Mohoric is duidelijk in discussie over Vuelta-crash: “Roglic week van zijn lijn af”

maandag 12 september 2022 om 16:18
Mohoric is duidelijk in discussie over Vuelta-crash: “Roglic week van zijn lijn af”

Mohorič en Roglič keuvelen voor de start van Milaan-San Remo - foto: Cor Vos

Het hield de gemoederen de voorbije dagen flink bezig: de valpartij van Primož Roglič in de slotweek van de Vuelta a España. De Sloveense klassementsrenner wees na zijn val met de vinger naar Fred Wright. Matej Mohorič, een ploeggenoot van Wright bij Bahrain Victorious, is echter duidelijk in gesprek met Velonews. “Roglič week van zijn lijn af.”

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Roglič kwam een kleine week geleden ten val in de laatste honderden meters van de zestiende etappe naar Tomares, waarna hij moest opgeven. Volgens Jumbo-Visma en Roglič was er maar één verantwoordelijke voor de crash. “De val is veroorzaakt door het gedrag van een andere renner. Ik heb geen ogen in mijn rug, anders had ik me breed gemaakt. Wright kwam van achter en reed het stuur uit mijn handen voordat ik het wist”, aldus de drievoudige Vuelta-winnaar.

Wright gaf aan teleurgesteld te zijn in de uitspraken van Roglič en zijn ploeg Bahrain Victorious reageerde nog wat scherper op het statement van Roglic en Jumbo-Visma. Ook Mohorič is duidelijk en kritisch op zijn landgenoot. “We weten dat Roglič vaak ten val komt, dit is niet de eerste keer. Hij week duidelijk van zijn lijn af. Hij keek niet over zijn schouder om te zien of er iemand was en wijkt vervolgens uit. Ik heb drie of vier verschillende video’s bekeken. Meer hoef ik eigenlijk niet te zeggen.”

“Roglič is meer bereid om te duwen”
“Ik vind het verder ook niet zo netjes om een dergelijk statement naar buiten te brengen richting Fred. Fred moet denk ik blij zijn dat, toen Roglič naast de hekken reed, hij al voor Primož zat. Anders hadden ze elkaar geraakt en waren ze allebei gevallen.”

Volgens Mohorič moet zijn landgenoot de hand vooral in eigen boezem steken. “Ik heb voor iedereen respect, maar sommige renners zijn nu eenmaal gretiger als het gaat om het duwen voor positiewinst. Ik denk dat als je aan de rest van het peloton vraagt, iedereen zal zeggen dat Primož meer bereid is om te duwen dan Fred.”

Dit artikel delen:

70 Reacties

fransestinkkaas 12 september 2022 om 16:21

Gaat gezellig worden in de Sloveense ploeg zo ;). Denk alleen dat Roglic zich dit zelf ook gerealiseerd heeft ondertussen.

5
Jacob Lohof 13 september 2022 om 14:23

Roglich moest gewoon zeggen van de ploeg .
Beleid van Jumbo: altijd van je af kijken, nooit in de spiegel

0
Robin van Wijlick 12 september 2022 om 16:23

Wat Mohoric daarmee te maken heeft is mij dan weer een raadsel

-14
Stims 12 september 2022 om 16:27

Dat hij opkomt voor zijn ploeggenoot die onterecht zwart wordt gemaakt is niet zo vreemd toch?

11
Anton van Valouwe 12 september 2022 om 16:30

Vooral meneer Plugge heeft zich onsterfelijk belachelijk gemaakt!

4
Steven_E 12 september 2022 om 16:35

Landgenoot van de ene, ploeggenoot van de andere. Zou dus een beetje objectiever moeten zijn dan vele anderen. En aan z’n uitleg te lezen is hij dat ook.

3
Jachtluipaard van de Baroniese vlakke wegen 12 september 2022 om 17:00

Die was er toch bij, en heeft alles gezien toch.?

4
Stims 12 september 2022 om 16:24

Vrij bijzonder dat er een paar dagen na dato nog steeds geen mea culpa en uitgebreid excuses van Jumbo-Visma is..

Letterlijk overal waar ik keek zag ik negatieve reacties. Niet alleen fans op social media, maar ook bijvoorbeeld de commentatoren en analisten in de media(NOS, Sporza, Eurosport en al de buitenlandse zenders) maakten zonder uitzondering gehakt van het statement. Om over de reacties vanuit het peloton nog maar te zwijgen.

Zouden ze nou echt zo overtuigd van hun eigen gelijk zijn dat ze hun reputatie er mee op het spel willen zetten..?

4
Steven_E 12 september 2022 om 16:36

Ze gaan het gewoon een stille dood laten sterven zonder hun ongelijk te moeten toegeven.

1
KJP 12 september 2022 om 16:47

Jumbo is een beetje het Sky van een paar jaar geleden wat dat betreft. Die hebben zichzelf steeds hoger zitten en gaan echt hun ongelijk niet toegeven.

Maar goed, het is wel een uiterst succesvolle ploeg, dus in dat opzicht hebben ze het gelijk aan hun zijde. Vind ze alleen wel steeds vaker een stukje sympathie verliezen.

4
YogiBear 12 september 2022 om 17:34

“Letterlijk overal”; De discussie zou al wat anders worden als er niet meteen werd gesproken met woorden als: nooit, altijd, iedereen, overal, niemand. Het is niet zo moeilijk om minstens één (Belgische) site te vinden die aangeeft dat Roglic op zijn minst een punt lijkt te hebben; wielernieuws.be (even zoeken op Roglic op hun site). Inhoudelijk hoeft van mij take 378 van deze hele discussie op deze niet zozeer meer.

-3
Quincy Adams (aka voorwiel) 12 september 2022 om 18:04

Dus als de media het zeggen, moet je daarin meegaan..?

0
Jacob Lohof 13 september 2022 om 14:25

Als zelf Jumbo Nos omroep zegt dan moet je het wel heel bont maken

0
Romāns Vainšteins 12 september 2022 om 16:47

Of Mohoric hier vanuit de eigen mening, de ploeg of allebei tegelijk spreekt is niet toetsbaar. Dat Jumbo, Plugge en Roglic er met het statement, in die volgorde, een bende van gemaakt hebben wel. Welk doel is er mee beoogd geweest?

2
Alfred Issendorf 12 september 2022 om 17:41

Ik kan me vergissen, maar Mohoric lijkt me nu niet bepaald iemand die zich voor het karretje laat spannen.

5
Reusjen 12 september 2022 om 17:51

Ze zeggen gewoon wat ze ervan vinden, dat vind jij toch altijd zo geweldig? Waarom hen nu dan afbranden?

0
Romāns Vainšteins 12 september 2022 om 19:08

Omdat dit geen spontane reactie van de renner maar een van tevoren overwogen, scherp statement is inclusief rugdekking vanuit de ploeg.

5
Reusjen 12 september 2022 om 19:18

En dat statement kan niet vanuit het hart zijn? Of had je van Roglic verwacht dat hij eerst de pers even te woord kwam staan voor hij naar de dokter ging.

-4
ThijmenHB 12 september 2022 om 16:47

Ik denk dat het gewoon is dat Roglic gefrustreerd is doordat hij viel

6
Romāns Vainšteins 12 september 2022 om 16:56

Totaal begrijpelijk maar dan een officieel statement van ‘hij deed het!’ En ‘remmen lul!’?

Wie heeft bedacht dat dat moest?

2
Anton van Valouwe 12 september 2022 om 21:35

Het is gepubliceerd op de site van TJV, en de grote baas heeft zijn plasje er ook over gedaan.

0
horsm 12 september 2022 om 17:02

Er is te weinig op de videobeelden te zien om hier echt een oordeel over te geven. Roglic zal wel echt het gevoel hebben dat Wright onvoorzichtig was, anders zegt hij zoiets niet. Maar ja, ook je gevoel kan niet kloppen.

5
Oblomov 12 september 2022 om 18:58

Als iemand je stuur wegtikt is dat natuurlijk geen gevoel. Je weet precies dat dat is wat er gebeurt is. Wright wist het ook, met zijn gepruttel over een ‘race-incident’ direct na afloop.

Maar goed, Roglic had achteraf bezien uiteraard gewoon in het laatste wiel van dat groepje moeten gaan zitten.

-8
AdZ 12 september 2022 om 19:28

Het is onzin dat hij achteraan aan had moeten sluiten. Primoz steekt over en komt ruim een halve fietslengte voor Wright in de rij. Daarmee ontstaat een nieuwe race situatie. Wright komt er vervolgens rechts langs en naast… en er is ook nog ruimte om er rechts naast te rijden.

Zie de beelden van achteren waar verderop in deze draad de URL van is gepost.

0
Oblomov 13 september 2022 om 11:59

Het is maar wat je onzin noemt. Zou keurig zijn secondes hebben gepakt en de volgende morgen ongeschonden aan de start gestaan hebben.

@Wielerflits
Wat een naargeestige site begint dit te worden met die zielige duimpjes omlaag. Waren jullie al voor gewaarschuwd.

0
VerstandOpNul 12 september 2022 om 17:04

Wie wordt de volgende renner of ploegleider die hier iets van vindt?

4
advocaat van de duivel 12 september 2022 om 17:19

Op de beelden van achteruit zie je wel dat Wright een kwak geeft wanneer Roglic dichter komt…

-2
Etika 12 september 2022 om 17:23

Hoe zou je zelf reageren als er zo een brokkenpiloot naar jouw kant komt aangeslingerd ?

3
alvaro mejia 12 september 2022 om 17:35

https://youtu.be/crx-f-HDcWY oordeel zelf na 8.10

3
Alexander Vandegroenevallei 12 september 2022 om 17:47

Wel, ik zie dat Roglic lang op die witte lijn rijdt, doch pas aan Wright hapert wanneer hij opeens 30 cm meer naar rechts is gaan rijden. Wright lijkt me kaarsrecht te rijden, uiteraard “zet” hij zich wanneer hij de aanraking voelt.

1
Reusjen 12 september 2022 om 18:02

Op basis van deze beelden wordt het verhaal van Roglic toch wel een heel stuk aannemelijker!

-4
iLLan 12 september 2022 om 18:10

Ik moet toch toegeven dat dit mijn beeld wel veranderd heeft van de situatie. Deze video zet Roglic zijn woorden wel kracht bij.

0
Handige Harry 12 september 2022 om 18:18

Vrij duidelijk dat de organisatie deze beelden niet heeft gezien.

-1
AdZ 12 september 2022 om 19:18

Wat ik zie (na veel herhalen vd beelden) is dat Wright vlak voor de val plots naar links komt, zijn benen kort stil houdt en zijn linker knie uitsteekt. Op hetzelfde moment schiet Roglic zijn fiets plots 30 cm naar rechts, alsof hij getrokken wordt en hij valt dan…

Zou dat zijn omdat de knie van Wright op dat moment in zijn stuur haakt, zoals hij zelf zegt?

Nb Roglic steekt tijdens de sprint over en komt vóór Wright in de rij. Wright komt er vervolgens rechts naast, er is nog voldoende ruimte en toch…

Al met al hele interessante beelden, die idd een ander licht werpen op het incident, dan alle beelden van voren…

On topic: ik vraag mij af waar Mohoric reed op het moment van de val. En waarop hij zijn stellige uitspraak baseert.

-2
jobidon 12 september 2022 om 19:45

De beelden spreken voor zich. Roglic krijgt een kwak van Wright die op dat moment al kansloos is in de sprint.

-6
Keukentafel 12 september 2022 om 20:09

Roglic was op dat moment ook kansloos, eigenlijk gedurende de hele sprint al.

0
11 na 11 13 september 2022 om 06:43

Roglic rijdt op de stippenlijn, maar het moment van aanraking rijdt hij plots 40cm aan de rechterkant van de lijn. Wie wijkt er dan af?

1
Posterix 13 september 2022 om 06:58

Sorry hoor, maar jullie zien wat je wilt zien… kijk nou naar de banden van Roglic t.o.v. de onderbroken lijn op de weg.
Hij zit eerst links van de weg en de vier anderen links (beeld van voren)
De vier anderen blijven rechts en Roglic steekt over (om aan te haken?)
Beeld van opzij: vier man rechts van de lijn Roglic links van de lijn
Beeld van achter: vier man blijven rechts van de lijn en Roglic gaat van links van de naar op de lijn, naar over de lijn. Op het moment dat Roglic in aanraking komt met Wright zijn ze banden een dikke 50cm over de lijn na een plotse slinger naar rechts. Waar moet Wright heen dan? Remmen voor Roglic? De boarding in?

0
Melkzuur 13 september 2022 om 09:00

Die beelden bewijzen dat ze beiden even schuldig (of onschuldig) zijn, toch? Je kan niet verwachten van Wright dat hij ofwel vol in de remmen gaat, ofwel zich naar rechts op de grond laat vallen? Een race-incident dus.

0
Marik 12 september 2022 om 17:45

Een ploeggenoot van Wright is natuurlijk verre van objectief.
En de juiste beelden hebben aangetoond dat Roglic absoluut een punt heeft. Wat allerlei Wielerflitsers daarvan vinden is natuurlijk totaal onbelangrijk. Roglic en Plugge steken hun nek uit in een situatie waarvan ze weten dat het ze niet zo populair maakt. Dan heb je ballen.

-6
Alfred Issendorf 12 september 2022 om 18:02

Alle ballen verzamelen!

0
Keukentafel 12 september 2022 om 19:10

Vooral huilie huilie van Roglic en Jumbo. Het is toch geen toeval meer dat het altijd Roglic is die valt? Die man kan gewoon niet koersen zonder te vallen.

Gevallen in:
Giro 2019
Vuelta 2019
Dauphiné 2020
Parijs-Nice 2021
Tour 2021
Tour 2022
Vuelta 2022

En dan is deze lijst waarschijnlijk nog niet eens compleet …

-4
jooprioolpijp 12 september 2022 om 20:21

@keukentafel – wellicht even naar de onderliggende feiten kijken voordat je je reaguurders-jargon hier loslaat? B.v. de laatste 2 TdF: Kwak van Colbrelli, rondvliegende hooibaal…

-5
Keukentafel 12 september 2022 om 20:52

Ja en natuurlijk is het weer puur toeval dat het enkel Roglic overkomt zeker? Lol

2
thenewGOAT 12 september 2022 om 22:09

Roglic kennie sturen…

-2
Mooie Sjors 12 september 2022 om 22:14

Ja om bij een koerssituatie die wel vaker voorkomt en waarin er geen duidelijke schuldige is, tóch een andere renner als zwart schaap te proberen wegzetten heb je inderdaad lef nodig.

“Andere renners moeten gewoon snappen dat ze moeten remmen voor de onze. Simpeler kan ik het niet uitleggen hoor.”

Bedankt voor uw reactie mijnheer Plugge.

0
Alto de angliru 12 september 2022 om 17:45

Voor horsm en de rest even opgezocht..

https://m.youtube.com/shorts/78XS9JsW4Xw

4
Reusjen 12 september 2022 om 17:58

Deze beelden starten net te laat om te zeggen wie hier fout zit, maar het is al anders dan de beelden van voor.

0
jan jansen 12 september 2022 om 22:32

Uit het eerste beeld kun je zien hoe Roglic naar rechts stuurt, en komt met zijn arm en stuur verwikkelt in Wright.
Oh Roglic, wat doe je weer?

1
Alfred Issendorf 12 september 2022 om 17:58

We kennen ze allemaal wel, die typetjes die graag tegen je aan willen hangen. Of het nou vroeger op school was, of heden ten dage op feesten en partijen. Helaas zijn het uitsluitend mannen en afzichtelijke vrouwen die zich aan dit ergerlijke gedrag schuldig aan maken. Wegduwen is dan een natuurlijke reflex.

-5
Baukema Tomoulin 12 september 2022 om 18:03

Roglic en de mannen van Bahrein zijn geen vrienden. Vraag maar aan Colbrelli

1
Deel Koeper 12 september 2022 om 18:32

Denk dat de wielerwereld zich niet zozeer stoorde aan het feit dat Roglic (en bij uitbreiding het team) een mening had over het incident, maar eerder aan de bijhorende wijze les voor de rest van het peloton, waarbij het eens moest gedaan zijn met dit gedrag bij de renners en dat Jumbo het echt beu wordt.

Mogelijk is dat goed bedoeld, maar als je 't op deze manier brengt, dan druipt de morele superioriteit er wel een beetje vanaf en dat valt blijkbaar niet goed. Los van de intentie en wie er nu gelijk heeft, is het sowieso bijzonder slecht gecommuniceerd.

2
Alexander Vandegroenevallei 13 september 2022 om 12:31

Zeker omdat Jumbo zélf al herhaaldelijk werd aangeklaagd wegens roekeloos rijden door de andere renners…

0
Lalsacien 12 september 2022 om 18:46

Mohoric is wel een waaghals eerste klas.

0
Retro Lex 12 september 2022 om 20:14

Voor de liefhebber: Mohoric in het gootje tijdens de afdaling van MSR
https://www.youtube.com/watch?v=dMS4pFw21eI

Ik denk wel dat Roglic dit zou durven….. Maar of ie ook overeind zou blijven ?

0
thenewGOAT 12 september 2022 om 22:58

Mohoric blijft meestal wèl op zijn fiets zitten.

0
De Štangelj Fanclub 12 september 2022 om 20:14

Als de organisatie van de Vuelta de betreffende sprint fatsoenlijk in beeld had gebracht dan zou veel van de discussie waarschijnlijk onnodig zijn.

3
Baroudeur Baroudeur 12 september 2022 om 21:10

Wat een bullshit… Het is overduidelijk Roglic die hier in de fout gaat. Statement van de ploeg is van een bedenkelijk niveau. Het hele peloton weet ondertussen wel hoe het zit met deze brokkenpiloot.

2
Wieler-Joke 12 september 2022 om 21:22

Zo zo, JV heeft er toch weer een boeltje van gemaakt met dit in de media te droppen, de kritiek zullen ze dan ook maar moeten slikken.

4
AdZ 12 september 2022 om 22:10

Hebben alle TJV en Roglic kritikasters hier echt naar de filmpjes die van achteren zijn gemaakt gekeken?

Of Roglic trapt finaal door zijn krenk en knalt daardoor ineens 30cm naar rechts, raakt uit balans en valt (dan zijn fout), of hij wordt door iets naar rechts getrokken en raakt hij daardoor uit balans.

Fred Wright gaat op hetzelfde moment ook nog iets naar links, knie opzij en stopt dan kort met zijn trapbeweging.

Waar zit nu eigenlijk de fout van Roglic?

1
Baroudeur Baroudeur 12 september 2022 om 22:13

Kan je met vertellen waar ik krenk van een fiets vind?

-1
AdZ 12 september 2022 om 22:22

Bijdehand… probeer t eens met crank. Snap je t dan wel?

-1
Maillot à Pois 12 september 2022 om 22:39

Volgens mij schuift Primoz zelf nog iets op naar rechts om in te pikken in het wiel van Van Poppel, die hem op dat moment voorbijrijdt. En hij heeft niet gezien dat Wright al in dat wiel zit, en ook sneller rijdt dan Roglic op dat moment. Primoz is zich dus van geen kwaad bewust, maar maakt het maneuver en is op zich verantwoordelijk voor wat achterop komt. Op het moment dat Roglic naar rechts opschuift, maakt Wright een kleine beweging naar links en zitten ze tegen elkaar. Voor mij zeker geen roekeloos rijgedrag of eenzijdige fout van Wright.

1
DonQuijote 13 september 2022 om 07:04

@Maillot á Pois
Zo zie ik het ook na 20x vertraagd terugkijken.
Beetje samenloop van omstandigheden.

0
AdZ 13 september 2022 om 08:25

Waarbij de beweging naar rechts van Roglic zo abrupt lijkt te gaan, dat t bijna geen natuurlijke stuur beweging kan zijn.

Vandaar mijn suggestie (het is niet te zien helaas) dat die beweging al geforceerd wordt, door eigen pech of door de knie van Wright (zoals Roglic stelt).

0
Maillot à Pois 13 september 2022 om 08:44

Ik denk eerlijk gezegd van niet. Ik vind zelf deze beelden de duidelijkste, zet even stil op seconden 0:04, 0:05 en 0:06
https://twitter.com/tominctinkara/status/1568264320252878851?s=20&t=nyp8_3C0jTD1u-EcNEE4dg
Ik sluit niet uit dat je gelijk hebt en dat Roglic door de knie van Wright ten val komt. Maar dan vind ik het nog geen terechte beschuldiging ten opzichte van Wright. Dan is het nog hooguit een ongelukkig voorval als gevolg van een minimale beweging aan zeer hoge snelheid. Op 0:04 is er niets aan de hand en zit Wright in het zog van Van Poppel al ter hoogte van het pedaal van Roglic. Je kan dus echt niet stellen dat Wright Roglic van achteruit overhoop rijdt en dit dus als voorbeeld stellen van roekeloos rijgedrag dat een andere renner in gevaar brengt, en dat laatste is toch wel wat JV met dit statement gedaan heeft.

1
ken dcq 13 september 2022 om 09:43

@Maillot à Pois, je hebt een punt dat het een ongelukkige samenloop is. Als je de filmpjes goed bekijkt zie je echt niets wat duidelijk wijst op een fout van Wright. Ik neig zelfs eerder dat Roglic zelf meer aandeel in zijn valpartij heeft door zijn te ‘gretig’ opschuiven, waardoor hij een tik krijgt en door de snelheid in onbalans geraakt en valt.

En bij Jumbo-Visma zijn ze ook relatief stil nu dus ik denk ook wel dat ze goed genoeg weten dat ze niet helemaal gelijk hebben.

2
AdZ 13 september 2022 om 12:53

Dat TJV stil zit, nu de grote baas geschoren wordt, snap ik wel…

1
Jacob Lohof 13 september 2022 om 14:29

Het gaat niet alleen wie de fout maakt, maar voor de arrogante reactie van Jumbo en vooral Plugge over straffen . In de Tour waren ze ook niet erg lief van renners van andere ploegen

0
williams 13 september 2022 om 09:50

Roglic treft in deze geen schuld, zijn bril stond scheef waardoor hij niet goed kon zien.

1

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone