Mountainbiker Rudi van Houts naar Rio

maandag 6 juni 2016 om 15:10
Mountainbiker Rudi van Houts naar Rio

foto: CST Superior Brentjens

Mountainbiker Rudi van Houts heeft zich gekwalificeerd voor de Olympische Spelen. De voordracht voor kwalificatie en uitzending van de KNWU is door NOC*NSF gehonoreerd.


De 32-jarige mountainbiker van CST Superior Brentjens eindigde tijdens het Europese kampioenschap van 2015 in het Italiaanse Alpago als tiende en voldeed daarmee aan de prestatie-eis voor Rio 2016.

Van Houts is de enige Nederlandse mountainbiker die heeft voldaan aan de eis. Onlangs zag Mathieu van de Poel zijn missie op een Olympisch ticket voor de mountainbikewedstrijd stranden.

Dit artikel delen:

8 Reacties

Mark 6 juni 2016 om 16:11

Ondanks velen van ons op Mathieu van der Poel hebben gehoopt, is het leuk dat er een Nederlander zich heeft gekwalificeerd. Hopelijk kan hij verrassen!

Verweggistan 6 juni 2016 om 16:30

Het doel van MvdP was, om naast van Houts, als tweede MTB’er naar Rio te gaan. Betekend dat, dat nu van Houts officieel is voorgedragen, die tweede plek niet ingevuld gaat worden of kunnen MTB’ers zich nog plaatsen?

Cadellie 6 juni 2016 om 16:37

Ze mogen er 2 sturen maar dan moeten er ook 2 zich plaatsen en in dit geval heeft zich er 1 geplaatst. @verweggistan

vlek 6 juni 2016 om 16:44

Michiel van der Heijden heeft ook geen kansen meer om het te halen? Ik vraag me af of een overstap naar de weg voor zo’n jongen niet interessant zou zijn.

Tinkerbell 6 juni 2016 om 16:48

Tsja ik vind het persoonlijk vreemd dat als je twee man mag sturen, je er niet twee stuurt ook al voldoen andere MTB’ers niet aan de aanvullende eisen van de nationale federatie.

Janjanssen98765 6 juni 2016 om 21:20

Eens met tinkerbell, onze selectie eisen zijn gewoon te streng.

Cadellie 6 juni 2016 om 22:06

@tinkelbell,
Dan moeten de rijders zich nog wel plaatsen. Alleen Rudi heeft aan de eisen voldaan.

HennieK 7 juni 2016 om 17:25

@Cadellie: de plaatsingseisen worden door Nederland bedacht. Ze kunnen gewoon een tweede afvaardigen. Ik vind het jammer voor de sport dat ze het niet doen. Kan toch een Nederlander extra ervaring opdoen.