Mathieu van der Poel wil met Corendon doorgroeien naar de WorldTour

zaterdag 20 juli 2019 om 09:09
Mathieu van der Poel wil met Corendon doorgroeien naar de WorldTour

Mathieu van der Poel is niet van plan om Corendon-Circus op korte termijn te verlaten. Dat vertelde zijn vader Adrie gisteren in het programma Tour de L1mbourg. De 24-jarige winnaar van de Amstel Gold Race heeft nog een doorlopend contract tot en met 2023 en is van plan om samen met zijn ploeg door te groeien naar de WorldTour.


Adrie bevestigt de voorspelling van grootvader Poulidor dat Mathieu in 2021 de Tour de France gaat rijden. “Dat is wel de bedoeling. Maar voor de Corendon-ploeg waar hij voor rijdt, is er nog een heel lange weg te gaan omdat we Pro Continentaal zijn. Wanneer je naar de Tour gaat, moet je wel een ploeg hebben die bekwaam is om er naartoe te gaan”, geeft hij aan.

Deze Tour werd shampoofabrikant Alpecin in verband gebracht met de ploeg als nieuwe sponsor. “Er wordt veel geluld, maar zo ver is het nog lang niet”, stelt Van der Poel senior. “Het is wel het doel om een WorldTour-licentie te verkrijgen. Het is ook Mathieu zijn grote droom om de ploeg van het begin af aan op te bouwen. Daarom heeft hij ook voor langere tijd getekend en bijgetekend bij fietsenmerk Canyon. Hij wil dat doen op een economische manier, zonder zelf sponsoren te zoeken en zich alleen om het sportieve druk te maken. Wij zullen proberen de rest in te vullen.”

‘Geen toekomstig Tourwinnaar’
Ondanks zijn stormachtige ontwikkeling, denkt Adrie niet dat er in zijn zoon een toekomstig Tourwinnaar schuilt. “Op dit moment zeg ik nee. Voor de Spelen in Tokio heeft hij heel veel krachttraining moeten doen om zijn bovenlichaam te ontwikkelen. Het mountainbiken is een zeer extreme sport waar het bovenlichaam bijna net zo belangrijk is als de benen. Hij heeft er dus een hoop spiermassa bij. Na de Spelen is het zijn grootste zorg om daar 4-5 kilo spiermassa af te doen”, legt hij uit. “Het is ontzettend moeilijk om een grote ronde te winnen. Je moet een goede ploeg hebben en alles moet drie weken meezitten. In de lange historie van het Nederlandse wielrennen hebben we maar twee Tourwinnaars gehad. Het zou wel heel uitzonderlijk zijn mocht hij de derde worden.”

Dit artikel delen:

42 Reacties

Jorco 20 juli 2019 om 09:23

Hoho.. de 4e na Kruijswijk ;)

josemanuelfuente 20 juli 2019 om 09:25

+1

EddyB1958 20 juli 2019 om 11:40

Een zonneslag gekregen?

Deel Koeper 20 juli 2019 om 12:34

Zou wel mooi zijn, de naam waarbij iedereen reageert met “Wie?”.

Fort 20 juli 2019 om 09:25

De 4e na deze Tour dan. Wel op blijven letten Adrie!

EddyB1958 20 juli 2019 om 11:42

Kruijswijk ? Dagdromen zijn ook bedrog.

xistnc 20 juli 2019 om 12:00

EddyB1958, de zelfbenoemde Manneke Pis van Wielerflits, krijgt dagmerries bij de gedachte dat Kruijswijk de Tour kan winnen. Sterkte deze week, Eddy!

Wheely 20 juli 2019 om 09:45

In 2021 zelfs al weer de 5e.

greeny 20 juli 2019 om 09:47

mogen alle onzinnige speculaties over mathieu en ploegen waar hij naar toe “moet” nu weer even een paar maanden stil liggen? hoe vaak moeten hij en zijn entourage aangeven dat dit hun plan is?

Viktrodriguez 20 juli 2019 om 09:47

Het grootste probleem voor Tourwinst lijkt me nog zijn persoonlijkheid.

VdP rijdt veel te veel op impuls en instinct, zonder iemand te zijn die zich ook maar kan inhouden. Dat is ideaal voor de voorjaarsklassiekers of een WK, maar niet voor een grote ronde. Die laatste moet op een spaarmodus gereden worden, drie weken lang. Hij zou bij wijze van spreken elke etappe in de vroege vlucht zitten en gewoon achter iedere aanval van Alaphilippe zijn aangereden deze Tour.

Dat karakter gaat echt niet veranderen. Zeker niet omdat het succes van Mathieu’s carrière ook voor een groot deel mede gevormd is door zijn persoonlijkheid.

yo-eddy 20 juli 2019 om 10:22

….. of Alaflip bewijst deze tour dat het zo ook kan …… ;)

Greg4ever 20 juli 2019 om 10:53

… achter Alaflip aangereden, bijgehaald en in de sprint erop gelegd ;-)

Peter Lippens 20 juli 2019 om 11:03

tja dat was straf, wel met behulp van de motoren en idd Alaphilippe bewijst dat het niet allemaal rekenaars moeten zijn, liefst niet zelfs, we hebben nu een mooie tour tot hiertoe

Apemantus 20 juli 2019 om 09:47

Adri heeft ontzettend veel verstand van koersen en als analist snijdt alles wat hij zegt hout. Luister dan ook altijd graag naar deze man. Maar ik vraag me af of het niet eens tijd wordt dat zoon Mathieu wat minder naar vader Adri gaat luisteren. Ik vind die hele Corendon constructie en vooral dat idiote mountainbiken helemaal niets. Mag ik zeggen dat van Aert veel betere keuzes heeft gemaakt? Hoeft allemaal niet zo omslachtig en ingewikkeld.

"Ja, maar hij vindt het mountainbiken zo mooi, en het rijden op de weg zo saai".

Kerel, dan ga je toch lekker anoniem rondjes rijden op je mountainbike terwijl van Aert de show steelt in de TDF. Twee jaar van je carrière door het afvoerputje door dat idiote mountainbiken.

Mischa 20 juli 2019 om 10:00

Andere mensen blijven wat dichter bij wat ze zelf mooi vinden. Eigen regie heet dat. Kan je heel gelukkig door blijven.

Viktrodriguez 20 juli 2019 om 10:05

Wie zegt dat hij nog (te) veel naar zijn vader luistert? Ik heb juist altijd begrepen dat Mathieu zelf de keuzes maakt qua disciplines en dergelijke, zonder dat zijn vader daar enig invloed op heeft. Althans, uit woorden van Adri zelf.

Daarnaast lijkt het me niet heel verkeerd naar zijn wielerinhoudelijke adviezen te luisteren om de gegeven redenen en diens palmares. Dat lijkt me niet zo heel gek anders dan menig ander vader-zoonrelatie, want dat ze nog altijd van elkaar. Daar doet hun beider bekendheid en carrière niets aan af. Dat laatste maakt het hooguit inhoudelijk anders, dat eerste is volstrekt irrelevant voor ouderlijk advies.

Apemantus 20 juli 2019 om 10:17

Daar geloof ik helemaal niets. Reken maar dat Adri nog heel nauw betrokken is bij de carriere van zijn zoon. En voor advies op de fiets kun je het waarschijnlijk niet veel beter treffen, het advies naast de fiets heb ik echter grote bedenkingen bij.

greeny 20 juli 2019 om 10:23

hoe gefrustreerd kun je zijn om een jongen ,die je niet eens kent en die zijn eigen gang gaat,( en daar erg succesvol mee is en ook plezier in zijn leven heeft) zijn vader af te gaan branden? kijk lekker naar je wegkoersjes en doe maar alsof andere disciplines niks voorstellen

yo-eddy 20 juli 2019 om 10:25

Adri is helemaal geen liefhebber van het mountainbiken van zijn zoon, maar hij begrijpt heel goed dat Mathieu het LEUK moet blijven vinden om resultaten te rijden.
Daarbij is de MTB nu een extreem goede manier manier van trainen voor zowel veld als weg

Gladiool 20 juli 2019 om 10:28

Als ie dalijk met een gouden medaille in zijn bek op de spelen staat, sta je als hardst te springen…

Apemantus 20 juli 2019 om 10:31

@greeny

Gefrustreerd is een groot woord, teleurgesteld is beter.

Tevens hebben wij beide een verschillend idee bij het afbranden van iemand.

Apemantus 20 juli 2019 om 10:43

@Gladiool

Nee hoor, dan gaat hij bij mij gewoon in de categorie Bart Brentjes. Zal er niet koud of warm van worden. Bovendien zijn olympische dromen verschrikkelijk afgezaagd.

Ik vind het verschrikkelijk zonde dat hij zijn talent zo verspilt.

Beekman 20 juli 2019 om 10:46

@apemantus, wat een belachelijke reactie, hij moet doen wat hij graag doet of daar de keuzes voor maakt. Maar ja, jij kijkt graag naar wegwedstrijden en als iemand daar vanaf wijkt dan is dat in jouw ogen een verkeerde/verknalde keuze. Wel egoistisch van je, kijk inderdaad naar de weg koersjes en laat de rest links liggen

Spurter 20 juli 2019 om 10:47

Ach, VDP gaat klassiekers rijden. Hij won de AGR al. Parijs-Roubaix, de Ronde van Vlaanderen en Milaan – San Remo zijn monumenten die hij ook kan winnen.

En dan zijn er nog heel wat interessante semi-klassiekers, het WK, Olympische wegrit, etc.

Als ‘ie straks de gouden plak pakt, dan kan hij het mountainbiken mooi afsluiten.

SterkHoor 20 juli 2019 om 11:05

Zijn hele voorjaar is waarvoor je naar wielrennen kijkt. Uniek.

WvA heeft zijn hele voorjaar en veldritseizoen door de plee gespoeld door dat ge-emmer met Nuyens.

Merlinappa 20 juli 2019 om 11:09

zelden iemand zo gefrustreerd gezien omdat iemand anders kan doen waar hij zin in heeft. Vast op een rotbaantje, of bij een vrouw waar je eigenlijk van weg wil maar niet durft? ;)

alvaro mejia 20 juli 2019 om 11:15

Omdat jij hem graag wil zien op de weg hoeft dat nog niet te betekenen dat Mathieu niet mag doen wat hij wil. Ik vind jou een beetje raar

Apemantus 20 juli 2019 om 11:36

@Merlinappa je mag best zeggen dat ik een rotbaan heb, lelijke vriendin heb, nog bij m'n moeder thuis woon, etc, etc. Het is natuurlijk een beetje flauw en kinderachtig, en ook best wel een beetje offtopic, maar ik kan dat best hebben.

Waar ik niet tegen kan, is iemand gefrustreerd noemen omdat hij zijn ongezouten mening geeft. Je kunt het er mee eens zijn of niet, en Ik breng het msschien een beetje cru, maar dat is nu eenmaal mijn stijl. En tuurlijk is het makkelijk alles te bekritiseren vanuit mijn luie stoel (ik doe niet alleen maar bekritiseren, ik schrijf ook positieve reacties), maar daar is men supporter voor. Men geeft zijn mening, al dan wel of niet ongefundeerd, kort door de bocht en vrij van enige kennis.

Apemantus 20 juli 2019 om 11:46

Spurter is de Apemantus whisperer, ik ben al weer een beetje bedaard na het lezen van zijn reactie.

sooike 20 juli 2019 om 12:23

“Anoniem rondjes rijden op de mountainbike”….Apemantus…wel eens gaan kijken naar een mountainbikewedstrijd? Bovendien schaar je je met je kortzichtige en egocentrische reactie in de lange rij van “therapeuten”, die allemaal een recept voor Mathieu willen uitschrijven. Die jongen zit niet te wachten op wiens advies dan ook, zelfs voor zijn vaders mening houdt hij soms zijn oren dicht. Maar niet altijd, dus telt de visie van zijn vader over zijn keuzes wel degelijk mee. Maar de beslissingen neemt hij zelf en niemand anders. En dus maakt hij de keuze van de combinatie mountainbike-wegkoers-cross. Laat hem alsjeblieft en kijk lekker naar Van Aert, die gewoon andere keuzes maakt. Over een paar jaar spreken ze elkaar en concluderen dat ze zich gelukkig helemaal niets hebben aangetrokken van al die “adviezen”!

tylerhamilton 20 juli 2019 om 12:48

@de meeste reacties
Volgens mij wordt frustratie hier iets te snel aan iemand toegeschreven die gewoon zijn mening geeft en als puur liefhebber kijkt naar hetgeen hij of zij het leukst vind. Hoezo is dat egocentrisch of kortzichtig? Dat is gewoon een andere opvatting.
Probeer elkaars mening een beetje te waarderen zou ik zeggen. Dat maakt deze website nog leuker om te lezen.
On topic: ik denk dat iemand vooral zijn eigen keuzes moet maken, en volgens mij is Mathieu daar vrij goed toe in staat.

Barry Batsbak 20 juli 2019 om 13:09

Laat Van der Poel lekker zijn anonieme rondjes op de mountainbike rijden. Ongeacht wie er op de weg de show steelt. Is het van enig belang wat Van Aert doet? Alaphilippe? Kruijswijk? Doet het er toe wat Sagan presteert? Denk je dat Schurter daarvan wakker ligt? Nee hè? Van der Poel ook niet. Hij heeft zijn stiel gekozen.

koos verrek 20 juli 2019 om 09:53

2021 Po, Remco en Mattie

EddyB1958 20 juli 2019 om 11:53

Po ? Last met je stoelgang?

ti-raleigh 20 juli 2019 om 10:42

Als daar een grote sponsor (Alpecin?) bijkomt, lijkt me het een leuk ploegje voor Dumoulin.

nobrakes 20 juli 2019 om 10:57

Geweldig talent die vdp, maar zie hem toch eerder als een renner die qua type tussen sagan en alaphilippe in zit. Om hem nou meteen als kandidaat voor een grote ronde te bombarderen gaat wat ver

dumoman 20 juli 2019 om 17:29

En Alaphilippe gaat de tour waarschijnlijk winnen, dus ?

nobrakes 21 juli 2019 om 10:43

Mwa praten over een week wel weer. Bovendien is vdp nu rond de 75 kilo, daar zal minstens 10 kilo afmoeten wat echt heel moeilijk wordt

Turtlehead 20 juli 2019 om 11:02

Dat klinkt allemaal heel logisch, maar in je eentje win je in de Tour niet veel.
De vergelijkingen met Alaphilippe, VanAert gaan daarom mank.
Ze hebben nog een maand of twaalf om WT-renners te vinden voor 2021. Dat is best kort dag….

Merlinappa 20 juli 2019 om 11:10

Ik vermoed dat er genoeg renners zijn die wel bij MvdP in de ploeg willen.

Turtlehead 20 juli 2019 om 12:20

Haha, ja, dat is echt waar het om gaat als je binnen 12 maanden een WT-ploeg uit de grond wil stampen.
Bij d’n Greg willen er ook genoeg in de ploeg hebben we gezien…

RodyTur10 20 juli 2019 om 11:17

Ik vind het een geweldig uniek project. Hoe bijzonder is het dat een renner niet bij een World-Tour-ploeg tekent, maar gewoon zijn eigen ploeg uit de grond stampt om deze naar de World Tour te laten promoveren?