiek? ik ga graag met hem in discusie.Niet over wat je voorgeschoteld krijgt in de media, die domoren (van de NPO) spraken zelfs over de “russische autoriteit” in Belarus. Maar echt door mensen die daar wonen. Nederland, vingertjesland maar van een spiegel hebben ze hier nog nooit gehoord als het om eigen politieke leugens en bedrog gaat.LOL.
En over Corona “Bij een verplaatsing zal de KNWU de deelname heroverwegen”.?? Het gaat natúúrlijk om politiek want alle Europese landen kennen (reisadviezen MvBZ) code geel (alleen noodzakelijk reizen). Alleen Portugal Ierland en Finland hebben code geel (reizen met risico, ja waar niet zou ik zeggen). O, ja Saba en St.Eustacius zijn nog een optie( code groen, geen bijzondere risico’s), sorry ligt niet in Europa, wel een mooi reisje. Sport en politiek scheiden? Een utopie.

Merlinappa 25 mei 2021 om 21:27

Mand.

Veloburto 25 mei 2021 om 21:52

Rustig aan, Peertje!

horsm 25 mei 2021 om 20:43

Enige juiste beslissing.

Dougi 25 mei 2021 om 23:15

Het is natuurlijk de juiste beslissing maar je kunt je afvragen of hetzelfde besluit was genomen als het EK in Rusland of Turkije wordt gehouden.

Turtlehead 26 mei 2021 om 09:09

Dat kwam ze wel goed uit denk ik. Geen kans om Corona te krijgen in zo’n vaag boevenland, da’s mooi meegenomen!

Headlines

Materiaalzone

Populair