Mathieu van der Poel voert Alpecin-Fenix aan in UAE Tour

vrijdag 19 februari 2021 om 08:22
Mathieu van der Poel voert Alpecin-Fenix aan in UAE Tour

foto: Cor Vos

Alpecin-Fenix, de ploeg van Mathieu van der Poel, heeft zijn selectie bekendgemaakt voor de UAE Tour. De Belgische formatie rekent in de Verenigde Arabische Emiraten onder meer op de Nederlandse kampioen, Jasper Philipsen en Louis Vervaeke.

Voor Van der Poel is het zijn eerste wedstrijd sinds het WK veldrijden in Oostende. In de Belgische kuststad veroverde hij op 31 januari zijn vierde wereldtitel in het veld, maar nu richt de Nederlandse alleskunner zich weer volledig op een wegcampagne. Van der Poel zal dus zijn eerste wegkilometers afmalen in de UAE Tour.

“Ik denk dat dat een betere aanloop is richting de klassiekers waarop ik nog net iets meer mijn pijlen richt dan het openingsweekend”, zo liet Van der Poel eerder al weten. De 26-jarige renner zal dit jaar dus niet aan de start staan van Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne.

Zijn werkgever Alpecin-Fenix rekent in de UAE Tour ook op de snelle sprintbenen van Jasper Philipsen en Kristian Sbaragli. Louis Vervaeke mag zich als klimmer dan weer uitleven in de bergetappes naar Jebel Hafeet en Jebel Jais. Jonas Rickaert is weer wedstrijdfit na een vals-positieve coronatest. Gianni Vermeersch en Roy Jans zijn de laatste renners binnen de selectie.

Selectie flag-be Alpecin-Fenix voor flag-ae UAE Tour (21-27 februari)
flag-be Roy Jans
flag-be Jasper Philipsen
flag-nl Mathieu van der Poel
flag-be Jonas Rickaert
flag-it Kristian Sbaragli
flag-be Gianni Vermeersch
flag-be Louis Vervaeke

Dit artikel delen:

21 Reacties

lo squalo dello Stretto 19 februari 2021 om 08:44

Denk eerder dat men de kaart Philipsen hier zal trekken? Van der Poel zal inrijden en af en toe prikkels zoeken met het oog op wat komt.

Michelangelo 19 februari 2021 om 09:21

Is ook wat ik verwacht… gewoon lekker koersen, maar vooral met het oog op de ploegbelangen en zijn grotere doelen wat verderop in het jaar.

josemanuelfuente 19 februari 2021 om 09:13

Sporza live?

Doswielos 19 februari 2021 om 09:36

Volgens mij een RCS race, dus exclusief bij Eurosport.

ssj 19 februari 2021 om 09:19

Zal lekker de sprint aantrekken voor Philipsen. Vraag me af wat Wuyts zal zeggen

Emergo 19 februari 2021 om 11:07

Die fixatie op Wuyts wordt zo langzamerhand (een beetje) zielig.

ssj 19 februari 2021 om 15:07

Van iemand die daar voor t eerst een opmerking over maakt?

Marik 19 februari 2021 om 09:19

Een rondje is voor mij altijd net iets interessanter als er een renner aan meedoet die garant staat voor spektakel. vdP is er zo één. Hopelijk heeft hij weer a-specifieke acties in huis, zodat we echte entertainment voorgeschoteld krijgen.

Barry Batsbak 19 februari 2021 om 09:48

Zou er niet op rekenen. Wordt meer een rondje zoals Algarve vorig jaar denk ik, gewoon lekker kilometers peddelen en als zijn kop goed staat misschien een keer een dagje gek doen. We verwachten volgens mij per definitie teveel als we “Van der Poel” op een startlijst zien staan.

Marik 19 februari 2021 om 09:59

Wat dat laatste betreft ben ik het met je eens Barry, het verwachtingspatroon is te hoog betreft vdP. Maar hey, daar heeft hij het zelf naar gemaakt :)

Barry Batsbak 19 februari 2021 om 10:35

Wel een giller dat wij hier in NL ook gewoon lekker met korte mouwtjes kunnen rijden in de 2e helft van februari, net als in die zandbak.

thorsen 19 februari 2021 om 12:32

Het is hopen op een aanpak zoals in Tirreno vorig jaar (alhoewel dat parcours veel meer voor hem was gemaakt dan deze UAE Tour) dan Algarve vorig jaar.

Maar normaal gesproken is er hier niks te halen voor Van der Poel. Dus alles is mooi meegenomen.

Franco Ballerini 19 februari 2021 om 09:41

Had hem veel liever zien starten in de Omloop en KBK.

Arie den Blanken 19 februari 2021 om 13:13

Ik had hem en zijn collega’s Van Aert , Merlier en Vermeersch liever nog alle veldritten zien rijden tot en met dit weekend.

Adorni 19 februari 2021 om 09:42

Ik had klimmer Meurisse hier wel verwacht.

ChefSpijker 19 februari 2021 om 10:20

Die rijdt in Frankrijk. En een Vervaeke is niet minder klimmer.

Bummetje 19 februari 2021 om 10:00

Jammer dat de hatta dam aankomst er dit jaar niet in zit. Dat zou een mooie rit voor vdP zijn geweest.

Dr op en dr over 19 februari 2021 om 12:36

Van der Poel moet nog een beetje bijkomen van z’n wereldrecord op de 10km van vorige week, dus Philipsen is hier gewoon de man die uitgespeeld wordt. ;)

Arie den Blanken 19 februari 2021 om 13:14

Die Zweed heeft zijn naam wel mee. Jammer dat Mathieu Nederlander is wat hij eigenlijk alleen maar op papier is.

Dr op en dr over 19 februari 2021 om 14:50

Yep, Thieutje ging hier in het dorp altijd naar school (Essen), is ook gewoon in ons prachtige Vlaamse land geboren uiteraard. Hij woont nu zo’n 15 km verderop, maar zie ze hier in het vroege voorjaar regelmatig hun rondjes rijden. (Thieu en z’n broer samen met nog twee/drie anderen)

Het is hier bij ons in het dorp sowieso altijd al een komen en gaan van profs. Veel Nederlandse profs die hier in het niet zo verre verleden net over de grens kwamen wonen ivm de belasting. Kroon, Vierhouten, Knaven, Boven, E. Dekker, Van Bon, Koerts, Van Heeswijk, De Jongh en Boogerd dat woonde hier allemaal op een steenworp van elkaar.

En ook Stybar en z’n vrouw hebben hier nog altijd een onderkomen, we hebben zelfs een officieel Zdenek Stybar crossveldje hier in het dorp voor de allerkleinste kinderen. :)

Zelf ga ik altijd een pintje pakken in de Tom Meeusen stamkroeg/supportersclub. Al is hij niet echt actief meer, het bier smaakt er niet minder om. ;)

Romāns Vainšteins 19 februari 2021 om 14:57

‘Kijk, daar heb ik toen mijn playstation gehaald’