Nairo Quintana over vermeende dopingzaak: “Ik heb en had niets te verbergen”

Nairo Quintana over vermeende dopingzaak: “Ik heb en had niets te verbergen”

foto: Cor Vos

Door
woensdag 23 september 2020 om 00:43

Nairo Quintana heeft in een statement duidelijk gemaakt dat het dopingonderzoek waarin een arts en fysiotherapeut van Arkéa-Samsic zijn betrokken, niet op hem terugslaat. “Ik heb in mijn hele leven altijd zonder doping gekoerst”, zegt hij. Zijn statement is integraal overgenomen.

“In het licht van de recente ontwikkelingen, wil ik graag het volgende duidelijk maken:

De Franse gendarmerie heeft een operatie uitgevoerd in het hotel waar mijn team Arkéa-Samsic verbleef. Dit vond plaats op woensdag 16 september in Méribel, na de zestiende etappe in de Tour de France. Op die dag zijn de autoriteiten binnen geweest op mijn kamer en hebben toen volledig legale vitamine-supplementen in beslag genomen, alhoewel die wellicht minder bekend zijn voor de Franse autoriteiten. Dit is de voornaamste reden waarom het de nodige tijd in beslag nam om alles wat gebeurd is, goed in kaart te brengen.

Om alle twijfels weg te nemen, wil ik bevestigen dat er géén dopingsubstanties gevonden zijn.

Daarnaast wil ik ook een onduidelijkheid uit de wereld helpen. Tijdens de recente Tour de France en alle voorgaande wedstrijden, heb ik nooit de hulp ingeroepen van eigen assistenten of stafleden die ik miste binnen de ploeg. Ik heb en had nooit iets te verbergen.

Gisteren – opgeroepen door de Franse autoriteiten – heb ik mij vrijwillig gemeld bij de openbaar aanklager en heb ik alle vragen die mij gesteld zijn, van heldere antwoorden voorzien, met een schoon geweten. In die zin is het noodzakelijk om te benadrukken dat ik niet het onderwerp van de beschuldigingen van de autoriteiten ben. Ik ben en zal te allen tijde bereid zijn om twijfels van de openbare aanklager op te helderen, zoals ik maandag en dinsdag eerder heb gedaan.

Ik, Nairo Quintana, ben tijdens mijn gehele topsportcarrière een schone atleet geweest met een feilloos bloedpaspoort. Ik wil het grote publiek, mijn fans en wielervolgers duidelijk maken dat ik nooit in mijn loopbaan – als junior, belofte en prof – illegale middelen heb gebruikt om mijn sportprestaties te verbeteren en de principes van de sport te verbreken.

Op dit moment loopt er een vooronderzoek en heb ik alle vragen beantwoord en twijfels weggenomen. Ik ben ook bereid om dit op een vrijwillige basis te blijven doen, totdat deze hele situatie is opgehelderd. Ik heb nooit doping gebruikt en geen van de aangetroffen substanties die door de gendarmerie zijn gevonden, zijn illegaal. Zonder angst zal ik sterk blijven, de waarheid verdedigen en mijn pad volgen, ongeacht de mening van het grote publiek.

Jullie vriend, 
Nairo Quintana”


De openbaar aanklager van een rechtbank in Marseille maakte dinsdagavond eerder bekend dat een arts en fysiotherapeut van Arkéa-Samsic langer in voorlopige hechtenis blijven. Meer over dit dossier lees je in dit artikel.

Dit artikel delen:

48 Reacties

Sagan=hulk 23 september 2020 om 01:28

Met zo een door het management in elkaar geknutseld mooi ogend statement voel ik weinig verbinding. Los van of het doping is of niet, blijft het een rare zaak om met allerlei rare medicatie drie weken doorheen Frankrijk te trekken.

vluggejapie 23 september 2020 om 06:33

Quintana werkt samen met NGO’s in Colombia en is politiek actief. Hij heeft wel eens boeiendere literatuur geproduceerd. Dat jij om wat voor een reden nou zo’n lage pet van hem op hebt (of al snel onder de indruk bent van hoe ‘mooi iets oogt’), wil niet zeggen dat Quintana zo’n statementje niet gewoon zelf schrijft. En dat jij een smak supplementen ‘rare medicatie’ noemt, is ook gewoon retoriek. Nare reactie.

Bami Bal 23 september 2020 om 07:50

Sagan=hulk=demagoog

Maillot à Pois 23 september 2020 om 08:37

Ook al zou hij het statement niet zelf geschreven hebben, dan betekent dat niets over de waarheid of oprechtheid ervan. Er zijn genoeg mensen die in zo’n geval niet de juiste woorden zouden vinden.

En uiteraard maakt het wél uit of de gevonden substanties al dan niet doping waren. ‘Raar’ is subjectief. Sommigen zullen ketonen ook ‘raar’ vinden.

Snorro 23 september 2020 om 10:26

@vluggejapie: Tsjah, in de ogen van de onwetenden zul je het nooit goed doen. Zo heb ik ooit een date gehad die vond dat ik aan de steroïden zat omdat ik een eiwitshake na het sporten neem.

Scott Sunderland 23 september 2020 om 01:34

We wachten gewoon af tot er meer duidelijkheid is of hij hier zit te liegen of dat het echt een misverstand is.

Jan 23 september 2020 om 06:58

“Jullie vriend”

Mystery Rider 23 september 2020 om 07:11

haha, ja, weet je, dat klinkt alleen belachelijk in het Nederlands.
– Tu amigo
– Your friend
– Ton ami
– Dein Freund

Is natuurlijk ook verkeerd vertaald door WF – de redacteur mag zijn Spaans en Nederlands een beetje oppoetsen – ‘je vriend’ of ‘jouw vriend’ is natuurlijk beter, maar dan klinkt het nog niet echt oprecht :)

Youri IJnsen 23 september 2020 om 08:19

Haha, ja weet je. De taak van een redacteur is ook om buitenlandse teksten naar correct Nederlands te vertalen. ‘Jullie vriend’ klinkt dan net iets minder belachelijk dan ‘je vriend/jouw vriend. Muchas gracias, amigo ;-)

Chasse_patate 23 september 2020 om 08:38

Ik kan het hier alleen maar eens zijn met de man met de baard!

Maillot à Pois 23 september 2020 om 08:41

@Youri
Persoonlijk val ik er niet over, maar ik vind het een niet meer of minder belachelijk klinken dan het ander.
Je hoeft ook niet per se letterlijk te vertalen. Hier had je even goed voor ‘vriendelijke groet’ of iets dergelijks kunnen kiezen.

negti 23 september 2020 om 10:19

Hoezo hoef je dat niet letterlijk te vertalen? Ik onderschrijf mijn uit het engels vertaalde brieven ook altijd met:

Oprecht de Jouwe

negti

Pietspeed 23 september 2020 om 07:03

Hangende een strafrechtelijk (voor)onderzoek en gerechtelijke procedure worden er in principe geen mededelingen door de instanties gedaan. In dit geval het ministerie van gezondheid en milieu. Alles wat nu rondzingt over wat voor mogelijke doping dan ook zijn geruchten en speculaties, tenzij er gelekt is of van de zijde van Arkea Samsic of Quintana mededelingen zijn gedaan, anders dan in het statement. Mocht Quintana en zijn broer nu al als verdachte vw 'beschuldigingen' worden aangemerkt, zal het statement wel van een advocaat komen.
Gewoon verder afwachten.

IlPirata 23 september 2020 om 07:24

Afwachten maar dan.

Romāns Vainšteins 23 september 2020 om 07:40

Als er echt stront aan knikker was geweest had de schijt na ventilator inslag reeds alle muren en plafonds met poep bedekt. I

Chasse_patate 23 september 2020 om 08:39

Moest lachen!

KennyKlimmen 23 september 2020 om 08:10

Laat die gozert nou lekker met rust. Zijn tour an sich was al een straf voor hem en zn ploeg…hoeft niet nog eens een dopingonderzoek bovenop #freenairo

Kelder is de Man 23 september 2020 om 08:21

Als hij bevestigt dat er geen dopingsubstanties zijn gevonden, zitten die 2 verzorgers vast, wachtend op het supplementenonderzoek?

Cyclinglife 23 september 2020 om 08:30

Dan zullen dit wel de gezondheidsproducten zijn waar er over gerept werd in het eerdere bericht.
Dan houden we de “verdovende middelen” en “de methode die gekwalificeerd kan worden als doping” over.

Als je in Frankrijk strafbaar bent voor het gebruik en of toedienen van doping. Waarom zitten dan de arts en fysiotherapeut in hechtenis en niet de renners om wie het zou gaan?

De ploeg sprak over de eigen entourage van de renners. En quintana zegt hier duidelijk nooit hulp buiten de ploeg te hebben gezocht.

Polleke 23 september 2020 om 08:50

Tja… als de manager zelf niet weet wie er wel of niet op de loonlijst staat maar toch in de fameuse bubbel zit dan staat de deur naar gefoefel wagenewijd open…

Maillot à Pois 23 september 2020 om 08:56

Mja, beide verdachten waren wel mee als ploegstaf, maar kan je toch ook wel zien als entourage van Quintana:
Volgens Le Dauphiné zou de fysiotherapeut Mikel Otero zijn, een Spanjaard die Quintana gevolgd is van bij Movistar. Die staat op de website van het team wel gewoon opgelijst bij de staff.

De dokter zou de Colombiaan Fredy Abella zijn. Staat niet op de site, maar zou volgens het artikel op voorspraak van Quintana ploegarts Jean-Jacques Menuet vervangen hebben toen die forfait moest geven voor de Tour.

Panache 23 september 2020 om 09:03

Ik vind het een sterk statement van Quintana. Indien hij hier liegt (bijvoorbeeld: “wil ik bevestigen dat er géén dopingsubstanties gevonden zijn” – in tegenstelling tot de geruchten) dan komt het tegenovergestelde al spoedig uit en is al zijn geloofwaardigheid weg.

harryjohan71 23 september 2020 om 09:19

Als er toch iets gevonden wordt geeft hij de schuld aan de ploegarts en weet hij van niks. Deze tactiek wordt wel vaker gebruikt. Ik wist niet dat de ploegarts me vol met doping stopte. Ik was te goede trouw.

FDJ 23 september 2020 om 09:21

Dit is het standaard verweer van elke gepakte renner. Ben er totaal niet van onder de indruk.

Wat wel opvallend is: Froome hing met een pufje in de hoogste boom en Quintana wordt relatief gespaard hier. Blijkbaar heeft een voorkeur voor een renner hier nogal invloed op de veroordelingen.

Maillot à Pois 23 september 2020 om 09:25

@fdj
Nochtans is Quintana hier doorgaans niet heel populair.

Panache 23 september 2020 om 09:39

Met een sterk statement heb ik het totaal niet over wel of niet geloven, maar over het feit dat hij zich zeer kwetsbaar opstelt door puntsgewijs de zaken te behandelen en daar duidelijk zijn visie op geeft. Vaak wordt er vaag gedaan, Quintana doet dat juist niet (of het nu eerlijk is of gelogen).

Bijvoorbeeld: "wil ik bevestigen dat er géén dopingsubstanties gevonden zijn"
En niet: *zo ver ik weet waren alle aangetroffen substanties legaal, aangekocht door de arts*

Bijvoorbeeld: "nooit in mijn loopbaan – als junior, belofte en prof – illegale middelen heb gebruikt"
En niet: *Ik ben al honderden keren getest, steeds met een negatief resultaat*

Of: "In die zin is het noodzakelijk om te benadrukken dat ik niet het onderwerp van de beschuldigingen van de autoriteiten ben." Het zal toch zeer spoedig duidelijk worden indien hij wél verdachte is.

Navardauskas 23 september 2020 om 12:06

@Panache Mooie analyse.

@FDJ. Ik denk dat we met de nummer 17 van het klassement gemakkelijker kunnen leven met ‘een dingetje op de rand’ (voedingssupplementen) dan het puffertje van de jarenlang dominante Froome, die iedereen naar huis reed. Nairo steelt in elk geval niks dan.

Ik zou er een stuk meer last van hebben als Froome de Giro van Tom had gestolen dan wanneer Nairo een paar minuutjes meer of minder boven het uur van Pogacar had gezeten.
Want het was een klassenummer van Froome, pure heroiek om daar al solo te gaan en een sportief prachtige mentale en fysieke strijd van Dumoulin (wel of niet zelf er achteraan, balen van Reichenbach etc). Die prestatie kan veel dieper van een voetstuk vallen dan een anonieme 17e plek.

nickdt 23 september 2020 om 09:19

Ik heb een feilloos bloedpaspoort.

Tja Quintana, dat zegt weinig.

Romāns Vainšteins 23 september 2020 om 09:23

Ok, iedereen preventief straffen dan maar?

nickdt 23 september 2020 om 11:44

@RV

Je hebt het ook gezien in het verleden. Bloedpaspoort was vaak niets mis mee, maar dan werden ze toch betrapt op dope.

Gezien het verleden is een feilloos bloedpaspoort dus een nietszeggend argument.

Maar ik hoop dat dit gewoon een storm in een glas water is, want zo niet, dan moet je ook bij Movistar aan de deur gaan rammelen, want is wel erg opvallend dat ie dan bij een mindere ploeg gepakt wordt, maar bij Movistar niet.

Romāns Vainšteins 23 september 2020 om 12:05

Sport afschaffen dan maar?

FDJ 23 september 2020 om 09:24

Een standaard PR praatje met een hoop oneliners en open deuren. Leuk opgesteld maar geloof er weinig van.

Als er daadwerkelijk, zoals L’Equipe beweert, naalden zijn gevonden hangt hij. En die zoutoplossing die genoemd wordt is een perfect maskeermiddel voor zijn geweldige bloedpaspoort.

Ze vallen echt niet zonder reden dat hotel binnen en nemen die twee mensen uit de entourage van de Colombianen binnen die ploeg niet voor niets vast.

Panache 23 september 2020 om 09:42

Naalden mag je gewoon hebben, net als een zoutoplossing. De regel is dat je de wedstrijd verlaat op het moment dat je een infuus nodig hebt. Ik volg je onderbuikgevoel, maar juridisch heb je er weinig aan.

SaulGoodman 23 september 2020 om 09:50

Ik geloof hem wel, kunnen hem ook niet echt op absurde prestaties pinnen toch?

harryjohan71 23 september 2020 om 09:59

Tuurlijk ploegarts zit zonder reden in voorhechtenis. Dat klinkt heel logisch.

lander luypaert 23 september 2020 om 09:59

Munoz vervangt Quintana op het WK.

Lance4eva 23 september 2020 om 10:38

Bron ?!?!?

RodyTur10 23 september 2020 om 10:40

Een helder statement van Quintana. Hopelijk loopt dit allemaal met een sisser af.

HoofdIsVrij 23 september 2020 om 10:44

Lijkt op een geval van lost in translation te zijn.

Zo te lezen heeft Nairo bepaalde voedingssupplementen uit Colombia die in Frankrijk niet bekend zijn. Als het echt om doping zou zijn gegaan was hij vorige week woensdag al uit de tour gezet.

mattje123 23 september 2020 om 10:44

Een verklaring zoals er al zoveel gegeven zijn. Wat wel vast staat is dat zie die 2 personen uit de omkadering niet vanwege zweetvoeten hebben vastgezet. Ze moeten echt sterke bewijzen hebben willen ze tegenwoordig iemand langer dan 24u in voorarrest zetten.

Etika 23 september 2020 om 11:07

Ze zijn al vrijgelaten.

Turtlehead 23 september 2020 om 10:46

Er ontbreekt één zin uit de verklaring: ‘Voor mijn hond daarentegen en voor mijn schoonmoeder heb ik allerlei spulletjes moeten aanschaffen, om te voorkomen dat ze doodgaan.’

Wheely 23 september 2020 om 10:49

Die scheidingslijn tussen de minder gangbare supplementen en doping is ook best dun volgens mij. Ik kan me voorstellen dat je als dopinginstantie ook door de bomen het bos niet meer ziet en bepaalde producten beter onder de loep wil nemen. Voor een sporter kan een prestatie bevorderend supplement echt het verschil maken maar bevindt je je ook al snel op glad ijs.

Verder zal de reactie van een Quintana in dit stadium altijd dezelfde strekking hebben.

williams 23 september 2020 om 10:56

Als Nairo heeft vals gespeeld is hij wel heel dom geweest en heeft ie veel te weinig genomen :-)

jooprioolpijp 23 september 2020 om 11:18

In z’n soort een heel sterk statement. Ik ben zeker geen Quintana-fan maar hoop van ganser harte dat hij de waarheid spreekt/schrijft. Als we dan toch de onderbuik er bij betrekken, dan waren de prestaties van de bij Arkea opgeleefde Quintana nou ook weer niet zo goed dat je er bij een renner met zijn talent bij moet fronsen. We gaan het -hopelijk snel- zien.

Ivanoviclover 23 september 2020 om 14:10

Zijn geweten is zuiver. Mooi zo. Nu het bloed nog.

PogAICAR 23 september 2020 om 16:16

Nairoman gaat vliegen!!!!

Olly 23 september 2020 om 15:57

Quote
“Zonder angst zal ik sterk blijven, de waarheid verdedigen en mijn pad volgen, ongeacht de mening van het grote publiek”. Waar komt de opmerking vandaan dat het grote publiek hem wel niet zal geloven??
Dat vindt ik vreemd in dit statement.

Headlines

Materiaalzone

Populair