Nationale Politie neemt drastisch besluit: ramp voor Nederlands wielrennen dreigt
En aantal Nederlandse wielerwedstrijden zal in 2023 mogelijk geen doorgang kunnen vinden. De Nationale Politie heeft namelijk besloten dat een deel van de motoragenten geen koersen meer mag begeleiden. De KNWU zegt in een persbericht ‘overrompeld’ te zijn door de beslissing.
De afgelopen jaren konden zowel ‘C1-opgeleide motoragenten’ als ‘C2-opgeleide motoragenten’ ingezet worden tijdens wielerwedstrijden. Die laatste groep motoragenten is specifiek gekwalificeerd voor het begeleiden van wielerwedstrijden, de eerste groep wordt vooral in de eigen regio ingezet. De Nationale Politie heeft de inzet van C1-opgeleide motoragenten nu echter verboden. Dat besluit is ‘plotseling’ genomen, zegt de verraste KNWU.
Schaarste
Er bestaat in Nederland al langer een tekort aan opgeleide motoragenten om wielerwedstrijden te begeleiden, maar door het besluit de Nationale Politie zal deze schaarste verder toenemen, klinkt het vanuit de Nationale Wielerunie. “Dit voornemen zal leiden dat een aanpassing van de wedstrijdkalender 2023 in het algemeen en vervelende consequenties hebben voor een aantal organisatoren van wielerwedstrijden in het bijzonder”, valt te lezen op de site.
Naast het feit dat bepaalde koersen dit jaar niet door zullen kunnen gaan, zullen andere wedstrijden hun route aan moeten passen of een andere datum moeten vinden. “Het is echter maar de vraag of verplaatsen van parkoers of datum reëel is. Dit gezien de complexe aanvraag van (het wijzigen van) vergunningprocedures bij een gemeente of provincie, met de vrees dat nog meer wielerwedstrijden in 2023 geen doorgang kunnen vinden.”
Overrompeld
De KNWU is ‘overrompeld’ door het besluit. “De huidige werkwijze ervaart de KNWU als onbehoorlijk bestuur: het abrupt wijzigen van een jarenlange bestaande situatie, het niet tijdig betrekken of informeren van de KNWU en het niet bespreekbaar maken van alternatieve scenario’s of een redelijke overgangsregeling. Dit terwijl het wielerseizoen 2023 al is gestart. De KNWU vindt dan ook dat de inzet van C1-opgeleide motoragenten bij wielerwedstrijden moet worden gecontinueerd, temeer daar is gebleken dat de veiligheid op geen enkele wijze in het gedrang is gekomen.”
De KNWU roept daarnaast het ministerie van Justitie en Veiligheid op snel actie te ondernemen. De wielerbond wil vooral dat er begonnen wordt met pilots waarbij goedopgeleide, vrijwillige motorrijders van zogenaamde Motor Begeleidingsteams (MBT’s) koersen begeleiden. “De KNWU vindt dat het hoog tijd wordt dat de wielerkoers wordt opgenomen in de wegenverkeerswet, zodat de verantwoordelijkheidsverdeling tussen alle verkeersdeelnemers, vrijwilligers, politie, motorbegeleidingsteams en natuurlijk de renners nu eindelijk goed geregeld wordt.”
Ook heeft de KNWU contact gezocht met Tweede Kamerleden en het ministerie van Justitie en Veiligheid en Infrastructuur en Waterstaat om de belangen van de wielersport bespreekbaar te maken. “Tevens heeft de KNWU bijna dagelijks contact met contactpersonen binnen de Landelijke Eenheid en het Motorplatform van de Nationale Politie”, sluit het persbericht af.
Politie heeft wel zin en tijd om braveburgers te bekeuren, maar drugs handel tiert hier weelderig.
Snap daarbij de agenten helemaal..
Overgins is het bestuur van de knwu in handen van de falende wouter bos volgens mij..
Sluit mooi aan , 2x wanbeleid bij elkaar
https://www.tubantia.nl/home/drukte-door-f1-zandvoort-en-songfestival-niet-alle-politieagenten-mogen-op-vakantie~aed3a03f/
Bij koers komt natuurlijk de veiligheid van de renners meer en meer in het gedrang…
Er is geen coherent beleid bij de Noorderburen en de Rutte doctrine maakt meer kapot dan je lief is.
Bij het voetbal kan de boel zo omslaan, dan wil je daar niet zonder pistool staan. Beveiliging kan een boel, maar als de boel omslaat moet de politie al aanwezig zijn anders loopt het echt uit de hand. Vind het wel vreemd dat er binnen de stadions niet meer ingezet wordt op camera's ism een capuchonverbod.
En als de koers duurder wordt dan zou dat gecompenseerd kunnen worden door subsidie.
De wedstrijden in rondjes om de kerk zijn wellicht meer iets van de toekomst. Scheelt ook weer in de Aerius-berekeningen voor een evenement als klassiekerwedstrijden.
O wacht ...
Onder welke steen heb jij de laatste jaren gezeten?
Kijk alleen eens naar de agressie tegen hulpverleners en politie rond de zo genaamde WK feesten. Ik wist het ook wel. Om maar te zwijgen over al die WOKE actievoerders die zo nodig op een snelweg moeten gaan zitten of op en rond een vliegveld lopen te klieren. Ik zou ook liever ander werk gaan doen dan
Al meerdere keren kamer oa geprobeerd de korpsen effecienter te laten samenwerken ook mbt delen informatie. Ook dat werd telkens door korpschef tegengewerkt en nog veel meer. Zoals bijv. bij de waterschappen waar er 18 dure ICT systemen zijn die elk hetzelfde doen en met gemak op 1 systeem kunnen met enemele aparte modules op de generieke backbone wat enorm bespaart maar niet gebeurd want ieder zijn eigen koninkrijk. Hetzelfde bij de politie.
En dan heb ik het nog niet over de puinhoop bij PolitieNL ICT in Driebergen Odijk waar almsinds jaar en dag door miskleunen en machtsspel honderden miljoenen zijn verspild.
Hetgeen jij aanhaalt mbt WK feesten en WOKE idioten zijn symptomen geen oorzaken.
Het is meteen een goed moment om iets aan het verdienmodel van het wielrennen te doen. Je ziet de renners 10x passeren, je zou als organisatie entreegeld kunnen vragen, dat weer ten goede komt aan de renners en de ploegen. Sponsortenten langs de route. Eigenlijk net als bij veldrijden, maar dan in het groot!
Dat kan in Nederland ook best wel.