Mathieu van der Poel wil na Tokio grote ronde rijden

maandag 20 mei 2019 om 08:31
Mathieu van der Poel wil na Tokio grote ronde rijden

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel kwalificeerde zich gisteren met een tweede plek in de wereldbekerwedstrijd in Albstadt voor de Olympische Spelen van Tokio. De veelzijdige Van der Poel liet zich tegen de Belgische krant Het Nieuwsblad ontvallen, dat een deelname aan een grote ronde zijn volgende doel wordt.

De mountainbikewedstrijd van de Olympische Spelen in Tokio wordt verreden op maandag 27 juli. Dat najaar start de Ronde van Spanje in Nederland. Toch heeft Van der Poel een voorkeur voor de Tour de France. “De Tour blijft de grootste en voor mij de makkelijkste denk ik. In Giro en Vuelta is het nog meer klimmen en dat ligt mij nu toch het minst”, oordeelt hij.

Volgend jaar zal zijn voorjaar er nagenoeg hetzelfde uitzien als dit jaar, met één belangrijk verschil. “Mijn klassiek programma zal er ongeveer hetzelfde uitzien als nu, alleen Parijs-Roubaix komt erbij. De combinatie met de Amstel is niet simpel, maar ik wil het proberen”, geeft hij aan.

Dit artikel delen:

52 Reacties

west 20 mei 2019 om 08:35

Dan wordt het toch echt een andere ploeg vrees ik… Of ze moeten heel serieus gaan inkopen…

Boomie1 20 mei 2019 om 08:38

OF Corendon is zo blij met hem als uithangbord dat het budget groeit en ze alsnog worden toegelaten met een wildcard.

Daarnaast staat Thieuke er goed op in Frankrijk he, als kleinzoon van Poupou en de prima uitleg aan Prudhomme om dit jaar geen Roubaix te rijden. De wildcard voor volgend jaar is al binnen.

robert-jan 20 mei 2019 om 08:45

Hoezo? In mijn optiek heeft Corendon met Mathieu meer toe te voegen dan sommige wildcard ploegen die nu zijn uitgenodigd. Spektakel gegarandeerd, en uiteindelijk draait het organisatoren daar toch om.

Dumoulist 20 mei 2019 om 13:28

Corendon krijgt in 2021 echt wel een wildcard voor de Tour met vd Poel als zij willen.

horsm 20 mei 2019 om 08:37

Volgens mij heeft ASO wel eens mindere ploegen een wild card gegeven.

Jandepandaman 20 mei 2019 om 08:42

Wat horsm zegt, volgens mij heeft zelfs Delko Marseille zelfs weleens wildcard gekregen en idd, die selectie is aanzienlijk zwakker dan Corendon vind ik

Barry Batsbak 20 mei 2019 om 09:29

Als Corendon voor de vorm een paar Fransen in hun rangen opneemt is een wildcard voor de Tour praktisch een zekerheidje.

Lionel Gesink 20 mei 2019 om 08:42

Als Le petit-fils de “Poupou” de Tour wil rijden dan komt de ASO zijn wildcard persoonlijk brengen hoor. Mathieu is inmiddels ook in Frankrijk een held dus de publiciteit die het oplevert als hij mee doet is enorm!

Olly 20 mei 2019 om 09:08

Ja! met suiker en room er bovenop, en een alsjeblieft Matthieu er achteraan. (niet cynisch bedoeld)

Sonsbach Allstars 20 mei 2019 om 08:43

Nieuws waarvan je wist dat het komen zou, hehe

Gilberto 20 mei 2019 om 08:45

Ze waren tijdje terug vrij stellig dat het volgend jaar Roubaix word, en GEEN Amstel, maar hij wil het toch gaan combineren nu?

Fast Freddy 20 mei 2019 om 09:10

Dit gaat over 2021

blix 20 mei 2019 om 09:17

Neen, dit gaat wel degelijk over 2020.

Kelder is de Man 20 mei 2019 om 09:32

Blix..
Tokio.. 27 juli 2020.. Hij wil Tour..dus 2021lijkt me.

Merlinappa 20 mei 2019 om 09:44

Roubaix en Amstel gaat wel over 2020. TdF over 2021 lijkt me.

Kannibaal van Schepdaal 20 mei 2019 om 10:20

Veldritwinter 2019-2020

Klassiekers 2020, waaronder Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Amstel Gold Race.

OS mountainbike 2020

Veldritwinter 2020-2021

Klassiekers 2021

Tour de France 2021

blix 20 mei 2019 om 10:58

Kelder is de Man…

Het gaat over de combinatie P-R en Amstel: 'Volgend jaar' is niet 2021, maar 2020…

Matje VdP 20 mei 2019 om 08:50

Ik denk dat een wild card echt geen probleem is, ik vraag me alleen af of het niet toch slim zou zijn om wat ervaring op te doen in de ronde van Spanje alvorens… Aan de andere kant, de AGR had hij ook niet echt ervaring in. Denk dat hij in zijn eerste tour meteen het groen van Sagan af kan pakken!

madeinstars 20 mei 2019 om 09:44

Benieuwd in hoeverre Tokyo te combineren is met de Vuelta in 2020 (moeten ze wel een Wild Card krijgen) en dan de tour in 2021.

jooprioolpijp 20 mei 2019 om 09:05

Wat is het (wieler)leven toch simpel als je Mathieu van der Poel heet… (niet cynisch/sarcastisch bedoeld). Ik meen zelfs tussen de regels door te lezen dat hij de TdF deze keer nog niet wil winnen…

Merlinappa 20 mei 2019 om 09:45

Kan ik hieruit opmaken dat ie een gooi wil doen naar de gele trui? Ik hoop het!

joowii 20 mei 2019 om 09:50

Ja. Omdat het de makkelijkste is. Hij kan namelijk niet zo goed klimmen, dus dan kun je beter de TdF proberen te winnen.

EddyB1958 20 mei 2019 om 09:55

Wie spreekt er van winnen? Als Mathieu één trui zal ambiëren, dan lijkt het me logisch dat het de groene zal zijn.

Merlinappa 20 mei 2019 om 10:30

@eddy
Hij heeft het over de Tour, die het minst zwaar is qua klimmen op papier, over het algemeen. Beetje tussen de regels door lezen ;)

Ajvenema 20 mei 2019 om 11:33

Hij heeft het hier echt niet over het winnen van de gele trui hoor…

EddyB1958 20 mei 2019 om 11:59

Tussen de regels kan je je eigen waarheid verzinnen. En daar begin ik niet aan. Maar ik zou wachten tot tenminste 2022 voor die grote Ronde. In 2021 enkele rittenkoersen à Romandië, Dauphiné om al eens ervaring op te doen in de bergen.

walkowiak 20 mei 2019 om 09:53

De Fransen zullen een parkoer maken dat de eerste dagen op het lijf van van der poel geschreven is. Alles voor een gele trui voor de nazaat van polidor.

girardengo 20 mei 2019 om 11:14

Dat denk ik ook, ja. Poulidor droeg nooit de gele trui (in tegenstelling tot je naamgenoot), dus als kleinzoon ermee gaat lopen levert dat veel publiciteit op.

LennartZ 20 mei 2019 om 11:21

Gewoon eerste dag een selectief ritje met aankomst op een puistje. Dan een persmoment waarbij Matthieu zijn gele trui aan opa geeft, heel Frankrijk aan het janken.

HennieK 20 mei 2019 om 13:15

@LennartZ Ik ook hoor

EddyB1958 20 mei 2019 om 14:59

Typisch zoiets, kritiek leveren op de Tour 2019 wegens te Bardet, maar als Mathieu een Tour rijdt moet die Ronde aan hem aangepast worden…

jan jansen 20 mei 2019 om 17:09

Eddy;
Dat is heeeeeeeeeeeeeeell iets anders, totaal niet met elkaar te vergelijken

assen 20 mei 2019 om 09:58

Verheug me er nu al op. Voor hoeveel etappewinsten zou hij tekenen? Twee of minder waarschijnlijk niet. :-)

EddyB1958 21 mei 2019 om 20:02

Beginnen met één, Hollandse klompen op de grond en hout vasthouden.

walkowiak 20 mei 2019 om 10:20

Beginnen met waaiers vervolgens ronde van Vlaanderen en als toetje een Parijs Roubaix parkoers

mtber_1978 20 mei 2019 om 10:21

Jammer maar begrijpelijk

Marszzz 20 mei 2019 om 12:43

Het was zeker ook jammer dat hij de Amstel Gold Race heeft gewonnen? Hij rijdt voorlopig met focus op MTB vanwege Tokyo dat vinden anderen weer jammer die hem liever in het veld of op de weg zien.

walkowiak 20 mei 2019 om 10:21

Misschien een Amstel goldje er tussen door

Merlinappa 20 mei 2019 om 10:31

Haha ja, ook nog even de boerenpaadjes van Tro Bro Leon meenemen voor de zekerheid

Ajvenema 20 mei 2019 om 10:40

Ik zie hem wel een ritje winnen in de tour hoor!

ChefSpijker 20 mei 2019 om 11:37

Als Corendon in nog een paar goede continentale renners investeert kunnen ze ook makkelijk top 2 eindigen in de Europe Tour en daarmee deelname afdwingen in de drie grote rondes. Ze staan nu vijfde daarin met het gros gescoord door Mathieu. Pak zo’n Dupont van Wanty en je staat waarschijnlijk al top 2 in plaats van datzelfde Wanty.

EddyB1958 20 mei 2019 om 12:09

Dan zou ik bij Wanty eerder aan Martin denken.

ChefSpijker 20 mei 2019 om 13:16

Lijkt me alleen lastiger te halen. Daar zullen, als zijn contract afloopt, ook wel zowat alle Franse ploegen achteraan zitten met een zak geld.

Armand Simonis 20 mei 2019 om 11:54

Als MvdP in 2021 de Tour wil rijden zou het wellicht slim zijn om in 2020 al te rijden in de Vuelta. Dat de start dan in Nederland is is een bonus. Als Corendon zich nog wat versterkt of fuseert met een kleinere WT-ploeg die versterking nodig heeft of zelfs de licentie overneemt dan moet starten in Vuelta en Tour geen probleem opleveren.

Vraag me af op MvdP naast de grote koersen die pa gewonnen heeft (RVV, LBL, AGR) ook eens zou willen gaan voor het ene monument die opa gewonnen heeft: MSR. Zou hem toch ook voldoende goed moeten liggen om een keer een serieuze poging te wagen.

EddyB1958 20 mei 2019 om 12:16

Er zijn 5 monumenten, Papy won San Remo, Adrie Vlaanderen en Luik, Roubaix en Lombardije voor Mathieu?

Liefhebbertje 20 mei 2019 om 12:04

Ploeg van Mathieu en dus Mathieu mag bepalen wat ze willen. Geld is geen optie en dus eventuele nieuwe aankopen ook niet. Sponsoren staan te trappelen om te mogen mee doen.

MichielH 20 mei 2019 om 14:10

Geld is geen probleem bedoel je denk ik

Jean Dumas 20 mei 2019 om 12:18

Eerst de Vuelta, zo lijkt me. Met de topvorm van Tokio geen probleem.

EddyB1958 20 mei 2019 om 14:01

In geval van winst in Tokio zou ik eerst die titel verzilveren en daarna aan het crossen gaan. Zeker geen Vuelta.

Romāns Vainšteins 20 mei 2019 om 17:34

Jaja, van der Poel nu in de loflawine die Dumoulin de afgelopen jaren overspoelde, mierzoet allemaal.

jan jansen 20 mei 2019 om 22:36

Lekker toch, geniet er maar van.

Borsje 20 mei 2019 om 19:31

Interview met Sporza verheldert eea. Als ie naar grote ronde c.q. TdF gaat is het voor etappes. Om aan mtb OS Tokyo mee te kunnen doen moet hij z.i. 4 kg spiermassa zien kwijt te raken.