Mathieu, zo’n WK-kans als dit jaar krijg je misschien nooit meer
foto: Cor Vos
dinsdag 23 april 2019 om 19:00

Mathieu, zo’n WK-kans als dit jaar krijg je misschien nooit meer

Column De superlatieven na de eclatante zege van Mathieu van der Poel in de Amstel Gold Race blijven zich opstapelen. In het peloton, de entourage daaromheen en ver daarbuiten is vrijwel iedereen het erover eens: de 24-jarige Nederlands kampioen is zo’n coureur die maar eens in de zoveel jaar het levenslicht ziet. “This is the beginning of something special”, zei Lance Armstrong zondagavond in zijn podcast. Wie weet kunnen we daar in september wel extraordinary van maken. In Yorkshire wacht namelijk een parcours met Van der Poel written all over it

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Met een indrukwekkend nummer in de GP de Denain, een mooie zege in Dwars door Vlaanderen, de over-mijn-lijk-mentaliteit in de Ronde van Vlaanderen (vierde), de gewonnen sprint van Julian Alaphilippe, Michael Matthews en Tim Wellens van kop af aan in de Brabantse Pijl en de heroïsche zegetocht in de Amstel, ontpopte het toptalent zich tot de absolute revelatie van het klassieke voorjaar. Sterker nog: in vijf weken tijd groeide Mathieu uit tot een van de beste renners ter wereld. Angstaanjagend goed, bijna. En dan te bedenken dat hij niet van plan was om nu al in het voorjaar te debuteren.

Nee, de olympische gouden medaille op de mountainbike in Tokio. Dat is waar het Van der Poel om gaat. Hoewel hij de overwinning in de Amstel zijn mooiste ooit noemde, zei hij afgelopen week nog dat hij ‘altijd zal blijven crossen’ en ‘mountainbiken eigenlijk het leukste’ is. De jongeling neemt nu rust en hervat de competitie in het derde weekend van mei in het Duitse Albstadt, waar hij een wereldbeker Cross Country op de mountainbike voor zijn rekening neemt. Maar alsjeblieft, Mathieu. Denk alsjeblieft eventjes aan dat WK op de weg straks in september in Yorkshire. Zo veel mogelijkheden om de wereldtitel te grijpen, krijg je in je carrière niet. Dit is een dot van een kans!

Van der Poel tart alle wielerwetten dit voorjaar – foto: Cor Vos

Mathieu kán naar het WK. Als kopman nota bene, verzekert bondscoach Koos Moerenhout. Voor hem is een belangrijke rol weggelegd. Als nieuwe keuzeheer zal hij al zijn overtuigingskracht moeten gebruiken om de renner van Corendon-Circus én zijn team over te halen überhaupt na te denken over een deelname. Want laat nu net in die periode van het jaar al een aantal belangrijke afspraken in de agenda van Van der Poel staan:

1 september: WK Mountainbike, flag-ca Mont-Sainte-Anne
8 september: Wereldbeker Cross Country, flag-us Snowshoe
14 september: start veldritseizoen met wereldbeker, flag-us Iowa
29 september: WK op de weg, flag-gb Yorkshire
6 oktober: Olympische testwedstrijd mountainbike, flag-jp Tokio

Al deze evenementen combineren, lijkt gezien de reisafstanden al een heel karwei op zich. Laat staan dat je overal in je allerbeste conditie aan de start staat. De Wereldbekers veldrijden in de Verenigde Staten heeft hij al vaker overgeslagen. Het is vooral de vraag of Mathieu bereidt is om zijn mountainbike-droom (hij heeft de Wereldbekers nodig om punten te verdienen de zijn starpositie in Tokio bepalen) enigszins aan te passen aan de nieuwe realiteit. Van der Poel heeft in amper vijf weken tijd gehakt gemaakt van de complete wereldtop op de weg. In Yorkshire ligt een technisch rondje met de nodige klimmetjes. Op basis van het profiel vergelijkbaar met de Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold Race. Maar durft Mathieu daarvoor te kiezen?

Alleen dan zal MVDP een uitstapje naar finishplaats Harrogate moeten overwegen. De 285 kilometer in Yorkshire kan hij aan, dat heeft hij dit seizoen bewezen. Mathieu is bovendien sterk genoeg, dat ik ervan overtuigd ben dat ze hem er op dat parcours niet gaan afrijden. Neem je zijn sprint na een zware wedstrijd in ogenschouw, dan kan hij geschiedenis schrijven. Na Armstrong himself kan Van der Poel de eerste debutant sinds 1993 zijn die de wereldtitel op de weg pakt bij de profs. Uitdaging nummer twee: vader Adrie won bij zijn WK-debuut zilver. Kan Mathieu beter doen?

De klassiekercampagne van Van der Poel heeft een kanshebber voor de wereldtitel geopenbaard. En dat zou mooi zijn. Een Nederlandse regenboogtrui op de weg is immers al 34 jaar (!) geleden. Maar op z’n Zoetemelks zal Mathieu niet winnen. Integendeel.

RIDE Magazine
80 Reacties
Sorteer op:
22 april 2019 12:52
Met de kwaliteiten van Mathieu krijg je praktisch elk jaar een kans.
    22 april 2019 13:13
    Ja 'zo'n WK-kans als dit jaar krijg je misschien nooit meer' is wel heul erg overdreven. Er zijn gemiddeld genomen juist heel veel kansen voor types als Sagan/Matthews/Kristoff geweest de laatste 10 jaar. Heel af en toe zit er een klimmers-WK tussen, maar normaal gesproken gaat Mathieu in de komende 10 jaar vast nog wel 7/8x een gouden kans hebben.

    En hoezo staan de wereldbekers in de VS nu wel op zijn agenda voor dit jaar? De afgelopen jaren, zonder WK-wegrit, reed ie die ook niet eens.
    22 april 2019 14:58
    Inderdaad. Olympisch kampioen kun je maar 1 x in de vier jaar worden en na 2020 zal Matje echt nog wel kansen krijgen op WK- succes. Laat hem vooral lekker doen waar ie plezier in heeft want door het plezier komen de successen.
    24 april 2019 07:43
    Wie werd wereldkampioen junioren 2013, in Florence op een zwaar parcours?
22 april 2019 12:57
Gehakt gemaakt? Gisteren was heel indrukwekkend en de Brabantse pijl ook. Maar de b pijl en ddv worden door de meeste toppers gemeden. Hij heeft 1 topwedstrijd gewonnen en in twee kleinere indrukwekkend enkele toppers verslagen. Super goed maar het is niet zoals valgren die vorig jaar twee top wedstrijden wint, of degenkolb die twee monumenten wint paar jaar terug, of gva die een serie kassei wedstrijden wint die allemaal prestigieuzer zijn dan b pijl en ddv, of cancellara, of boonen, of Gilbert 2 jaar terug Vlaanderen en gold race. Hij gaat zeker meedoen komende jaren maar er zijn al eerder sterke staaltjes vertoond.
    22 april 2019 13:01
    Ik vind het ook een beetje overdreven, gisteren was sowieso Fuglsang sterker in de koers. Het enige waar MvdP zich echt kan onderscheiden is zijn eindsprint na een zware koers en zn herstelvermogen in een wedstrijd. Op het WK heb je dan aan een goeie Sagan nog een moeilijke
    22 april 2019 13:05
    De valpartij ik de RVV en het terugkomen was anders ook een bizar sterk staaltje fietsen. Vooral omdat ie daarna nog de sterkste is op de paterberg ook, wat eigenlijk ronduit bizar is. Alsof wout nog even zou wegrijden op de Carrefour nadat ie terug was gekomen in Roubaix.

    Daarnaast is Mathieu ook gewoon een debutant in deze koersen, vergeet dat niet he. Valgren gaat al even mee, Mathieu komt even kijken (wat ie eigenlijk geeneens van plan was) en doet OVERAL mee voor de knikkers.
    22 april 2019 15:09
    ..... je kunt ook gewoon niet willen zien hoe indrukwekkend dit voorjaar van VdP was. Bekijk ook de internationale reacties, dat was toch wel anders bij de andere namen die je noemt.
    Fuglsang sterker in AGR? ...... dream on
    22 april 2019 15:19
    Leek me vrij evident dat Fuglsang sterker was.

    Dat debutant zijn lijkt me ietwat overroepen. Hij doet voor het eerst mee in de World Tour dit seizoen, maar is in andere wielertakken eigenlijk al 5 jaar prof en Mathieu en Wout hebben ondertussen bewezen dat daar ook op een hoog niveau wordt gereden. Dit is gewoon een volwaardige prof met een hoop ervaring op het top van zijn kunnen, geen ventje van 19 of 20 à la Pogacar die nog hopen progressie moet maken.
    22 april 2019 15:34
    Hoezo was Fuglsang sterker dan?

    Fuglsang maakt de fout niet te willen/kunnen rijden op het eind.
    Mathieu maakt de "fout" om op de Gulpenberg wél te rijden.
    Dat is het grote verschil.
    Mathieu rijdt ALTIJD, hij rijdt voor 80% alleen het gat dicht in de laatste kilometers en ramt dan iedereen in de sprint van kop af aan uit zijn wiel. Dan ben je niet een beetje de sterkste ;)
    22 april 2019 16:19
    Dit dus!

    https://twitter.com/LudovicVoet/status/1119993006403325952?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1120256520036474880&ref_url=https%3A%2F%2Fsporza.be%2Fnl%2F2019%2F04%2F22%2Flodewyck-over-terugkeer-vdpoel%2F

    Dat is dus "gehakt gemaakt"
    22 april 2019 18:13
    @yo-eddy

    Leuk hoe je compleet negeert dat Fuglsang en Alaphilippe al bijna 40km in de aanval reden. Mathieu zat, op zijn korte uitstapje na, in de wielen tot de Bemelerberg. Dat laat hem natuurlijk ook toe om zo'n indrukwekkend slot te rijden.
    22 april 2019 18:37
    Dat klopt wat wat jij zegt, maar die hebben allemaal wedstrijden gewonnen in een tijdbestek van een jaar of langer. En hij wint in slechts 5 weken een aantal wedstrijden en rijd ook nog een aantal korte prijzen. Dat heeft nog niemand gepresteerd.
    22 april 2019 19:57
    @delgado, ze reden in het heuvel stuk alleen, dat is niet zo veel zwaarder dan in een (versnipperd) peloton. Op de Kruisberg tijd gepakt en daarna geconsolideerd. Op het laatst slecht samen gereden en zich compleet verkeken op vooral Mathieu die de aanjager, motor en afmaker was van de achterliggende groep (van ook maar een paar man waarvan merendeel stik kapot zat).
    Ze hadden Matje honderden meters van te voren aan zien komen en als ze zich echt "gespaard" hadden dan hadden ze alle tijd om aan te zetten. Mathieu was gewoon sterker. Had hij zich op de Gulpener berg ingehouden was hij mee geweest op de Kruisberg en had hij ook "makkelijk" gewonnen. Gewoon veruit sterkste in koers. Zie ook BP waar VlaFlip helemaal niets had in te brengen.
    22 april 2019 20:23
    Quote:
    Hoezo was Fuglsang sterker dan?


    Door een paar keer een volledige klim te sleuren en de verschillen op alle achterliggende groepjes meteen te verdubbelen. MvdP kwam nauwelijks dichter toen Fuglsang nog mee draaide (terwijl die al 25 kilometer in de aanval zat), pas toen hij de benen stil hield, viel alles volledig stil. Kortom, Fuglsang was sterker door aantoonbaar, zichtbaar en feitelijk sterker te zijn.
    22 april 2019 22:48
    Daf kan je nog steeds niet zo zeggen Gebruikersnaam. Mathieu was namelijk aan het herstellen en niet vol aan het rijden. Maar: ik denk wel dat Fuglsang sterker was. Des te knapper om van hem te winnen toch? Sterk staaltje.
    22 april 2019 22:54
    @yo-eddy
    Ja tuurlijk, in die 40km zaten natuurlijk geen vlakke stukken. Maar één aanvalletje van Mathieu is dan blijkbaar wel een excuus om niet mee te zijn op de Kruisberg. Wat was trouwens het excuus om ook in tweede instantie niet mee te zijn met Kwiatkowski en Woods op de Eyserbos?

    Het is moeilijk te zeggen wie de sterkste was, maar beweren dat VDP dat veruit was, is lachwekkend. Op 3km zat ie nog een minuut achter en was hij compleet afhankelijk van het tactische spelletje tussen Flip en Fuglsang.
    22 april 2019 23:48
    @Delgado, een wedstrijd duurt tot de streep, mooi verhaal over Fuglsang maar waarom wint hij niet, Hij kwam niet weg bij Allaphilipe bij zijn poging(en) om 'm te lossen dus zo veel had hij ook niet over. VdP heeft met zijn krachten gesmeten op de Gulpenerberg en de 5km daarna, daarna goed blijven koersen en op het laatst met veruit de beste benen een nummertje opgevoerd dat zijn weerga niet kent.

    Nogmaals, ook Fuglsang wist dat VdP kwam, alleen konden ze nooit bevatten hoe verschrikkelijk hard hij eraan kwam. Vandaar ook allerlei excuses over tijdwaarneming en opmerkingen als "normaal komen ze met 40 seconden achterstand niet terug" .... Van der Poel is niet normaal ;)

    ...... https://twitter.com/LudovicVoet/status/1119993006403325952?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1120256520036474880&ref_url=https%3A%2F%2Fsporza.be%2Fnl%2F2019%2F04%2F22%2Flodewyck-over-terugkeer-vdpoel%2F

    dat is niet een beetje harder rijden hè, dat is Cancellara in zijn hoogtij dagen met het eindschot van Boonen op zijn top
    23 april 2019 00:20
    Terugkomen van valpartij in Vlaanderen was heel indrukwekkend. Maar ook dat heeft cancellara ook al gedaan. Bovendien werd die geen 4de maar won ie daarna.
    Snelheden zijn nuttig om de groepssnelheid te vergelijken. Maar vdp reed met meer renners die regelmatig overnamen. Hij deed relatief veel kopwerk maar zeker niet alles. Van die snelheid weten we dus dat het wellicht in het wiel. Van anderen kan zijn. Bovendien had hij 30km lopen herstellen. Het is allemaal erg sterk wat hij laat zien, het is helemaal niet nodig om de prestatie groter te maken door te overdrijven
22 april 2019 13:59
@Mwielerfan Greg Van Avermaet een serie kasseiklassiekers gewonnen? Veertiende profseizoen. Twee keer Omloop Het Nieuwsblad , één keer Gent Wevelgem en één keer Parijs Roubaix. Dat kan je niet echt een serie noemen vind ik.
    22 april 2019 14:35
    @EddyB1958 hij won in 2017 de Omloop, de e3, Gent Wevelgem en Parijs Roubaix. Dat is toch echt wel een serie klassiekers of niet? En het is ook heel duidelijk dat @mwielerfan het heeft over overwinningen behaald in 1 jaar.
    22 april 2019 15:42
    Op één jaar ja, op een carrière neen.
    @redactie " of Mathieu bereidt' is " is dat wel correcte spelling?
    23 april 2019 00:24
    Dank kpenty. Vdp wordt als de nieuwe God, of nog groter de nieuwe merckx neergezet op basis van 1 jaar. Terwijl er bijna elk jaar wel renners zijn die een monument en kleinere klassieker winnen. Vorig jaar valgren en terpstra, jaar ervoor Gilbert en gva. Enz.
    Vdp prestaties 1 jaar vergelijk je natuurlijk met andere renners die er bovenuit staken vorige jaren. En dan Blijkt het vrij vaak voor te komen dat iemand enkele wedstrijden erg goed is. Die wordt dan steevast de nieuwe cancellara of boonen genoemd en als ie naast kasseien de agr wint en onder de 27 is de nieuwe merkx
    23 april 2019 09:14
    @Mwielerfan

    Van der Poel een beetje gevolgd de afgelopen 6 jaar?
    Je kunt het ook gewoon niet willen zien hè ;)
    Vergelijk met Terpstra gaat toch volledig mank of je snapt niets van deze sport.
    Van der Poel doet het in zijn eerste (5 weken) voorjaar vanuit een kleine ploeg. En ook nog op uiterst indrukwekkende manier (had de RVV ook gewonnen als hij had geweten dat Bettiol nog voor zat).
    Terpstra is "gewoon" een hele harde werker (woont bij mij in het dorp) met toen veruit het sterkste team.

    En daarbij det dit me een beetje aan de reacties op Verstappen denken, veelal een beetje zuur. Kijk gewoon naar de ploegleiders, die willen allemaal graag miljoenen neerleggen om 'm in de ploeg te krijgen, die hebben nml wél verstand van het spelletje ;)
    23 april 2019 14:23
    Tijdens het voor jaar 2017 won Greg het Nieuwsblad,E3,Wevelgem en Roubaix. Werd ook nog tweede in de Strade Bianche en Ronde VVL. met eindwinst in de World Tour er bovenop.
22 april 2019 14:05
Edit redactie: Bedankt, aangepast.
22 april 2019 14:22
Leuke column. In het wielrennen geldt dat je nu moet pakken wat je pakken kunt, want je weet nooit wat er volgende jaar gebeurt door blessures of nieuwe toppers. Van Sagan werd/wordt ook gezegd dat hij genoeg kansen had om Milaan San Remo te winnen, maar bij de volgende editie is hij 30 en heeft hij hem nog steeds niet gewonnen.
    22 april 2019 14:38
    Ben ik het eigenlijk wel mee eens en weinig renners lijken zich op jonge leeftijd te realiseren welk voordeel de onbevangenheid en frisheid teweeg kan brengen. Je krijgt als jonge renner kansen die je denkt nog veel vaker te krijgen in de toekomst, maar in de praktijk werkt dat niet zo. Inderdaad pakken wat je pakken kan.

    Persoonlijk ligt daar ook mijn “frustratie” bij Dumo. Weer voor de Giro kiezen omdat de Tour in de toekomst nog wel komt onder het mom ‘parcours Giro ligt me beter’ of ‘Sky domineert’. Nee, pakken wat je pakken kan want in de toekomst zit er wel weer een Bernal of Evenepoel aan je stoelpoten te zagen.
    22 april 2019 14:40
    Sagan heeft toch ook genoeg kansen gehad? Heeft bijna elk jaar voor de zege gesprint in Sanremo. Dat je dan de sprint verliest kan natuurlijk.
    23 april 2019 00:28
    Heel erg eens wat betreft dumoulin. Vergooit z'n beste jaren. Wie weet krijgt ie een blessure omdat ie weer twee grote rondes doet,waarvan hijzelf zei dat zijn lichaam dat niet elk jaar aankan.
    Of. Hij mist een jaar doordat hij realiseert dat hij echte ondersteuning wil en breekt met z'n ploeg en kan zo snel geen betere nieuwe vinden. Of hij raakt nooit meer in vorm van afgelopen twee jaar, zoals Chavez en quintana laatste jaren, of kruijswijk.
22 april 2019 16:38
Het WK op de weg, maar eigenlijk het gehele weg wielrennen, krijgt te veel aandacht, gezien het niveau van presteren van de professionele wielrenners.
In het veld of op een berg, strijden de echte mannen. Op de weg slechts de managers.
Op naar Tokio !
22 april 2019 16:59
Nu nog niks vastleggen. Hij moet gewoon een week of twee van tevoren kijken hoe hij zich voelt. Die crossen in de VS overslaan doet hij wellicht toch al.
22 april 2019 17:06
Op zich lijkt het me wel te doen als je hoofddoelen en planning in orde zijn. Eerste doel het WK mountainbike. Dan in Noord-Amerika blijven voor de voorbereiding op het WK weg. Nadat hij de WB in Iowa heeft gedaan terug vliegen naar Europa. Hij zou in Iowa aan een top drie meer dan voldoende hebben om punten te smokkelen dus dat hoeft zijn voorbereiding voor het WK op de weg niet in de weg te zitten?
    22 april 2019 18:49
    Ik zou Iowa dan lekker overslaan. Na het WK MTB in Canada blijven 13 en 15 september Quebec en Montreal rijden (wildcard lijkt me geen probleem). Dan naar het WK op de weg dan MTB in Tokio. Klassementen in de Cross laten voor wat ze zij en ergens rond 27 oktober de eerste cross rijden (Ruddervoorden)
22 april 2019 18:35
Met Mathieu van der Poel in wk selectie wordt een andere Nederlander wereldkampioen. Dan gaat alle aandacht naar Mathieu en kan een andere Nederlander profiteren. Zo was het ook met Joop Zoetemelk, Johan van der Velde was de beste en Joop kon optimaal profiteren.
    22 april 2019 20:05
    Juist. Als Mathieu mee zal doen, zie ik hele goede kansen voor een Terpstra, Mollema of Dumoulin
22 april 2019 20:55
@columnist Eclatant. Smeetsiaans.
Steekwoord voor een volgende column: getectyleerd. Dank alvast
22 april 2019 21:10
edit wf: ontopic svp
22 april 2019 21:36
Zoveel kansen krijgt Moerenhout niet.
22 april 2019 21:36
MVDP was gisteren niet de sterkste in koers. Hij kon alleen maar winnen doordat de twee koplopers zo stom waren om te gaan pokeren op 3 km van de aankomst. Normaal doe je dat in de laatste kilometer. Hadden ze dat gedaan, dan was Kwiatkowski en de groep VDP nooit teruggekeerd.
    22 april 2019 21:46
    Lastig vast te stellen. De zinloze actie van VDP had krachten gekost. Niet te zeggen of hij zonder die actie niet mee had gekund. Lijkt gezien BP en eerdere wedstrijden niet onlogisch. Kans dat hij het in de sprint had af kunnen maken lijkt vrij groot. Laatste kilometers waren fenomenaal. Luister anders even naar wie dan ook in de wielerwereld met ervaring of kennis van zaken. Of degenen die afgelopen wedstrijd bij hem in het wiel hebben gezeten.
    22 april 2019 21:49
    Mensen lijken ook wel eens te vergeten dat de eindsprint ook bij de koers hoort. Hoe sterk die eindsprint is bepaalt dus ook of je de sterkste in koers bent.
    22 april 2019 23:09
    Ja en als de lucht naar beneden valt, hebben we allemaal een blauwe pet. Dat gebeurde niet, hij won, punt. VDP is vaak niet de sterkste, maar wint nog vaker. Beetje van Aert, maar dan andersom.
    23 april 2019 00:31
    Marezcko is vaak de sterkste want hij heeft de sterkste eindsprint
    24 april 2019 08:42
    @Max1
    Dat is allemaal de schuld van Poelleke, dat ze voorin de benen stilhouden enz enz .HIj heeft altijd veel geluk enz enz. Dadelijk zegt u nog dat hij het gekocht heeft.
22 april 2019 22:22
Er zijn voorbeelden zat dat degene die de (massa)sprint wint, bij lange na niet de sterkste in koers was. Maar als alle vluchten worden bijgehaald heeft een sprinter altijd een kans, ook als voelde hij zich 100 km voor de finish superslecht.
    22 april 2019 22:32
    Als degene die de sprint wint de hele koers in het wiel gezeten heeft niet. Daar was hier geen sprake van.

    Maar natuurlijk is 'sterkste in de koers' geen vastgelegd begrip. Iedereen kan daar zijn eigen invulling aan geven. Voor mij is een sterk eindschot hebben een belangrijk onderdeel van koersen. Ik zou het dus mee laten wegen bij een oordeel over wie de sterkste in de koers is. Met 'ook' bedoelde ik dus 'mede'. VDP hoeft in dat geval heuvelop minder sterk te zijn dan Fugelsang om toch nog sterkste in de koers te kunnen zijn vanwege zijn sterke eindschot. En het is dus ook nog de vraag of VDP had kunnen volgen als hij niet nodeloos krachten had verspeeld.
    22 april 2019 22:43
    'Mensen lijken ook wel eens te vergeten dat het juist verdelen van krachten ook bij de koers hoort. Hoe sterk die eigenschap is bepaalt dus ook of je de sterkste in koers bent'

    > is dan even goed een argument om te stellen dat hij het niet was.

    Voor mij is het vrij SMART > 'degene die het hardst op kop kan rijden dat eventuele volgers niet met eenzelfde intensie over kunnen nemen dan wel geheel lossen.' Zo zien renners dat zelf ook hoor, hoe denk je anders dat ze uitspraak bedoelen ? Gisteren was het klinkklaar Fuglsang doch is MvdP een dikverdiende winnaar.
    22 april 2019 23:50
    @RV. Element wat jij noemt zou ik onder slim koersen scharen, en minder onder sterk koersen. VDP was duidelijk niet de slimst rijdende renner gisteren.
22 april 2019 23:41
Prima als dat jouw definitie is. Wel wat een smalle opvatting van wat koers is. Fugelsang zou dan best de sterkste geweest kunnen zijn op dit parcours. Gelukkig is een sterke koers rijden meer dan dat.
    23 april 2019 00:33
    Sterkste in koers lijkt mij de sterkste renner zonder tactiek mee te wegen
22 april 2019 23:44
Dat van der Poel een uitzonderlijk talent is in het veld wisten we allemaal. Dat van der Poel goed op de weg kan rijden wisten we ondertussen ook al allemaal. Dat van der Poel een fenomeen in alles wat hij doet weten we ook allemaal. Mensen kunnen fouten maken en moeten soms hun mening herzien. Wel, bij deze moet ik mijn mening herzien en toegeven dat van der Poel een straffe kastaar is op de weg. Fenomenaal voorjaar afgewerkt met de ene grote vis na de andere. Waar gaat dit eindigen bij dit supertalent op de weg? 1 ding is zeker. Schrijf hem maar op voor het WK in Yorkshire. Hij kan daar ook prijs rijden.
    23 april 2019 00:34
    Ddv en Brabantse pijl worden vaak juist kleine vissen genoemd. Denain wordt niet eens genoemd, dus misschien een guppie
    23 april 2019 14:56
    @Mwielerfan: Ik vindt Dwars door Vlaanderen en Brabantse Pijl grotere namen qua koers van GP Denain en deelnemersveld maar je moet ze nog altijd winnen wat hij ook heeft gedaan.
23 april 2019 00:00
Ongelooflijk dat hier "kenners" rondhangen die het wagen de prestaties van Van der Poel te bagatelliseren. Een tip voor deze mensen: kijk voortaan naar de WK dammen of curling en houd je verre van 'analyses" over een wielerwedstrijd. Je maakt jezelf belachelijk !
    23 april 2019 00:36
    Iedereen die de prestatie van vdp denkt te moeten vergroten maakt zichzelf belachelijk. Het is overduidelijk dat het een bijzondere prestatie was, daarom is verder ophemelen toch nergens voor nodig?
    23 april 2019 00:39
    Inzicht in het damspel is ook niet iedereen gegeven.
    23 april 2019 08:37
    @sooike
    100% met je eens.
    Dat zijn allemaal mensen die nog nooit een koersfiets gezien hebben, laat staan er op gezeten te hebben. De beste stuurlui staan aan wal.
    23 april 2019 09:27
    @Soooike +1

    Het zijn dezelfde reacties als op Verstappen. "kenners" van op de bank met een beetje zure smaak in hun mond.

    Zowel Verstappen als Mathieu worden door de échte kenners miljoenen contracten aangeboden, en dat is niet omdat wij ze zo ophemelen maar omdat het uitzonderlijk grote talenten zijn.
    23 april 2019 20:50
    @sooike, helemaal met je eens. Het dilletantisme druipt er af bij een aantal vermeende kenners. Alle renners incl oud renners, waaronder Merckx en Armstrong, zijn vol lof over Mathieu maar hier zijn er een paar die menen dat het allemaal overtrokken is. Ze hebben geen verstand van zaken. Punt. En wrs ook geen koerservaring, want iedereen met een licentie weet wat een dergelijk inhaalrace en sprint aan krachten vragen. Niet uit ervaring maar wel uit ooit hebben moeten lossen want de waardes van Mathieu trappen er maar weinig tot geen op deze aardkloot.
23 april 2019 01:41
Als echte wielerkenner vindt ik de prestaties van Matthieu natuurlijk best wel oke. Maar ik heb toch wat bedenkingen. Met zijn demarrage op de Kruisberg heeft hij zijn zege onnodig in gevaar gebracht, want normaal kom je niet meer terug als zo' n Alaphilippe echt doorrijdt. Zijn val in de ronde van vlaanderen, was ook onnodig. Wie weet welke onnodige risico' s hij op een eventueel WK zal nemen ? Het is een beetje hetzelfde als het poepincident van Dumoulin, die bijna nog een zekere girowinst verspeelt. Wat als de laatste rit geen tijdrit was geweest. Het blijft behelpen met deze generatie wielrenners.
    23 april 2019 21:00
    Deze dingen zag ik ook en vallen denk ik onder gebrek aan ervaring en jeugdige overmoed. Adrie zei over dat val in rvv dat Mathieu gewoon zijn handen aan het stuur had moeten houden dan was hij wrs niet zo hard gevallen. En Michel Cornelisse wist ook dat de aanval in agr eigenlijk niet op het goede moment was maar het brak wel de koers open. En ploegmaat Dries de Bondt zei ook dat Mathieu nog wat attenter moet worden. Kortom zijn entourage zegt em deze dingen heus wel en hij heeft nu ook de nodige ervaring opgedaan. Zijn aanvalslust zal wel blijven maar wrs nog wat uitgekiender worden toegepast.
23 april 2019 01:46
Ik ben het trouwens roerend eens met mwielerfan dat we de prestaties van vdp niet moeten ophemelen, zo bijzonder is het winnen van de Amstel nu ook weer niet.
    23 april 2019 08:42
    Waarom wil dan het hele peloton de Amstel winnen om dat het geen interessante koers is.Zeer domme opmerking.
    23 april 2019 20:08
    Ja en daarom had geen enkele Nederlander enige motivatie de afgelopen 18 jaar dit koersje te willen winnen. Right!
    23 april 2019 21:01
    Ironie mag ik hopen die opmerking over dat agr winnen weinig voorstelt?!
23 april 2019 07:51
@gerardhaan "als echte wielerkenner" .....
Daarmee is de rest van je betoog overbodig
23 april 2019 08:16
@Mwielerfan

Goed lezen! Ik heb het niet over "verder ophemelen"..ik heb het over de artikeltjes die kritiek hebben op het rijden van Van der Poel in plaats van zich bklijvend te verbazen over de uitslagen van deze klasbak. Verbazing en ongeloof....dat zijn de juiste karaktertrekken in plaats van bedenkingen en kritiek. Luister naar Matthieu, luister naar zijn vader, luister naar de gebroeders, luister naar iedereen die dicht bij hem werkt. En kom dan tot de conclusie dat pleziervoorop staat bij alles wat hij doet. Dat kan verlies tot gevolg hebben, maar ook winst. Alleen doen wat je leuk vindt...hoe kun je daar nu kritiek op hebben ?
    23 april 2019 09:30
    ja, ergens van kunnen genieten is voor sommigen heel moeilijk blijkbaar.
23 april 2019 13:17
Colum gaat nergens over.... Hij stippelt een route uit en daar houd hij zich aan, nu gaat iedereen wat roepen. laat hem zijn programma rijden en zie later wat er van komt.
    23 april 2019 20:30
    Nou nee, dat is niet de bedoeling hier!
23 april 2019 23:43
Spelfouten, stijlfouten en één grote open deur. Dit is geen column , maar een matig geschreven opstel. Een column moet prikkelen, verbazen en desnoods irriteren. en op zijn minst mag je van een columnist foutloos Nederlands verwachten ('bereidT " zijn...bbbrrrr)
24 april 2019 00:37
@sooike. zo maar even in het algemeen enkele opmerkingen over je inbreng en attitude alhier.
-kenners of niet?
zijn dat vnl. ouderen, koersbezoekers incl. zgn. "pitsboxkennis", brabanders etc.
je herhaaldelijke deuntjes en voorkeuren kennen we al wel, hoewel er heel soms ook wel eens nieuwe verstandige woorden instaan.
Niet iedere actieve (ex)fietser en zelfs relatief jong die het vanaf de bank en het scherm volgt en die geen koersen bezoekt, kan je niet bij voorbaat aan een niet kenners of verstandige visie koppelen. De bewijzen stapelen zich in beide opzichten vrijwel dagelijks op.
Sooike en Wielerflits: 1) jij hebt het zo vaak nodig om je naam en profiel te bewijzen.
2) Wielerflits biedt ons heel veel informatie op voor wielermedia zeer hoog niveau, waar vele mensen iets aan hebben en plezier aan beleven.
Ik denk dat de gehele redactie hier al jaren aan werkt en met succes en het niveau is zeker sterk gestegen en voldoet aan de normen van de meeste lezers.
Als dan voor jou niet welgevallige in je belevingsstraatje passend meer bekende redactieleden hun nek uitsteken lees je niet meer wat zij ons willen informeren maar gaat de modus direct op onbekwaam of stem of taal spelling e.d.. Kinderachtig als dat je zoekt en zelfs iets vindt.
Krijg aub eens in de gaten dat het meer plezier in het leven geeft om iets positiever naar Wielerflits en de lezers en vooral ook naar je niet favoriete renners en ploegen te kijken.
Het WF publiekvan de laatste jaren kent jou wel en toch blijf jij je soms dagelijks en anders wekelijks belachelijk maken met je herhalingsriedels en onheuse kritiek.
De laatste tijd weer nieuwe leden geven je vooralsnog een +1, maar met tijd komt bezinning zowel bij hun maar hopelijk ook bij jou.
Zou een oplossing voor iedereen zijn en zeker ook voor jou, want het is echt wel mogelijk een goede maar ook leuke bijdrage of soms en bij enkele anderen heet dat een stempel op te drukken. Ook bij die anderen kan een correctie vaak geen kwaad en blijven we het hopen en proberen.
    24 april 2019 07:40
    Hopelijk heb je ondanks alles een goede nachtrust, simplex.
    :|
24 april 2019 10:16
@simplex
Ik ben onder de indruk dat je zoveel letters aan mij wijdt. Maar echt nodig is dat niet hoor. Ik probeer af en toe, net als jij neem ik aan, hier wat zinnige opmerkingen te maken of wat toe te voegen of, dat kan en mag toch ook, onzinnige meningen te bekritiseren. Ik ga niet verder in op je "klachten" over me, want ik ben wie ik ben . Maar één opmerking verdient een nadere uitleg. Je "beschuldigt" me ervan dat ik mijn naam en profiel hier soms verander. Ik daag je uit dat te bewijzen, want sinds ik mag deel uitmaken van dit illustere gezelschap, en dat is toch al wat jaartjes, gebruik ik de naam "sooike" en geen andere. Ik vind dit een opmerking die niet past . Ik lig er niet wakker van, maar wil liever niet dat ik word verdacht van deze " praktijken". Ik strijd liever met open vizier. Dus blijf het met me oneens , simplex, maar houd het wel netjes. Dat doe ik ook !
En om je nachtrust niet nog eens te bederven: ik heb veel gefietst, had ooit een functie in en rond het peloton, kom uit het Post/Raas-tijdperk en bezoek inderdaad heel veel koersen. Ik noem mezelf geen "kenner", maar liever iemand "met verstand van zaken". En soms krijg ik inderdaad het idee dat ik iets meer weet van die prachtige wielersport dan heel veel anderen hier. En wat mijn kritiek op WF betreft: ik waardeer en geniet van deze site. Ik ben een dagelijkse bezoeker als ik in het land ben, want over de grens laat ik mijn spullen thuis. Ik geef vaak complimenten aan de redactie, maar ben ook een kritische volger. Dus als ene Lijnsen pretendeert een column te maken die alles mist wat een column moet hebben, fluit ik hem terug. Ik wist echter niet dat dat zoveel bij jou zou losmaken. Excuses daarvoor !
    24 april 2019 13:17
    @sooike
    Heel goed verwoord, de echte kenners zitten met een glas bier en een dikke buik op de bank te kijken en zijn nog nooit op de koers geweest.
    24 april 2019 21:06
    “ik heb veel gefietst, had ooit een functie in en rond het peloton, kom uit het Post/Raas-tijdperk en bezoek inderdaad heel veel koersen.”
    Precies hetzelfde geldt voor Maarten Ducrot. Altijd gedacht dat die behoorlijk kon raaskallen, maar schijnbaar is hij dan toch ook “iemand met verstand van zaken”.
    @simplex
    Aangaande de column heeft @sooike wel degelijk een punt. Streven naar verbetering gaat niet altijd samen met het aaien over de bol.
    24 april 2019 21:56
    @sooike
    Je bent dus onder de indruk van het aantal letters-woorden, maar van de inhoud duidelijk niet zo blijkt weer. je bent weinig perceptief , leest selectief en aan zelfreflectie ontbreekt het helaas ook nu weer. Je blijft wel je (soms dagelijkse) riedels weer herhalen.

    Sooike : “Maar één opmerking verdient een nadere uitleg. Je “beschuldigt” me ervan dat ik mijn naam en profiel hier soms verander. Ik daag je uit dat te bewijzen”.
    Ik kan onmogelijk iets bewijzen wat niet zo is! En zeker wat ik nooit heb gezegd of geschreven! Consulteer anders even onze site politie geen ymca maar xtc o.i.d.) die alle verdenkingen op dit gebied verzamelt en nodeloos tot vervelens toe blijft spuien.

    simplex hierboven: “De laatste tijd weer nieuwe leden geven je vooralsnog een +1, maar met tijd komt bezinning zowel bij hun maar hopelijk ook bij jou.”
    Als je deze zin zo interpreteert raad ik je een leescursus en dan op inhoudelijk gebied aan. Spellingcursussen delen jij en anderen (bijv. ook weer ene XTC wel aan diverse redactieleden uit.
    Dat terugkerend gezeur over verhaal – opstel – artikel – columm met haar specifieke regeltjes is onderhand ook wel over de top. Bovendien begint men op dit gebied elkaar steeds meer na te kakelen. Lees en geniet (of niet) van de inhoud en probeer er wat informatiefs, leuks of positiefs uit te malen.
    Typisch dat meer nekuitstekende maar zeker deskundige redactieleden als bijv. Yoeri “Lijnsen”, Nico Dick, en Maxim Horssels het zo vaak onterecht moeten ontgelden. Het lijkt vaak een beetje op jaloezie dat zij hun mooie werk mogen doen in de wielersport en het gros van ons dit niet kan!
    Tot slot :Mijn bovenstaande +1 gaat dus over relatief nieuwe leden gisteren bij dit onderwerp bijv. pol(lentier) yo-eddy (ook een Belgische renner) en HSV.
    Zo heb ik het nu weer netjes gehouden?
    Groeten en fijne avond
    Simplex

    Op divers gebied veel overeenkomsten :
    Brabander
    1e profkoers bezocht 1971
    1e TDF 1977
    Ook opgegroeid in het Post/Raas tijdperk
    Fietser en lid van WV, meer toerder als renner.
    Bezoeker van vele koersen en categorieën KNWU, jeugd. Laatste jaren vnl. Regio (BWF)

    Ps @Pol en Yo-Eddy. Ik heb dus gelukkig wel enkele eigenschappen die me hebben gevormd tot wielerliefhebber (klinkt beter als “kenner”of “verstand van zaken”0
    Ik heb niks tegen de bank of dikke buik (beide ontbeer ik). Met bier ook niks mis mee, maar is niet voorbehouden aan dikbuikige wielerkenners.
    Moet wel eerlijk toegeven dat ik nog nooit een veldrit heb bezocht. Ligt niet aan het bier en de worst maar wel aan de kou en nattigheid.

Reacties zijn gesloten.