Moreno Hofland: “We werden overmoedig”

Moreno Hofland: “We werden overmoedig”

foto: Marcel Koch (archief)

donderdag 11 februari 2016 om 18:28

LottoNL-Jumbo sloeg in de vierde etappe van de Tour of Qatar een klein modderfiguur. De ploeg zette in de volle finale het peloton op de kant, maar werd weggeblazen toen Katusha het heft in handen nam. “Deze negende plaats is een slecht resultaat”, stelt ploegleider Jan Boven.

De jongens van de mannen gescheiden
“We wilden in de voorlaatste plaatselijke ronde initiatief nemen”, gaat Boven verder in een persbericht van de ploeg. “Daar zijn we op kop gaan rijden en dat hebben we goed doorgetrokken. Het peloton werd uit elkaar gereden en wij zaten op één na met al onze mannen in de eerste groep. Daarna moet je het ook afmaken en dat is niet gelukt. We werden weggeblazen toen Katusha het heft in handen nam. Deze negende plaats (voor Moreno Hofland, red.) is een slecht resultaat.”

Hofland ontevreden
Hofland was degene die de klus moest klaren, maar kwam er in de eindsprint niet aan te pas. Hij had er moeite mee dat zijn ploeggenoten zich niet aan de afgesproken stalorders hielden, daar het de bedoeling was dat de spurter nog drie renners zou overhouden ter voorbereiding op de eindsprint. “We zijn in de finale meer bezig geweest met doorrijden nadat we het op de kant hadden gezet dan met een goede finale rijden. Uiteindelijk had ik geen treintje meer toen de sprint begon. We werden een beetje overmoedig.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

Wielerfan1987 11 februari 2016 om 18:31

Een leermoment dus….

vlek 11 februari 2016 om 18:37
Quote:
Hij had er moeite mee dat zijn ploeggenoten zich niet aan de afgesproken stalorders hielden

Ik weet niet of dit nu echt uit zijn uitspraken te halen is. Volgens mij deed hij zelf namelijk minstens even gretig mee en betrekt hij die overmoed daarom ook niet alleen op zijn ploeggenoten, maar op de hele ploeg (inclusief zichzelf dus).

vanSpringel 11 februari 2016 om 18:53

er is zo’n gezegde dat gaat over een dier en die stoot zich dan ergens aan en doet dat daarna niet nog een keer…

miguelon 11 februari 2016 om 18:54

‘Jongens van de mannen gescheiden’, wie zegt dat eigenlijk over wie? Youri Ijnsen over de laatste km Katusha vs TLJ? Of TLJ over haar eigen prestatie, maar daar vind ik niets over terug in het persbericht.

GinneR 11 februari 2016 om 18:54

Goedzo!
Van leren en volgende keer anders doen…
Al best wat goede lessen zo in een kleine maand met deze treintjesaanpak, al doende leert men :-)

Stelvio-fan 11 februari 2016 om 18:55

@vanSpingel: Maar een ander gezegde luidt: Maar d’ ezelin, dat stomme dier, die doet het wel een keer of vier

dikkechaap 11 februari 2016 om 19:01

Prima, daar is deze fase van het seizoen voor als je net begint met een sprinttrein. Beter overmoedig zijn en falen, dan rustig in het peloton blijven en een zesde plaats halen. Nu weten die jongens ook wat ze waard zijn t.o.v. andere ploegen.
In Valencia boekten ze wel meteen succes met de sprinttrein (bijna tot 2 keer toe), dus de kritieken op de ploeg an sich vind ik een beetje onzin en voorbarig.

assen 11 februari 2016 om 19:07

@dikkechaap: In Valencia was de tegenstand minder EN had TLJ m.i. een betere sprinter, Dylan.
Dan nog vind ik het van vandaag geen afgang, al zag het er erg lullig uit; je moet het toch maar doen, een groot deel van het peloton zoekrijden.

Tuubke 11 februari 2016 om 19:24

@ assen
Klopt, je moet het maar doen. Maar het is vooral zinvol als je iemand hebt die er in het klassement prachtig voor staat – dan schakel je concurrenten uit. Heb je niet zo iemand, dan moet je zo slim koersen dat je de etappe wint. En dat is inderdaad … een leermoment.

mooiman 11 februari 2016 om 19:29

Ik vind de zelfreflectie sterk, dat biedt perspectief

klootje kriekeljon 11 februari 2016 om 19:30

En als WF het een modderfiguur slaan noemt is er opeens niets te horen van de TLJ-adepten. Dat mag wel.

mus van de maasstad 11 februari 2016 om 19:47

een modderfiguur… valt imo wel mee toch? ik vind het vooral jammer dat er een gat valt vlak voor hofland, anders sprint hij gewoon mee. al had hij natuurlijk iets verder van voren moeten zitten en dat treintje… wie had die nog wel op katusha na?

Maar goed om te lezen dat ze de hand in eigen boezem steken. Ik moet wel zeggen dat ik heb genoten in de baas zn tijd ;-)

ah-ja 11 februari 2016 om 19:48

Jan Boven behaalde in 13 proefjaren ook geen enkele overwinning.

vlek 11 februari 2016 om 20:07
Quote:
een modderfiguur… valt imo wel mee toch?

Pfff.. Gelukkig! Klootje hoeft straks niet meer met een hoofd vol vraagtekens zijn bed in te stappen.

klootje kriekeljon 11 februari 2016 om 20:28

Vind ik ook. Ik stel alleen maar vast dat er niet over elke kritische scheet gevallen wordt. Het ligt kennelijk aan de boodschapper.

mus van de maasstad 11 februari 2016 om 20:31

@vlek

iets mis met mijn mening?

xistnc 11 februari 2016 om 20:38

Context, mus. Context.

Orakel 11 februari 2016 om 21:04

Vier ploegen uiteindelijk voorop.
De rest "gelost".
Wanneer je dan in de aanloop naar de sprint een bepalende rol speelt en het niet afmaakt, dan sla je dus "een modderfiguur"?
TLJ zou toch sowieso tekort komen voor winst in een sprint, dus wat moeten ze dan?
Oh ja, gewoon in de waaier meeliften en vervolgens anoniem 7e plek sprinten. Dan sla je namelijk geen modderfiguur.
Is Modolo van Lampre, uit een ploeg die amper meegewerkt heeft en gewoon uit het wiel gesprint wordt, slaat Modolo ook een modderfiguur? En Argan, Astana, Wanty…?

Verweggistan 11 februari 2016 om 21:08

Daar zijn deze koersjes toch voor bedoelt. Beetje oefenen.

vlek 11 februari 2016 om 21:08

@ klootje; of aan een combinatie van de boodschap, de boodschapper en de lezer? En daarbinnen een complex geheel van factoren als frequentie, formulering en allerlei woorden die niet met een f beginnen?

vlek 11 februari 2016 om 21:11

En je ziet dus dat er genoeg mensen inmiddels hun tegengas van vanmiddag hier herhalen als reactie op die term.

klootje kriekeljon 11 februari 2016 om 21:36

Ah je werkt met de drie f’s.
Ik volg niet hoe vaak en op welke manier sommige mensen hun kritiek uiten, maar dat begrijp ik. Het valt mij alleen wel op dat als ik eens mee lees er weinig kritische reacties in een TLJ-topic niet ijverig gepareerd worden door vaak dezelfde mensen. In hoge frequentie en herkenbare formulering. ;)

En idd. nu het benadrukt wordt. De eerste uren kennelijk nog niet, terwijl het toch in de eerste zin van het artikel stond.

On: mij bevalt de laatste maanden de toon van de ploeg wel. Kritisch, realistisch. Was wel eens anders. En het initiatief van vandaag was voor mij eerder een lichtpuntje dan een modderfiguur. Als iemand afgeeft en je zit er achter in volle finale.. tja. In ieder geval bemoedigend dat er op twee terreinen leuk geoefend wordt, niet zonder resultaat al.

vlek 11 februari 2016 om 22:02

Ik ben zelf geen voorstander van een exclusief onderscheid maken tussen kritiek en adapten. Ik heb namelijk het idee dat iedereen met wat gezond verstand zich de ene keer wat meer aan
de ene kant en de andere keer wat meer aan de andere kant van die denkbeeldige lijn kan bevinden. Helaas wordt het onderscheid wel zodanig vaak benadrukt, dat die nuance verloren gaat. En dan wordt je bij het bekritischeren van wankele stellingen niet zelden opeens weggezet als iemand die geen ruimte laat voor kritiek. Die benauwde reflex stoort mij eerlijk gezegd meer, dan de extremen die je aan beide kanten aantreft.

Romāns Vainšteins 11 februari 2016 om 22:08

Het was een leuke poging met echt koersen die uiteindelijk een beetje lullig en grappig uit elkaar plofte, zeg maar zo’n dikke vuurpijl die prachtig omhoog fluit en dan ‘puff’ zegt ipv ‘BOEM!’

Jan 11 februari 2016 om 22:12

Katusha is wel op alle fronten nadrukkelij aanwezig moet ik zeggen.
Kopstoten of dopinggevalletjes of zich overal tussen door rammen.
Vindt het geen prettige aanwinst moet ik eerlijk zeggen ,momenteel.

Beetje “Gewiss” trekjes.

  • 1
  • 2