Matteo De Bonis betrapt op EPO, Vini Zabù riskeert schorsing

dinsdag 30 maart 2021 om 11:16
Matteo De Bonis betrapt op EPO, Vini Zabù riskeert schorsing

foto: Cor Vos

Vini Zabú riskeert een schorsing van 15 tot 45 dagen na twee positieve dopingtests binnen twaalf maanden. De 25-jarige Italiaan Matteo De Bonis is namelijk betrapt op het gebruik van EPO. Eerder liep ook Matteo Spreafico al tegen de dopinglamp.

De Bonis testte op 16 februari bij een out-of-competition controle positief op EPO, zo laat de UCI weten in een persbericht. De test werd afgenomen door antidopingbureau ITA. De Italiaan heeft overigens nog wel het recht om een B-staal aan te vragen. De internationale wielerunie heeft De Bonis inmiddels al wel voorlopig geschorst.

Het is voor Vini Zabù alweer de tweede positieve dopingtest binnen twaalf maanden. In de Giro d’Italia van 2020 werd Matteo Spreafico namelijk betrapt op het middel enobosarm, ook wel ostarine, een middel dat dezelfde werking heeft als anabole steroïden. De positieve tests bij de 27-jarige Spreafico werden afgenomen op 15 en 16 oktober.

Geen Giro d’Italia?
De UCI beroept zich nu op artikel 11.3.1 waarin staat dat een ploeg een collectieve schorsing krijgt bij twee positieve dopinggevallen in één jaar tijd. De disciplinaire commissie van de UCI zal zich binnenkort buigen over de zaak, om vervolgens een uitspraak te doen. Bij een maximale schorsing van 45 dagen mist de ploeg de Giro d’Italia.

Dit artikel delen:

42 Reacties

Turtlehead 30 maart 2021 om 11:24

Hoe-is-het-mogelijk! Je verwacht het niet hè?

Jori 30 maart 2021 om 11:25

Androni toch een wild-card voor de Giro? Als de maximale straf wordt gevraagd, missen ze de start van de Giro.

Polleke 30 maart 2021 om 11:30

Geen Italiaanse PT ploegjes meer, laat ze mooi stikken… dit fenomeen is een constante en jaarlijks terugkerend…

ssj 30 maart 2021 om 11:51

Zou mooi zijn als Androni mag rijden. Was sowieso al vreemd dat Vini een wildcard kreeg, maar nu is het helemaal zuur voor Flavio.

Koers 30 maart 2021 om 11:57

Ja lekker bezig, als Italiaanse ploeg een wildcard krijgen in de belangrijkste Italiaanse koers, waar zij waarschijnlijk 95% van hun volledige media-aandacht halen (in hun markt), en dan niet mogen rijden. De ploeg zal wel kapot gebeld worden door boze sponsoren.

Derierre de la course 30 maart 2021 om 12:00

Zou wel zo fair zijn voor Androni. Je lost hier ook 2 problemen mee op.

Wheely 30 maart 2021 om 12:14

Androni ook al weer een paar jaartjes clean volgens mij. Lijkt me dan ook wel voor de hand liggend.

FDJ 30 maart 2021 om 15:09

@ssj Het is Savio, Flavio is het complotdenkers haha

IlPirata 30 maart 2021 om 15:39

@Jori hoop dat je gelijk krijgt,androni hoort gewoon in de giro thuis.

Barry Batsbak 30 maart 2021 om 11:29

Bijna ongelooflijk dat er nog steeds van die knoeiers zijn die met epo lopen te klooien.

WernerFranke 30 maart 2021 om 11:29

Altijd grote vissen.

Panache 30 maart 2021 om 11:32

Er zijn heel veel grote vissen in het wielrennen gepakt. Je opmerking riekt naar een cirkelredenering die als uitgangspunt heeft dat de grote vissen van nu het spel niet eerlijk spelen. De vraag is of die aanname klopt.

Koers 30 maart 2021 om 11:48

De grote vissen koersen niet met epo, maar met attesten.

Panache 30 maart 2021 om 11:30

Exit Vini Zabú voor de Giro zou inderdaad logisch zijn.
Op zich vind ik de boni's in een grote ronde wel een meerwaarde hebben, maar deze Bonis mag mooi thuis blijven.

Jvosje90 30 maart 2021 om 12:28

Ik moest lachen

Michelangelo 30 maart 2021 om 12:36

Hij is fijn, Panache!!!

Sagan=hulk 30 maart 2021 om 11:30

Pijnlijk voor Vini-Zabu.

Vorig jaar nauwelijks iets gereden en dit jaar nog helemaal niets. Is die met een eigen sponsor bij het team terechtgekomen?

Murcia 30 maart 2021 om 12:22

Zou niet vreemd zijn, onze eigen landgenoot van Elzakker is binnengehaald naar eigen zeggen op testuitslagen maar andere geluiden spreken over een zak geld die hij meenam om bij hen te fietsen. In elk geval zou dit tot uitsluiting van deelname aan de Giro moeten leiden vind ik maar je weet nooit wat men uiteindelijk gaat beslissen.

josi 30 maart 2021 om 11:33

EPO is wel erg ouderwets.

Koers 30 maart 2021 om 11:57

Never change a winning team

Wheely 30 maart 2021 om 11:46

Ook nooit maar in aanmerking gekomen om voor de boni’s mee te sprinten deze Matteo, pijnlijk.

Grobbel 30 maart 2021 om 11:56

Ik dacht eerst ‘alweer’? Maar dit is blijkbaar een andere De Bonis dan de Androni-renner die dit alweer een dikke tien jaar geleden was overkomen.

Verweggistan 30 maart 2021 om 12:27

Ja, Fransesco die vanuit het niets een bergetappe won in Zwitserland.

FritsvanHoefelen 30 maart 2021 om 12:10

De Bonis is een mooie naam voor een vluchter

xistnc 30 maart 2021 om 12:24

Fini-Zabu?

Shinzawai 30 maart 2021 om 12:26

Gezien de prestaties van deze renner lijkt epo maar weinig effectief.

de nieuweMerckx 30 maart 2021 om 13:40

Klopt. Je zou bijna denken dat ze er achteruit gaan van rijden. Ondertussen rijden ze in elke koers (behalve aan het einde van een grote ronde) stukken sneller dan in de hoogdagen van het EPO-tijdperk. Het zal wel aan het materiaal liggen…

Dolfy 30 maart 2021 om 13:50

Ligt eraan hoe je EPO gebruik, je kan het gebruiken om harder te koersen in de koersen zelf of je kan het gebruiken om harder of langer te kunnen trainen, om zo op een hoger niveau in de wedstrijden te komen. Daarom testen ze het ook buiten competitie.

Verweggistan 30 maart 2021 om 12:27

De epo was in de bonis?

Maar geen hoogvlieger bij de jeugd en ook niet bij de elite, wordt dan plots op zijn 25e prof bij ViniZabu. Dat is natuurlijk opvallend, dus wellicht geld meegenomen . En je ziet wel vaker dat die jongens dat merken dat ze niet meekomen en naar de doping grijpen. Soms is het tragischer: als ze dat geld om prof te worden hebben verkregen/ geleend via familie of het dorp waar ze vandaan komen in de hoop dat ze dan na twee jaar een echt profcontract krijgen. Die jongens voelen natuurlijk de druk om te presteren.

Kosmonaut 30 maart 2021 om 13:19

Giro wildcard dan maar aan W52-FC Porto geven?

Dolfy 30 maart 2021 om 13:48

Grinnik, maar helaas die ploeg is weer continentaal geworden, dus komt niet meer in aanmerking.

MatteoDeBoniseconden 30 maart 2021 om 13:20

Er moet iets in mijn eten hebben gezeten.

Lay On 30 maart 2021 om 15:10

Really? Een nieuwe account aanmaken om déze grap te kunnen maken???

Verweggistan 30 maart 2021 om 15:12

De nickname is wel grappig.

Turtlehead 30 maart 2021 om 15:15

” ’t zou verbóden moeten worden”

MatteoDeBoniseconden 30 maart 2021 om 19:42

Geloof het of niet. Mijn account is al jaren oud.

Frank V 30 maart 2021 om 14:02

Is het nu vooral die Italianen en Colombianen die gebruiken of vooral die Colombianen en Italianen die gepakt worden?

zacht 30 maart 2021 om 14:30

Epo? What’s next, pot Belge?

lo squalo dello Stretto 30 maart 2021 om 15:52

Kom er maar in, Gazprom-Rusvelo!

SCIC 30 maart 2021 om 17:17

Bij een schorsing of uitsluiting (door de organisatie) zijn dan de niet betrapte renners gerechtigd tussentijds een overstap te maken? Anders arme van Empel.

SCIC 30 maart 2021 om 17:34

Quintana uitnodigen is ook een optie ter vervanging van Vini

David Janssens 30 maart 2021 om 21:13

Het gelijk van Savio wordt hiermee wel weer aangetoond. Mocht Vini nog het voordeel van de twijfel hebben zijn ze dat nu helemaal kwijt. Waarmee ik overigens NIET zeg dat die hele ploeg aan de doping zit, wellicht zijn het krabbers in de marge die denken dat ze met die rommel opeens wel toppers gaan worden. Maar het toont in ieder geval aan dat ze binnen die ploeg geen controle over de eigen renners hebben.
Wildcard intrekken (of automatisch missen door een schorsing?) zou op zijn plaats zijn. Androni in de plaats laten starten uiteraard: leuk ploegje dat er altijd invliegt.

Headlines

Materiaalzone

Populair