‘Matthews volgt Degenkolb op bij Giant-Alpecin’
foto: Sirotti
maandag 13 juni 2016 om 01:11

‘Matthews volgt Degenkolb op bij Giant-Alpecin’

Mocht John Degenkolb aan het einde van het huidige seizoen Giant-Alpecin verlaten, dan heeft de Duitse ploeg al een opvolger paraat. Cyclingnews weet dat Michael Matthews in 2017 voor Giant-Alpecin koerst. Degenkolb trekt op zijn beurt naar Trek-Segafredo, waar hij de erfenis van Fabian Cancellara krijgt.

Degenkolb-geruchten
Omdat renners en ploegen voor 1 augustus volgens de officiële UCI-regels geen contracten mogen ondertekenen, houden zowel Giant-Alpecin als Orica-GreenEDGE de kaken stijf op elkaar. Na het vertrek van Marcel Kittel en het op handen zijn van de transfer van Degenkolb, zou er ruimte moeten zijn in het budget om Bling binnen te hengelen. Trek-Segafredo lijkt met Degenkolb een van de twee prioriteiten te hebben vastgelegd. Alberto Contador moet de ploeg namelijk ook komen versterken, nadat onderhandelingen met Vincenzo Nibali eerder op niets uitdraaiden. Degenkolb zou bovendien drie of vier ploeggenoten mee mogen nemen.

Aflopende contracten Orica-GreenEDGE
Giant-Alpecin ziet in de vice-wereldkampioen van Richmond daarnaast een grotere toekomst weggelegd dan voor Degenkolb. Matthews is in het bezit van een aflopend contract, maar is bij Orica-GreenEDGE niet de enige. Ook Simon Gerrans, Caleb Ewan en de gebroeders Yates zitten nog zonder verbintenis voor 2017. De 25-jarige Australiër begon zijn profloopbaan bij Rabobank, nadat hij zich een paar maanden eerder tot beloftenwereldkampioen had gekroond in Geelong.

RIDE Magazine
38 Reacties
Sorteer op:
13 juni 2016 01:22
Zou een uitstekende aanwinst zijn voor giant. Snap dat de sponsors liever een Duitse topper hebben maar met bling hebben ze een wereldtopper in de heuvelklassiekers (neemt niet weg dat degenkolb dat was op de kasseien). Met een (sub)-topper op de kasseien heb je al een allround ploeg. En voor de sponsors de duits kampioen halen das ook een talent.
13 juni 2016 01:32
Deze zag ik niet aankomen (als het klopt natuurlijk). Ben ook benieuwd wie degenkolb dan meeneemt naar trek en wie daar moet vertrekken door alle aanwinsten?
13 juni 2016 01:52
Vind het toch apart hoe Giant een Duits team is geworden en opeens alle Duitse toppers weg gaan...
13 juni 2016 02:13
Giant wordt zo langzamerhand een vreemdelingenlegioen net als Etixx. Maar echt Duits, tja.
13 juni 2016 05:12
Er blijft inderdaad weinig Duits meer over aan deze ploeg zo. Ben fan fan Degenkolb, maar Matthews heb ik niet zo vel mee. Die past het beste bij Orica.
13 juni 2016 05:50
@Mark: En zoals BMC, SKY, Astana en tinkoff... Als je even zou nadenken in plaats van voor de zoveelste keer over etixx en het gebrek aan belgen te beginnen zagen zou je merken dat zowat alle topteams internationaal gezelschap zijn in deze tijd. Modern wielrennen weet je wel.
13 juni 2016 06:17
Jammer dat er zo weinig overblijft van de oorspronkelijke filosofie van de ploeg. Wordt een beetje 13 in een dozijn ploeg zo, met uitzondering van Tom.
Ik vind dat ze er met deze wissel op achteruit gaan. Ben ook benieuwd wat de Duitse sponsor gaat doen. Apart dat na de intrede van Alpecin, de Duitse toppers vertrekken.
13 juni 2016 07:15
Eigen filosofie tuurlijk.. Welke filosofie ?

Matthews is een meer dan prima kopman voor vele terreinen en koersen die idd hoognodig bij Orica en Gerrans weg moet. Perfecte renner voor ze.
13 juni 2016 07:15
Zeker geen onaardige 'wissel' voor Giant (wel wanneer je Kittel ook mee zou rekenen natuurlijk). Matthews heeft dan met Geschke en Dumoulin in ieder geval betere ploeggenoten aan zijn zijde, dan hij de laatste jaren in Gerrans heeft gehad. Benieuwd of hij ook nog renners mee wil nemen naar zijn nieuwe ploeg en wat dat verder doet met het karakter van Giant. Een jonge wereldtopper aantrekken met ruimte die ontstaat na het vertrek van twee wereldtoppers vind ik op zichzelf nog geen streep door het verhaal waar ze daar zo aan lijken te hangen. Mocht hij een kleine Australische enclave meenemen, dan zou je daar mogelijk anders over moeten gaan denken.

Wat betreft Degenkolb naar Trek denk ik dat dat een vrij natuurlijke match zal zijn. Het kost me in ieder geval weinig moeite hem in die ploeg voor te stellen. Hij heeft daar met Stuyven en Theuns ook behoorlijke ondersteuning in de klassiekers en de lastigere sprints. Vraag me wel af welke knechten hij dan mee zou willen nemen!? Volgens mij is Curvers de enige van de kern rond Degenkolb die voor volgend seizoen nog geen contract heeft bij Giant.
13 juni 2016 07:20
Vlaanderen en Roubaix binnen nu voor de Amstel en San Remo. jammer dat ze Degenkolb niet kunnen behouden want ik vind die toch net een klasse beter dan Matthews. Maar wie weet voelt Matthews zich bevrijdt zonder een Gerrans die elkaar meer in de weg rijden dan dat ze elkaar aanvullen.
13 juni 2016 07:35
Ik snap er trouwens helemaal niks van dat TREK Degenkolb aantrekt zonder dat hij bewezen heeft genezen te zijn, enorm risico nemen ze hiermee mijns inziens.
13 juni 2016 07:49
Leuk, volgend jaar Degenkolb op de Strade Bianche en Matthews in Parijs-Roubaix.
13 juni 2016 07:52
Zou een mooie aanwinst voor Giant zijn. Wel verrassend dat die vertrekt bij Orica. En Degenkolb komt in mooi team terecht maar toch een renner voor aankomsten waarin Teuns en Stuyven ook uit gespeeld kunnen worden. Die zullen denk ik wat minder blij zijn. En wie speelt Giant dan uit in Roubaix en Vlaanderen?
13 juni 2016 07:54
@Komi Sinkeldam :D
13 juni 2016 07:55
Zo, dat is wel een stunt! Ik zou het mooi vinden, ben fan van Matthews, en hoewel ik Orica een mooi team vindt zie ik hem ook wel graag bij het semi-Nederlandse Giant. Neem ook meteen Adam Yates over, dát zou pas lekker zijn ;)

@ Chaba

San Remo hebben ze ook al.
13 juni 2016 08:00
Vlaanderen dan weer niet.
13 juni 2016 08:11
Wat denkt deze ploeg... Je bent geen Nederlandse ploeg meer hè! Je hebt een hoofdsponsor van Duitse shampoo en een Duitse licentie, dan kun je wel je hoofdkantoor in Nederland hebben maar dat wil niet zeggen dat je dan ook enige macht hebt over het controleren van die Duitse geldschieters...
13 juni 2016 08:21
@Michael
Mij ontgaat het waarom je hier zo fel op reageert. Ik wil mijn standpunt best toelichten, aangezien je er veel andere zaken in leest, die ik niet schrijf of bedoel. 1. Ik spreek slechts uit dat ik een trend bij zowel Giant (vertrek Degenkolb) als Etixx waarneem (vertrek Vandenbergh o.a.). Overigens past de trend bij de internationalisering binnen het wielrennen. 2. Als ik wijs op een verband tussen het beleid van Etixx en Giant, betekent dat niet dat ik alles waar ik niet over spreek ik dan ook geen verband in zie. 3. Ik oordeel niet over de wenselijkheid over de nationaliteiten in een ploeg, daar gaat de sponsor/teamleiding over en dat maakt mij niet zoveel uit. 4. Ik wens je een vrolijke dag.
13 juni 2016 08:33
@LutsenkoFan
Hangt ervan af wat de Duitse sponsoren willen. Het kan juist dat Alpecin zich wil richten op andere afzetmarkten dan die van Duitsland. Dan heeft Alpecin kopmannen voor de Nederlandse (Dumoulin, Ten Dam en Sinkeldam), Franse (Barguil) en Australische (Matthews) afzetmarkt. Daarnaast blijven Geschke (touretappe) en Arndt (giroetappe) ook prima uithangborden voor de Duitse markt, al zijn zij een minder grote naam dan Degenkolb of Kittel.
13 juni 2016 09:08
@Lutsenkofan, sponsoring voor bekendheid op de Duitse markt werkt ook nul, nul door middel van wielrennen. Echt geen enkel nieuwsbureau volgt het. Ik woon hier nu enige tijd en slechts een handje vol mensen kent Kittel. Degenkolb en Tony Martin hebben ze dan nog niet van gehoord. Denk dus dat dit inderdaad een move is om op de internationale markt te komen.
13 juni 2016 09:19
Ze mogen bij Giant wel wat meer mensen halen in de voor in de breedte, knechten zat maar te weinig uitblinkers.
13 juni 2016 09:29
Focus komt toch steeds meer op het klimwerk te liggen bij Giant. Kandidaat voor de AGR, zal Dumoulin leuk vinden. ;)
13 juni 2016 09:42
Benieuwd welke 3 a 4 knechten Degenkolb dan meebrengt en of ze allemaal van Giant komen.

Ik vind dit eigenlijk een hele rare 'wissel'.
13 juni 2016 10:05
Quote:
Ze mogen bij Giant wel wat meer mensen halen in de voor in de breedte, knechten zat maar te weinig uitblinkers.


....... Dus moeten ze nou mensen voor in de breedte halen, of toch uitblinkers?
13 juni 2016 10:39
Opvallende keuze, igv Matthews. Hoop dat hij het in de Tour laat zien,

Reacties zijn gesloten.