Mathieu van der Poel zet zegereeks voort in Zolder, Nieuwenhuis op het podium

woensdag 26 december 2018 om 16:05
Mathieu van der Poel zet zegereeks voort in Zolder, Nieuwenhuis op het podium

Foto: Photopress.be

Mathieu van der Poel heeft de wereldbekercross in Zolder zonder al te veel problemen kunnen winnen. De Europese kampioen vertrok in de tweede ronde, maar zag een onfortuinlijke Wout van Aert wel uitpakken met een sterk slot.


Aerts wil terugkeer Van Aert verhinderen
Wereldkampioen Wout van Aert had zich vooraf aan de wereldbekercross in Zolder een belangrijk doel voor ogen gehouden: een goede start maken, en juist dat is op het voormalig autocircuit van Zolder geen sinecure. Van Aert, die als tweede weg was, slaagde daar meer dan behoorlijk in, maar kreeg niet veel later in de eerste ronde af te rekenen met een lekke band. Zo kwam hij alsnog in zestiende positie terecht, op ongeveer even veel seconden.

Dat was het sein voor wereldbekerleider Toon Aerts, die zijn grootste concurrent voor de wereldbeker zo zag wegvallen, om als een gek tekeer te gaan. De voormalige Europese kampioen deed er alles aan om de terugkeer van Van Aert te verhinderen, met Michael Vanthourenhout en topfavoriet Mathieu van der Poel in zijn spoor. Van der Poel wachtte geduldig zijn moment af, en net toen Van Aert na twintig minuten cross terug leek aan te sluiten, was dat moment gekomen.

Vlak voor de technische zone schoof Van der Poel naar de leiding. Aerts en Vanthourenhout haakten al bij de eerste versnelling van de superieure Nederlander af, waardoor die op de lange aankomststrook zijn kloof zonder al te veel problemen kon uitbreiden tot een twintigtal seconden. Later zou dat verschil nog oplopen tot maximaal 38 seconden, mede omdat eerste achtervolger Michael Vanthourenhout met materiaalpech af te rekenen kreeg.

Wereldkampioen pakt uit met een sterk slot
In de tweede wedstrijdhelft kwam wereldkampioen Wout van Aert pas volledig onder stoom. Van Aert halveerde het verschil en naderde op een bepaald moment zelfs tot op negentien seconden van een ingedommelde Van der Poel, en maakte zo aan het einde van de wedstrijd wel het meeste indruk.

Op de derde plaats zagen we een ijzersterke Nederlander Joris Nieuwenhuis. Met een vierde plaats in de klimcross van Namen gaf hij – al luchtgitaar spelend – al blijk van een goede conditie, maar op het autocircuit van Zolder kwam zijn talent pas weer helemaal tot uiting, met een bronzen medaille als gevolg. Een andere vermelding is voor drievoudig wereldkampioen Zdenek Stybar, die zich in zijn eerste cross van het seizoen vanop de laatste startrij terugknokte tot plek 21.

Wereldbeker veldrijden 2018-2019
Uitslag manche 6: Zolder

1. flag-nl Mathieu van der Poel (Corendon-Circus)
2. flag-be Wout van Aert (Cibel Cebon) op 16s
3. flag-nl Joris Nieuwenhuis (Sunweb Development Team) op 29s
4. flag-be Toon Aerts (Telenet-Fidea) op 35s
5. flag-be Laurens Sweeck (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) in z.t.
6. flag-be Quinten Hermans (Telenet-Fidea) op 55s
7. flag-nl David van der Poel (Corendon-Circus) op 1m03s
8. flag-nl Lars van der Haar (Telenet-Fidea) op 1m07s
9. flag-nl Corne van Kessel (Telenet-Fidea) op 1m10s
10. flag-be Daan Soete (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) op 1m17s

21. flag-cz Zdenek Stybar (Quick-Step Floors) op 2m48s

Dit artikel delen:

59 Reacties

AlfredoBinda 26 december 2018 om 16:10

Fantastische cross van Nieuwenhuis, die verkloot hier even hoogstpersoonlijk het WB-klassement van Aerts.

Wel ontzettend zonde van die lekke band van van Aert, denk dat die het vd Poel behoorlijk lastig had kunnen maken vandaag.

hanjovdberg 26 december 2018 om 16:18

Denk het ook …. (not ) je ziet dat Mathieu even versnelt een gat neemt van 10-20 sec en dan weer snelheid en ritme oppikt wat hij in het begin reed in het wiel van de anderen. Dat van Aert terugkomt zegt wat over zijn duurvermogen maar als Mathieu zou willen geeft hij nog wat extra gas en wordt het gat gewoon weer groter ..

Sandervs76 26 december 2018 om 16:43

Jij hebt echt geen moment het idee gehad dat Van der Poel op 85% van zijn volle vermogen aan het rondtoeren was? Hij heeft maar 500m op vol vermogen gereden en had gelijk 8 seconden. Als Van der Poel even flink aanzet knijpt hij ze allemaal de strot dicht.

Sandervs76 26 december 2018 om 16:46

Je constatering over Nieuwenhuis is overigens 100% raak. Die gast wordt elke wedstrijd beter. Je kunt je hooguit afvragen hoeveel reserve de rest vandaag houdt met nog 4 crossen te gaan de komende dagen, maar hij heeft het super gedaan. Heeft de WB Namen goed verteerd.

boenk 26 december 2018 om 17:12

Mathieu heeft 2 ronden in het wiel gezeten terwijl Van Aert opnieuw 20 seconden moest dichtrijden en plaatsen opschuiven. Dat hij dan kan versnellen wanneer Van Aert bijna komt aansluiten is niet verwonderlijk. Van Aert was vandaag ook duidelijk bezig met Aerts, niet met Van der Poel.
Maar dat zijn niveau wel degelijk korter op dat van Mathieu komt, is wel duidelijk voor iedereen die geen stront in de ogen heeft, was in Namen ook al duidelijk. Maar 2x is zijn wedstrijd al verloren voor ze begonnen is door tijdsverlies in de eerste ronde. Mathieu heeft nog altijd wat overschot, maar Van Aert komt wel degelijk dichter. Merk je ook door de manier waarop hij zijn achterstand omzet in een grote voorsprong op de rest van de "toppers". Mensen lijken, net zoals vorig jaar, dezelfde fout te maken, en te denken dat het Mathieu is die nog zoveel sterker is geworden, terwijl het in realiteit vooral Van Aert is, die de aansluiting met Mathieu verliest, en van september tot december moet knokken tegen mindere goden als Aerts en Vantourenhout. Terwijl die gasten op even grote afstand van Mathieu volgen als de afgelopen 4 jaren. Dat verschil is quasi constant gebleven, het is Van Aert die er tussen uit valt vooraan. Maar net zoals vorig jaar opbouwt naar januari-april.
Vorig jaar zagen de "kenners" ook niet wat al lang duidelijk was. Enkel papa Adrie had het gezien en had ervoor gewaarschuwd voor het WK.

Mwielerfan 26 december 2018 om 19:00

Zou kunnen maar deze cross is veel sneller. Een klein verschil ligt dus deels aan het parcours

Poeksel 26 december 2018 om 16:15

Nederland-Belgie 5-5!

Joris best of the rest, David ook knap.

Stijn ... 26 december 2018 om 16:35

Van Aert was duidelijk minstens even sterk, weet niet hoeveel seconden hij achter was na die lekke band maar waren er een pak meer dan die 16, Van Aert had voordat hij lek reed ook een veel betere positie dan VDP en had samen met Quinten zelfs al een klein gaatje, om nu te zeggen dat VDP terug met gemak had gewonnen toont aan dat je niets van cross kent, was waarschijnlijk een spannende finale geweest met veel kans dat VDP won door explosiviteit maar Van Aert heeft zijn kansen niet kunnen verdedigen, vraag mij af of jullie ook zo licht over materiaalpech gaan als VDP dit voorheeft en hierdoor een wedstrijd verliest.
Ohja nog iets, was VDP nu zelf te laat aan het podium? Zag de rest op hem wachten

Emergo 26 december 2018 om 17:07

@Stijn Vele eersten zullen de laatsten zijn.

Mwielerfan 26 december 2018 om 19:01

Wva kwam mooi 18 seconden terug maar toen vdp doorkreeg dat wva dichterbij kwam bleef het gat weer hetzelfde. Je maakt er wel veel van in het voordeel van je favoriet

west 26 december 2018 om 16:18

Best aantrekkelijke cross vandaag, men lijkt dichterbij te komen. Of is dit slechts hoop? Hoop vooral dat Nieuwenhuis dit kan doorzetten.
Offtopic: Martin, wat heb je vandaag voor ons op de Belgjes te zeiken?

Samlambeej 26 december 2018 om 16:19

Nieuwenhuis van onzichtbaar naar 7de naar 5de naar Podium. Dat is crescendo, maar die andere crescendo is nog interessanter.. Hij kan weer diep gaan!

Ruben_ 26 december 2018 om 16:26

Nou ik zou nog niet te euforisch worden mbt de spanning. Van der Poel reed duidelijk op reserve toen het gat 30 seconde was. En als je ziet hoe lastig het is hier überhaupt een gat te creeëren is het al veelzeggend dat het hem lukt om zo’n verschil te maken.

Denk nog altijd dat Van Aert er ver vanaf zit

limburgia 26 december 2018 om 16:49

Zou Mathieu op het einde niet wat gas terugnemen om het voor de toeschouwers die vroeger het parcours willen verlaten het toch wat spannender te maken ?

Baik-Baik 26 december 2018 om 16:26

Sterke cross zeg van Nieuwenhuis! Jammer dat er geen flashinterview met hem was op Sporza (maar wel met Stybar en Aerts). Wuyts kwam er nu eindelijk achter, geholpen door de omroeper, dat de beste man Joris heet en niet Richard.

Bart Wyns 26 december 2018 om 16:32

Ja, geen interview, niet normaal, er is iets gebeurd waardoor het ganse ceremonie proces op stelten is gezet inclusief interviews!

Hypothetisch heet MvdP dit gezegd tegen WvA bij het binnenkomen van de tent:
'Hey Wout, mijn grootvader is hier en die is uitgenodigd op het podium en daarna gaan we met zijn allen gezellig eten. Als het even kan, kan je de rollers weglaten vandaag, zou het enorm waarderen…alvast bedankt!'

En dit is ge-escaleerd en de UCI heeft moeten ingrijpen met als gevolg geen interview met Wout nog Joris….

The saga never ends…

mark vv 26 december 2018 om 17:08

Deze site begint meer op Privé of Story te lijken… wat een gezever weer.

Maar mooi weer he vandaag.
Met weeer een geweldige winnaar!

Mwielerfan 26 december 2018 om 19:03

Mooi bedacht Bart!

jv88 26 december 2018 om 16:28

Nou van Aert is er weer hoor want hij loopt op het einde in. Dat er wel meer renners inliepen omdat Mathieu gewoon de wedstrijd te snel op cruise control uit wilde rijden, laat Wuyts maar even buiten beschouwing. Al hoop ik wel dat van Aert een stap zet en het echt spannend kan worden.

Bart Wyns 26 december 2018 om 16:28

Oh oh, wat is er gebeurd in de perstent voor de podium ceremonie.

Geen rollers voor WvA, geen interview met WvA noch Joris tijdens de live.

En de ogen van zowel WvA en MdvP spuwden vuur op het podium!

Renaat Schotte gaf al een subtiele hint net voor de podium ceremonie ‘timer staat er, geen WvA op de rollen’, ben benieuwd wat er aan de hand is…

leegloper 26 december 2018 om 16:51

Overdrijf je nu niet? Ik zag weinig vuur. Vlak voordat ze het podium opgingen zag ik her en der nog een lachje.
Wat me wel opviel was dat MVDP dit keer als laatste richting podium ging.

Bart Wyns 26 december 2018 om 16:30

Prachtige race!

Matthieu, Wout, Joris, Toon, Michael…niet zo spannend als bij de dames, maar wel een leuke wedstrijd om te kijken!

En zalig dat we weer interviews krijgen met het prachtige accent van Styby!!!

Joachim Agostinho 26 december 2018 om 16:31

Nieuwenhuis komt weer op het niveau van enkele jaren geleden. Een beknelde liesslagader en de operatie heeft lang roet in het eten gegooid, benieuwd naar zijn prestaties op de weg.

Tour 26 december 2018 om 16:42

Wat een verschil 1 gitaar maakt. Ik zou er twee kopen, geheid het hoogste treetje.
Wout wordt echt wel sterker, zonder lekke band, pakt Wout de winst. MvdP loopt langzaam leeg, en dan weten we hoe het verder loopt met het WK.
Ben benieuwd de komende dagen, hoe het zich gaat ontwikkelen.

Emergo 26 december 2018 om 17:09

Ik wou dat ik zo, zogenaamd, leegliep.

Sandervs76 26 december 2018 om 17:14

Wout start voortaan alleen nog op groene banden. Gegarandeerd winst. Want Wout is ruimschoots beter dan Van der Poel. Zoiets?

Merlinappa 26 december 2018 om 16:46

Als Nieuwenhuis zich blijft verbeteren wordt het nog een lastige klant op het WK voor Mathieu en Wout. Zou leuk zijn! :)

leegloper 26 december 2018 om 16:47

Waarom reed Hermans niet voor het klassement van Aerts? Ze hebben het steeds over ploegenspel, maar Aerts reed zelf op kop en Van Der Haar reed zelfs even voor Van Aert op kop.

klimmer99 26 december 2018 om 16:52

MVDP probeert de wedstrijd spannend te houden door het verschil niet te groot te laken en soms zelfs wat te doen dalen. Maar als het dan weer nodig is volgt er een nieuwe versnelling.

Stijn ... 26 december 2018 om 16:58

Daarom dat hij achteruit keek heel de tijd toen Toon Aerts op kop reed en als Van Aert binnen de 15 sec kwam dat hij maakte dat hij weg was, had de ballen niet om het spannend te maken.

Emergo 26 december 2018 om 17:10

Hij heeft die ballen ook niet nodig, hij kan zonder.

Stijn ... 26 december 2018 om 17:17

Is waar maar probeer de andere renners dan ook niet belachelijk te maken door te doen alsof VDP niet diep heeft moeten gaan, toont alleen maar dat je de renner waar je voor supportert niet kent

Anketieletje 26 december 2018 om 20:15

Stijn toch….. Nee, ik ben geen echte VDP-fan, maar het hele seizoen wijst toch duidelijk uit dat niemand, maar dan ook niemand, in de buurt komt van deze rakker. Ook jouw (en mijn?) held WVA niet….. Die paar seconden zeggen niets, maar 18 overwinningen…. De wens is de vader van de gedachte, maar leg je er toch maar bij neer. VDP is tot op heden door niemand, echt door niemand, ook maar te benaderen….. Geniet van de cross en van de professie van die kleinzoon van ‘Poelidor’….

Kelder is de Man 26 december 2018 om 17:41

Onder stoom?

felixdepelix 26 december 2018 om 17:50

Vond het impressionant hoe VDP dat eerste gaatje dichtreed.

Ruben_ 26 december 2018 om 17:54

Ook behoorlijk irritant hoe Wuyts al sinds dat hij crosst Nieuwenhuis consequent ‘Richard’ noemt ipv ‘Joris’. En niemand die hem ooit corrigeert

EddyB1958 26 december 2018 om 19:09

Ach de Vlaamse trainer van Denise Betsema heet Tom De Kort en ik vergis me ook met Koen de Kort.

Mwielerfan 26 december 2018 om 19:12

Vooral dat laatste is gênant. Een Co commentator moet dat doen, of ieder ander bij sporza. Kennelijk is wuyts te heilig

Dat je je een keer vergist is wat anders dan consequent fout doen

EddyB1958 26 december 2018 om 19:32

Ben geen fan van het Orakel van Scherpenheuvel, maar ik zeg je de presentaties van de renners in Antwerpen bij de Ronde van Vlaanderen en in Leuven bij de Brabantse Pijl waren veel minder.

chiller87 26 december 2018 om 18:27

Wout van aert was zonder pech waarschijnlijk ook tweede geworden, maar het zou voor de eerste keer dit jaar een duel geweest zijn. Snelste ronde van aert ronde 7 slechts 1.7 sec trager dan snelste ronde van der pol in ronde 3. Ik verwacht het eerste echte duel dit jaar nog

delgado 26 december 2018 om 19:07

Goed dat Van Aert een zaak doet in het WB-klassement. Ik vind dat Aerts zich wat te veel met rekenkunde bezighoudt, in plaats van het wedstrijd per wedstrijd te bekijken.

Ook ben ik benieuwd vanaf wanneer Mathieu zijn portie frieten op zondag laat staan. Wout wordt beter en beter en zal er staan op het WK. Dat moet niet zo’n lekker gevoel zijn, Mathieu zijnde.

EddyB1958 26 december 2018 om 19:15

Beste Roger, je bent nog steeds gefrustreerd door je mislukt eerste huwelijk met een Nederlandse, maar als Vlaming zeg ik je als er ene van die twee halve Hollanders de titel verdient is het Mathieu…

delgado 26 december 2018 om 19:21

Waar heb jij het over?

EddyB1958 26 december 2018 om 19:33

Ik dacht dat jij Roger De Vlaeminck was …

delgado 26 december 2018 om 20:42

Omdat ik zeg dat Wout beter en beter wordt en er zal staan op het WK? Oké dan.

Belkin 26 december 2018 om 19:54

Dat van Aert sterker wordt is duidelijk, maar hij komt nog niet in de buurt van van der Poel. Toen van Aert inliep liep Nieuwenhuis ook in, is die ook al bijna zo sterk als van der Poel dan? Nee Matthieu blijft er bovenuit steken, al is het leuk om Wout eens wat dichter te zien. Op het WK zal hij inderdaad weer goed zijn, maar Matthieu geef ik nog altijd 95% kans met zoals bij iedere cross die hij dit jaar start.

Jeff 26 december 2018 om 19:58

Pech houdt Van Aert nog even tegen, maar hij komt dichter. Mooi volgens planning. WK, BK en Wereldbeker zitten er nog in voor hem.

EddyB1958 26 december 2018 om 20:49

Deze link voor de tweede keer geplaatst, spoel door tot een minuut of drie van het einde, maar iets is duidelijk in de laatste kilometer wordt Woutje belachelijk gemaakt. Nicky Terpstra was te veel knecht voor Tommeke, ik hoop dat Taco het niet gaat zijn voor Woutteke…
https://youtu.be/Bx6f4mKuYPg

Jeff 26 december 2018 om 21:17

En wat doet dit hier ter zake?

Joachim Agostinho 26 december 2018 om 20:42

v, Aert die steeds dichter bij v.d. Poel komt en Nieuwenhuis die op slechts 13sec. van v. Aert strandt, dat vind ik pas opvallend..!

illu 26 december 2018 om 20:53

Idd… Genieten dat iedereen hier zoveel conclusies trekt uit een net-niet wedstrijd…

1. Ja WvA is beter aan het worden (werd ook tijd)
2. Ja VdP wint nog steeds, met voorsprong

Dat is zo ongeveer wat je kan concluderen. Geen echte strijd d oor pech WvA. Had hij dicht op VdP kunnen zitten? Misscien, maar uiteindelijk heeft VdP ook duidelijk gespaard naar komende wedstrujden toe…

Col du Bramont 26 december 2018 om 20:54

De extreme dominantie van vd Poel zien we al het hele seizoen, ook vandaag was het weer genieten hoe hij heerste en speelde met zijn tegenstanders.
Zou het leuk voor Nieuwenhuis hebben gevonden mocht hij voor van Aert zijn geëindigd, dat is een kwestie van tijd voordat we dat zien gebeuren.
Dat we in de top10 slechts Vlamingen en Nederlanders zien is een bekend beeld, zo heel af en toe een Duitser of Tsjech in de top10, dat is de cross anno 2018.

Windvlaag 26 december 2018 om 21:25

Wederom mooie cross. Mathieu heeft de laatste ronde alvast zijn cooling down ingezet. Ook mooi te zien aan zijn labtime. Wout pakte in ronde 7 veel tijd terug, hij reed daar een 6.47 daar waar Mathieu een 6.57 deed. Mathieu had echter eerder in de race al een 6.46 gedaan op het moment dat hij het gaatje sloeg in ronde 4. In ronde 8 deed Mathieu nog een 6.54 en Wout een 6.53. Daarna begon Mathieu aan zijn cooling down en finishte met een 7.15 en Wout deed met hem mee door een 7.10 te noteren. Kortom als we naar de cijfers kijken heeft Mathieu heel berekend gereden en er voor gezorgd dat de voorsprong niet meer dan nodig was maar genoeg om ruim te winnen. Dat is heel slim met alle andere crossen in het verschiet.

Wout lijkt zeker sterker te worden maar is er nog lang niet. Mathieu lijkt daarentegen verstandiger te worden. Kwam vrij ontspannen over de finish zonder echt vermoeid te lijken en had duidelijk energie bespaard.

Ronde tijden heb ik hier vandaan. https://chronorace.blob.core.windows.net/webresources/20181226_cro/cro_me_analysisxz.pdf

F4L 26 december 2018 om 22:06

Dank voor de goede analyse en het delen van de link met de rondetijden! Ik zag al een overzicht voorbij komen tijdens de wedstrijd maar kon het nergens meer terugvinden.

Martino87 26 december 2018 om 21:35

Dat was weer een makkie voor van der Poel. Ik ben benieuwd of van Aert komende weken Nieuwenhuis voor kan blijven. Die laatste heeft misschien vandaag wat te veel op kop gereden in de achtervolging op vdp, maar zat desondanks weer een stuk dichter bij VA.

Stijn ... 26 december 2018 om 22:45

Ik vind wat Nieuwenhuis nu presteert ook verrassend en hij doet het bij de profs beter dan Eli maar denk dat Namen en vandaag wel zijn hoogtepunten zullen zijn en er niet veel meer progressieruimte gaat zijn dit seizoen. Hij mag mij altijd verassen maar zonder pech van Van Aert zie ik hem Wout echt niet op achterstand rijden.
Nieuwenhuis rijdt het wk bij de beloften toch? Bij de beloften zet ik hem op dat wk parcours toch wel als topfavoriet als hij deze conditie behoud.

Nico Dick 26 december 2018 om 23:31

@Stijn: Joris Nieuwenhuis is eerstejaars elite. Geboren in ’96

maklukzat 26 december 2018 om 23:47

Aan de rondetijden te zien reed Nieuwenhuis de hele wedstrijd al tegen zijn max. Verwacht niet dat hij het nog beter gaat doen. Mag al zeer tevreden zijn met dit niveau.

  • 1
  • 2