Van der Poel wint zijn allereerste Wereldbeker MTB na duel met Schurter

zondag 26 mei 2019 om 14:58

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel heeft op indrukwekkende wijze zijn allereerste Wereldbeker Mountainbike gewonnen. De Nederlander reed de hele race in Nové Mesto (Tsjechië) samen met wereldkampioen Nino Schurter en wist de Zwitser in de slotronde met een indrukwekkende demarrage van zich af te schudden. Daarna hield Van der Poel knap stand tot aan de finish.


Van der Poel voert de druk op
Mathieu van der Poel begon als leider van de Wereldbeker op de voorste rij. Bij zijn start hield hij in, maar op de technische stukken in de eerste ronde nam de Nederlander al het initiatief. Het zorgde voor een afscheiding aan kop. Van der Poel behoorde samen met Avancini, Schurter, Cink, Indergang, Sarrou en Flückiger tot de besten.

Schurter kan volgen
In de tweede ronde wisten Van der Poel, wereldkampioen Schurter en thuisrijder Cink zich los te maken van de rest. Vooral in de veelal technische afdalingen wisten de Nederlander en de Zwitser het verschil te maken met de rest. Hierdoor werd het een interessante tweestrijd tussen de wereldkampioen en zijn grote uitdager.

Schurter mag Mister Nové Mesto genoemd worden; hij wist zes van zijn acht deelnames in Tsjechië te winnen. Dit keer moest hij opboksen tegen de regerend wereldkampioen veldrijden, die hem vooral op de klimmetjes onder druk zette.

Indrukwekkende tweestrijd
In de vijfde van zeven rondes sloeg Van der Poel een klein gat op de top van de zwaarste klim. Dat was voor de Nederlander reden om door te trekken, maar Schurter wist het gat te dichten vlak voor de eerstvolgende finishpassage. Het bleef aftasten tussen de twee koplopers, waardoor pas in de slotronde de beslissing zou vallen.

Schurter zette Van der Poel even onder druk op een van de beklimmingen, maar hij kwam niet van zijn opponent af. Op een volgende klim wist de Nederlander met een splijtende demarrage van kop af de wereldkampioen af te schudden. Als een kanonskogel was Van der Poel verdwenen in de verte en kon hij solo naar de zege rijden.

Wereldbeker Mountainbike 2019
Podium, flag-cz Nové Mesto

1. flag-nl Mathieu van der Poel
2. flag-ch Nino Schurter op 19s
3. flag-ch Mathias Flückiger op 1m53s

Dit artikel delen:

55 Reacties

Fast Freddy 26 mei 2019 om 15:02

Een splijtende demarage noemen ze dat….

EddyB1958 26 mei 2019 om 23:38

Niks nieuws aan, of nog nooit een cross gezien?

Hensie 26 mei 2019 om 15:02

Hij reed Schurter de laatste ronde op een klim gewoon uit ‘t wiel alsof die Schurter een amateurtje is. Indrukwekkend wel.

André Hilgersom 26 mei 2019 om 15:02

Kippenvel!
Daar krijg je geen genoeg van, gefeliciteerd.

LaurentJalabert 26 mei 2019 om 15:02

Ok wauw.

tetedelacourse 26 mei 2019 om 15:02

Mathieu, hoe durf je met je matige techniek.

Lionel Gesink 26 mei 2019 om 15:04

De aller, aller grootste van dit moment. Ongeacht op welke fiets!

EddyB1958 26 mei 2019 om 23:39

Ik heb hem nog niet op een BMX weten rijden.

SterkHoor 27 mei 2019 om 07:14

Ik heb hem ook nog niet op een driewieler zien rijden.

Laten we aub niet doen of de circusartiesten op de BMX ergens relevant zijn in het verhaal VDP…

stijnv10 26 mei 2019 om 15:05

Wat een poef weer!

Wildebert 26 mei 2019 om 15:05

Das macht Spass! Gaat die Zwitser natuurlijk wel nog harder trainen voor de OS ( en wat vaker een fonduetje overslaan). Knap hoe Poel zich naar dit niveau heeft opgetrokken.

vanSpringel 26 mei 2019 om 17:21

Nog harder ? Dan raakt ie overtrained !

Guushovd 26 mei 2019 om 15:05

Niet Normaal. Als hij dit soort dingen blijft doen, dan wordt MvdP de Nederlandse Merckx.

Mwielerfan 26 mei 2019 om 15:11

Precies, dit doen en vorig jaar z’n eerste grote ronde winnen

vanSpringel 26 mei 2019 om 17:22

Is ie al een tijdje.

titanio82 26 mei 2019 om 18:46

De NEDERLANDSE Van der Poel dus ….. Ieder vergelijk met wie dan ook gaat mank.

EddyB1958 26 mei 2019 om 23:41

NEDERLANDSE, Van een plastic kaartje complex gesproken.

Olly 26 mei 2019 om 15:09

Die demarrage was echt indrukwekkend, hij rijdt de WK in enkele honderden meters volledig uit beeld.

Fort 26 mei 2019 om 15:11

Op zijn sterkste punt de race beslist. Zeer knap!

knep 26 mei 2019 om 15:14

Wat een fenomeen, ongelofelijk.

ElAguilaDeToledo 26 mei 2019 om 15:21

De Messi van het wielrennen. Als die in een wedstrijd geen goal scoort, is het nieuws. Als MvdP de wedstrijd waaraan hij meedoet, niet wint, wordt dat ook nieuws. Indrukwekkend.

blix 26 mei 2019 om 15:24

Dit had hij nodig. Goud in Tokyo is zeker mogelijk.

jooprioolpijp 26 mei 2019 om 15:33

Leek mij dat vdP in ronde 5 even op Schurter wachtte toen hij een gaatje had, zo van ‘ik weet genoeg’. In ronde 6 (begin 7?) even de benen losschudden en toen: BOEM. Niet normaal.

NumberSeventeen 26 mei 2019 om 16:35

Verbaast me dat niemand deze klassieker al heeft gepost?

“Knap! Maar hij had niet veel meer over op het laatst.”

52voor11achter 26 mei 2019 om 17:34

@nr.17

Dank dat je mijn posten tot klassiekers verheft.

Je moet wel begrijpen dat het gewoon een constatering was na de shorttrack zonder enige negatieve bijbedoeling. Hij was twee ronden met 13/14 seconden verschil doorgekomen en hield op het laatst minder dan een seconde over. Net als ieder ander bewonder ik het uitzonderlijke talent van van der Poel.

NumberSeventeen 26 mei 2019 om 17:47

@52voor11achter: Ik vond het vooral een leuke discussie om te lezen. Mijn bericht heeft totaal geen kwade bedoeling. Ik vind zelfs dat we de opmerking er in moeten houden. MVDP wint goed op de spelen? “Hij had niet veel meer over op het einde” MVDP wint het WK op de weg? “Hij had niet veel meer over op het einde” MVDP wint de tour?” “Hij had niet veel meer over op het einde”. MVDP eindigt zijn carrière met meeste gewonnen grote rondes, WK’s en klassiekers ooit “Hij had niet veel meer over op het einde”.

EddyB1958 27 mei 2019 om 08:09

Hou toch op met voor de fanfare uit te lopen. Geniet van zijn overwinningen, maar begin niet in het wilde te fantaseren. Het kan soms helemaal verkeerd lopen met de meet in zicht. Kijk maar naar Anne Tauber, bij de dames. Rijdt op kop, ok Courtney naderde snel, maar tweede was ook mooi geweest voor jullie landgenote. Maar nu kent ze dubbele pech en valt ze bijna uit de top tien. Dus voetjes op de grond aub.

Asje Menou 26 mei 2019 om 17:04

Wat een genot om te zien, en werkelijk weergaloos in beeld gebracht op het Red Bull kanaal. Het hoogtepunt van de zondag wat mij betreft.

vanSpringel 26 mei 2019 om 17:22

+1

yo-eddy 26 mei 2019 om 17:42

…camera werk bij dames race was om te huilen en ook bij de heren valt er nog veel te winnen. Uiteraard wel gewoon erg blij met Redbull tv en Ziggo dat dit uitgezonden wordt. Prachtige sport!

Hensie 26 mei 2019 om 18:13

Thnx to MvdP en Redbull ben ik het mtb ook beetje gaan volgen. Moet zeggen dat ik erg gaaf vind!:-)

Goede reclame voor die sport wel

Tuubke 26 mei 2019 om 20:57

Op camerawerk en regie is nog wel wat aan te merken. Als de twee koplopers voorbij waren, bleef de camera soms tientallen seconden op hetzelfde baanvak gericht tot de achtervolgers er eindelijk aankwamen, terwijl je in die tijd graag had gezien hoe de strijd vooraan verliep.
Maar de wedstrijd was heel aantrekkelijk met een razend enthousiast publiek op een prachtig parcours. Dat is toch nog wat anders dan slalommen tussen roodwitte linten op een modderig weiland.

Laatste man 26 mei 2019 om 17:29

Knap hoor!

Iemand Stef al gehoord?

EddyB1958 26 mei 2019 om 23:44

Stef? Bedoel je Jeff?

Jeff 27 mei 2019 om 08:20

Nee, hij bedoelt Stef, de man die zich vragen stelt bij wat sommigen op een fiets uitvreten.

Baik-Baik 26 mei 2019 om 17:51

Schitterende overwinning en zal Mathieu veel vertrouwen geven richting Tokyo. Ik vermoed dat hij nu ook het WK MTB dit jaar verkiest boven het WK op de weg. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant ook zeer begrijpelijk.

52voor11achter 26 mei 2019 om 17:55

Logica in je argument zie ik nog niet direct, misschien vindt hij dit nu minder uitdagend.

Pat McQuaid 26 mei 2019 om 18:51

Ik zie MVDP ook wel voor het WK MTB kiezen.
Verschil tussen favoriet zijn of outsider/kenshebber zoals hij in Yorkshire zou zijn.

EddyB1958 26 mei 2019 om 23:48

Alhoewel De Cauwer tijdens de Vlaamse koers “De Grote Prijs Marcel Kint” insinueerde dat Mathieu het WK op de weg zou rijden, denk ik ook dat hij voor mountainbiken gaat kiezen.

assen 26 mei 2019 om 19:01

Dit was inderdaad prachtig!
Hammer Series vond ik nog ietsje mooier, en dat terwijl de Giro ook fantastisch was!

jibi verboort 26 mei 2019 om 19:37

Wedstrijd is in haar geheel te herbekijken.

Als je op de site van Redbull klikt op live events dan kun je de gehele wedstrijd herbekijken.

Fast Freddy 26 mei 2019 om 22:02

Net nog een keer de versnelling van MVP bekeken. Zou van Aert al hebben geappt met Schurter? Dit schept vast en band.

leegloper 26 mei 2019 om 22:22

Ik lees hier dat MVDP in ronde 5 al wist hoe het zat. Zou hij dan geluisterd hebben naar het advies van De Vlaeminck en gewacht hebben tot de laatste ronde met de splijtende demarrage? ;)

Emergo 27 mei 2019 om 10:28

Neuh

sooike 26 mei 2019 om 22:42

Gewoon de beste renner die Nederland ooit heeft gehad…behalve dan Jan “Kanonbal” uit mijn jeugdjaren !

Romāns Vainšteins 26 mei 2019 om 23:11

suikerspinnerij

tetedelacourse 27 mei 2019 om 23:55

Hou dit vast

Jan Blokland 26 mei 2019 om 23:12

Zullen er nu nog steeds zijn, die zeggen dat het niveau waar tegen Mathieu rijdt van tweede garnituur is. Schurter is toch wel top dacht ik zo.

Jan Blokland 26 mei 2019 om 23:17

@Sooike. Nou, Fedor den Hertog vroeger kon er ook wat van. Die won eens in een rittenkoers vroeger 9 etappes achter elkaar. In Rijnland Falts. Daar waren toen de oostblok-landen heer en meester. Dat waren toen nog geen profs maar waren wel steengoed.

Anketieletje 26 mei 2019 om 23:51

Hij won ze niet na elkaar; hij won er negen van de elf. Meer dan een half uur voorsprong op nummer twee……

  • 1
  • 2