Mørkøv: “Sagan weet niet hoe hij ploegmaats moet gebruiken”

Mørkøv: “Sagan weet niet hoe hij ploegmaats moet gebruiken”
donderdag 19 november 2015 om 14:57

Michael Mørkøv stapt deze winter over van Tinkoff-Saxo naar Katusha, op voorspraak van kopman Alexander Kristoff. De Noor ziet in de Deen een belangrijke knecht voor het voorjaar en in zijn sprinttrein. “Ik weet precies wat ik moet gaan doen. En dat miste ik bij Tinkoff-Saxo”, zegt Mørkøv tegen Het Nieuwsblad.

‘Sagan presteert beter als eenling’
Dat lijkt echter een vreemde gewaarwording, daar Tinkoff-Saxo in de voorjaarsklassiekers en het sprintwerk het voorbije seizoen kon rekenen op Peter Sagan. “Peter is een fantastisch ­renner, die echter niet weet hoe hij ploegmaats moet gebruiken. Het is geen toeval dat hij wereldkampioen is geworden in een race waar hij er alleen voor stond.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

slice 19 november 2015 om 14:59

Ik heb het vermoeden dat het hier negatiever staat dan dat Morkov bedoelt

Purito 19 november 2015 om 15:00

Zo, die kan Peter in zijn zak steken ;)

Het lijkt me ook niet iemand die een hele ploeg meekrijgt, of verbindt. En dat kan soms best een nadeel zijn.

heuvelcolombia 19 november 2015 om 15:11

Kolar disagrees!

tvm 19 november 2015 om 15:23

Sprintersknechten zijn niet voor alle sprinters van belang. Zie Freire , Mcewen en Sagan. Hooguit wat domme krachten om de vluchters terug te halen.

dikkechaap 19 november 2015 om 15:28

@tvm
Dat is een bekende stelling, die echter niet met feiten onderbouwd kan worden. Wie weet hadden deze mannen nog veel meer gewonnen met een goede trein. Voor Sagan lijkt me dat in ieder geval zeker waar te zijn, kijk de massasprints in de afgelopen tour maar terug.

kevko25 19 november 2015 om 15:47

Sagan is gewoon een renner die gemakkelijk profiteert van anderen. en heeft daarom gewoon geen trein nodig.

Hakkie2 19 november 2015 om 15:58

@dikkechaap: Sagan is helemaal geen sprinter die wat heeft aan een trein. Op snelheid verliest hij het namelijk zeker van een man of 6. Hij moet het hebben van onverwachte situaties. Maar ik zou Sagan ook helemaal geen sprinter willen noemen. Hij is nog veel minder een sprinter dan Boonen ooit geweest is. Sagan valt liever aan dan dat hij op zijn sprint wacht.

@kevko: profiteren doet hij vaak te weinig, hij is vaak de eerste aanvaller.

Rosanero 19 november 2015 om 16:14

Sagan is juist veel meer sprinter dan Boonen ooit zal zijn geweest. Vier keer de groene trui omdat hij zich ondanks zijn af en toe wat mindere snelheid t.o.v. zijn concurrentie (waarmee ik het trouwens ook niet eens ben) ontzettend goed kan plaatsen. Juist dat plaatsen, waar hij in topvorm echt geniaal in is, ging afgelopen juli af en toe mis. Lag niet aan ‘geen treintje’, maar waar het wel aan lag: weet ik niet zeker. Misschien was het wel handig geweest als bv. Bennati helemaal in functie van Sagan had gereden ja. Afgelopen juli was Sagan namelijk ook een aantal keer gewoon sneller dan Greipel. Maar Greipel plaatste zich subliem tijdens de Tour.

aeroventiel 19 november 2015 om 16:25

@rosanero
Volgens mij wint sagan elke x de groene trui omdat hij juist in de etappes waar sprinters geen punten halen hij ze wel haalt.
En qua plaatsing is sagan inderdaad goed maar dat is niet de reden waardoor hij de trui wint.

lrxrl 19 november 2015 om 16:45

In het kasseienwerk is het ook vaak ieder voor zich, niemand duwt je die berg op

Netraam 19 november 2015 om 16:51

@Irxrl
Toch hebben Terspstra en Degenkolb PR gewonnen dankzij oa hun teamgenoten, zonder Boonen of Bert de Backer respectievelijk was het een stuk lastiger geweest.

Hakkie2 19 november 2015 om 16:56

Sagan wint die groene trui vooral dankzij dat rare systeem van de tussensprints, waar hij in de kopgroepen tussen de bergen allemaal punten pakt. Niet omdat hij de beste sprinter is. Niemand kan toch beweren dat Sagan afgelopen jaar de beste sprinter in de Tour was?

LinusGerdemann 19 november 2015 om 17:18

Die groene trui moet volledig op de schop. In alle jaren dat hij de groene trui won was hij wellicht in 2012 daadwerkelijk de sterkste sprinter. Ik herinner me nog de strijd tussen McEwen en Cook in 2003. Dat was een strijd om de groene trui. Dit is een klassement van niks. Gewoon terug naar de 6,4,2 puntjes bij tussensprints. Dan snoepen de kopgroepjes ze wel weg en krijg je een veel eerlijker en duidelijker beeld. Kittel deed bijvoorbeeld nooit mee aan de tussensprints.

Manuel Beltran 19 november 2015 om 17:36

Die Morkov is toch zeker geen koekebakker. Er zal vast een kern van waarheid in zitten. Blijkbaar is Sagan geen koning in het aansturen van zijn manschappen. Natuurlijk is het een type dat zich in zijn eentje ook prima kan redden, maar wat (aangestuurde) hulp van ploegmaats is nooit weg lijkt me. Verbeterpuntje voor Sagan dus :). Overigens lees ik het helemaal niet als een sneer van Morkov. Meer een constatering.

Bizziecle 19 november 2015 om 17:44

@Linus G dat was wel in tijden dat er 10 sprintetappes waren in de tour.

Paul81 19 november 2015 om 18:03

Zelfde telt voor de bollen trui.
Zijn meer gimmiks dan weergave van de werkelijkheid gedurende 3 weken koers

LinusGerdemann 19 november 2015 om 18:04

@bizziecle dat is niet waar. Er eindigden in die Tour 6 etappes in een massasprint.
4x winst Petacchi
1x Cooke
1x Nazon

Guushovd 19 november 2015 om 18:12

Iedere kopman heeft iets aan ondersteuning in de finale. Een gat dichtrijden, uit de wind houden, anderen op achterstand houden. Er zit zeker wat in de kritiek van Morkov, Sagan doet het te graag zelf.

Echter, maakt hem wel tot een pracht coureur, Sagan dan hè.

ProfrondeZevenbergen 19 november 2015 om 20:13

Dit komt op mij over als een laffe daad. Hij moet van Sagan afblijven, die man is een held en daar dien je respect voor te hebben!
(Ws bedoelt hij het overigens helemaal niet lullig …)

MooieMario 19 november 2015 om 20:32

Sagan is geen patron die een hele ploeg voor zich laat rijden. Is ook niet nodig al geloof ik wel dat hij iemand nodig heeft die hem goed gepositioneerd afzet voor een massasprint want in de tour moest hij elke keer van te ver komen.

Ik denk dat hij wel gedoseerder moet gaan rijden en met name in de voorjaarskoersen. Hij smijt nog weleens met zijn krachten en ik denk echt dat als hij dat doet dat hij vele klassiekers kan gaan winnen.

Romāns Vainšteins 19 november 2015 om 22:07

Ik vind juist de groene- en bollentrui in de huidige vorm helemaal prima en vind dat deze in alle 3 rondes (hetzij in andere kleuren etc) opgevoerd dienen te worden. Leuk zo’n extra wedstrijd die veelal interessant voor de ‘thuisrijders’ is en altijd een hoop geknok oplevert zonder dat dit de ‘echte’ strijd van het AK en dritwinst in de weg zit. Ik wordt wel eens conservatief genoemd maar simpelweg ‘bollen voor de beste klimmer, groen voor de snelste man’ vind ik dan weer saaiig en oudbollig.

LinusGerdemann 19 november 2015 om 23:29

@Romans Alles wat jij graag wilt is afgelopen jaren niet gebeurd??

De groene trui is het saaiste klassement wat er is geweest in de laatste jaren.

De bolletjestrui is allang niet meer voor de thuisrijders. Vanaf de verandering in dit klassement is alleen Voeckler als Fransman winnaar geweest.

ChefSpijker 20 november 2015 om 10:03
Quote:
Sagan wint die groene trui vooral dankzij dat rare systeem van de tussensprints, waar hij in de kopgroepen tussen de bergen allemaal punten pakt. Niet omdat hij de beste sprinter is. Niemand kan toch beweren dat Sagan afgelopen jaar de beste sprinter in de Tour was?

Hij was toch een paar keer echt de snelste, maar moest van te ver komen. Overall gezien was Greipel wel de nr. 1 afgelopen Tour, maar Sagan was een hele goede tweede. Het was niet zo dat Sagan in positie 2 aan de sprints begon dankzij goed plaatsingswerk en daarna voorbij gesprint werd door anderen. Juist het tegendeel.

Di_Rossi 20 november 2015 om 10:30

@LG, Sagan wint de trui makkelijk, maar niemand belet andere sprinters in de tussenetappes ook eens in een kopgroep te gaan zitten. Als ze dan collectief in de bus rijden leg je ook de rode loper uit.

dikkechaap 20 november 2015 om 12:25

@Hakkie2
Ik ben het met je eens dat Sagan geen pure sprinter is. Maar kijk de sprintetappes in de tour nog maar eens terug, dan zie je dat er zeker geen 6 sneller waren dan hij. Sterker nog: in een aantal gevallen moest hij van te ver komen, maar reed hij misschien wel de snelste sprint van allemaal. Ik kan me voorstellen dat een treintje hem in die gevallen had kunnen helpen bij het plaatsen. Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, maar net zo min kunnen jij en tvm stellen dat hij niks aan een treintje heeft.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair