‘Motor werkt in het nadeel van wielrenners’

woensdag 27 december 2017 om 10:23

Je ziet het vaak tijdens een koers: renners die achter een motor van de organisatie of televisie aan rijden om in de slipstream te duiken. Maar als die motor vervolgens naast renners gaat rijden, werkt dat nadelig voor de coureur en verliest hij of zij  tijd. Dat concludeert hoogleraar Bouwfysica Bert Blocken van de Technische Universiteit Eindhoven in de Nationale Wetenschapquiz.

Blocken kwam tot die ontdekking na het doen van simulaties en windtunneltesten. “De aanwezigheid van de motor zorgt voor extra luchtweerstand voor de renner. Als een motor in een tijdrit twee kilometer lang naast een renner rijdt, kan dit een tiental seconden kosten”, rekent Blocken uit. Hij dient het onderzoek binnenkort in voor publicatie.

LottoNL-Jumbo is de laatste jaren bezig aan een opmars op het gebied van tijdrijden. Mathieu Heijboer is als head of performance voor een groot deel verantwoordelijk voor die prestaties. Hij is onder de indruk van het onderzoek. “In tijdritten gaat het om seconden. Een motor kan dus het verschil betekenen tussen winst en verlies. Het toont aan hoe belangrijk het is dat de regels voor motoren tijdens ritten worden nageleefd.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

vanSpringel 27 december 2017 om 10:32

Theorie. Wanneer een motor de renner uit de wind houdt door ernaast te rijden kan het wel voordeel opleveren.

0
JaBo 27 december 2017 om 10:35

Dit is iets dat wielrenners allang weten, mooi dat dit nu vanuit de wetenschap kan worden onderbouwd. Ben benieuwd of de UCI nu het toezicht gaat aanscherpen? Ik weet de vermoedelijke uitkomst wel.

0
DMenchov 27 december 2017 om 10:39

Is dit hetzelfde team van wetenschappers dat tot de conclusie kwam dat bij iemand in het wiel zitten helemaal geen voordeel geeft?

0
WernerFranke 27 december 2017 om 10:39

Hangt er toch een beetje vanaf van waar de wind komt?

0
xistnc 27 december 2017 om 10:45

@DMenchov
Heb je een linkje naar dat onderzoek?

0
Chrys 27 december 2017 om 10:48

Werkt dit dan net zoals bij zwemmen dat je last kan hebben van de golfslag van de persoon die naast je zwemt?

0
TomDJ 27 december 2017 om 10:48

Volgens het bovenstaande artikel is het geen theorie, maar wetenschap.
Al spelen er misschien nog andere factoren, zoals een richtpunt voor je hebben psychisch kan helpen.

0
Lay On 27 december 2017 om 10:57

@DMenchov: de conclusie was toch vooral dat de koploper ook voordeel heeft als er iemand in zijn wiel zit?

0
polke 27 december 2017 om 10:58

Wind op zij

0
MME 27 december 2017 om 11:01

Raar dat ze daar nu pas achter komen. Enkele jaren gelden heeft een universiteit in Belgie dit ook ontdekt!

0
aardappeljager 27 december 2017 om 12:00

@lay on inderdaad. Als iemand in jouw wiel zit verkleint dit het gebied met turbulentie achter je waardoor je minder terug gezogen wordt. Hiermee is er dus ook een voordeel als er iemand in je wiel zit, dut is echter wel een stuk kleiner dan bij iemand in het wiel zitten

0
AZH 27 december 2017 om 12:21

Ben ik de enige die aan andere motortjes dacht bij het lezen van de titel?

0
Hoebele 27 december 2017 om 12:24

Het is al langer bekend dat iemand in je wiel hebben voordeel oplevert, toch wordt de minst sterke vaak achteraan in het ’treintje’ geplaatst, terwijl ie beter middenin kan zitten.
On: bij deze situatie is de motor ook wel erg dicht bij de renner, pakweg 1 meter; bij 2 meter of schuin erachter is er geen nadeel meer.

0
girardengo 27 december 2017 om 12:24

Was een aardige vraag in deze quiz.

0
BlancoProCycling 27 december 2017 om 13:39

Huh? Dit was toch allang wetenschappelijk bewezen?

Edit: was alleen voor renners naast elkaar blijkbaar, dan is dit wel een inkoppertje.
Daarom is het beter bij een ploegentijdrit niet kort naast de rest af te zakken naar achteren maar juist enige afstand te nemen

0
Charlie33 27 december 2017 om 14:14

Storm in glas water

0
Emergo 27 december 2017 om 14:27

@AZH JA!!!!!!!!!!!!!

0
Shinzawai 27 december 2017 om 14:45

Het gaat hier om motoren die naast wielrenners rijden. Is er ook onderzoek gedaan naar motoren die voor wielrenners rijden?

0
BlancoProCycling 27 december 2017 om 16:26

@Shinzawai
Dat onderzoek is al veel eerder gedaan, motor vóór een renner heeft een sterk positief effect.

0
Cayolle 27 december 2017 om 20:34

@DMenchov: Jij bedoelt waarschijnlijk (zoals @Lay on ook al aangeeft) het onderzoek waarbij is aangetoond dat ook de koploper voordeel heeft bij iemand die in zijn wiel zit. Dat wordt hier (wetenschapsquiz, Blocken) eigenlijk bevestigd door aan te geven dat (ook) een motorrijder erachter voordeel oplevert aan de rijder op kop. Verder wordt nu dus ook nog de conclusie getrokken dat een motorrijder (of fietser ?) ernaast geen voordeel, maar zelfs nadeel geeft. Natuurlijk gelden de conclusies niet voor een situatie met sterke zijwind.

0
assen 27 december 2017 om 22:34

Grootste voordeel als de motor IN de fiets zit. Dat wordt volgende publicatie.

0
peervaneynthoven 28 december 2017 om 01:05

Hoe dichter een (poegleiders)auto achter een renner zit hoe groter voordeel door turbulentie. Het verbaast me telkens weer dat jury’s bij (vooral) tijdritten nooit ingrijpen. Althans ik heb dit nooit gemerkt. Sky weet dat heel goed kennelijk, want let er maar eens op!

0
Mwielerfan 28 december 2017 om 11:21

Volgende studie toont aan dat uci jury s incompetente lafbekken zijn

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone