Michael Gogl: “Ik wil niets afdoen aan Peter Sagan, maar Mathieu van der Poel is wel een andere kopman”
Mathieu van der Poel en Gogl - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
dinsdag 12 maart 2024 om 20:30

Michael Gogl: “Ik wil niets afdoen aan Peter Sagan, maar Mathieu van der Poel is wel een andere kopman”

Ride Dit voorjaar gaat Alpecin-Deceuninck op jacht naar hetzelfde succes als in 2023. Toen won Mathieu van der Poel twee monumenten voor het Belgische WorldTeam, werd hij tweede in de Ronde van Vlaanderen en eindigde Jasper Philipsen bovendien als tweede in Parijs-Roubaix. Dat kunnen ze niet alleen. Voor RIDE Magazine spraken we uitgebreid met de adjudanten van MVDP, op zoek naar het geheim achter hun succesformule. In het kader van dit grote verhaal, brengen we deze week online een miniserie. Dit is deel 1 in een serie van vier: Michael Gogl.

De 30-jarige Oostenrijker is in 2024 begonnen aan zijn derde seizoen bij de Belgische formatie van de gebroeders Christoph en Philip Roodhooft. Hij kent Van der Poel al een paar jaar en weet intussen hoe de wereldkampioen in elkaar steekt. “Natuurlijk is Mathieu een superspeciale renner, maar dat merk je niet. Het is niet dat je het gevoel hebt dat je rondrijdt met een superster. We maken plezier aan tafel, waarbij hij met ons grapt én wij ook hém in de zeik nemen. Ik wil niets afdoen aan Peter Sagan met wie ik eerder samen reed, maar Mathieu is wel een andere kopman.”

Voor Gogl was vooral Mathieu’s zege in Parijs-Roubaix speciaal. “In 2022 brak ik tijdens de kasseienrit in de Tour de France vele botten”, legt hij uit. “Bij de start zagen we al aan Mathieu: ‘F*ck, he means business’. We voelden allemaal dat het onze dag ging zijn. Om na die ellende van een paar maanden eerder daar onderdeel van te zijn… Het was een van mijn beste dagen op de fiets ooit! Ik cijfer me graag voor hem weg. Mathieu laat het er makkelijk uitzien, maar voor 98% van het peloton is het onmogelijk om zo te presteren zoals hij doet, week in, week uit. Natuurlijk ben ik blij met eigen kansen. Maar ik besef ook dat ik niet zo’n winning machine ben.”

Sterker dan Visma | Lease a Bike?
Met twee monumentale zeges was Alpecin-Deceuninck vorig jaar dé ploeg van het voorjaar, ondanks dat Visma | Lease a Bike vijf WorldTour-klassiekers won. Op papier is het Nederlandse team veel sterker, maar Gogl probeert uit te leggen waarom dat misschien wel net andersom ligt. “Het grote verschil is dat wij bijvoorbeeld in de Ronde van Vlaanderen volledig in dienst staan van Mathieu. Visma | Lease a Bike heeft in de breedte meer kaarten om mee te spelen. Maar die schaduwkopmannen kijken misschien net een keertje naar links of rechts op een beslissend moment, omdat ze zélf nog aan de zege denken. Onze kracht is dat we allemaal voor één rijden.”

“Ik moet ook zeggen dat ik daarvan geniet”, gaat de Oostenrijker verder. “Als je een renner in je ploeg hebt zoals Mathieu of Jasper Philipsen die instaat is om grote wedstrijden te winnen, dan is het gemakkelijker om kalm te blijven en niet te panikeren. De anderen van ons rondom hen, hebben veel routine en ervaring. Er zijn met andere woorden maar heel weinig zaken waarvan wij nog in paniek raken. Dat moet overigens niet arrogant klinken, want zo bedoel ik het niet. Maar met alle geslepen jongens die wij hebben, is het makkelijker omgaan met moeilijke momenten.”

Winnen doe je nooit alleen
In de nieuwe RIDE Magazine (€9,95) staat een groot achtergrondartikel over het succes achter Alpecin-Deceuninck. Daarin komt niet alleen Mathieu van der Poel aan het woord, maar ook ploegleider Christoph Roodhooft en vier van zijn trouwe helpers. Samen geven ze een kijkje in de werkwijze van hun team, die vorig jaar ten grondslag lag aan het uiterst succesvolle voorjaar. Bestel jouw exemplaar van het voorjaarsnummer 2024 van RIDE Magazine (188 pagina’s) hier!

Artikelen uit de serie ‘De luitenanten van Mathieu’

RIDE Magazine
13 Reacties
12-03-2024 22:31
Leren journalisten niet meer om door te vragen? Je pakt uit met een kop over Sagan, waardoor ik er vanuit ga dat jullie verwachten dat mensen hier voor klikken. Vervolgens blijkt dat ook alles wat daarover gezegd is, je vraagt dan toch door wat die verschillen dan precies zijn.
    13-03-2024 07:39
    Het verschil dat hij aangeeft lijkt op persoonlijk vlak te liggen - zie de zinnen die er net voor komen.
    13-03-2024 08:19
    Exact: tussen de regels door kan je opvatten dat Sagan zich wél als een superster gedroeg en dat dat Gogle minder lag dan de veel rustiger MvdP die weliswaar naar buiten toe gepropagandeerd wordt als speels, joviaal, extratriek loljong maar dat binnenboord níet is.
    13-03-2024 08:48
    Eens, maar je bedoelt excentriek denk ik, romans
    13-03-2024 08:59
    @ Raul , Ik vind extratriek wel een mooie vondst. Goede omschrijving voor iemand die naar de buitenwereld toe nét even iets vreemder is dan binnenskamers.
    13-03-2024 09:15
    Dan voegen we deze toe aan de Dunne van Dale, Spake. Vind het ook wel een extrakekke vondst.
    13-03-2024 11:24
    Extravert + exentriek = extratriek.
13-03-2024 08:14
Samen winnen is niet zo eenvoudig, tonen de klassiekercampagne van Van Aert en de Vuelta van vorig jaar. Soms is het beter met 1 kopman te starten,
    13-03-2024 08:34
    Mwoah.

    Van Aert was in de koersen waar hij het niet redde wel gewoon de beste Visma en werd niet door zijn eigen team in de wielen gereden, wat de vuelta betreft was er een luxeprobleem wat samen winnen betreft met 5 etappes en stek 1 2 en 3 in het AK.

    Nu met het openingsweekend en de prille voorjaarsrondes in de tas, 4 verschillende renners.. tja. Samen winnen lukt best: zeker met de hipste witte jassen en beste suikerspinnen aan boord.
12-03-2024 21:24
#winnendoejenooitalleen... waar ken ik dat van??

Voor een ploeg die volledig in dienst rijdt voor 1 of 2 kopmannen heb je wel een bepaald type renner nodig. Types zoals Gogl, die beseffen dat ze zelf geen "winning machine" zijn. En dat een keer voor eigen kans mogen gaan eigenlijk een bonus is.

Dit is dus een totaal andere insteek als het oude QS (toen het nog een Wolfpack was) of Vislab. Waarbij in feite bijna de hele ploeg kan winnen, en waar de tactiek ook is afgestemd op de sterkte in de breedte. Dit vraagt renners met die ambitie, maar die moet je dan ook in die kansrijke posities brengen. Als die enkel moeten knechten worden ze uiteindelijk ontevreden, omdat ze vinden dat ze ook zelf moeten kunnen winnen.
12-03-2024 22:09
Gogl doet hier net alsof het een keuze is om met 1 leider te starten. Beetje raar verhaal. Het is volgens mij een kwestie van budget. Alpecin heeft het geld niet om genoeg toppers aan zich te binden.
    12-03-2024 22:34
    Klopt, het is geen geheim dat men omwille van het budget een heleboel dingen links laat liggen zoals klimmen en AK's rijden. Overigens belet een lager budget andere ploegen niet om toch hiervoor te gaan zoals Lotto Destiny. De echte wil om meer te zijn dan een vehikel voor Mathieu bespeur ik nooit, kan ook een reden zijn dat het tweede goudhaantje al bij andere ploegen aan het snuffelen is.
12-03-2024 23:07
Als Matje of Philipsen er niet bij zijn, weten ze niet meer wat ze moeten doen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine