Na derde wereldbekerzege verlegt Mathieu van der Poel focus weer naar de weg

maandag 12 augustus 2019 om 09:47
Na derde wereldbekerzege verlegt Mathieu van der Poel focus weer naar de weg

foto: Corendon-Circus

Na zeges in de wereldbekermanches van Nové Město en Val di Sole was het ook in het Zwitserse mountainbikewalhalla Lenzerheide prijs voor Mathieu van der Poel. Na een felle tweestrijd met Nino Schurter rondde de Nederlander het karwei fraai af. “Het betekent veel voor me dat ik hem kan verslaan.”


“Ik wist dat dit een parcours was dat ik aan kon, dus ik ben heel blij om hier te winnen”, is Van der Poel in zijn nopjes met de overwinning. Een eenvoudige zege was het niet, want andermaal ging er een verbeten duel met Nino Schurter aan vooraf. In de voorlaatste ronde plooide de Zwitser, waarna Van der Poel hem op 25 seconden zette.

Vol lof spreekt MvdP over zijn voornaamste opponent op de terreinfiets: “Het heeft me bijna drie jaar gekost om op zijn niveau te komen. Dat is gelukt en het betekent veel voor me dat ik hem nu kan verslaan.”

“Ik moet keuzes maken”
Ondanks dat Van der Poel een manche oversloeg zijn de twee titanen elkaar in de stand om de wereldbeker nu zeer dicht genaderd. Het verschil tussen leider Schurter (1670 punten) en de veelvraat van Corendon-Circus (1649) bedraagt slechts 21 punten, maar dit verleidt Van der Poel niet om zijn programma om te gooien. “Natuurlijk is de wereldbeker belangrijk, maar het is niet mijn doel dit seizoen”, legt hij na de finish uit. “Dan had ik ook wel meegedaan aan de wereldbeker in Andorrra en dan had ik het klassement misschien wel kunnen winnen.”

“Ik heb nog andere doelen dit seizoen, dus ik moet keuzes maken. Snowshoe (de laatste wereldbeker van het seizoen, red.) en het WK in Mont-Saint-Anne sla ik ook over om me te kunnen focussen op het WK op de weg. Ik kan ze niet allemaal doen.” Van der Poel gaat zich via de Arctic Race of Norway en de Ronde van Groot-Brittannië klaarstomen voor de WK wielrennen op de weg. Op zondag 29 september wil hij een gooi doen naar de wereldtitel op de weg.

Dit artikel delen:

38 Reacties

illu 12 augustus 2019 om 10:11

Je kan de *oef, gelukkig* in huize Schurter zelfs hier horen…

Mischa 12 augustus 2019 om 10:15

Denk het niet.

Marik 12 augustus 2019 om 10:29

Denk het wel

jan jansen 12 augustus 2019 om 11:58

Dezelfde “oef” van flipje toen matje van de weg naar de mountainbike ging

vanSpringel 12 augustus 2019 om 12:05

Moest er net aan denken. In ieder geval kennen die gasten die na MvdP komen nu hun plek en gunt ie ze nog een prachtig naseizoen.

HoofdIsVrij 12 augustus 2019 om 12:06

Avancini vond het juist jammer dat Mathieu stopt omdat hij hem dit seizoen nog wilde verslaan. Ik vermoed dat Schurter er hetzelfde in staat, zeker met zijn palmares.

greeny 12 augustus 2019 om 13:02

juist, als(misschien) allerbeste MTBer ooit is het toch heerlijk om de nieuwe uitdager te kunnen verslaan en alles uit de kast halen om zelf nog beter te worden.

thorsen 12 augustus 2019 om 10:51

“Het heeft me bijna drie jaar gekost om op zijn niveau te komen.”

Zegt hij klakkeloos. Terwijl dit betekent dat je het niveau haalt van (een van) de beste mountainbikers aller tijden…in slechts drie jaar tijd…

Het leven is zwaar als je Mathieu heet :)

yo-eddy 13 augustus 2019 om 18:30

…. ja, en dat ook nog als “iets erbij” naast het veld en de weg ….. pffff

josemanuelfuente 12 augustus 2019 om 11:36

Wanneer komt hij Remco tegen?

Niklas 12 augustus 2019 om 11:55

Wie is Remco?

Beekman 12 augustus 2019 om 12:54

Wellicht aan de finish als MvdP hem zijn hielen heeft laten zien.
MvdP, dit jaar 49 wedstrijden gereden waarvan er 36 gewonnen.
Geweldige prestatie van Evenepoel en een groot talent, al is het afwachten tot hoever hij zich ontwikkeld.
In San Sebastian werd er niet echt gereden achter hem, maar goed dan moet je het nog kunnen en afmaken, maar het peloton zal hem niet meer zomaar laten rijden in de toekomst, tenzij hij ze er vanaf kletst.

Ben Geerts 12 augustus 2019 om 13:59

2 unieke talenten…die komen elkaar tegen en gaan de sport nog mooier maken

EddyB1958 12 augustus 2019 om 14:05

Remco is dat coureurke dat vijf jaren jonger is dan van der Poel en Van Aert en op zijn 19 de een eerste klassieker won en Europees kampioen tijdrijden werd.

Smuckinho 12 augustus 2019 om 14:32

@Beekman

Je maakt de resultaten van Mathieu niet grootser door de resultaten van Remco te bagatelliseren. Allebei rijden ze dit jaar unieke uitslagen.

Wheely 12 augustus 2019 om 11:55

Genoten van zijn mountainbike seizoen! En hoe fijn is het dat er dan nu weer een periode van Matje op de weg aankomt? Dit beloven een paar mooie koersjes te gaan worden.

Domestique 12 augustus 2019 om 12:05

Inderdaad, kijk er ook al naar uit!

Ultras100 12 augustus 2019 om 12:36

Om mee te kunnen doen met de besten op de weg had hij slechts 3 weken nodig…

Dick H. 12 augustus 2019 om 12:41

En maar chagrijnig kijken als hij op het podium staat.

greeny 12 augustus 2019 om 13:00

doet het pijn dat ie zo vaak op podium staat dickie?

EddyB1958 12 augustus 2019 om 13:47

De Nederlanders lopen weer voor de fanfare uit. En zijn teller op de weg is 4 zeges, cross en mountainbiken zijn aparte categorieën.

greeny 12 augustus 2019 om 13:54

https://www.procyclingstats.com/rider/mathieu-van-der-poel

tel maar even na eddy

EddyB1958 12 augustus 2019 om 13:59

Ok ik heb er twee gemist, maar toch lopen jullie voor de fanfare uit, wat betreft het WK.

greeny 12 augustus 2019 om 14:05

lol hoop dat je de podiumceremonie in yorkshire overleefd

EddyB1958 12 augustus 2019 om 14:09

Zolder 2016, Bieles 2017, Valkenburg 2018. Trouwens ik kan niet begrijpen dat iemand die anderen naïef vindt, omdat geen enkele sporter zuiver is, toch zo fanatiek voor een sporter supportert.

greeny 12 augustus 2019 om 14:13

hij verliest wel is ja, maar hij zal als enige profrenner de laatste 5 jaar meer gewonnen hebben dan verloren (alle disciplines). ik zeg toch ook nergens dat ie zuiverder is dan welke andere sporter ook toch? dat neem ik voor lief bij elke sport, en zeker bij mannen als Mathieu die altijd maar gaan en met niks minder genoegen nemen, die SPEKTAKEL verzorgen.. je weet wel SPEKTAKEL, daar waar topsport voor is.

greeny 12 augustus 2019 om 14:16

Marc Marquez, Jeffrey Herlings, Max Verstappen, Vale Rossi, Mathieu, Woutje.. allemaal verzorgen ze spektakel en leggen ze altijd alles op tafel. dat is mooi om te zien en dus als je dat supporteren noemt.. best dan support ik die lui

EddyB1958 12 augustus 2019 om 14:25

Weg is weg, cross is cross, MTB is MTB. En een onverwachte zege zoals San Sebastian en het EK IT is ook mooi, zoals het zuur is om na lang voor de fanfare uit te lopen, vast te stellen dat er iemand anders het WK wint. Laat ons dan niet lachen, maar medelijden hebben met al die Nederlanders, die van der Poel al als wereldkampioen zien.

greeny 12 augustus 2019 om 14:41

och och och, jammer he dat die VDP zo goed is in alles waar die zin in heeft. medelijden met je hoor eddy! hoe vaak moet mathieu nog laten zien dat hij wereldtop is op de weg? dit najaar maar even paar kleine dingentjes meepakken en dan volgend voorjaar ook weer wat sufferds te kakken zetten. om over het crossseizoen en volgende zomer op de MTB maar te zwijgen

Romāns Vainšteins 12 augustus 2019 om 16:10

Get a room

jan jansen 12 augustus 2019 om 21:32

Eddy;
Zuurpruim

Marik 12 augustus 2019 om 15:35

Kunnen al die Belgen niet naar een Belgische site gaan met forum? Het is zo vermoeiend telkens…

Evert Blankesteijn 12 augustus 2019 om 17:14

Marik toch, doe toch niet zo onaardig. De renners zelf zijn veel sportiever. Laten we een beetje van hen leren.

EddyB1958 12 augustus 2019 om 17:43

Wij onsportief? Sorry vent, maar jullie held is geboren in Vlaanderen, is opgegroeid in Vlaanderen, is in Vlaanderen coureur geworden, woont zijn hele leven al in Vlaanderen, heeft een Vlaams lief, spreekt Vlaams, eet zelfs zijn frieten op zijn Vlaams, rijdt heel zijn loopbaan in een Vlaamse ploeg, heeft een Vlaamse trainer, een Vlaamse diëtiste, Vlaamse medische begeleiding. En krijgt al jaren de nodige aandacht in de Vlaamse pers. En bij de VRT/Sporza, veel meer dan op NOS Sport.

Marik 12 augustus 2019 om 17:59

Dank je wel Eddy, precies de reden waarom de Belgen naar hun eigen forum kunnen gaan. De beste Nederlandse renner gewoon lekker claimen, dan is dat ook weer recht gezet hè. Ik vind het treurig.

greeny 12 augustus 2019 om 18:07

who cares waar iemand zijn/haar wieg staat? who cares hoe iemand anders zijn frieten eet? je kan toch alleen maar bewondering hebben voor de sporter zelf en hoe diegene zijn/haar sport beoefent? en daar dan van genieten. verafgoding van sporters slaat weer door naar de andere kant, net als dit zure gedoe om een halve fransman te claimen.

Hensie 12 augustus 2019 om 19:53

#weesgeeneddy

Greg4ever 12 augustus 2019 om 20:19

Als Nederlander heb ik de laatste jaren genoten van Bjorg. Hij wordt morgen begraven.

Laten we van hem en zijn noodlot leren en met elkaar genieten van en ons verheugen op iedere mooie koers die er gaat komen. En dat gaan er in de komende tijd ongetwijfeld veel zijn. BTW Graag met respect voor elkaar…

#voorBjorg