Mathieu van der Poel zwaait af met ritzege in Ronde van België

Door , donderdag 25 mei 2017 om 16:43
Mathieu van der Poel zwaait af met ritzege in Ronde van België

Foto: Nico Vereecken / Photonews

Mathieu van der Poel heeft de tweede etappe in de Ronde van België gewonnen. De renner van Beobank-Corendon klopte Philippe Gilbert in een sprint van een sterke kopgroep. Onze landgenoot neemt na deze etappe afscheid van de rittenkoers om te gaan mountainbiken.


Een vroege vlucht in een wedstrijd met Brian van Goethem aan de start is geen vroege vlucht als Van Goethem niet meezit. Voor de tweede dag op rij sprong de Zeeuw mee; Alexander Geuens, Rob Leemans en Kenneth Vanbilsen waren zijn metgezellen. Zij kregen ruim vijf minuten voorsprong.

Direct Energie nam de leiding in het peloton, waar op 45 kilometer van de finish de wind een rol ging spelen. Meerdere ploegen trokken het peloton ‘op de kant’, wat ervoor zorgde dat de kopgroep op 40 kilometer van de streep ingerekend werd. In de heuvelzone liet Mathieu van der Poel (die na vandaag afstapt om dit weekend te mountainbiken) zich goed zien. Hij voerde samen met Wout van Aert en Philippe Gilbert de forcing. 28 renners vonden elkaar; Bryan Coquard had de slag gemist. Uit de voorste groep reden dertien renners weg en zij pakten al snel een minuut op het peloton.

Vanendert, Gilbert en Van Aert waren de grote winnaars van de Gouden Kilometer. Daarna viel het enigszins stil vooraan, of beter gezegd, de achtervolgers draaiden alle gashendels open. Het bleek niet genoeg om de koplopers nog terug te pakken. Wout van Aart trok de sprint aan, waarna Van der Poel uit zijn wiel kwam en de zege opeiste.

Dit artikel delen:

66 Reacties

RaketVuist 25 mei 2017 om 16:44

On-ge-lo-fe-lijk

Bassie55k 25 mei 2017 om 16:45

Mooie finish foto ;-)

Pietertje2 25 mei 2017 om 16:48

Wie was die prutser die stelde dat Gilbert Matthieu er wel even af zou rijden.

Samus_Aran 25 mei 2017 om 16:53

Tjah, als je niet meedoet aan de Gouden Kilometer spaar je natuurlijk belangrijke energie uit. Blijft bijzonder respectloos om maar twee dagen mee te doen in een etappe koers van een week. Dat de organisatie dit toelaat snap ik niet.

Samus_Aran 25 mei 2017 om 16:55

@pietertje

Dat zou hij ook doen in de Ardennenetappe. :)

Maar Nederlandse fans zijn hypocrieten, als een buitenlandse renner een grote ronde te vroeg verlaat zitten ze te zeuren dat het niet mag, maar nu is het opeens fantastisch. Of hopen dat Nibali in een afdaling valt omdat Dumoulin zo dom is om een sanitaire stop te houden voor een klim.

Pietertje2 25 mei 2017 om 16:57

Lekker generaliseren.
Ik vond de opgave van de sprinters in de Giro gewoon logisch.

houseman71 25 mei 2017 om 17:01

Hatseflats!

MDKIDW 25 mei 2017 om 17:01

Haha wat een baas

HoofdIsVrij 25 mei 2017 om 17:02

Lekker hoor. Wat is het toch een klasbak. Nu de goede vorm doorzetten naar de WB.

Lekker Gilbert afdrogen.

TykkeThor 25 mei 2017 om 17:03

Tegen Gilbert. Alstublieft.

thorsen 25 mei 2017 om 17:04

Haha, even een etappe winnen en weer weg.

denise 25 mei 2017 om 17:05

Volgens Poupou is hij beter dan Merckx.

schipperaar 25 mei 2017 om 17:06

Schitterend zet de hele weg elite voor schut als veldrijdertje, en nu zondag nog.
Onovertrefbaar.

Frits des Jeux 25 mei 2017 om 17:06

Zonde dat afstappen voor mountainbike. Maar je mag niet uit de ene wegkoers stappen en tijdens die koers een ander rijden. Waarom wel mountainbiken?

TykkeThor 25 mei 2017 om 17:07

@Samus_Aran
En wat moet de organisatie doen dan? Een paardenhoofd in Mathieu’s bed leggen?

debarreman 25 mei 2017 om 17:08

@samus aran
Leve 1830!!!
Je moest het even kwijt, zo te lezen.

JDclimber 25 mei 2017 om 17:09

Andere discipline zou ik zeggen. Het is natuurlijk niet netjes om af te stappen, maar zolang het toegelaten wordt is twee dagen fartlek in een koers wel een hele lekkere training

jvh93 25 mei 2017 om 17:10

Kijk nu al uit naar het moment dat vd poel besluit wegwielrenner te worden, hij kan denk ik erg ver komen in de voorjaarsklassiekers en heuvelwedstrijden

Chaba 25 mei 2017 om 17:11

Zo, toont even zijn klasse hahaha. Wat een baas. Lekker doen wat je zelf wil en excelleren in datgene wat je doet. Ongelovelijk talentvolle renner.

the-edge60 25 mei 2017 om 17:12

Wat een eindbaas! Hij doet gelukkig lekker waar hij zelf zin in heeft. Mooi dat hij dit weekend weer op de mtb stapt.

HoofdIsVrij 25 mei 2017 om 17:13

Uitslag doet wat aan als een veldrit. Mathieu die simpel van een 100-tal Belgen wint met een enkele verdwaalde buitenlander.

Samus_Aran 25 mei 2017 om 17:17

@Tykke

Als je vroegtijdig afstapt in een etappekoers mag je niet meedoen aan een andere wedstrijd die gelijktijdig plaats vindt, tenzij de organisatie toestemming hiervoor geeft. Het is gewoon respectloos. Als je wilt mountainbiken ga dan mountainbiken, maar blijf van de weg.

Velominatus 25 mei 2017 om 17:19

@Samus start jij ff lekker wielerflits.be? In plaats van hier op de Hollanders af te geven! Wees liever blij met 7 Belgen in de top 10. En morgen zal Mathieu jullie niet meer pesten.
Bijzonder knappe overwinning van dit multi talent. Laat zien dat hij zich ook op de weg tot de absolute wereldtop kan ontwikkelen.

AZH 25 mei 2017 om 17:23

Hoezo respectloos? De Belgium Tour is er juist gebaat dat zo een grootheid twee etappes meedoet

rrrrrob 25 mei 2017 om 17:24

@samus_aran Ik zie je al zitten achter je computer, de hele tijd je scherm verversen, kijken of er iemand wil reageren op je. Geniet van je dag kerel, het is mooi weer buiten, of misschien regent het wel in België?