Mike Teunissen mist mogelijk het complete voorjaar

dinsdag 16 februari 2021 om 13:00
Mike Teunissen mist mogelijk het complete voorjaar

foto: Cor Vos

Update

Slecht nieuws voor Mike Teunissen. De 28-jarige renner van Jumbo-Visma moet mogelijk het complete voorjaar missen na een valpartij op het trainingskamp op Tenerife. Dat maakt de Nederlandse WorldTour-ploeg bekend.

Wat de exacte schade is, meldt Jumbo-Visma niet. Wel laat het team weten dat Teunissen in een afdaling over een steen heen reed en daardoor ten val kwam. Hij werd geholpen door de eerste hulp en zondag naar Nederland gevlogen. Daar bleek in het AMC dat verdere behandeling noodzakelijk is, waardoor de kans bestaat dat Teunissen het complete voorjaar moet laten schieten.

“Eerst hoop je nog dat het meevalt, maar dit is zwaar waardeloos”, zegt Teunissen, die vorig jaar ook al een groot deel van het seizoen miste door een valpartij op een trainingskamp. “Je wilt het seizoen graag goed beginnen, zeker als het vorige, zoals in mijn geval, al goeddeels door een blessure in het water is gevallen. Maar goed, de gifbeker moet kennelijk helemaal leeg.”

“In plaats van een stap vooruit te zetten met een hoogtestage, zet ik er nu twee achteruit. Ik ga er alles aan doen om er zo snel mogelijk weer te staan”, houdt de Limburgse geletruidrager de moed erin.

‘Renners zullen een plekje doorschuiven’
Ploegleider Grischa Niermann noemt het een flinke domper voor Teunissen, maar Jumbo-Visma zal geen vervanger aantrekken. “Voor ons als team is het ook balen, want het is natuurlijk geen geheim dat we in de klassiekers ambities hebben”, verwijst Niermann naar kopman Wout van Aert.

“Mike is daarvoor een sterke renner, maar gelukkig hebben we ook andere goede mannen om zijn gemis op te vangen. In de klassieke kern zullen renners een plekje doorschuiven en we hebben er vertrouwen in dat ze dat goed zullen doen.” (15 februari, 20.06 uur)


Update (16 februari 13.00 uur)

Zeker is dat Mike Teunissen met een blessure kampt aan zijn linkerbovenbeen. Het gaat niet om een breuk, maar men is nog aan het onderzoeken wat het probleem (pees, spier of vlees) daadwerkelijk kan zijn. De renner van Jumbo-Visma mist wellicht het complete voorjaar, maar hoopt er zo snel mogelijk weer te staan.

Dit artikel delen:

131 Reacties

fietsvriend 15 februari 2021 om 20:11

Mijn god, sterkte voor hem.

Dumoulin, Kelderman en Teunissen. Wie volgt

Arry1337 15 februari 2021 om 20:17

Kelderman past toch niet echt in dit rijtje vind ik.. Die gaat snel genoeg weer op niveau zijn.

lander luypaert 15 februari 2021 om 20:19

Kon je beter Jakobsen erbij gezet hebben.

Groetjesaandevoetjes 15 februari 2021 om 20:46

Ik zit eerder te denken aan Dumoulin, Teunissen, Groenewegen die alle 3 niet koersen voor JV in het voorjaar.

lander luypaert 15 februari 2021 om 20:13

Moet een enorme val geweest zijn…

Quintenri 15 februari 2021 om 20:35

Van Aert kan het weer allemaal alleen doen! Hopelijk krijgt hij toch wat steun in de klassiekers…

Yeez 15 februari 2021 om 20:52

Kun je de ploeg daarin iets verwijten, als dumoulin tijdelijk stopt en teunissen letterlijk wegvalt?

Beer 15 februari 2021 om 21:08

Ja, want ze hebben de situatie Dumoulin verkeerd ingeschat en nagelaten het team tijdig te versterken.

Magician 15 februari 2021 om 21:12

Als het om steun voor Van Aert gaat hoeven we Dumoulin überhaupt niet mee te rekenen. Als je dan zo weinig serieuze ondersteuning hebt voor een van de besten ter wereld op dat terrein kan je de ploeg verwijten dat ze hier zo weinig mee doen.

Niet dat ik ze het persoonlijk verwijt, omdat er keuzes gemaakt moeten worden en ik de keuzes die ze maken te billijken vindt.

Quintenri 15 februari 2021 om 21:24

@ Yeez

Ik verwijt ze eigenlijk niets in mijn reactie, maar je kan de ploeg wel degelijk iets verwijten. Zoals de anderen hier ook aangeven ;).

YogiBear 15 februari 2021 om 21:26

@Beer Als je een beetje kennis van Psychologie hebt, zou je weten dat het geen exacte wetenschap is. Naderhand kun je makkelijk zeggen dat ze de situatie met Dumoulin verkeerd hebben ingeschat. Daarnaast vind ik het ook nu weer amusant (niet alleen van jou) dat er zo makkelijk wordt gezegd dat ze voor versterking hadden moeten zorgen. Ik neem dan ook aan dat je in de portemonnee van TJV kunt kijken en hebt gezien dat daar nog een paar ton inzit en dat die er ook al inzat voordat bekend werd dat Tom even uitstapte. Anders zou je wel heel makkelijk dingen roepen en dat zal toch niet zo zijn.

Rawolf 15 februari 2021 om 22:07

Dat heeft er allemaal niks mee te maken, kijk de boeken er maar op na. In het wielrennen, en dan Zeker het voorjaar vallen er renners weg. Of dat nu door het asfalt is of ziekte, dat dien je in te calculeren.

Teunissen heeft ook wel een talent voor vaak geblesseerd zijn, net als Roosen overigens. Dekker viel vorig jaar ook 4 keer in 4 weken…. dan weet je het wel. Met zo’n ploeg kan je wel een dubbele bezetting beginnen.

Nu ben je al zwak in november en eer ze bij Roubaix aankomen moet George Bennett over de kasseitjes gaan ploeteren.

madeinstars 15 februari 2021 om 20:41

Jumbo moet hopen dat Roosen en Eenkhoorn een flinke stap hebben gezet dit jaar, anders wordt het qua ondersteuning voor het voorjaar wel erg magertjes.

rovi 15 februari 2021 om 20:50

Erg zuur, zeker na vorig jaar.

Moet wel zeggen dat ik blij ben dat hij gewoon zegt: “Ik ga er alles aan doen om er zo snel mogelijk weer te staan”… Dit na alle jeuk-berichten van renners (of de pr dames/heren van hun ploegen) die na een crash beloven “sterker terug te komen dan ooit”.

Ik was al bijna bang dat je geen goede carrière meer kon opbouwen door te trainen en heel blijven, maar dat je juist nare breuken of blessures nodig hebt omdat je alleen daarvan beter dan ooit wordt…

Peetvader 16 februari 2021 om 08:15

Op je 20ste is de kans natuurlijk groter dat je sterker terugkomt dan op je 28ste :)

rovi 16 februari 2021 om 08:28

Maar ook een niet nader te noemen 29-jarige Nederlandse BORA renner zei nog geen maand geleden: “Ik zal me terugknokken en kom sterker terug”

En het werd ook al gezegd over een Brit van destijds INEOS (Nu Israel)

Derrick 16 februari 2021 om 10:58

Maar ook bij Van Aert…

Frank V 15 februari 2021 om 20:58

Van Aert kan weer niet rekenen op Teunissen en dat heeft hij eigenlijk nog nooit kunnen doen. Je kunt een lijstje maken van de keren waarop Teunissen is uitgevallen, iets doms gedaan heeft of voor eigen kansen ging.
Daarbovenop is de klassiekerkern belachelijk dun bij Jumbo-Visma. Jammer.

Wordt snel beter Mike.

Disclaimer: Dit is geen provocatie en niemand hoeft er op te reageren. Nog minder zoek ik gelijkgestemden om mijn fragiele zelfbeeld op te boenen. JV heeft anderzijds een impressionante klimtrein op de rails gezet. Van Aert voelt zich duidelijk in z'n sas in het kruideniersensemble. Maar ik zie wat minpuntjes bij Teunissen, net zoals ik die zie bij pakweg Chris 'gladde aal' Froome.

JaBo 15 februari 2021 om 21:06

Uiteindelijk ligt dit aan Van Aert zelf. Hij heeft nog geen 6 weken geleden bij zijn volle verstand zijn contract opengebroken en verlengd. Als hij te weinig ondersteuning heeft had hij dit tijdens deze onderhandelingen moeten regelen. Dus jullie kunnen blijven janken maar hij zal het nu moeten doen met de helpers die voorhanden zijn.

Marik 15 februari 2021 om 21:10

Foei Mike, je had niet mogen vallen! Nu is Van Aert de dupe, heb je daar wel aan gedacht?

Beer 15 februari 2021 om 21:12

Op dat ogenblik werd hem nog Dumoulin in steun beloofd JaBo. Maar die zullen we dus niet zien.

Verder volledig met Frank eens. Teunissen rijdt er gewoonlijk maar wat tussen voor zichzelf ipv in steun.

Titaantje 15 februari 2021 om 21:54

Goh ja, Teunissen zal vast gevallen zijn om Van Aert een hak te zetten.
Dat Wouter nog weinig steun van hem gehad heeft, is vooral door blessures. Mike kan best werken voor anderen, zie Tour 2019 voor Dylan Groenewegen,

Woutje 16 februari 2021 om 01:39

Hahaha. Valt dit ook in de categorie complotwappies? Wat een trieste reacties

S. Morgenstern 15 februari 2021 om 21:03

Dat zou ontzettend zuur voor hem zijn, twee jaar op rij door pech een belangrijke periode moeten missen. Hopelijk herstelt hij sneller dan gedacht en anders is noodgedwongen rust wellicht straks nog een voordeel in het tweede deel van het seizoen. Als doekje voor het bloeden.

Gr.R. 15 februari 2021 om 21:38

Het is toch ook diep triest, dat er in een topic van iemand die ongelukkige schuiver maakt en er daardoor een tijdje uit ligt, het meteen gaan over de kansen van een ploeggenoot. Dan heb je toch ook niets menselijks meer.

Murcia 15 februari 2021 om 23:30

Helemaal mee eens, het is zelfs paradoxaal dat een valpartij van Mike wordt opgevoerd als een verwijt richting zijn slechte ondersteuning van Wout. Als hij werkelijk alleen maar tegen Wout koerst binnen de ploeg zouden zijn critici nu toch moeten juichen vanwege zijn blessure. Geen stoorzender meer, maar dit is niets anders dan een antipathie hebben tegen een renner en werkelijk waar alles gebruiken om hem te verketteren. Mag van mij, maar ga dan niet pretenderen dat je het gaat om een objectieve beoordeling van de renner Teunissen. Ik ben een fan van Wout maar heb groot respect voor Mike en diens prestaties en wens hem een spoedig herstel toe.

Beer 16 februari 2021 om 07:59

Overdrijf anders effe.

Marik 16 februari 2021 om 09:11

Op zich heeft Gr.R een punt, maar daarin geeft Sporza ook het verkeerde voorbeeld. Hun kop op de site luidt: “Tegenslag voor Wout van Aert: Teunissen is waarschijnlijk heel het voorjaar out”

Het gaat blijkbaar niet om Teunissen en zijn malheur, het gaat om Van Aert begrijp ik.

Beer 16 februari 2021 om 10:54

Het gaat dan ook om grote wedstrijden winnen.

Davide Lappartiente 15 februari 2021 om 21:44

Hoe minder knechten, hoe beter voor de koers. Hopelijk slaan Wout en Mathieu de handen in elkaar, want anders zal Deceuninck hiervan profiteren in de minder zware voorjaarsklassiekers.

Barry Batsbak 16 februari 2021 om 12:57

Hahaha, ja totdat Van der Poel de wedstrijd wint en jij hier krokodillentranen plengt omdat je favoriete posterboy geen ondersteuning heeft, terwijl hij eigenlijk ruimschoots de betere is.

assen 16 februari 2021 om 17:56

Barry, jongen, literair puike reactie!

Pedalo 15 februari 2021 om 22:17

Wat wel dom is van Teunissen……voor de tweede keer vallen op trainingskamp en wederom een voorseizoen naar de vaantjes.

Yeez 15 februari 2021 om 22:27

Dom of pech? Goed dat jij erbij was en het voor hem in kan vullen dat hij dom was

Derrick 16 februari 2021 om 12:27

De tweede keer dikke pech. Bij een andere renner is het bij 1 tuimeling al overduidelijk dat hij niet kan dalen. Het is maar allemaal uit welke invalshoek je kijkt… Voor mij is het dikke pech.

harryjohan71 15 februari 2021 om 22:34

http://www.miketeunissen.nl/ Voor meer informatie over zijn blessure. Hopelijk komt hij er snel weer bovenop.

Romāns Vainšteins 15 februari 2021 om 22:40

Inmiddels ben ik wijs genoeg om gewoon de startlijst een week van tevoren te raadplegen en het daar mee te doen.

Gilberto 15 februari 2021 om 22:49

Wat ik mij dan afvraag; heeft de UCI die steen daar niet stiekum neergelegt?

Michelangelo 15 februari 2021 om 23:06

In het kader van de complottheorieen:
ik verdenk Wuyts ervan. Die heeft al steen!! en been geklaagd over de ondersteuning van Wout. Zowel in het voorjaar, alsook in de TdF. Om zijn gelijk aan te tonen heeft hij door het leggen van een steen in de afdaling aangetoond dat de voorjaasploeg dun bezet is, en dat TJV deze klap eigenlijk niet op kan vangen.

Hiertoe is hij aangezet door ene F. Rankvee, die daarmee hoopt een laatste sterke Beer toe te voegen aan de voorjaarsploeg, aangezien er budget vrijgekomen moet zijn met het tijdelijk stoppen van Dumoulin.

Verder lijkt het me overbodig om hier een disclaimer bij te zetten, aangezien het voor iedereen duidelijk is dat dit een mix is van smakeloze humor, ironie en sarcasme. Maar ik hoop vooral dat Teunissen er weer snel bovenop komt, zodat hij hopelijk dit voorjaar nog enkele mensen de mond kan snoeren met zijn pedalen!

Marik 16 februari 2021 om 09:38

@Michelangelo *gniffel*

Turtlehead 15 februari 2021 om 23:03

Nu heeft VanAert zeker een mindere ondersteuning dan MvdP. Dat is toch wel schokkend. En dan nog t blok rond Sagan, Alaflip en co… Ik zie al herhalingen van de finale G-W afgelopen jaar voor me…

Michelangelo 15 februari 2021 om 23:12

Ik zie het probleem niet echt. Kwestie van anders koersen, keuzes maken en af en toe wat gokken.
Want uiteindelijk rijden al die mannen om te winnen. Het enige wat je zult moeten doen is zorgen dat je niet achter de feiten aan gaat lopen. Denk vooral Mathieu twee jaar geleden: ook zonder ploeg, ook gewoon favoriet. Maar wel gewoon altijd de finale rijden en vaak winnen. Maar hij zorgde ook dat hij de eerste was die vertrok, zodat hij met de sterke mannen de finale in kon.

En daar vind ik Wout toch vaak te afwachtend, zeker als je hem vergelijkt met Mathieu. En sommigen vinden dat Mathieu soms dom koerst, maar in zijn geval is dom toch vaak het nieuwe slim. Zeker met een krachtig DQS blok moet je zo snel mogelijk 1 op 1 komen, zodat je niet afhankelijk bent van je ploeg maar uit kunt gaan van eigen sterkte.

Gitan 15 februari 2021 om 23:36

Soms verdenk ik je ervan als een soort van Indische clickfarm in dienst te zijn van Wielerflits.

Om de zoveel tijd hetzelfde riedeltje nog eens afsteken waarbij Mathieu in eigenschap x toch net wat beter is dan Wout en dan maar wachten tot de poppetjes weer aan het dansen gaan en de reacties/views/advertentie-inkomsten binnenstromen.

https://giphy.com/gifs/efTCy9loCBqne

Sammysosa 16 februari 2021 om 10:07

Toch is Michaelangelo’s gedachte niet zo gek. Kijk naar een RvV vorig jaar, 60 man over in het laatste kwart, en Van Aert zit daar geïsoleerd. Die situatie wil je natuurlijk niet. Echter, een moment later ontbrandt de koers en blijven de 11/12 sterkste over (met uit mijn hoofd enkel Ala met ondersteuning over) en weer een moment later is het Alaphillipe, Van Aert en MVDP op kop.

De les in mijn ogen is anders koersen. Noodgedwongen door de val van Teunissen, waarbij ik het eens ben met velen dat Jumbo tekort is geschoten in het voorzien van een deftige voorjaarsploeg. Maar met dat gegeven zal Van Aert aanvallender moeten koersen en eerder een schifting moeten afdwingen. Het is dit jaar nou eenmaal niet anders. Komt volgend jaar, wellicht met een vrijgevallen stuk budget doordat Dumoulin zijn fiets definitief in de wilgen hangt, dan praten we weer verder en zal Jumbo serieus werk moeten maken van versterking van hun voorjaarsploeg.

Derrick 16 februari 2021 om 11:06

Gitan, het wordt een beetje vermoeiend ja, en vooral irritant…

peterwinnen 15 februari 2021 om 23:37

Jammer, maar aan de andere kant biedt dit soort situaties andere renners kansen om zich te bewijzen. Wie weet wat Eenkhoorn nu ineens voor stap kan zetten. Die zal langer mee moeten gaan in plaats van 100 kilometer voor de streep nog een keer flink doortrekken.
En je zult nu goede renners moeten doorschuiven die voor andere wedstrijden op de planning stonden.
In mei weet je hoe het uitpakt.

roeleur 16 februari 2021 om 00:40

‘Bleek in het AMC dat verdere behandeling noodzakelijk is maar wat de exacte schade is, meldt Jumbo-Visma niet’. Maar wel het complete voorjaar al naar de vaantjes? Waarom niet de blessures genoemd? Vreemd, heel vreemd.

ghostwriter 16 februari 2021 om 02:21

Omdat Jumbo-Visma (als werkgever) volgens de (nu niet meer zo nieuwe) Nederlandse wetgeving rondom medische privacy dat soort informatie niet gemakkelijk vrij mag geven van hun werknemers. Sporters vallen onder dezelfde wetgeving die ons er tegen beschermd dat onze werkgevers onze medische informatie aan derden door zouden geven.

Groetjesaandevoetjes 16 februari 2021 om 09:57

Maar blijkbaar wel een operatie aan het bovenbeen nodig in het AMC. Operatie is sowieso enkele weken uitgeschakeld om te herstellen van de wond, dus als hij nog koerst dit voorjaar dan zal het niet in topvorm zijn. Omloop is al over 1,5e week en Ronde v Vlaanderen/Parijs Roubaix al over 6/7 weken.

roeleur 16 februari 2021 om 19:52

Vandaag nog geen duidelijkheid. AMC heeft het zeker te druk met de corona om scans te doen met Mike. Afwachten dus.

AllerAller 16 februari 2021 om 00:41

Affini dan maar?

Lalsacien 16 februari 2021 om 06:34

Jammer voor Mike Teunissen! Achtervolgd door pech. Hij moet de zure beker blijkbaar helemaal leegdrinken.
We weten echter nog te weinig van zijn blessure om te kunnen oordelen of hij dit seizoen nog kan rijden. Hopelijk valt het mee!

john 16 februari 2021 om 08:14

Ze zeggen we nemen geen anderen renners aan ,maar de Belgische krant (Het Nieuwsblad ) schrijft dat ze moeten gaan informeren bij Vermote en/of Van Keirsbulck zijn wel al op leeftijd maar voor een jaar zijn een van die twee goed bruikbaar in de voorjaar klassiekers ,en volgens mij niet zo heel duur

djerkson 16 februari 2021 om 08:26

Aan Vermote zal Van Aert een hele goede knecht hebben.

Romāns Vainšteins 16 februari 2021 om 08:45

Dat zijn toch renners die veel minder ver mee de koers in gaan dan een Teunissen. Los van hoe nuttig hij precies geweest is wel een man die redelijk lang mee kan.

Voor van Aert wordt het afstemmen op achterwielen en op tijd zelf een bom gooien dit voorjaar, duidelijk zat.

Beer 16 februari 2021 om 08:55

Van Keirsbulck rijdt rond op een MTB omdat hij zelf niet wil investeren in een koersfiets. Zegt genoeg over zijn motivatie denk ik. Vermote is een goede renner, maar enkel voor de eerste wedstrijduren. Voor dat werk heeft Jumbo genoeg renners in de kern. De goede opties zijn ondertussen van de markt.

Derrick 16 februari 2021 om 11:04

Niet zo heel lang geleden reed Vermote finales in het shirt van Cofidis. Als je hem niet al het werk laat opknappen in de eerste uren, kan hij best lang meegaan denk ik. Zou wel een verstandige transfer zijn.

Napoleon 16 februari 2021 om 11:31

Welke finales dan, @derrick?

Het blijkt niet uit zijn uitslagen, en hij is me verder ook niet echt opgevallen tijdens de koers.

Derrick 16 februari 2021 om 13:20

Een tweetal jaren geleden trok hij op 10 km van de finish in de aanval in Kuurne Brussel Kuurne, hij kon het toen net niet redden tot aan de streep. Een dag eerder reed hij toen ook de finale in de Omloop volgens mij. Het kan misschien ook wel zijn dat hij toen nog bij Dimension Data zat, dat was nog voor Cofidis. Het is natuurlijk wel al enige tijd geleden, maar volgens verschillende media is zijn vorm goed en meteen inzetbaar

Fanny 16 februari 2021 om 08:45

Als Vermote en Van Keirsbulck zulke goede knechten waren hadden ze allang onderdak bij andere teams gevonden.
Ik ben het met Zeeman eens, gewoon doorschuiven.
Misschien staan dan andere renners van de ploeg dan wel op die Van Aert goe kunnen bijstaan.

kelderfan 16 februari 2021 om 11:42

@Fanny
Maar wie moet je dan doorschuiven. Het wordt nu al kijken of je de selecties voor die wedstrijden op orde krijgt. Je zie ’t al bij de T/A waar Martens (een goede renner) , die afscheid gaat nemen het zestal mag volmaken.

Marik 16 februari 2021 om 09:02

Wen er maar aan Laatste Man, helaas…..

antilek 16 februari 2021 om 09:57

Zonde hoor, maar Mike gaat niet voor zijn lol op zijn bolus hoor. Dat hij voor van Aert iets kon betekenen in de voorjaars klassiekers geloof ik niets van. Hij ging eerder voor zijn eigen kansen. Mike heeft meer klasse dan hij zelf weet.

Marik 16 februari 2021 om 12:47

Dat laatste klopt absoluut.

Derrick 16 februari 2021 om 13:22

edit wf: niet doen
Uhm? Wat heb ik hier verkeerd gezegd?

Adorni 16 februari 2021 om 09:59

Rijdt Tony Martin dit jaar de klassiekers?
Anders kom ik na Van Aert op Wynants, Roosen, Eenkhoorn, Van Hooydonck, Affini, Van Emden?
Net genoeg renners.

Lalsacien 16 februari 2021 om 10:13

David Dekker?

harryjohan71 16 februari 2021 om 10:40

De nummer 3 van Le Samyn rijdt vastwel klassiekers

Adorni 16 februari 2021 om 12:29

Dekker kan een aantal van die wedstrijden rijden, maar als neo zal hij niet direct RVV en Roubaix rijden.

Goed dat er door Corona nog wedstrijden geschrapt worden: 26 renners – Groenewegen, Teunissen en een deel van de renners die van hoogtestage naar hoogtestage gaan en weinig koersen, zou het bij een driedubbel programma lastig worden

Derrick 16 februari 2021 om 11:01

Het is inderdaad niet de bedoeling om bij een blessure onmiddellijk te starten over de ambities van een ploegmaat. Maar ik moet ook wel toegeven dat ik Teunissen vooral veel voor eigen rekening heb zien rijden in het voorjaar. Maar goed, het blijft jammer…

Een dagje zonder 16 februari 2021 om 11:03

“In plaats van een stap vooruit te zetten met een hoogtestage, zet ik er nu twee achteruit. Ik ga er alles aan doen om er zo snel mogelijk weer te staan”, houdt de Limburgse geletruidrager de moed erin.

Ik dacht dat hij die trui allang kwijt was…of is de Limburgse gele trui een andere?

Headlines

Materiaalzone

Populair