Geen Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik voor Mathieu van der Poel

maandag 14 september 2020 om 15:01
Geen Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik voor Mathieu van der Poel

foto: LaPresse

Mathieu van der Poel weet hoe zijn voorbereiding richting de najaarsklassiekers verloopt. De Nederlands kampioen van Alpecin-Fenix verkiest een trainingskamp in Livigno boven het WK in Imola, en rijdt ook de BinckBank Tour. Daardoor mist hij de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik, twee koersen waar hij in mei nog wel op hintte.

De grote hoofddoelen van Van der Poel volgen later in oktober, met zijn titelverdediging in Amstel Gold Race (10 oktober) Ronde van Vlaanderen (18 oktober) en Parijs-Roubaix (25 oktober). In voorbereiding op die koersen, met dus de BinckBank Tour (29 september-3 oktober), paste het bergachtige WK in Italië dus niet. De Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik worden tijdens de rittenkoers verreden.

‘BinckBank Tour is uniek’
“De BinckBanck Tour is niet alleen een ideale voorbereiding op de klassiekers in oktober, ik start er ook gewoon met de ambitie om mezelf meermaals te tonen, gezien de status van de wedstrijd. Een rit meepikken wordt het doel”, zegt Van der Poel.

Hij vindt de vijfdaagse rittenkoers heel speciaal. “Het is niet alleen de eerste keer dat ik aan de start verschijn, het is bovendien ook een WorldTour-meerdaagse die zowel op Belgische als Nederlandse bodem verreden wordt, iets uniek. En vooral een mooie kans om mijn Nederlandse kampioenentrui nog eens in de verf te zetten.”

‘Mathieu was het er snel mee eens’
“Op deze manier willen we proberen dat Mathieu zo sterk mogelijk is in de klassiekerperiode”, zegt Christoph Roodhooft, ploegmanager bij Alpecin-Fenix, tegen het AD. “Het parcours van het WK is toch vrij lastig. Misschien zelfs iets te lastig. Mocht het nu echt een parkoers zijn dat hem op voorhand 100% ligt, was het misschien anders. Nu moet je afwachten of de wedstrijd voor hem ideaal zal verlopen.”

“Vandaar dat we kiezen voor deze weg en Mathieu was het er snel mee eens”, aldus Roodhooft, die Van der Poel in Tirreno-Adriatico de voorlaatste etappe zag winnen. “De start was ietsje moeilijker, maar hier in de Tirreno kunnen we toch zeggen dat hij vooruit is gegaan.”

Dit artikel delen:

43 Reacties

madeinstars 14 september 2020 om 15:04

Duidelijk dat hij merkt niet goed genoeg bergop te rijden. Alle klimkoersen laat hij links liggen. Hopelijk kan nu iedereen stoppen met denken dat MvdP ooit nog een bovengemiddelde klimmer wordt.

Barry Batsbak 14 september 2020 om 15:10

Gelukkig zijn er zat andere koersen waar hij prima tot zijn recht kan komen. Hoeveel Colombiaantjes van 55kg zie je aan de leiding rijden op Carrefour de l’Arbre? Je begint toch niet gemotiveerd aan een opdracht als je weet dat je gaat falen?

madeinstars 14 september 2020 om 15:11

Was geen kritiek. Eerder positief bedoeld.

Barry Batsbak 14 september 2020 om 15:17

Van mij ook. Als hij meent dat dit de beste weg is naar zijn hoofddoelen voor 2020 dan moet ie dat vooral zo doen.

Turtlehead 14 september 2020 om 15:19

Zeg nooit ooit :)

Maar dit seizoen niet en als hij heerst als vorig jaar kan het nog zeer leuk worden in (met name) RVV.

Krul 14 september 2020 om 15:20

Wel bijzonder om te zien dat het niet VD Poel is die deze beslissing maakt, maar dat de ploeg op dit moment keuze’s maakt. Ook wel logisch, want in de Binck Bank tour kunnen ze meer punten sprokkelen.

kleomantre 14 september 2020 om 15:24

Lekker uitgeprobeerd en alsnog een rit gewonnen in een prestigieuze 1-weekse rittenkoers.

Op zich zou LBL misschien nog wel iets voor ‘m zijn, maar dan in een ander jaar met andere voorbereiding. Goed om dan niet alles vol te proppen en nergens helemaal fris aan de start te komen en steeds ergens tussen pakweg plek 3 en 20 te finishen. Beter dan vol voor twee prestigieuze koersen gaan als PR en RvV met wezenlijke winstkansen.

jan van schijndel 14 september 2020 om 22:19

dat is wel heel voorbarig. Hij heeft dit jaar toch top 10 gereden in Lombardije. Tuurlijk waren er veel deelnemers niet door andere wedstrijden. Echter blijft hij toch mannen als Tolhoek, Carapaz, Herrada, Geschke en Kelderman voor.

Daarnaast heeft hij de Amstel gewonnen. Tuurlijk is Luik zwaarder maar waar valt de Amstel dan onder?

Er zijn ook maar weinig renners die in zowel Vlaanderen als Luik bastenaken luik in 1 jaar presteren. Denk dat VDB de laatste was. Dus logisch dat hij keuzes maakt in pas zijn 2e jaar als klassieker renner.

Franco Ballerini 14 september 2020 om 15:16

WK en Waalse Pijl snap ik uitstekend. LBL had ik hem wel graag zien rijden. Maar qua voorbereiding op de Vlaamse klassiekers is de Binck Bank Tour logischer.

Felice Gimondi 14 september 2020 om 15:19

Misschien kan hij de BinckBank Tour zelfs wel winnen?

freirefreire 14 september 2020 om 15:21

Achteraf zal makkelijk te zeggen zijn of het missen van LBL, WK en Waalse Pijl een geniale opbouwkeuze was, of een hoop gemiste kansen. Als hij Roubaix wint, noemen we het geniaal om wat rust in te bouwen en had iedereen het zo moeten doen. Als hij faalt in de Gold Race zoals in bijvoorbeeld Strade Bianche, dan ‘komt hij wedstrijdritme tekort’.

Wheely 14 september 2020 om 15:23

Ik mag hopen dat hij inmiddels wel zijn ritme heeft opgedaan.

madeinstars 14 september 2020 om 15:30

Hij doet toch juist meer racedagen nu, met de BB tour.

Gebruikersnaam 14 september 2020 om 16:23

Ik zie ‘m toch veel eerder de Ronde van Vlaanderen winnen dan Parijs-Roubaix. Mits topvorm zie ik weinigen in staat om MvdP te verslaan in Vlaanderen en weinigen in staat om WvA te verslaan in Roubaix.

Mathieu gaat de beste zijn in die korte explosies, Wout in het werk van de langere adem

vocsnor 14 september 2020 om 15:22

Als je enkel wil rijden in die paar koersen die je perfect liggen, wordt de druk om te presteren wel heel hoog.
Hij is ondertussen op de leeftijd om zijn talent te bewijzen. RVV of PR moet ie winnen

madeinstars 14 september 2020 om 15:31

Hahahahaha. Alsof MvdP nog iets te bewijzen heeft.

Michelangelo 14 september 2020 om 15:45

Bij Vocsnor kun je “winnen op bestelling”…

Er rijden een kleine 200 man mee in RvV en PR. In theorie kunnen ze allemaal winnen, maar in de praktijk maken pakweg 30 renners een reele kans. En zijn er een stuk of 10 met 1 of meer sterren achter de naam. En die laatste 10 “moeten” eigenlijk allemaal winnen; van zichzelf, de baas of het gepeupel….

Dus er gaan er iedere wedstrijd 9 teleurgesteld zijn…

Maar dat is topsport (vrij naar ik geloof Erben Wennemars): een aaneenschakeling van teleurstellingen met af en toe een hoogtepunt…

Burdincurutcheta 14 september 2020 om 15:47

Om zijn status te behouden, zou hij er toch beter eentje winnen.

Man met de hamer 14 september 2020 om 15:54

Om gezeik en gesar van Vlamingen te voorkomen kan hij er nooit genoeg winnen.

Barry Batsbak 14 september 2020 om 16:04

Hamer; als hij er teveel wint maakt hij de koers kapot en vliegen de "heb hier vraagtekens bij"-uitspraken je weer om de oren. Het is toch nooit goed bij de digitale biergooiers, super sneu.

Burdincurutcheta 14 september 2020 om 16:05

Is helemaal geen gezeik of gesar. Vorig jaar was hij de man die elke koers ging winnen waarin hij startte. Dan mag het dit jaar toch iets meer zijn dan een rit tegen Fabbro in de Tirreno? Dat is gewoon de status die hij heeft opgebouwd.

vocsnor 14 september 2020 om 16:12

Om even de nationaliteiten discussie te pareren: ik ben Nederlander.
MVDP is ons grootste klassieke talent, en sinds zowat anderhalf jaar zijn we ervan overtuigd dat hij een prachtig palmares bijeen kan rijden. Maar dat moet ie wel nog gaan doen.
AGR vorig jaar was prachtig, maar WK een teleurstelling.
Het wordt tijd voor een monument (WK reken ik mee als monument).
Hij heeft dus echt nog wel wat te bewijzen, en ik vind het dan ook erg om te zien dat hij kansen laat liggen.
Ik hoop ongelijk te hebben, maar als we straks een wereldkampioen zien van het klassieke type, En Matje ook niet wint in RVV en PR, dan is het een verloren jaar

vocsnor 14 september 2020 om 16:15

En inderdaad, je kunt niet winnen op bestelling Michelangelo.
Maar als je niet meedoet, wordt het wel heel moeilijk

Michelangelo 14 september 2020 om 16:34

@Vocsnor,
Met dat laatste ben ik het 100% eens…
En met het voorgaande voor zo’n 50%. Als hij niet wint in de RvV of Roubaix, maar opnieuw de keien uit de straat rijdt zoals vorig jaar, dan is het qua resultaat misschien een verloren seizoen. Maar da’s ook scorebord journalistiek.

En verder: En wie er niet is, die kun je niet verslaan (en dus moet je het doen tegen de Fabbro’s van deze wereld…)
En om eerste te finishen, moet je eerst finishen…

vocsnor 14 september 2020 om 17:30

Fair enough, ik verwacht een topprestatie in RVV en PR, en dan kun je inderdaad ook verliezen. Dat moet altijd acceptabel zijn.
Ik wil eigenlijk alleen maar zeggen dat hij zijn kansen op een verrassende topprestatie minimaliseert. En dat vind ik jammer.

Man met de hamer 14 september 2020 om 17:47

Veel monumentaler dan de wk-nederlaag wordt het niet, vocsnor.
Verder is hij ook dit jaar weer bij de bookmakers overal favoriet, maar daar kan die jongen niks aan doen. Je kan iemand niet verplichten om de door anderen idioot opgeblazen verwachtingen waar te gaan maken, om daarna te gaan jammeren als het niet lukt. Voetjes op de grond en weer door.

Marco Heijmans 14 september 2020 om 15:35

Ik denk dat hij gewoon loopt te klooien met de veranderde kalender. De vraag is hoe dit najaar past bij zijn plannen met het Crossen

Limal 14 september 2020 om 15:43

In een jaar waar hij al amper gekoerst heeft en voor iemand die zelf zegt (en bewezen heeft) veel wedstrijdritme nodig te hebben is dit een opvallend mager programma. De BinckBank Tour eindigt trouwens de dag voor LBL, dus om wedstrijdhardheid op te bouwen zou hij La Doyenne ook in functie van het team kunnen rijden. (‘Moeite’ die de teamsponsoren en de organisatie van LBL eigenlijk ook wel zouden smaken en verdienen.)

Burdincurutcheta 14 september 2020 om 16:07

Is ook waar. Ze krijgen die wildcards natuurlijk in de eerste plaats voor VDP. En dan komt hij niet opdagen.

Edbrus 14 september 2020 om 16:08

Als je de BinckBank rijdt om te winnen, dan fiets je in LBL voor spek en bonen mee. Alsof sponsoren daar blij van worden…

Burdincurutcheta 14 september 2020 om 16:12

Denk niet dat ASO blij wordt van zn deelname aan de Binckbank.

Dumas Stants 14 september 2020 om 15:47

Madeinstars…Hij wil zo goed mogelijk zijn voor de kasseien. Hij moet waarschijnlijk de Binckbank rijden van sponsor. Het is een wat vreemd seizoen met een rare kalender (is je vast opgevallen) En hij is nog niet 100%.
Maar goed dat jij wel alvast keiharde zekerheden waarneemt, met een sneer naar “iedereen” die daar anders over denkt (-;

By the way: klimmen kon ene Wout van Aert ook niet..

harryjohan71 14 september 2020 om 16:20

Voor LBL en Waalse Pijl was dit team sowieso wel uitgenodigd. Ze presteren op dit moment uitstekend in alle wedstrijden waar ze aan mee doen. Het team is niet alleen Van der Poel. Het is dan ook onzin dat hij overal moet opdraven. Dit is ook onmogelijk.

Burdincurutcheta 14 september 2020 om 16:40

Ben er niet van overtuigd dat ze hun wildcard krijgen voor Vervaeke, Vakoc en De Tier.

harryjohan71 14 september 2020 om 16:47

Het is de beste Belgische ploeg als de World Tour ploegen niet meegerekend worden. Na de zomer presteren ze beter dan Lotto Soudal. Ze staan nu 15e in de ranking.

Deel Koeper 14 september 2020 om 16:54

@Burdincurutcheta

Het is een Belgisch team, natuurlijk krijgen die een wildcard. Ook zonder van der Poel starten die in alle Belgische klassiekers.

Alleen voor de Italiaanse koersen en eventueel een grote ronde zullen ze van der Poel aan de start moeten garanderen om een wild card te krijgen

Massimo Bataille 14 september 2020 om 17:00

Ze krijgen in de eerste plaats natuurlijk wel de wildcards voor Van der Poel (en in mindere mate Belgisch kampioen Merlier) en idd niet voor de ‘mindere’ renners.

Ze zijn natuurlijk wel fantastisch bezig (zelfs in de breedte) met Van der poel en Merlier op hoogste niveau en andere jongens ( Vermeersch, De bondt, … ) in de ‘kleinere’ koersen. Maar bij het betere klimwerk zijn er toch geen renners (buiten VdP) die met de beteren meekunnen. Ik hoop dat ze me verrassen, maar ik ze zie enkel voor de lange vlucht gaan.
Waarbij een Wanty met Meurisse en Vliegen ( miss zelfs Bakelants ) toch een betere kans op ereplaatsen hebben

john 14 september 2020 om 16:22

Als VdP niet wil starten in LBL ,dan moet ASO rekening houden volgend jaar met de wildcard van de tour
Toen niet en nou niet moeten ze dan zeggen

yo-eddy 14 september 2020 om 17:18

goh, moeten ze dat van jou?

rogierb 14 september 2020 om 23:31

Van der Poel rijdt volgend jaar de Tour toch niet.

Frank V 14 september 2020 om 17:01

Schoon menneke is da. Roodhooft hangt een raar verhaal op dat de Waalse Pijl een wedstrijd voor hem is. Er wordt geroepen dat hij eventjes alle klassiekers gaat winnen. Daarop werd hij uitgenodigd en nu stuurt ij zijn kat.

rogierb 14 september 2020 om 23:32

Er is sinds maart wel het een en ander veranderd of heb je dat niet meegekregen?

Ouwe Taaie Bask 14 september 2020 om 19:41

Ik ben groot fan maar vindt een domme keuze.
Welke topper gaat er nou trainen als er ook gekoerst kan worden in een jaar dat er amper gekoerst wordt…?
De kans dat de laatst geplande klassiekers van dit jaar NIET doorgaan is zeer realistisch.
Beter pak je wat je pakken kan.
Is hij bang voor zijn oude rivaal?

Headlines

Materiaalzone

Populair