Maximilian Schachmann met de schrik vrij: “Ik maakte een fout”

vrijdag 13 maart 2020 om 17:57
Maximilian Schachmann met de schrik vrij: “Ik maakte een fout”

foto: Cor Vos

Maximilian Schachmann kwam met de schrik vrij in de zesde etappe van Parijs-Nice. In de finale miste de Duitser een bocht en belandde daardoor in de omheining. Toch zat hij snel weer op de fiets om vervolgens zijn gele trui te verdedigen.

“Ik viel met ongeveer 800 meter te gaan, maar het gaat goed. De wedstrijd was in volle finale en de jongens gingen volgas naar beneden. Ik zat op een gaatje en kwam terug, maar ik denk dat ik een beetje te snel ging”, keek Schachmann na afloop terug op het incident. “Ik maakte een fout, maar kon snel weer op de fiets stappen.”

“Ik heb nog steeds de gele trui en morgen wordt zeker een zware etappe, maar ik voelde me goed. Vandaag hebben we een beetje defensief gereden, maar zonder twijfel gaat het morgen voluit allemaal”, aldus de renner van BORA-hansgrohe.

In eerste instantie werden Schachmann veertig seconden aangerekend, maar in de uitslag werd hij in dezelfde tijd gezet als de groep waar ook onder anderen Sergio Higuita, Felix Großschartner en Michael Matthews deel van uitmaakten. In het klassement heeft de Duitser nu 36 seconden voorsprong op Tiesj Benoot, die vandaag de etappe wist te winnen.

Dit artikel delen:

14 Reacties

KnightBiker 13 maart 2020 om 18:07

Niet eerlijk ten opzichte van Benoot, schachmann maakte zelf de fout.

Jacco van Stierop 13 maart 2020 om 18:09

Belachelijke regel inderdaad, schiet totaal het doel voorbij.

Tuubke 13 maart 2020 om 18:11

Het is inderdaad niet eerlijk. Hij had dezelfde tijd moeten krijgen als Mollema!

Peter Lippens 13 maart 2020 om 18:44

idd, onbegrijpelijke beslissing, helemaal tegen de geest van de regel in en snap het niet goed, die regel werd destijds ingevoerd omdat er teveel valpartijen waren omdat de ploegen van klassementsrenners zich ook mengden in de massasprinten, dus in vlakke ritten en vandaag was het niet direct een vlakke rit dacht ik

Romāns Vainšteins 13 maart 2020 om 18:40

Hoe eerder het wielrennen verlost is van het gedrocht 3 k regel des te beter, een gekunsteld misbaksel dat niets veiliger maakt en ernstig op de zenuwen werkt. Geef die lui transponders en klok ze zuiver af = 0 verschil qua veiligheid, 0,0.

De farce van vandaag mag in het pleidooi’s beeldmateriaal meegenomen worden.

Peter Lippens 13 maart 2020 om 18:45

snap sowieso niet dat die regtel vandaag kon worden toegepast, de bedoeling was toch enkel voor massasprints, dus in vlakke ritten en dan vind ik de regel niet zo slecht

Limal 13 maart 2020 om 18:46

In een vlakke etappe waar het peloton sprint is de 3km regel geen probleem, maar wanneer het om het klassement gaat én een renner zelfs niet door anderen onderuit geknikkerd wordt… Heel vreemde beslissing, dit.

Velominatus 13 maart 2020 om 21:47

Leidt in sprintetappes soms ook tot rare situaties.
Kan me een Touretappe herinneren waarin een groep op ca. 10 kilometer viel. En vervolgens in de poging het tijdverlies te beperken werd gehinderd door binnen de 3 km gevallen renners die totaal geen haast hadden.

Limal 14 maart 2020 om 07:28

Dat is toch wel de uitzondering, niet?

Jean Dumas 13 maart 2020 om 20:11

Een remfout, hoort bij de sport. Typisch ASO om weer competitievervalsing te plegen.

Panache 13 maart 2020 om 21:21

Er wordt een discutabele spelregel toegepast. Er wordt geen spelregel discutabel toegepast. Dat verschil lijkt lastig voor sommigen.

Romāns Vainšteins 13 maart 2020 om 22:59

Het is gewoon troep waar we vanaf moeten.

Limal 14 maart 2020 om 07:29

Of je die spelregel nu discutabel vindt of niet, hier werd hij wél discutabel toegepast. Het ene sluit het andere niet uit.

Limal 14 maart 2020 om 07:39

Het probleem met de 3km regel *voor tijdverlies door overmacht* (zou in dit geval nooit toegepast mogen zijn) is dat zelfs in sprintetappes een klein breukje in het peloton gemakkelijk 15 seconden tijdverlies kan betekenen voor wie erachter zit. Dus willen de klassementsmannen nog altijd vooraan mee wringen met de sprinters. Een algemene tijdsopname op 3km voor de finish (of waarom niet 10km in vlakke etappes?) zou dit probleem oplossen. En ja, als er op't einde nog iemand wegknalt van het peloton, dan verdient die natuurlijk de gewonnen seconden doorgerekend te krijgen.

Om gelijk op kritiek te anticiperen: Ja, dan zouden we de klassementsmannen die laatste 3 of 10 km rustig naar de finish zien rijden. So what? Dat zou echt het verloop van de koers niet bepalen. Wat wél het eindklassement van vele koersen bepaalt zijn valpartijen in de laatse hectische kilometers van vlakke etappes.

Headlines

Materiaalzone

Populair