Mathieu van der Poel: “Zware finale met veel klimmers”
foto: Cor Vos
woensdag 12 augustus 2020 om 20:17

Mathieu van der Poel: “Zware finale met veel klimmers”

Liever had Mathieu van der Poel gewonnen vandaag in Gran Piemonte, maar de Alpecin-kopman was tevreden met zijn derde plaats vertelde hij na afloop. Het was zijn beste uitslag in vier koersen sinds de coronabreak.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Liever had ik gewonnen vandaag, maar het was een zware finale met veel klimmers vandaag. Ik denk dat er goed aan had gedaan door op de laatste klim mijn eigen tempo te houden. Maar aan het eind kwamen we niet dichtbij om te kunnen sprinten om de overwinning”, zei Van der Poel na de aankomst.

Volgens de kopman van Alpecin-Fenix was het een zware dag. “Het was warm en het tempo lag de hele tijd erg hoog, want de ontsnapping was erg sterk.” Na Strade Bianche (15e), Milaan-Turijn, Milaan-San Remo (tweemaal 13e), was dit zijn beste resultaat sinds de coronabreak. “Ik voelde me goed, maar niet super. Het gaat steeds beter.”

Zaterdag komt Van der Poel opnieuw in actie in de Ronde van Lombardije.

RIDE Magazine
65 Reacties
Sorteer op:
12 augustus 2020 20:23
Mooie derde plek, dit gaat de goede kant op. Ik dacht even dat het een Amstelgoldrace scenario ging worden vandaag, dat dacht ik bij MSR ook maar die vorm heeft ie nu gewoon nog niet.
12 augustus 2020 20:24
Toch gewoon prima in orde joh die jongen. Jammer al dat gezeik, maar tis nou eenmaal zo dat Matje alleen ken verliezen natuurlijk, gaat er maar aanstaan
    12 augustus 2020 21:51
    Als je nooit wint dan kan je inderdaad alleen verliezen
    12 augustus 2020 22:28
    @BOB, vorig jaar zeker geen wielerkoersen gekeken op tv?
    13 augustus 2020 09:27
    Laat gaan Beekman, is de aandacht en de reactie niet waard, dit soort figuren.
12 augustus 2020 20:24
Prima wedstrijd van Mathieu, die derde plek is niks mis mee en beloofd zeker nog wat voor de rest van het seizoen.
12 augustus 2020 20:27
Ik vind dat Mathieu het goed deed bergop, hij passeerde Moscon alsof ie stilstond, denk alleen dat ie met niet wachten op het vlakke voor de afdaling meer had bereikt, maar hij voelt het zelf het beste
    12 augustus 2020 20:31
    Moscon stond ook stil...
    12 augustus 2020 20:36
    Moscon rijdt al twee seizoenen als een natte dweil rond.
12 augustus 2020 20:34
edit wf: laat trollgedrag achterwege
    12 augustus 2020 20:40
    Ja.. zeer matig.. ga toch weg man. Wat Mario de Vries hierboven zegt.
    12 augustus 2020 20:49
    Met zijn prestaties in het verleden heeft hij de lat voor zichzelf zo hoog gelegd dat zijn resultaten momenteel zeker en vast matig genoemd mogen worden.

    Gelieve zelf weg te gaan.
    12 augustus 2020 20:57
    Je bedoelt dat jij de lat voor hem te hoog hebt gelegd.
    12 augustus 2020 21:09
    Nee, dat bedoel ik niet. In voorbeschouwingen en bij de bookmakers staat hij bijna altijd op 1, en zo niet staat hij hier net onder. Tot zover ik weet ben ik hiervoor niet verantwoordelijk.
    12 augustus 2020 21:19
    Sagan, Kwiato, Bala, Greg, Loulou, Schachmann, Fuglsang en vanaf nu ook Van Aert staan in alle klassiekers bij de topfavorieten. Presteren zij allemaal matig als ze eens niet winnen? Mathieu zat zowel in MSR als vandaag zeker bij de sterkste 5 in koers. Dan ben je niet matig, tenzij je je beperkt tot scorebordjournalistiek óf de lat voor hem te hoog legt.
    12 augustus 2020 21:22
    Whatever floats your boat, Maglia. VdP stond bij 2 van zijn 4 races op nr 1 in de bookmakers en de voorbeschouwingen. Bij de anderen stond hij in de top 3. Die andere namen die je noemt stonden er duidelijk onder.

    Triestig ook weer van WF dat ze mijn eerste post censureren. Was absoluut niets mis mee.
    12 augustus 2020 22:31
    edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten
    13 augustus 2020 00:46
    Gek hè. Enig idee hoe dat werkt met bookies? Er staan zelfs renners bij dit geeneens rijden. Die kijken niet louter naar winkansen, zo zal Tom Dumoulin in Nederland in elke koers waar hij start hoog staan, als incentive voor de minder ingevoerde chauvinist.

    Als er maar geld verdiend wordt.
12 augustus 2020 20:35
Lekker gekoerst, en dat belangrijker dan dat vaak overschatte winnen.

Hij moet gewoon alles gooien op RVV pr GW en agr (laatste 2 in 1 weekend dacht ik) hij kan er echt wel 1 van winnen met wat geluk , wijsheid en zijn talent.
    12 augustus 2020 20:51
    Volgens mij rijdt hij Gent Wevelgem niet. Maar tis duidelijk dat hij wel weer komt bovendrijven. Gewoon volhouden. World Tour is wat anders dan veld met maar 3 renners die hem af en toe het vuur aan de schenen kunnen leggen.
12 augustus 2020 20:39
God ja,... Beter, kan je moeilijk zeggen, het deelnemersveld was vooral niet zo sterk. VDP moet hier met de vingers in de neus winnen natuurlijk en niet in het groepje Devenyns over de meet rijden na Bennett en Ulissi. Ik zie eerder een bevestiging van zijn mindere vorm. Ik hoop dat hij de goede vorm terugvindt na de Tirreno.
    12 augustus 2020 20:45
    Twee vingers in de neus is overdreven natuurlijk maar ja de tegenstand is hier vele malen minder, inderdaad voor mij een teken dat het nog niet helemaal goed zit met hem.
12 augustus 2020 20:49
Ik vind de seizoensstart van Mathieu niet zo slecht. Strade En vandaag is gewoon zwaar, Matheu heeft nooit bewezen een goede klimmer te zijn. Overleefde bijvoorbeeld ook zware ritten in Noorwegen niet. San remo was top 5 op de poggio maar net niet mee. Vlaamse werk ligt hem vooralsnog beter dus vind dit eigenlijk alleen maar veel belovend.
    12 augustus 2020 21:12
    Van Aert was ook nooit een klimmer .. En Mathieu weegt zelfs 2-3 kilo minder dan van Aert
    12 augustus 2020 21:35
    ...maar van Aert zit bij een ploeg die in de hoogste klasse opereert en poel zijn team opereert normaliter toch een niveau lager. Vraag me af of alpecin ook aan ketonen doet?
    12 augustus 2020 21:48
    Inderdaad wel goede wedstrijd van MvdP net zoals Strade en MSR.
    Ik vraag me ook af of Alpecin ketonen gebruikt.
    Sinds Wout bij TJV is presteert hij toch een niveau hoger.
    12 augustus 2020 21:56
    Als ik van Aert en VDP vandaag zag, kan ik mij echt niet voorstellen dat VDP minder weegt dan Wout :-)
    13 augustus 2020 09:50
    Van Aert is een stuk lichter dan menigeen denkt. Die 78 kg (resultaat Google) is van jaren terug.
12 augustus 2020 20:50
Toch wel duidelijk dat Mathieu de gevechten met Wout in het veld nodig heeft om top vorm te kunnen bereiken. Uurtje à bloc koersen in de winter met explosiviteit lijkt voor hem de beste voorbereiding. Erg benieuwd of hij daarom wel écht gaat pieken dit jaar. Waar Wout toch wel de meester is in de voorbereiding op een specifiek doel, is Mathieu toch de afgelopen jaren wat van een constanter niveau geweest, opgekrikt door het veldrijden in de winter. De vraag is dan ook of dit constante niveau gewoon te laag is op dit moment, maar ook komende tijd.
    12 augustus 2020 21:26
    Tegen Van Aert in het veld... of tegen Nino Schurter op de MTB.

    Persoonlijk denk ik dat hij in algemene zin wedstrijdritme nodig heeft. Kijk altijd naar zijn start in het veldritseizoen. Eerste weken is hij goed, maar is "de flits" er niet. En in het veld is dat nog altijd goed genoeg om te winnen, maar op de weg is dat het verschil tussen kunnen winnen of goed meefietsen.

    ik ben in ieder geval nog niet in paniek. Al denk ik dat het niet eenvoudig is om vorig seizoen te overtreffen.
12 augustus 2020 21:12
Rijdt Mathieu podium én reageert ie meteen na afloop in de pers, is het nóg niet goed.
    12 augustus 2020 21:47
    Ach, als hij had gewonnen was het nóg k*t geweest. Want dan was het een knakenkoers met louter B-renners en amateurs. Het beste zou zijn als Mathieu in een interview zou aangeven dat hij zelf B-garnituur is op de weg en daarom bij de broertjes blijft koersen. Zijn we van een hoop gejank verlost.
12 augustus 2020 21:21
Mathieu dik in orde. Weer van hem genoten vandaag.
12 augustus 2020 21:24
MvdP was bergop beter dan Bennett, kijk maar terug. Hij begon er alleen te laat aan.
Goede maar geen gelukkige koers.
    12 augustus 2020 21:50
    Het vreemde was, hij stopte op het verkeerde moment. Op de top had hij Bennet vrijwel te pakken, om vervolgens ipv vol erachteraan te dalen de boel te laten lopen en wachten op de uitgepierde achterliggers.
    13 augustus 2020 00:50
    ?? Dat moet je toch eens uitleggen. Ze beginnen samen aan de klim en Bennett is 5 sec eerder aan de top.
12 augustus 2020 21:31
Van VDP wordt meer verwacht, maar vorm komt niet altijd op bestelling. Zal er (hopelijk) wel staan in de najaarsklassiekers, wat eigenlijk de voorjaarsklassiekers zijn.
    13 augustus 2020 09:32
    Precies dit! Vorm is een ongrijpbaar fenomeen, het kan er ineens zijn. Ik maak me geen zorgen over MvdP, hij gaat echt nog wel zijn koers winnen dit jaar.
    13 augustus 2020 09:53
    We zien bij TJV (en ook Bora, Evenepoel) dat vorm juist geen ongrijpbaar fenomeen is.
12 augustus 2020 21:47
VDP is denk ik ook gewoon meer een man van de korte explosieve inspanningen. Op zo’n momenten kan hij de rest echt als een steen droppen.

Zie bv. de beklimming vandaag, de laatste kilometers van de Amstel, zijn remonte in de RVV, de beslissende aanval op het WK vorig jaar. Korte explosies waar hij enorm in overdrive kan gaan, waardoor de rest lijkt stil te staan en hij veruit de sterkste man in koers lijkt.

Alleen lijkt het mij minder iemand die in lange, zware koersen na zo’n inspanning ook kilometers aan een stuk kan blijven voortploegen, zoals bv. een van Aert.

Mathieu herstelt wel snel, en kan later in de wedstrijd nog wel eens een nieuwe explosieve inspanning doen (zie bv. zijn sterke beklimming van de Paterberg na zijn remonte na die val of zijn laatste kilometers in de Amstel na zijn vroege aanval), maar zo’n lang uitgesponnen inspanning in zware koersen is denk ik minder zijn ding.

Vraag me dan ook af of een wedstrijd als Parijs-Roubaix hem wel zo enorm goed ligt. Hij kan ongetwijfeld op 1 kasseistrook een seconde of 20 van de rest wegknallen, maar om dan daarna weer even te moeten gaan zitten denk ik.

Bovendien zijn de verwachtingen inderdaad niet echt realistisch.

Vorig voorjaar was sterk, maar in minder lastige koersen als de Brabantse Pijl of Dwars door Vlaanderen heeft hij genoeg aan zijn gigantische explosiviteit om het in de sprint af te maken. Verder was hij in GW niet zo bijzonder en in de RVV waren het ook weer die korte inspanningen die opvielen waarbij hij 10 per uur rapper lijkt te rijden dan de rest. Als een Bettiol wegrijden op de Kwaremont en dan 20 km soleren naar de meet, ik weet niet of dat er had ingezeten bij Matje.

De Amstel was natuurlijk fantastisch omdat het zo onverwacht was, maar niet vergeten dat hij Alaphilippe en Fuglsang niet kon volgen toen ze wegreden en mede door hun gepoker kon terugkeren.

Uiteraard blijft het koffiedik kijken wat we de komende maanden en jaren van VDP op de weg mogen verwachten. Op dit moment hebben we nog steeds te weinig referentiemateriaal om in te schatten hoe goed hij nu wel eigenlijk is.

Momenteel is zijn vorm trouwens al redelijk in orde denk ik, maar misschien moet hij inderdaad nog wat roderen of is hij minder bestand tegen de hitte en rijdt hij straks alsnog als een Cancellara alles aan gort in Roubaix of Vlaanderen.

Ik ben er sowieso van overtuigd dat het een toptalent is dat met zijn enorme explosiviteit nog veel mooie koersen gaat winnen, maar vraag mij af of zij die deze winter dachten dat hij zomaar even alle klassiekers met 2 vingers in de neus ging winnen (sommigen spraken ook al van de Tour en de wereldtitel in het tijdrijden, jullie herinneren het jullie waarschijnlijk nog wel) hun verwachtingen toch niet wat gaan moeten bijstellen.
12 augustus 2020 22:35
Wanneer gaan die vermoeiende vergelijkingen tussen Van Aert en van der Poel eens ophouden?
Het zijn gewoon twee klasbakken die allebei een schitterende carrière op de weg uitbouwen, maar het is intussen wel duidelijk dat het twee verschillende types zijn.
    12 augustus 2020 23:10
    Ik denk dat de vergelijking nooit op gaat houden.

    Maar als je wedstrijd per wedstrijd vergelijkt, dan wordt het een beurskoers. Als Van Aert wint is VDP een prutser. Wint VDP, dan is Van Aert een krabbelaar.

    Oftewel opportunisme ten top. Gewoon lekker aan het eind van het seizoen kijken wat ze ons samen hebben gebracht. En dan kun je kijken wie "het meeste heeft gepresteerd".

    En ja, het zijn verschillende types. Maar ook types die dezelfde wedstrijden aan kunnen. Dus ze gaan elkaar heel vaak tegenkomen.
    12 augustus 2020 23:38
    Je zal nog héél moe worden, Craig, dat zal natuurlijk niet stoppen, en dat weet jij ook wel.
    Wout Van Aert is een 25-jarige Belgische drievoudige wereldkampioen veldrijden. Hij is geboren in Herentals, België, op zo'n 30 km van de Nederlandse grens. Sinds een jaar of twee/drie bouwt hij aan een, voorlopig, héél succesvolle carrière op de weg.
    Mathieu Van der Poel is een 25-jarige Nederlandse drievoudige wereldkampioen veldrijden. Hij is geboren in Kapellen, België. Sinds een jaar of twee/drie bouwt hij aan een, voorlopig, héél succesvolle carrière op de weg.
    De twee komen elkaar al zo'n 15 jaar tegen in hun sport.
    Voor veel Belgen is Wout Van Aert een halve Nederlander, hij fietst voor een Nederlands team.
    Voor veel Nederlanders is Mathieu van der Poel een halve Belg, hij is er geboren, woont er en zijn accent is eerder Vlaams dan Hollands...
    In zijn hele pré-weg-carrière kende Wout eigenlijk maar één échte tegenstander : Mathieu.
    In zijn hele pré-weg-carrière kende Mathieu eigenlijk maar twee échte tegenstanders : Wout en Schurter.
    Willen we ze in het vervolg aub niet meer met elkaar vergelijken? Is dat jouw vraag??????
    13 augustus 2020 00:05
    Wanneer de ene significant beter is dan de ander en dat ook blijft. Dan houdt het op.
12 augustus 2020 23:06
Ik vind wat Mathieu in 2019 deed eigenlijk nog altijd indrukwekkender dan Van Aert nu (toch als hij het op eigen kracht allemaal deed).

Ik bedoel natuurlijk zijn remonte in de Ronde van Vlaanderen (weliswaar niet voor winst) en de AGR.

Jammer dat er weinig beelden van zijn.
    13 augustus 2020 09:36
    Waarom die toevoeging "als hij het op eigen kracht deed"? Als je geen bewijs hebt insinueer dan niet of plaats die toevoeging bij elke renner waarbij je over hun prestaties schrijft.
    13 augustus 2020 10:00
    MvdP 2019 was zeker indrukwekkender. Maar als Van Aert nog twee maanden op deze wijze door gaat dan wordt het een ander verhaal. Van Aert zijn seizoen is nu al geslaagd.
12 augustus 2020 23:26
Sommigen vergeten dat vele sporten evolueren. Dat sportprestaties door tal van aspecten nog kunnen verbeteren. Dat betekent niet dat elke renner gemiddeld beter wordt, maar wel dat het niveau misschien jaarlijks stijgt. Even de corona pauze daargelaten. Denk dat Van Aert een reuzenstap in z'n ontwikkeling heeft gemaakt. Sprints, tijdrit en klimmen. Hij had en heeft die potentie, en zo zijn er nog anderen. Zoals Bernal, Evenepoel, Pogacar die gelet op hun leeftijd nog beter kunnen worden. Roglic ook omdat ie relatief laat met fietsen is begonnen. Denk dat de rek bij MVDP op de weg kleiner is. Zie bij hem eerlijk gezegd niet zoveel verbeterpunten meer. Maar hij mag me graag verrassen!
    12 augustus 2020 23:54
    Eeuh tactiek, klimmen, ploegmaten, het hele arsenaal aan marginal gains incl. ketonen, mentale hardheid, geduld.... ik kan als volger op afstand wel het één en ander bedenken...
12 augustus 2020 23:59
Ik vond m op die klim toch verdomd sterk en er echt goed uitzien. Hij reed daar toch bij iedereen weg en kwam heel kort op Bennett.

Was het de juiste keuze om Bennett niet meteen te achterhalen en de benen stil te houden om met de anderen te achtervolgen? Ben geneigd te zeggen van niet..

Wat mij echter bijblijft is zn performance bergop. Vraag is wel of ie van Ulissi gewonnen zou hebben want die had weer een zeer sterke punch.
    13 augustus 2020 00:55
    Ik denk dat de benen simpelweg de keuze maakten voor Mathieu. Waarom zou Vdp de tactische keuze maken de benen stil te houden als hij slechts op een paar seconden zit, zelf los is van zijn achtervolgers en in de afdaling in het voordeel is tov Bennett.

    Bennett daarentegen was wel in staat om op top meteen bij te schakelen en vol de afdaling in te gaan.
    13 augustus 2020 10:03
    Indien MvdP Bennett zou bijhalen, dan houdt Bennett de benen stil en komt de groep er achter terug. Dan is de inspanning voor niets geweest. Ik denk dat het pokeren was in de wetenschap dat hij aanvoelde geen 10 km solo meer in de benen te hebben.
    13 augustus 2020 10:15
    @panache
    Waarom rijdt hij dan weg van de rest??
13 augustus 2020 02:15
Don't worry about MVDP, he'll set things straight soon enough. Wout definitely seems to be enjoying the marginal gains of the "yellow train", whereas MDVP is a maverick who does things his way - and is perhaps paying for that a bit right now. He'll be on form soon enough though, and when he does he'll put Wout and the rest of the JV boys in the rear view mirror where they usually are head to head vs. MVDP.
    13 augustus 2020 07:18
    En daarom zijn er dus zoveel anti-VDP mensen op sociale media.
    13 augustus 2020 09:37
    Leg uit Hollow!
    13 augustus 2020 09:49
    Alsjeblieft niet Chris. Niet weer zo'n volledig irrationeel verhaal van HK
    13 augustus 2020 09:50
    Omdat die aanmatigende kontelikkers die je fan schap van MvdP opdringen veelal reteirritant zijn. Assfeatherstickers heten die in het Angelsaksisch. Veel renners hebben een zwik van die loodsmannetjes rond zich hangen maar die van de zelf best plezierige MvdP zijn bovengemiddeld vervelend.
13 augustus 2020 08:19
De vraag is of VSP in de voorlaatste (la Morra) klim niet aan kon sluiten of niet wilde. Mijns inziens niet kon.
    13 augustus 2020 12:23
    Hij was wel met een inhaalslag bezig, maar ging er voor de top nooit meer bij komen. MvdP hield na de top de benen stil en had waarschijnlijk gehoopt met een groepje Bennet terug te pakken, maar Bennet bleef erg goed doordraaien en daar achter boterde het niet helemaal.

    Verdiende overwinning van Bennet, hij was de sterkste.
13 augustus 2020 08:55
Tegenslagen, pech en zoeken naar de vorm maken het wielrennen alleen maar leuker om naar te kijken. Als hij altijd wint is er niet veel meer aan. Maar het incasseren van tegenslag en hoe een renner daarmee omgaat is het kijken waard. Die overwinningen komen vanzelf weer, vdP heeft te veel klasse.
De negatieve en kinderachtige reacties op WF van sommige doen daar niets aan af.
13 augustus 2020 08:55
Het is volgens mijn toch echt een kwestie van nog niet de echte topvorm te pakken hebben voor Mathieu. Heeft hij die wel, dan klampt hij aan bij Alaphilippe op de Poggio of gisteren bij Bennett. Ik vond hem gisteren beter dan afgelopen zaterdag, hopelijk kan hij in Lombardije nog een stap zetten. Dan kan hij vanaf Tirreno weer eens ouderwets vlammen.
13 augustus 2020 10:02
Het komt goed met MVDP. Binnenkort in topvorm. Vraag is of hij dat zal kunnen verzilveren einde augustus/begin september. Welke (top)wedstrijden staan er dan op zijn programma (als die al doorgaan) ? Wel zal hij moeten leren uit zijn tactische foutjes die hij maakt. Als MVDP nog eens kan pieken in oktober, zie ik niet in wie hem van de winst kan houden in de RvV en P-R (klein voorbehoud voor deze laatste, want die heeft hij nog niet gereden). WVA zal in oktober nog niet hersteld zijn van meer dan anderhalve maand zwaar labeur in augustus en september, met vooral het zich volledig leegrijden in de Tour.
    13 augustus 2020 12:31
    Of Van Aert krijgt supercompensatie uit de Tour, en VDP kan niet op tegen renners met de Tour in de benen. We gaan het zien, niemand weet hoe dit seizoen uitpakt.
14 augustus 2020 15:17
Laten we dit voorop stellen,ik ben een fanatieke fan van Mathieu,maar ik vind dat hij niet durft te dalen,bekijk de rit nou maar eens. Hij had Bennet daar kunnen inhalen.
Hij verklaard altijd dat hij liever geen regen heeft,nou gaat hij zeggen dat hij niet tegen de warmte kan. Waar moet hij dan gaan rijden vraag ik me af.

Ik verklaar hier waarom je niet in vorm bent Mathieu,, verkeerde stage en daarbij de training.
Kijk hoe Remco en Van Aert zich voorbereid op een koers,die gaan daar een dag de zaak verkennen en met volle pin trainen. Volle pin zeg ik,zwaarder dan de wedstrijd.
En zo moet het. Zeker bij klimwedstrijden.

Reacties zijn gesloten.