Merijn Zeeman: “Tourselectie Jumbo-Visma verandert normaal niet”

woensdag 6 mei 2020 om 11:33
Merijn Zeeman: “Tourselectie Jumbo-Visma verandert normaal niet”

© Cor Vos

“Ons grootste doel dit jaar was om de Tour de France te proberen winnen. Dat doel blijft hetzelfde”, vertelt Merijn Zeeman van Jumbo-Visma. “Onze selectie zal normaal niet veranderen.”

Mogelijk moet wel rekening gehouden worden met de manier waarop de renners hun periode van lockdown doorkomen, vertelde Zeeman aan Cyclingnews. “We moeten kijken of ze klaar zijn om hun hoogste niveau te bereiken tijdens de Tour.” Eerder uitte Tom Dumoulin zijn bezorgdheid over het ontbreken van een hoogtestage in zijn voorbereiding.

Maar de ambitie van Jumbo-Visms blijft volgens Zeeman dezelfde: de Ronde van Frankrijk winnen met een van de drie klassementsrenners: Roglic, Dumoulin of Kruijswijk. “Onze selectie is nog niet definitief, maar normaal zal daar heel weinig aan veranderen.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

LB108 6 mei 2020 om 13:29

Bij Jumbo Visma veranderen ze nogal snel van mening dus nog even afwachten.
Ik denk dat Merijn of Plugge binnen enkele dagen al met een nieuwe mening komt

S. Morgenstern 6 mei 2020 om 13:49

Heb je voorbeelden waar je deze verwachting op baseert? Ik verwacht namelijk dat ze hier weinig aan gaan veranderen, omdat dit (alles op de Tour) vanaf de winter constant de boodschap is geweest.

LB108 6 mei 2020 om 14:07

Dan was het ook mogelijk meerdere GT te combineren, nu al heel wat minder of sommige onmogelijk. In tijden van corona crisis hebben ze zichzelf steeds van mening herzien..

Yeez 6 mei 2020 om 14:12

@lb wie niet? De situatie veranderde ook steeds. Wat je verder zegt is natuurlijk onzin. De ploeg is 1 van de weinigen geweest die zonder besluit al zeiden “we koersen niet”

S. Morgenstern 6 mei 2020 om 14:29

Combineren is nu toch niet veel moeilijker geworden? Het wegvallen van de OS maakt het zelfs makkelijker om na de Tour ook de Vuelta te rijden. Maar daarover zijn ze dus niet van plan veranderd. Welke herziene meningen zijn de aanleiding om dat alsnog te verwachten? Ik kan de voorbeelden niet bedenken.

Derierre de la course 6 mei 2020 om 15:48

Volgens mij gaat dit niet veranderen. Dit was het plan altijd al en blijft het zo (blessures uitgesloten).

Voor de Giro wordt het Bennet met de sprinttrein van Groenewegen, dat was ook zo en blijft ook zo.

De Vuelta was sowieso nog een ? o.b.v. vorm, blessures, motivatie en uitvallers.

Zelfs met een Tour-Giro-Vuelta tegelijkertijd blijft dit plan overeind. Kan de continentalploeg naar de Vuelta ;)

Samlambeej 6 mei 2020 om 13:59

Denk dat hun meer in de knoop zitten met hun hoog-te-sta-guhhss.

Zou het een idee zijn om Tom Dumoulin op een hometrainer in een Cessna over Nederland te vliegen? Zou dat dan ook een hoogtestage zijn?

Arry1337 6 mei 2020 om 14:04

Zij *

Derierre de la course 6 mei 2020 om 15:52

Nee een Cessna vliegt niet op 2000meter hoogte of meer. Een hoogtetent kan maar bootst geen training in ijle lucht na. Heeft TD reeds uitgelegd in een interview.

Zonder hoogtestage kan ook, maar dan niet voor een klassement.

Maar wanneer reizen naar Oostenrijk weer kan gaan ze met de tourploeg naar Kuhtai. Dat zal half juli vast mogelijk zijn, zeker in afzondering.

nickdt 6 mei 2020 om 18:12

Dan maar geen klassement voor Dumoulin in de Tour. Kan die de Tour gebruiken als hoogtestage en voor klassement gaan in de Vuelta.

Derierre de la course 6 mei 2020 om 20:45

Wanneer je denkt dat de Tour als hoogtestage te gebruiken is snap je de hoogtestage niet.

nickdt 6 mei 2020 om 22:14

Hahahaha. Was sarcasme, maar dat is moeilijk te constateren op internet.

Romāns Vainšteins 7 mei 2020 om 06:59

Sarcasme, nickdt? Hmmmm, ik geloof er niks van.

Derierre de la course 7 mei 2020 om 10:29

Ja betwijfel het ook, zeker in het licht van de reactie hieronder. Een knecht die zicht uitgewrongen heeft in een grote ronde kan niet 2 weken later zelf kopman zijn in de volgende (half)grote ronde.

koos1 6 mei 2020 om 14:35

Als je zo leest blijven de gemaakte selecties ongeveer behouden.
Tour dus met de complete klassementsploeg. Giro zal dan zoals gepland Bennett en Groenewegen worden, enige probleem is dat de sprinttrein waarschijnlijk de klassiekers zal rijden. Voor de Vuelta zal de ploeg helemaal omgegooid worden, meest logische lijkt dan Kruijswijk als kopman en daarbij een aantal (jongere) klimmers en aanvallers.

Derierre de la course 6 mei 2020 om 15:56

Kruiswijk wilde ook graag het WK rijden als dat kort op de tour volgt i.v.m. hoogvorm. Ik weet niet of daar dan nog een Vuelta voor klassement achter past.

Denk dat ook Roglic ook wel het WK zal willen rijden. Dus zelfde verhaal.

Dumoulin geen idee, zou dan kunnen na een Tour?

Misschien wel met een vrijbuitersploeg naar de Vuelta. Of met een aankomend kopman die niet uitgewrongen is in de Tour of voor Benett in de Giro is?

nickdt 6 mei 2020 om 18:15

Vuelta selectie wordt nog een dingetje voor heel veel ploegen.
Dumoulin, Kruijswijk, Roglic – Tour
Bennett, Groenewegen – Giro
De Plus, Kuss – Vuelta kopmanschap als de Tour kopmannen niet naar de Vuelta willen, als er 1tje gaat, De Plus schaduwkopman en Kuss vrije rol.

Spake Breekerd 6 mei 2020 om 20:46

Is het niet zo dat alle ploegen te maken hebben met dat gebrek aan voorbereiding (hoogtestage)? Dan zou er toch sprake zijn van strijd op gelijkwaardige basis. Kan mij persoonlijk niet zoveel schelen of ze een klim wat minder hard oprijden dan in voorgaande jaren.

Derierre de la course 6 mei 2020 om 21:15

Nee want sommige renners wonen op hoogte (in Colombia of Andorra) en hebben dan dat voordeel sowieso. Of mogen binnen eigen land wel reizen naar een locatie op hoogte.

Er zijn ook renners waarbij een hoogtestage weinig of geen effect heeft.

Het gaat daarnaast ook om het trainen op lange klimmen en bepaalde inspanningen met minder zuurstof.

LB108 6 mei 2020 om 21:20

Effectief is sleep high, train low ideaal maar de GC renners/klimmers willen natuurlijk toch liever wat meer klimmen ..

Spake Breekerd 6 mei 2020 om 22:35

@ derriere
ahh, de Colombianen. Niet aan gedacht. Dank voor de toelichting.

Maillot à Pois 6 mei 2020 om 23:11

Maar voor de Colombianen is de vraag dan weer of ze naar Europa kunnen afreizen, en indien ja, of ze dan niet bijvoorbeeld 2 weken in quarantaine moeten

Derierre de la course 7 mei 2020 om 10:34

@LB108 Ik begreep van Tom Dumoulin dat trainen op de lange klimmen van >30minuten ook een wezenlijk onderdeel is van de hoogtestage. Hoe dat fysiologisch zit weet ik niet, maar ik nam het voor waar aan. Hij gaf aan dat dat in bijvoorbeeld de Ardennen absoluut niet kan.

@Maillot Dat zou dan juist weer een nadeel zijn inderdaad. Vraag me ook af wat ze in die twee weken dan wel mogen? En dan houden we daarna natuurlijk de renners uit Andorra over, dat zijn er ook best een paar tegenwoordig.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair