En aantal Nederlandse wielerwedstrijden zal in 2023 mogelijk geen doorgang kunnen vinden. De Nationale Politie heeft namelijk besloten dat een deel van de motoragenten geen koersen meer mag begeleiden. De KNWU zegt in een persbericht ‘overrompeld’ te zijn door de beslissing.
De afgelopen jaren konden zowel ‘C1-opgeleide motoragenten’ als ‘C2-opgeleide motoragenten’ ingezet worden tijdens wielerwedstrijden. Die laatste groep motoragenten is specifiek gekwalificeerd voor het begeleiden van wielerwedstrijden, de eerste groep wordt vooral in de eigen regio ingezet. De Nationale Politie heeft de inzet van C1-opgeleide motoragenten nu echter verboden. Dat besluit is ‘plotseling’ genomen, zegt de verraste KNWU.
Schaarste
Er bestaat in Nederland al langer een tekort aan opgeleide motoragenten om wielerwedstrijden te begeleiden, maar door het besluit de Nationale Politie zal deze schaarste verder toenemen, klinkt het vanuit de Nationale Wielerunie. “Dit voornemen zal leiden dat een aanpassing van de wedstrijdkalender 2023 in het algemeen en vervelende consequenties hebben voor een aantal organisatoren van wielerwedstrijden in het bijzonder”, valt te lezen op de site.
Naast het feit dat bepaalde koersen dit jaar niet door zullen kunnen gaan, zullen andere wedstrijden hun route aan moeten passen of een andere datum moeten vinden. “Het is echter maar de vraag of verplaatsen van parkoers of datum reëel is. Dit gezien de complexe aanvraag van (het wijzigen van) vergunningprocedures bij een gemeente of provincie, met de vrees dat nog meer wielerwedstrijden in 2023 geen doorgang kunnen vinden.”
Overrompeld
De KNWU is ‘overrompeld’ door het besluit. “De huidige werkwijze ervaart de KNWU als onbehoorlijk bestuur: het abrupt wijzigen van een jarenlange bestaande situatie, het niet tijdig betrekken of informeren van de KNWU en het niet bespreekbaar maken van alternatieve scenario’s of een redelijke overgangsregeling. Dit terwijl het wielerseizoen 2023 al is gestart. De KNWU vindt dan ook dat de inzet van C1-opgeleide motoragenten bij wielerwedstrijden moet worden gecontinueerd, temeer daar is gebleken dat de veiligheid op geen enkele wijze in het gedrang is gekomen.”
De KNWU roept daarnaast het ministerie van Justitie en Veiligheid op snel actie te ondernemen. De wielerbond wil vooral dat er begonnen wordt met pilots waarbij goedopgeleide, vrijwillige motorrijders van zogenaamde Motor Begeleidingsteams (MBT’s) koersen begeleiden. “De KNWU vindt dat het hoog tijd wordt dat de wielerkoers wordt opgenomen in de wegenverkeerswet, zodat de verantwoordelijkheidsverdeling tussen alle verkeersdeelnemers, vrijwilligers, politie, motorbegeleidingsteams en natuurlijk de renners nu eindelijk goed geregeld wordt.”
Ook heeft de KNWU contact gezocht met Tweede Kamerleden en het ministerie van Justitie en Veiligheid en Infrastructuur en Waterstaat om de belangen van de wielersport bespreekbaar te maken. “Tevens heeft de KNWU bijna dagelijks contact met contactpersonen binnen de Landelijke Eenheid en het Motorplatform van de Nationale Politie”, sluit het persbericht af.
65 Reacties
Zeer slechte zaak. En tijdens voetbalwedstrijden zijn er meer politie agenten als supporters. Maar een wielerkoers is geen plek voor. Erg jammer vooral voor de kleinere klassiekers in Nederland.
Voor alle duidelijkheid: dit heeft niets met voetbal te maken, maar alles met de totaal uit de hand lopende persoonsbeveiliging in dit land. Daar worden bij bepaalde beveiligingsregimes ook motorrijders ingezet.
Het land met de meeste fietsers en de minste wielerkoersen.
Tegenwoordig (helaas) de meeste e-fietsers.
Wedstrijden op een omloop/vast rondje zijn een redelijk alternatief, maar het is heel anders koersen dan een echte klassieker. Zonde dat het de wielersport zo moeilijk wordt gemaakt in Nederland, ik vrees dat er op deze manier in de toekomst steeds minder talenten boven komen drijven. Als je alleen nog maar op clubparcoursen etc kan koersen, mis je gewoon veel.
In de jaren 20/30 van de vorige eeuw waren wedstrijden op de openbare weg zelfs verboden. De klok gaat hard terug die kant op.
@kaj. Laat ons echt waar hopen dat dat ook het enige is dat terug de richting van de jaren 20 en 30 van vorige eeuw uitgaat. Als ik echter naar de politiek kijk, en zeker niet alleen in Nederland, dan vrees ik dat er nog veel meer onheil op komst is dan een wielerwedstrijd die niet kan doorgaan.
Totale uitkleden van bv nederland door 4 kabinetten onder M Rutte.
Politie heeft wel zin en tijd om braveburgers te bekeuren, maar drugs handel tiert hier weelderig.
Snap daarbij de agenten helemaal..
Overgins is het bestuur van de knwu in handen van de falende wouter bos volgens mij..
Sluit mooi aan , 2x wanbeleid bij elkaar
Zelfs het bekeuren gebeurt niet meer. Geen mankracht voor. Ik parkeer voor mijn werk in de eerste ring om centrum en vergeet standaard te betalen. Al 2 jaar geen parkeerboete gezien.
Ach ja als er iets niet goed gaat in dit land dan ligt dit aan Rutte 1,2,3 en 4. Toch wel fijn dat wij iemand de schuld kunnen geven.
Kaj, wie zou je anders de schuld moeten geven? Iedereen ziet toch dat er structureel zaken steeds slechter lopen in dit land? goh en wie zou nou verantwoordelijk zijn voor het besturen van dit land? Juist ja.
Dan heb je je mond vol in beleidstaal over het belang van een gezonde beweeg- en sportcultuur, jongeren die steeds minder bewegen, sportclubs die na Covid het loeizwaar hebben, en dan zulke beleidsmatige keuzes die hier haaks op staan. Terwijl er voor een sport als de Formule 1 actief gelobbyd wordt voor een race in een natuurgebied, lijdt het Nederlandse wielrennen met een lange -ij.
Ga er anders allemaal zaken bijhalen die er helemaal niets mee te maken hebben.
De keuze waar politie-inzet wordt ingezet in sportevenementen in Nederland heeft natuurlijk wel invloed op elkaar en is wel degelijk een beleidsmatige keuze. Zo gaf de politiechef in 2020 al aan dat niet alle evenementen meer doorgang kunnen vinden door personeelskrapte. Het is gewoon doodzonde dat juist de kleinere klassiekers en koersen, waar jong talent aan de bak komt in NL, hier de dupe van wordt. De AGR gaat wel doorgang vinden, maar kleinere koersjes lijden hier zo onder.
https://www.tubantia.nl/home/drukte-door-f1-zandvoort-en-songfestival-niet-alle-politieagenten-mogen-op-vakantie~aed3a03f/
Ja, geen F1 meer in Nederland en ook geen Songfestival meer organiseren zodat de politie wielerwedstrijdjes kan begeleiden.
Ja, dat zou helemaal geen gekke keuze zijn als je beleidsmatig voor breedtesport kiest vanaf onderop kiest. Want die koersjes zijn de bakermat voor jong talent, maken de drempel om aan sporten mee te doen lager. Dat doet meer aan het bovenstaande beleid waar Nederland graag mee pronkt dan een F1 race.
Eens met de geit. Het gaat om keuzes. Voetbal is heilig, maar als je ziet wat er in de wereld in de naam der heiligheid allemaal
Wordt gedaan… ik stel voor een verbod voor sporten waarbij de veiligheid per definitie in het geding is
@Quincy
Bij koers komt natuurlijk de veiligheid van de renners meer en meer in het gedrang…
Spelers akkoord. Het gaat mij eerder om veiligheid van het publiek.
Probleem zit hem o.a. in het feit dat de organisatoren de vergunningen voor wedstrijden al hebben aangevraagd en verkregen. Wijzigingen in parcoursen zijn niet zo maar door te voeren. Sommige sponsoren dragen bij omdat de koers langs komt. En Koersen bestaan bij de gratie van sponsoren!!! Veel wedstrijden zijn ook gebaat bij een uitgestrekt parcours omdat dit bij de eigenheid van de wedstrijd past. De AWM op 15 april is bijvoorbeeld gebaat bij de afwisseling van smalle polderwegen, wisselende windrichtingen op de Lekdijk etc. Deze wedstrijd reduceren tot een “rondje om de kerk” is een UCI 1.2 koers onwaardig.
Waar de ene politicus, ministerie rondbazuint dat sport zeer belangrijk is voor de maatschappij en wedstijden anderen stimuleren te gaan sporten in algemene zin wat preventief enorm kostenbesparing oplevert, zit een andere knakker met budgetten te schuiven.
Er is geen coherent beleid bij de Noorderburen en de Rutte doctrine maakt meer kapot dan je lief is.
Waarom zou dit uberhaubt door de politie moeten worden begeleid, kan dit niet door private beveiligers met een ontheffing/vergunning georganiseerd kunnen worden? Zelfde vindt ik van politie-inzet bij voetbal.
Daar hebben ze in het artikel ook al over, maar dan vrijwilligers. Kan prima, maar wettelijk gezien mag het niet.
Ik vermoed dat de verantwoordelijk van het handelen van die beveiligers dan bij de koersorganisatie ligt ipv bij de politie. Kortom dat gaat weer meer verzekeringsgeld kosten. Daarnaast lijkt het me ook dat niet iedereen zo met de koers mee kan rijden. Zeker geen goedbedoelende lokale vrijwilligers van de oranjevereniging.
Bij het voetbal kan de boel zo omslaan, dan wil je daar niet zonder pistool staan. Beveiliging kan een boel, maar als de boel omslaat moet de politie al aanwezig zijn anders loopt het echt uit de hand. Vind het wel vreemd dat er binnen de stadions niet meer ingezet wordt op camera’s ism een capuchonverbod.
Als je een sportwedstrijd niet kan organiseren zonder bewapende beveiliging moet je die wedstrijd natuurlijk niet organiseren met publiek. Als de consequentie is dat je voetbal dan niet meer met publiek kan organiseren lijkt me dat niet meer dan normaal.
En als de koers duurder wordt dan zou dat gecompenseerd kunnen worden door subsidie.
4 kabinetsperioden Marc R. en Min.van Justitie en Binnenlandse Zaken in handen van de Vrijheid voor , ja wat eigenlijk, leidt tot een structurele onderbezetting bij de politie.Tja.
Het wielrennen in Nederland is op klassiekerparcoursen toch ten dode opgeschreven. De drempels, verkeersheuvels, borden, lagere en hogere randjes naast wegen en trottoirs zijn meer een survival off the fittest, dan dat je de concentractie kunt focussen op de energie in de wedstrijd.
De wedstrijden in rondjes om de kerk zijn wellicht meer iets van de toekomst. Scheelt ook weer in de Aerius-berekeningen voor een evenement als klassiekerwedstrijden.
Nu zou je veel hebben aan een bondsvoorzitter die goede contacten heeft met de politiek.
O wacht …
Haha, ja, dat telt blijkbaar alleen bij het opsturen van je CV maar niet in praktijk
Hahaha. Raak!
Exact, aansluitend op mijn commentaar wat ik eerder gaf mbt het begrotingstekort bij de KNWU. KanNiksWilwelUnie.
zag laatst een donkere auto omringd met maar liefst 4 tal motoragenten rijden. Een of andere hoge pief kennelijk die zijn eigen entourage meenam. Kennelijk leven er andere prioriteiten in Den Haag.
Nou daar ga je met je symbolische ervaren en belangrijke voorzitter met een groot politiek bestuurlijk netwerk.
De politie vindt begeleiding van wielerkoersen al jaren zonde van de capaciteit. Weer een zetje richting ‘koersen in Nederland enkel als evenement (grote ronde start)
Ze helpen liever de hooligans tijdens voetbalwedstrijden
De nationale politie in den haag hebben ook ergens een berichtje gelezen over te veel motorrijders bij een wielerkoers ben ik bang van.
Ja bij wielrennen is nooit vechten of rellen . Ze gaan liever naar de voetbal pppfffff
Onbehoorlijk bestuur bij de politie inderdaad. Ronduit onbetrouwbaar. Wie roept die lui tot de orde?
onbehoorlijk bestuur?
Onder welke steen heb jij de laatste jaren gezeten?
Kijk alleen eens naar de agressie tegen hulpverleners en politie rond de zo genaamde WK feesten. Ik wist het ook wel. Om maar te zwijgen over al die WOKE actievoerders die zo nodig op een snelweg moeten gaan zitten of op en rond een vliegveld lopen te klieren. Ik zou ook liever ander werk gaan doen dan
Freddy heeft gelijk. De echte kern van veel problemen is dat bestuur.
Al meerdere keren kamer oa geprobeerd de korpsen effecienter te laten samenwerken ook mbt delen informatie. Ook dat werd telkens door korpschef tegengewerkt en nog veel meer. Zoals bijv. bij de waterschappen waar er 18 dure ICT systemen zijn die elk hetzelfde doen en met gemak op 1 systeem kunnen met enemele aparte modules op de generieke backbone wat enorm bespaart maar niet gebeurd want ieder zijn eigen koninkrijk. Hetzelfde bij de politie.
En dan heb ik het nog niet over de puinhoop bij PolitieNL ICT in Driebergen Odijk waar almsinds jaar en dag door miskleunen en machtsspel honderden miljoenen zijn verspild.
Hetgeen jij aanhaalt mbt WK feesten en WOKE idioten zijn symptomen geen oorzaken.
Volta Limburg Classic zaterdag dan meteen in de problemen?
Deze ochtend in de trein keek ik vandaag naar buiten en ik bedacht me hoeveel marge er in Nederland nog is voor klassiek ééndagswerk: een Ronde van Zeeland, die een aantal van de bruggen en dammen over de zee-armen oversteekt en permanent in de wind zit. Een Twente-classic, met allerlei kleine bochtige wegen. Een ronde die start in Noord-Brabant en de bovenzijde van Nederlands Limburg aandoet. Je hebt zoveel meer mogelijkheden (idem in België trouwens waar ook maar enkele zones in het land aangedaan worden). Maar dan lees je zo’n bericht end an weet je weer: ach, het is geen wielerland he
Concreet hoeveel politie motoragenten zijn er nodig voor het begleiden van bijvoorbeeld een Amstel Goldrace ? Seingevers kan je toch de gevaarlijke kruisingen etc. laten veiligstellen (al dan niet of dit volgens de Ned.wetgeving mag).
Tijd voor alle grote Neerlandsche wielerhoolifans om uit hun peperkoekenhuisje te komen.
Het getuigt ronduit van onbehoorlijk bestuur en gebrek aan verantwoordelijkheid als je organisatoren van een wielerkoers een paar weken voor dit fait accompli stelt. In de AWM 1.2 UCI koers staan bijna 400 vrijwilligers klaar voor een dag vol wielerplezier; ook een dag waar vrijwel ALLE grote wielertalenten van nu ooit hun skills hebben kunnen oefenen en hun gezicht voor het venster van het professionele wielrennen konden tonen. Zo’n breed gedragen sportevenement op deze termijn blokkeren door een paar handenvol politieagenten te ontnemen is ronduit teleurstellend, ik noem het bedroevend. Beste mensen ga bellen, spreek verantwoordelijken aan, bezoek uw burgemeester, misschien moet iemand zich wel vastlijmen aan een politiemotor..
Is de AWM er door de politie al uitgegooid dan?
Nog niet officieel, men probeert een dwalende politie tot rede te brengen.
Stuur alle politie maar naar de voetbal rellen, goed bezig hoor!!
En dan te bedenken dat de Benelux tour vorig jaar al plotsklaps niet meer door kon gaan, staat vast nu ook weer op omvallen. Zeg dan maar doei tegen je enige rittenkoers in Nederland op het hoogste niveau!
Dat wordt gewoon straks een tweede Ronde van België.
Een alternatief is wedstrijden op een circuit, zoals bij de kampioenschappen.
Welk circuit? Zandvoort?
Nee, ik bedoel gewoon een omloop met bijv. 10 rondjes van 20 km.
Het is meteen een goed moment om iets aan het verdienmodel van het wielrennen te doen. Je ziet de renners 10x passeren, je zou als organisatie entreegeld kunnen vragen, dat weer ten goede komt aan de renners en de ploegen. Sponsortenten langs de route. Eigenlijk net als bij veldrijden, maar dan in het groot!
Dat vind ik een goed plan! Hoe veel van ons Nederlandse renners hebben niet talloze Belse Kermiskoersen gereden over de prachtigste parcoursen.
Dat kan in Nederland ook best wel.
Hier vragen renners al jaren om bij de KNWU, maar daar gebeurt vooralsnog bitter weinig mee en nu zitten we met de onvermijdelijke situatie die eigenlijk alleen al gaande was maar nu in 1 klap verergerd is.
Dit besluit i.c.m. gemeentes die alleen maar grote rondes, EK’s en WK’s willen bewijst maar weer eens dat dit geen wielerland is.