Primoz Roglic over valpartij in Vuelta: “Veroorzaakt door gedrag van andere renner”

vrijdag 9 september 2022 om 16:12
Primoz Roglic over valpartij in Vuelta: “Veroorzaakt door gedrag van andere renner”

foto: Cor Vos

Primoz Roglic heeft gereageerd op zijn valpartij in de Vuelta a España. De Sloveense coureur van Jumbo-Visma kwam ten val in de laatste honderden meters van de zestiende etappe naar Tomares, waarna hij moest opgeven. “Dit was niet oke. Wright kwam van achter en reed het stuur uit mijn handen voordat ik het wist.”

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Roglic vertelt op de ploegsite van Jumbo-Visma dat hij zich vragen stelt bij de valpartij. “Hoe kan dit? Ik concludeer dat het niet acceptabel is. Niet iedereen heeft dat goed gezien. De val werd niet veroorzaakt door een slechte weg of door een gebrekkige veiligheid, maar door het gedrag van een renner”, aldus de drievoudige winnaar van de Ronde van Spanje.

“Ik heb geen ogen in mijn rug, anders had ik me breed gemaakt. Wright kwam van achter en reed het stuur uit mijn handen voordat ik het wist”, gaat Roglic verder. “Dit was niet oke. Er wordt snel weer overheen gestapt en we gaan over tot de orde van de dag. Voor mij geldt dat niet. Dit is niet de manier waarop ik wil dat de sport verder gaat en dat signaal wil ik afgeven.”

Richard Plugge: “Rem en gebruik je verstand”
Ploegleider Richard Plugge is blij dat zijn renners zijn mening deelt. “Ik ben blij dat Primoz zich uitspreekt, in de spiegel kijkt en het gedrag van renners ook benoemt. Uit onderzoek blijkt dat in ongeveer de helft van de gevallen het koersgedrag van de renners debet is aan een valpartij. Niet remmen, maar doorduwen bijvoorbeeld. Het verbaast me niet, want elke renner heeft de wil om te winnen. Ik zou willen zeggen: rem en gebruik je verstand”, aldus Plugge.

Ondertussen voelt Roglic zich naar eigen zeggen iets beter en kan hij een klein beetje lopen. “Daar ben ik al blij mee. Na de val kostte het me tijd om dingen op een rijtje te zetten.” Of Roglic nog zal koersen in 2022, is nog niet zeker.

Dit artikel delen:

209 Reacties

vevie 9 september 2022 om 16:14

Nou, Primoz. Je had toch gewoon rechtdoor kunnen sprinten. Ook een beetje accountability, mag wel.

Laat vooropstaan dat ik het erg jammer vind dat hij uit koers is. De Vuelta was nog gewoon binnen bereik. Maar, wat slimmer zijn op dat moment mocht wel. De etappe zou je niet winnen tegen Pedersen. Had gewoon rechtdoor gesprint en aan het groter plaatje gedacht. We nemen tegenwoordig veel te weinig zelfverantwoording voor onze acties. Begint een pandemie te worden.

17
Brabander 9 september 2022 om 16:51

Dat is sinds die pandemie nog erger geworden. Vrijwel niemand neemt meer verantwoordelijkheid. Het denkvermogen lijkt zelfs aangetast. Dit was namelijk gewoon een fout van Roglič zelf. Ik vind deze reactie dan ook nogal triest

-3
Krist The Vanma 9 september 2022 om 20:10

Het is een hele trieste actie van vooral TJV. Ze hadden beter Roglic tegen zichzelf beschermd. Dit zal zich tegen hem en gans TJV keren.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 9 september 2022 om 21:01

Ik vind dat knap, krist dat je dit lijntje de tjv kant op kan krijgen.

-3
JopieZ 9 september 2022 om 21:48

De fout lag geheel bij Wright, zo als ik al eerder gemeld heb. Wright ging achter van Poppel die Akkerman voorbij ging. Roglic kwam dan wel van links, maar dat was ruim voor de aktie van van Poppel en Wright. In elke sport, schaatsen, motorsport, F1, Atletiek is de persoon die van achter komt altijd verantwoordelijk. Roglic ging denk ik niet voor de Boni’s, maar wilde aansluiting bij het groepje houden, zodat hij dezelfde tijd kreeg als de eerste. Dat is maximaal rendement halen.

-1
benni benassi 10 september 2022 om 09:27

@jopieZ “altijd” is wel wat kort door de bocht. Dan was Jakobsen in Polen volgens jou dus ook de enige schuldige?
En “maximaal rendement” is, gezien het gevolg, ook een wat ongelukkige formulering, niet?
Roglic had niets te zoeken in de sprint, dat is toch wel de consensus in de hele wielerwereld (behalve NL/wielerflits dan)

1
Zwarte panter 9 september 2022 om 16:18

Beetje zielig dit…

3
Brabander 9 september 2022 om 16:52

Nogal ja. Maar aan de minnetjes te zien vind de meerderheid dit prima

-4
Mad 9 september 2022 om 17:03

Helemaal mee eens. Excuses zouden volgens mij meer op z’n plek zijn. Je kunt simpelweg niet door een andere renner heen rijden. De meeste sprinters zijn zich hier gelukkig wel van bewust (geworden). Maar voor hetzelfde geld beukt hij Wright met die rare stuurbeweging gewoon de dranghekken in à la Polen 2020. Dan verpest je de Vuelta en misschien wel carrière van een ander, en nu gelukkig alleen die van jezelf.

-1
Marik 9 september 2022 om 17:06

Inderdaad Mad, helemaal eens. Er mogen best eens excuses aan Roglic worden gemaakt. Deze man mist zo een eindzege in een GT.

0
Michiel 9 september 2022 om 17:11

Wat Marik zegt.

-3
sus 9 september 2022 om 17:35

@ marik , hoezo ?was roglic al gewonnen dan ???

4
Mooie Sjors 9 september 2022 om 17:42

Anderhalve minuut achter en jezelf uit koers gekegeld. Die hebben ze een Vuelta bestolen.

-1
Mad 9 september 2022 om 19:08

Serieus jongens? Roglic' oplossing is letterlijk dat je niet meer van achteren zou mogen komen, niet meer inhalen dus bij een sprint! WTF heeft die arme jongen geslikt?
Ik zeg allemaal een fietsbel! En volgens mij kan Roglic zelf ook beter zijwieltjes overwegen…

6
Jelle De Buck 9 september 2022 om 19:11

Zoals je terecht schrijft kegelt hij zichzelf uit de vuelta. Dit is gewoon een incident waar niemand veel schuld aan heeft. Primoz een beetje onbezonnen en aan zijn uitleg nu te horen heeft hij toch een beetje van een hersenschudding. Spreekt wartaal en ziet dingen die er niet zijn.

0
Krist The Vanma 9 september 2022 om 20:11

Lol, die is goed. Hij mist hierdoor een eindzege. De brave man stond anderhalve minuut ACHTER hé, niet voor.

Bovendien moest hij in de aanval om tijd goed te maken doordat hij ACHTER stond.

-1
Keukentafel 9 september 2022 om 16:20

En weeral de fout bij een ander leggen…

8
SolitaryShell 9 september 2022 om 16:29

Hoezo ‘weeral’?

-9
Keukentafel 9 september 2022 om 16:31

Vorig jaar in de Tour werd toch Colbrelli geviseerd als “dader” van Roglic zijn val

11
YogiBear 9 september 2022 om 16:34

@keukentafel Zo kun je makkelijk alle situaties op één hoop gooien. Maar goed, als we dat toch doen; als er twee keer een valpartij door schuld van een ander is, maag Roglic daar dan niets van zeggen, een keer wat van zeggen, of twee keer?

-2
Keukentafel 9 september 2022 om 16:41

Maar wie zegt dat het de schuld van een ander is? Dat is nooit bewezen. Alles wat Jumbo of Roglic zegt wordt hier precies als onaantastbare waarheid aangenomen.

5
Marcus Aurelius 9 september 2022 om 16:42

Wat Colbrelli betreft, was het wel degelijk de schuld van de Italiaan. Reed gewoon tegen Roglic aan. Colbrelli, geen heilige, verre van. Reed Van Wilder moedwillig aan in het slot van de Dauphiné vorige jaar. In plaats van dat hij resoluut uit koers werd gezet, won hij vijf km verder de rit … en werd er niet meer over gesproken.

8
YogiBear 9 september 2022 om 16:52

@keukentafel Jij gaat er vanuit dat het sowieso de schuld van Roglic zelf is en dat hij dus niets mag zeggen. Terwijl juist de valpartij vorig jaar extreem duidelijk in beeld de schuld van Colbrelli was.

0
Marik 9 september 2022 om 17:09

Yogibear en Kieft zijn een van de weinigen die zien wat er ook echt gebeurde. Hulde mannen!

-3

Net terwijl ik mijn reactie weghaalde omdat er al precies hetzelfde daarboven werd gezegd, Marik.

1
kelderfan 9 september 2022 om 17:54

Gevierd, ha, ha dat is een leuke binnenkomer. Het was gewoon een Sagannetje en Colbrelli heeft dat dunnetjes overgedaan.

-1
JopieZ 9 september 2022 om 21:52

De rijder die van achteren komt is altijd verantwoordelijk. Wright was er bij lange na niet voorbij, anders rij je het stuur niet uit zijn handen

0
Etika 9 september 2022 om 16:21

Zoals Bram Vermeulen zong : “Deel mij maar bij de onzin in”.

-2
odiel 9 september 2022 om 16:21

Hier spreekt toch vooral frustratie, denk ik. Als Roglic niet zo bruusk naar rechts had gestuurd en achteraan had aangesloten, was dit nooit gebeurd. Week meters van zijn lijn af, Wright zo goed als niks.

18
De Dikbilgorgel van Dorestad 9 september 2022 om 16:47

Roglic heeft een punt dat Wright hem ‘ertussen’ had kunnen laten. De reactie van Wright achteraf was ook wat onverschillig, dat siert hem niet.

Maar Roglic gaat voorbij aan het feit dat alle renners aangaven dat ze volledig choco waren gereden. Vooral Wright heeft kilometers lang op en over zijn limiet moeten achtervolgen. Maak dan maar eens in een splitsecond de keuze die je wellicht vanuit je zetel wel zou nemen.

Interessanter dan te verwijzen naar ‘gedrag’ van renners vind ik de factor Bahrein. Daar zit toch regelmatig een bepaalde agressie in, waarvan ik me afvraag of dat niet erover is.

-17
NCK17 9 september 2022 om 16:47

Lijkt me niet, ze hebben juist een paar dagen gewacht, waarschijnlijk om niet in de emotie te reageren. Roglic is blijkbaar niet van mening veranderd dus spreekt hij zich nu uit.

-5
YogiBear 9 september 2022 om 16:21

Sporza begon goed: ‘De beelden zijn onduidelijk’ . De enige twee die het weten zijn Wright en Roglic. Wright noemt het een race incident en Roglic ziet dat anders. Roglic had beter aan de andere kant van e weg kunnen blijven, maar als (als, want ik weet het ook niet) hij dan door Wright van achteren is aangereden, of dat gevoel heeft, is het logisch dat hij dit meldt.

11
unionwagtmans 9 september 2022 om 16:30

Zijn er echt geen beelden van boven, zelfs door het (warschijnlijke) bladerdak heen ?

1
YogiBear 9 september 2022 om 16:41

@unionwagtmans Ik heb ze niet gezien, maar als ze er zijn en ze kunnen duidelijkheid verschaffen, zou dat perfect zijn.

0
Limal 9 september 2022 om 16:47

Er waren wel degelijk gedetailleerde foto's, die zijn de revue gepasseerd de dag nadien in 'The Breakaway'. De mening van Robbie McEwen daarnet in de live uitzending (en waar Dan Lloyd en Adam Blythe mee akkoord gingen) was dat Roglic volledig onterecht de verantwoordelijkheid bij Wright legt.

(Technische voetnoot: video wordt opgenomen aan 24 of 30 beelden per seconde, moderne professionele fotocamera's schieten meestal aan een hogere snelheid in foto-modus)

6
platteprijs 9 september 2022 om 17:44

@Yogi Sporza begon wellicht goed, maar eindigde flink uit de bocht: Renaat Schotte noemde het bericht van Jumbo ‘propaganda’. En De Cauwer had het schuim op zijn mond staan. Een beetje journalist had gewoon gezegd dat hij het er niet mee eens is. En van tevoren opgezocht wat propaganda nu echt betekent.

-5
fietsvriend 9 september 2022 om 16:21

Jeetje, klinkt verbeten.

2
Marik 9 september 2022 om 16:22

Roglic heeft volkomen gelijk. Eindelijk iemand die zich gewoon uitspreekt. Roglic is een renner die in interviews altijd eerlijk is, goed in staat is tot zelfreflectie. Zijn reactie is ook een paar dagen later en dus niet in het heetst van de strijd.
Op Sporza moeten ze ook eens stoppen met Roglic bashen. Ik vind dat van een Calimero-achtig niveau.
Begonnen omdat Roglic volgens Sporza de sprint niet aantrok voor Van Aert in Parijs na zijn verloren tijdrit in 2020. Forza Primoz!

-18
adelaarvanantwerpen 9 september 2022 om 16:27

Ik ben volledig tegen hoe dat Sporza Roglic heeft behandeld in de laatste drie jaar, maar dit heeft niets met Sporza te maken. Roglic en JV hebben dit zelf uitgesproken. En hem zomaar geloven omdat het Roglic is vind ik ook niet echt een goed argument. Op basis van de beelden die wij kunnen zien, lijkt het niet alsof Wright iets verkeerd had gedaan.

20
Goturead 9 september 2022 om 16:27

Mee eens, 2020

-1
Etika 9 september 2022 om 16:29

Ik heb al jarenlang bewondering voor de prestaties van Roglic maar soms is het een kamikaze piloot. Zijn verklaring nu valt me tegen.

16
11 na 11 9 september 2022 om 16:35

Hahahahaha

-3
Panamaman29 9 september 2022 om 16:47

Op basis van de beelden is niet heel goed te zien wat er gebeurt. Dat naar (voor ons links/voor roglic rechts) sturen had niets met de valpartij te maken, de valpartij gebeurde namelijjk 2 seconden later. Roglic kan het op een manier hebben ervaren, wright op een andere manier en voor de rest van ons is het niet precies te bepalen wat er gebeurde.

5
Marlin 9 september 2022 om 17:09

De fout lag volledig bij Roglic. Dat was zowel op de bewegende beelden, als op foto’s te zien. Roglic stuurt als een gek van uiterst links naar uiterst rechts waar de medevluchters in elkaars wiel de spurt inzetten. Roglic had duidelijk nog te weinig snelheid om nog bij het groepje aan te sluiten. Laat staan om zich aan 55 km/u tussen renners te gooien die al aan 60 km/u sprinten. Maar goed, zolang het om Jumbo-Visma gaat, dragen sommigen oogkleppen. Niet voor het eerst door Marik.

7
Lalsacien 9 september 2022 om 17:33

@Marlin de toon van je bericht geeft aan dat je lijnrecht tegenover Marik staat maar die oogkleppen heb jij ook.
"Stuurt als een gek" dit soort overdrijving is nergens voor nodig.
En uit de beelden kun je alleen met zekerheid zeggen dat Pedersen wint en Roglic valt.

-6
Marik 9 september 2022 om 17:33

Ach beer ik ga in dit geval verder geen woorden aan je verspillen.

-1
Marlin 9 september 2022 om 17:54

@ Marik
Opnieuw geen enkel argument in je weerwoord. Zwak, zoals steeds. Verder blijf je volharden in je bewering dat ik een zekere reincarnatie van een “beer” ben. Nochtans is dat gemakkelijk aan te tonen door reacties van mij naast reacties van die “beer te leggen. Als je nog enige geloofwaardigheid hebt, ga je nu op zoek naar die reacties. Om je daarna te excuseren voor je domme beschuldigingen.

2
Marik 9 september 2022 om 18:14

Ach beertje toch….

-5
Beer 9 september 2022 om 18:40

Ai ai ai, Marik toch…

Misschien effe deze gasten bellen :-)

https://www.youtube.com/watch?v=m9We2XsVZfc

Blijkbaar zie je wat spookjes de laatste tijd :-)
En nu even sorry aan Marlin aub.

Iets meer on topic:
iedereen heeft gezien wat er in die sprint is gebeurd en het is hier al meermaals beschreven in deze topic. Vier renners rijden achter elkaar, maken zich op voor de sprint en zetten die ook in. Roglic komt van de zijkant, komt er te bruusk in met te weinig respect voor de positie van Wright. Een fout die enkel aan hemzelf te wijten is en waar hij jammer genoeg een veel te zware prijs voor betaald. Het valt mij ook tegen de Roglic niet écht in de spiegel kijkt, maar de schuld bij een andere renner legt. ‘Klein’ en ’triest’ zijn woorden die hierbij bij mij opkomen. Gelukkig worden zijn woorden enkel gevolgd door de die-hard fanboys die Roglic nooit iets mis zien doen. De iets neutralere liefhebber weet het wel beter te plaatsen. Roglic hier komen neerzetten als ‘een renner die in interviews altijd eerlijk is, goed in staat is tot zelfreflectie’, is dan ook pure kolder.

Op Wielerflits moeten sommigen ook eens stoppen met Sporza bashen. Ik vind dat van een Calimero-achtig niveau. Immers, naast vele lovende woorden, uiten ze gewoon terechte kritiek op een aantal punten waar Roglic het minder goed in doet. Zo is de slogan van Jumbo-Visma ‘samen winnen’. Een motto dat vooral van Aert, maar ook andere toppers als Vingegaard, Laporte en Benoot heel vaak in de praktijk omzetten. Roglic zie je echter uiterst zelden iets voor een teamgenoot terug doen. Dat mag best benoemd worden. Ook op zijn rijstijl valt best wat aan te merken. De Cauwer deed dit terecht in de rit die Roglic won. Daar leek hij nog meer op een balletje in een flipperkast. Het mag een wonder heten dat hij toen nog niet viel.

Dit alles doet niets af aan een aantal uitzonderlijke kwaliteiten waar Roglic wel over beschikt. Steengoed renner, been hard, geeft nooit op, komt steeds terug, explosiviteit en duurvermogen in één, een prachtige erelijst en ga zo maar door.

2
Marik 9 september 2022 om 18:45

edit wf: niet doen

1
De Dikbilgorgel van Dorestad 9 september 2022 om 18:50

Ja, alle oude accounts worden nu uit de kast gehaald omwille van de duimpjes.

-2
Beer 9 september 2022 om 19:07

:-)

“Een account per persoon
Het is niet toegestaan om meerdere accounts aan te vragen. Een overtreding kan berispt worden met intrekking van het account en een IP-ban.”

Effe melden anders? :-)

-2
Marik 9 september 2022 om 19:24

Je hebt een klein schoonheidsfoutje gemaakt beer. Voordat je Marlin werd was jouw account "beer" zonder hoofdletter. Nu heb je in allerijl je naam snel geswitcht om geloofwaardig over te komen zonder na te denken over details. Dus los van je schrijfstijl val je dubbel door de mand. Heel veel plezier in je kinderachtige wereld!

2
Beer 9 september 2022 om 19:38

:-) Duimpje omhoog Marik, dit is echt hilarisch :-)

0
Maillot à Pois 9 september 2022 om 19:39

@Marik
Deze Beer met hoofdletter is in elk geval een andere user dan Marlin
https://www.wielerflits.nl/wielerforum/users/marlin/
320 reacties
https://www.wielerflits.nl/wielerforum/users/beer/
2273 reacties

0
Marik 9 september 2022 om 19:43

Nope Maillot zo werkt het niet. Je kunt je volledige naam aanpassen en dan gaan de reacties opnieuw tellen.

1
Beer 9 september 2022 om 19:44

Moet ik dan nu niet op 4 staan? :-)

-3
Marik 9 september 2022 om 19:47

Ik ga niet meer mee in je kinderachtige gedrag beer/Marlin. Heel veel plezier met je dubbele mailaccount. Ik ga wat nuttigs doen met mijn avond.

-1
Maillot à Pois 9 september 2022 om 19:50

Maar als deze Beer ruim 2000 reacties geplaatst heeft moet het toch een andere account zijn dan Marlin die er nog maar 320 heeft hé.
Kan nog altijd best zijn dat dezelfde persoon erachter zit, maar in elk geval heeft Marlin niet nu snel zijn accountnaam veranderd naar Beer of nu een nieuwe Beer account gemaakt. Het zijn twee verschillende, al even bestaande accounts.

0
Beer 9 september 2022 om 19:50

Er is er maar eentje die zich hier heel kinderachtig gedraagt Marik. Maar ik vind het wel lollig. Naast mijn ghostbusters-tip misschien toch ook die van Marlin opvolgen en wat oude posts zoeken? Kijken of er een b of B staat :-)

Oh ja, het was Primoz eigen schuld.

-1
Krist The Vanma 9 september 2022 om 20:14

‘Roglic is een man die in interviews altijd eerlijk is.’ Nou, die is goed.
Roglic is vooral een man die in interviews het ene tenenkrullende cliché na het andere debiteert, en dus vooral niets zegt.

Het zou me dan ook erg verwonderen dat Roglic dit communiqué eigenlijk zelf wel wou. Volgens mij handig voor het karretje van TJV gespannen. Wat zij hiermee willen bereiken, dat is me al helemaal een raadsel.

0
JopieZ 9 september 2022 om 22:02

Beste Marlin, kennelijk weet je niets van natuurkunde, als je iemand het stuur rechts uit de handen rijdt, klapt het voorwiel naar links. Roglic bleef verder netjes naast van Poppel rijden, die vervolgens links om Akkerman heen ging, Wright volgde van Poppel door ook naar links mee te gaan, hij had ook gewoon de rechterkant kunnen kiezen. En Wright is nu niet echt een subtiele wielrenner, meer een rauw dauwer.

-1
Massimo Bataille 9 september 2022 om 16:23

Ik ben volledig voor het feit dat renners zich durven uitspreken tegenover andere renners en handelingen. Want vaak is er nog een soort 'omerta' als het over de collega's gaat. Vaak gaat men ook klagen bij de UCI of organisatoren ( terecht meestal), maar zelden op het eigen koersgedrag.
Dat terzijde is dit complete nonsens van Roglic. Wright zit gewoon in het wiel van Van Poppel en probeert mee te sprinten. Roglic komt zelf van de zijkant, proberen in te pikken in het wiel vd sprinters. En blijkbaar vergeet hij dat er nog iemand achter Van Poppel zat.
ik geloof gerust dat de teleurstelling groot is, maar niet de meest wijze woorden van Primoz

10
Krist The Vanma 9 september 2022 om 20:14

Ik geloof nooit dat dat zijn woorden zijn.

-3
hanjovdberg 9 september 2022 om 16:24

En de haters op Roglic komen gelijk weer tevoorschijn.

Waren jullie erbij? Hebben we alle beelden? Nee dus juist heel weinig zelfs.

Dit is hoe het in de beleving van Roglic is gegaan. Ik begrijp hem wel. Je rijdt 2.5km volle bak op kop. Niemand neemt over, ze denken alleen aan evt winnen in de sprint. Als dan dat moment komt moet degene die al het werk gedaan heeft gauw oprotten en achteraan aansluiten. En als Wright echt achter hem vandaan kwam is hij gewoon fout.

-6
Massimo Bataille 9 september 2022 om 16:36

De beelden zijn inderdaad iets wat onduidelijk, maar je ziet toch wel duidelijk dat Roglic naast de ‘sprinters’ rijdt en dat Pedersen, Ackermann, Van Poppel en Wright in elkaars wiel zitten.
Pedersen, Ackermann en Van poppel zijn al langs Roglic gepasseerd en Roglic wijkt van zijn lijn af, richting het wiel van Van Poppel.
Maar daar zit al een zekere Wright, waardoor er contact ontstaat.
Zat roglic een half wiel voor Wright? Het kan, maar onduidelijk op de beelden.
Is dat van belang? Eigenlijk niet, want uiteindelijk zit Wright al in het wiel en is het niet aan Roglic om ervoor te ‘vechten’.
In massasprints is het ook niet altijd toegelaten om kwakjes uit te delen om iemand uit het wiel te duwen (het gebeurt natuurlijk heel veel, maar het wordt ook af en toe bestraft).

4
martini151 9 september 2022 om 16:53

@Massimo

Echt helemaal niets is duidelijk te zien. Je kan niet eens met zekerheid zeggen dat Wright in het wiel zit door af te gaan op de beelden van voren. Dus het is puur eigen gevoel en daarop een mening baseren.

2
JopieZ 9 september 2022 om 22:05

Het enige wat je met zekerheid kan zeggen is dat van Poppel naar links ging om Ackerman in te halen

0
debarreman 9 september 2022 om 16:26

De andere 50% is te danken aan de organisatie. Wat zou makkelijker aan te pakken zijn, de 50% dooor de renners of de 50% door de organisatie?

Wat betreft deze specifieke val. Er zijn geen beelden waarop goed te zien is wat er nu precies gebeurde. Tegelijkertijd is Roglic geen zeurpiet en kan hij veel incasseren. Deze keer zit het blijkbaar erg hoog bij hem.
Het eerste wat Wright zei na de finish: ‘dit was een race-incident’.

1
Sjaak P 9 september 2022 om 17:24

Wright zei na de finish dat Roglic “was coming backwards” en dat hij “was blocked a bit by Primoz”. Kennelijk zat Roglic vóór Wright, in het wiel van v Poppel. Op de beelden zie je dat Wright en Roglic kort voor de crash nauwelijks van hun lijn wijken.
Ik kan dus wel leven met de versie dat Wright nogal strak langs Roglic wilde, en ‘m daarbij onopzettelijk raakte. Dus in elk geval geen domme actie of schuld van Roglic. Meer riskant gewring, zoals vPoppel een paar dagen terug in de sprint toen het net wél goed afliep. Roglic heeft alle recht van spreken om dat aan te kaarten.

-4
de cauwer 9 september 2022 om 16:26

Wel geweldig hypocriet van Roglic en met uitbreiding Jumbo.
Het was toch Roglic die in de afgelopen Tour een valpartij veroorzaakte door in een gat te duiken dat er niet was.
Ook waren er toen verschillende collega’s niet te spreken over het gedrag van de Jumbo’s in het peloton.

https://www.google.com/amp/s/www.indeleiderstrui.nl/wielrennen/kobe-goossens-kwam-ten-val-door-roglic-kan-op-termijn-tegen-jumbo-visma-werken/amp

https://www.google.com/amp/s/www.indeleiderstrui.nl/wielrennen/schachmann-haalt-hard-uit-naar-jumbo-visma-zij-rijden-als-gekken-op-de-laatste-centimeter/amp

7
Keukentafel 9 september 2022 om 16:28

Oei pas op met deze post! De gele armada zal je rap op de vingers tikken.

4
AnderJ 9 september 2022 om 16:34

@de cauwer: aangenomen dat dat waar is, dan maakt dat Roglic nog niet hypocriet. Dat pas zo zijn als hij zou zeggen dat hij niet aangesproken mag worden op zijn fouten.

-3
de cauwer 9 september 2022 om 16:39

@anderj
Er zijn effectief beelden over de val die hij veroorzaakt had.

https://sporza.be/nl/2022/07/08/maximilian-schachmann-klaagt-over-primoz-roglic-na-val-gevaarlijk-voor-alle-renners~1657269904891/

Op sec 30 zie je Roglic het peloton terug invliegen nadat hij op het grind was beland. Daardoor veroorzaakt hij een val.

3
AnderJ 9 september 2022 om 17:02

@De cauwer: je mist mijn punt. Ik reageer op je punt dat Roglic hypocriet zou zijn. Ook als hij eerder een valpartij heeft veroorzaakt (waar ik geen standpunt over innam), maakt hem dat niet hypocriet. Dat zou hij pas zijn als hij zegt dat andere renners zich niet over gevaarlijk gedrag van hem mogen uitspreken. Dit tenzij we een andere betekenis van het woord hypocriet hanteren.

-1
Lalsacien 9 september 2022 om 18:04

@de cauwer wat heeft Roglic over die bewuste valpartij gezegd? Want dat is wel belangrijk voordat je hem hypocriet noemt!

-2
Jungle Man 9 september 2022 om 16:27

Als er echt onrechtmatig gereden zou zijn door Wright said Fred, dan had de jury toch wel ingegrepen.
Kan begrijpen dat roglic gefrustreerd is door zijn uitvallen, maar het is niet voor het eerst dat ie valt.
Overigens vind ik het jammer dat ie is uitgevallen.

1
SolitaryShell 9 september 2022 om 16:31

Zonder goede beelden is het voor een jury ook vrij lastig iets te zien, me dunkt.

2
debarreman 9 september 2022 om 16:35

Geen beelden van boven.

Is het zo moeilijk om een drone met camera van 500 euro op 200m hoogte mee te laten vliegen de laatste 3km?
Mogen er ook 2 of 3 zijn.

1
Mad 9 september 2022 om 16:55

Precies! Zo’n jury grijpt altijd adequaat en consequent in. Daar kun je wel op vertrouwen

1
Panache 9 september 2022 om 16:28

TJV en Roglic zijn nu eventjes de weg kwijt. De teleurstelling en de pijn van de val zijn uiteraard nog vers, maar na twee nachtjes slapen mag er toch ook wat ratio bij komen. De beelden waren niet heel duidelijk in de uitzending, maar op youtube zijn ook wat zaken vanuit het publiek zichtbaar. Wat er gebeurt is dat Roglic op kop ramt en dat achter hem de sprinters aan hun finale beginnen. De sprinters steken zelfs netjes de weg over en Roglic heeft het juiste idee om in hun zog aan te sluiten en dezelfde finishtijd te bemachtigen. Echter lijkt het alsof Roglic niet op 5e maar op 4e positie de weg oversteekt en geen benul heeft dat Fred Wright er nog achter zit. Doordat Wright meer snelheid heeft en er nog steeds ruimte is (immers zit Roglic nog aan de buitenkant van de gestippelde streep) gaat Wright uiteraard zijn sprint doorzetten. Roglic was hier niet mee bezig, die dacht aan zijn klassement, die dacht niet aan de gretigheid van Wright, dus Roglic steekt de gestreepte lijn over en sluit het gat richting de boarding waar Fred Wright zich bevindt. Consequentie: harde val, einde Vuelta en zoals het uitziet een gebroken moraal bij Roglic. Maar de schuld op Wright afschuiven is pertinent fout in dit geval. Ik vind het zelfs een belachelijke actie van TJV om op deze wijze de publiciteit te zoeken. Er gebeuren tientallen grove fouten (echt gevaarlijke manoeuvres) jaarlijks, maar deze behoort niet in dat rijtje. Ik kan mij ook niet voorstellen dat TJV dat zelf niet inziet. Mijn aanname is dan ook dat Roglic momenteel zo diep in de put zit dat hij het team gevraagd heeft hem in het openbaar te steunen. Allemaal prima en begrijpelijk, maar maak Wright niet de kop van jut.

30
YogiBear 9 september 2022 om 16:30

@Panache Zou je een link naar die beelden willen/kunnen delen? Ik heb niets kunnen vinden wat duidelijkheid biedt.

-1
Dario Koelkast 9 september 2022 om 16:34

Volledig eens, deze moeten ze echt even flink doorslikken.
Maar wat jij ook zegt en dat lees ik, erg tussen de regels, ook bij Roglic; er zijn echt gevaarlijke manoeuvres, maar dat daar ook echt renners voor gestraft worden is voor mij toch een zeldzaamheid. En dat is wel iets wat moet veranderen.

0
Panache 9 september 2022 om 16:40

@YogiBear
Dit is het tv-beeld: https://www.youtube.com/watch?v=2mZsaKzq4TM
Je ziet Roglic oversteken, je ziet Roglic vervolgens 1-2 seconden rechtdoor gaan op de gestreepte lijnen en daarna pas gaat Roglic nog verder naar binnen en botst het.
Hier zie je het vanuit het publiek: https://www.youtube.com/watch?v=Sdz-oxGFz9c
Op het moment van crashen (op 3 seconden in het laatste filmpje) zitten Wright en Roglic gewoon naast elkaar (nou ja met een banddikte verschil). Combineer je het eerste beeld met het tweede, dan is de conclusie dat Roglic richting de boarding stuurt terwijl Fred Wright daar al rijdt. Onnodig richting de boarding sturen deed Roglic toch echt zelf.

5
YogiBear 9 september 2022 om 16:49

@Panache Bedankt voor het delen, maar zou duidelijk als jij het denkt te zien is het voor jou wellicht. Ik zie een Wright die een slinger maakt en heel breed staat met zijn linker elleboog. Of dat de val veroorzaakt of dat het door de val komt is niet duidelijk.

1
Maillot à Pois 9 september 2022 om 17:02

@YogiBear
Duidelijk zijn deze beelden inderdaad niet echt, mij kunnen ze niet meteen uitsluitsel geven over wat er precies gebeurd is. Hier zie ik Wright eigenlijk niets fout doen, maar ik steek er mijn hand niet voor in het vuur.
Maar wat mij verbaast: de dag na de val had Roglic geen idee hoe hij precies gevallen was. Ik vraag me af welke beelden hij dan heeft om nu deze wel hele zware beschuldigingen richting Wright te werpen.

7
platteprijs 9 september 2022 om 17:52

De beelden zijn veel te onduidelijk. Niemand kan hieruit conclusies trekken. Roglic heeft zijn mening gegeven, nu ben ik erg benieuwd naar die van Wright.

-1
Jacco van Stierop 9 september 2022 om 18:00

De beelden geven geen uitsluitsel. Merkwaardig is wel dat Roglic vlak voordat hij ten val komt zijn rechterarm los van zijn stuur heeft (seconde 3, goed te zien op afspeelsnelheid 0,25) waarna hij richting de boarding lijkt te zwenken.
Wright lijkt me gewoon in het wiel van Van Poppel te blijven rijden zonder bruuske bewegingen.

2
Diskob 9 september 2022 om 16:29

Not right, said Fred.

8
de nieuweMerckx 9 september 2022 om 16:29

Mij leek het ook dat Roglic wel degelijk een kwak kreeg van Wright.

-2
De Dikbilgorgel van Dorestad 9 september 2022 om 16:50

Relatief wel. Maar dat komt omdat Roglic meer vertraagde dan Wright. En die had niet de tegenwoordigheid van geest om Roglic ertussen te laten, toen die naar rechts bewoog en daarbij niet besefte dat er nog een vierde renner in zijn wiel zat.

0
Gebruikersnaam 9 september 2022 om 16:30

Roglic is ervaringsdeskundige in valpartijen, al dan niet veroorzaakt door anderen. Stelt zich meestal vrij diplomatisch op, apart dat hij zijn meest uitgesproken ongenoegen uit over wat schijnbaar toch de meest onschuldige van zijn valpartijen was (qua omstandigheden, niet gevolgen).

Benieuwd of onze Fred nu ook het bad boy stigma gaat krijgen van de JV-fans op Wielerflits, zoals sommigen ook niets over Sonny konden zeggen zonder steeds over Roglic te beginnen.

2

Dit verbaast mij ook. Na de Colbrelli actie was hij volgens mij redelijk mild. En na de hooibaal deze Tour ook. Maar hier is het m.i. echt zijn eigen schuld en nu gaat hij los. Apart.

1
peterwinnen 9 september 2022 om 16:32

Het gaat niet zozeer om een schuldige aan te wijzen, maar het is goed dat renners hun eigen gedrag eens gaan overdenken. Als je ziet dat je ergens niet langs kunt, kun je remmen. Vind je een parcours gevaarlijk, dan rij je wat langzamer. Ik snap uiteraard ook wel dat je wordt opgejaagd, dat je heel graag wilt winnen, maar zoals het de laatste jaren gaat, kan het niet langer.

3
Bahamontes Fanclub 9 september 2022 om 16:32

Ik meen mij te herinneren dat er 2 maanden geleden in de Tour net kritiek van een aantal renners was op het rijgedrag van… de Jumbo’s (en in Roglic in het bijzonder).

Ik zou dus toch maar voorzichtig zijn met zulke uitspraken.

4
AnderJ 9 september 2022 om 16:36

Waarom moet hij voorzichtig zijn? Anderen mogen toch kritiek hebben op gedrag van Jumbo? Dat doen ze met of zonder dat Roglic zich uitspreekt over wat volgens hem gevaarlijk gedrag van Wright was.

0
Bahamontes Fanclub 9 september 2022 om 17:09

Met voorzichtig zijn bedoel ik: nu krijg je een beetje het idee dat de pot de ketel verwijt dat ie zwart ziet…

2
Herwig Dergent 9 september 2022 om 19:05

Groenewegen en Jacobsen al vergeten ??

2
Lalsacien 9 september 2022 om 21:31

@Herwig wie is Jacobsen?

0
Glorious 9 september 2022 om 16:34

Als je de beelden goed bekijkt zie je dat Roglic gelijk heeft. Wright gaat zodra Roglic langs komt naar links. Sniekkie..

-14
11 na 11 9 september 2022 om 16:58

Als ik jouw bericht goed lees heb jij een nieuwe bril nodig.

6
Krist The Vanma 9 september 2022 om 22:11

Misschien kan hij de scheve bril van Roglic krijgen?

4
Het Vleesmonster Van De Visafslag 9 september 2022 om 16:35

Lol ik ben fan van Primoz en vind het een toffe gast maar de man is een gigantische brokkenpiloot en heeft de val van meerdere renners op zijn geweten. Dit was zeker niet de schuld van Wright, die ging gewoon de sprint aan en Roglic moest gewoon het laatste wiel aan proberen te tikken.

7
Glorious 9 september 2022 om 16:38

Als je de beelden goed bekijkt zie je wat Wright doet.

-12
Mirra 9 september 2022 om 16:45

Gewoon het wiel van Danny volgen toch?

4
TheBFG 9 september 2022 om 16:35

Ja dag. Wright zit achter Van Poppel. Roglic drukt zich daar vanaf de zijkant in terwijl Wright nog steeds gewoon vooruit gaat.
Ik mag Roglic wel, maar dit is totale onzin.

9
Marcus Aurelius 9 september 2022 om 16:39

Het begon met in de spiegel te kijken, om dan zeer snel verder te gaan met de schuldige te duiden. Sorry, maar als Roglic spurt zoals het hoort, conservatief, en met respect voor de posities van anderen, gebeurt dit niet. Hij maakt helemaal op het laatst een bruuske beweging naar rechts. Kwam dit doordat zijn stuur werd geraakt langs achter of was dat net de oorzaak, moeilijk te zeggen zonder beelden uit de lucht. Maar dan nog, je moet je steeds bewust zijn van waar anderen zich bevinden en met welke snelheid, en dat was hier duidelijk niet het geval. De jury heeft het ook niet duidelijk gezien. Nu kreeg Roglic acht seconden boni voor een valpartij die hij zelf heeft veroorzaakt door het ontegensprekelijk afwijken van zijn lijn. Een straftijd voor het in gevaar brengen van anderen was alleszins een duidelijker signaal geweest. Denk dat we stilaan mogen stellen dat Roglic een loopbaan aan het opbouwen is als brokkenpiloot, en dat je best even goed nadenkt als je van mening bent er veel 'spookrijders' op de weg zijn …

6
11 na 11 9 september 2022 om 16:39

Wright heeft zijn positie en houdt die. Roglic rijdt er zijlings tegenaan. Roglic is in fout. Punt. Tot daartoe Roglic zijn nonsens, kan ik enigszins nog begrijpen vanuit zijn frustratie en ontgoocheling.

Wat ik niet kan begrijpen is dat er in heel het team niemand is die dit aanhaalt. Dat zelfs Plugge hier op de kar springt, die man is blijkbaar kort van geheugen.

5
YogiBear 9 september 2022 om 17:00

Roglic beweegt (van voren gezien) naar links. Vlak voor de val zie je Wright ook naar rechts opschuiven, waarna hij na de val naar links gaat. Of de beweging de val veroorzaakt en wie de ander wanneer raakt is niet duidelijk, op geen enkel beeld. Ook niet op de beelden die Panache hierboven deelt. Alleen de twee renners weten het. Wright noemde het direct een race incident en Roglic ziet het anders.

-2
Theo Vaessen 9 september 2022 om 16:42

Roglic is in 3 van zijn laatste 4 grote rondes letterlijk uitgevallen. Komen nog eens valpartijen in Parijs-Nice en de Dauphine bij. Begint toch wel een beetje op een patroon te lijken. Los van de nodige zwiepacties in eindsprints. Brokkenpiloot, kamikaze of onvoldoende stuurmanskunst: wie het weet mag het zeggen.

3
debarreman 9 september 2022 om 16:53

Colbrelli die een zwiep uitdeelt en een politiemotor die een strobaal de weg opschuift voor de neus van Roglic.
Over de crash in deze Vuelta heb ik geen mening.
Welk patroon komt naar voren?

4
NCK17 9 september 2022 om 17:01

Twee van die valpartijen waren volledig buiten zijn schuld en van de derde hebben we geen goede beelden.

2
Gr.R. 9 september 2022 om 18:08

Roglic heeft 11 grote rondes gereden. Vijf keer op het podium, een keer vierde. Acht uitgereden. Hoezo brokkenpiloot?

-2

Headlines

Populair

Materiaalzone