Mathieu van der Poel verkent WK-parcours in Oostende

donderdag 28 januari 2021 om 16:18
Mathieu van der Poel verkent WK-parcours in Oostende

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel werd al drie keer wereldkampioen veldrijden bij de eliterenners en kan aankomende zondag een vierde regenboogtrui veroveren. De Nederlander is inmiddels in Oostende en verkende vandaag het WK-parcours.

Van der Poel maakte vandaag voor de eerste keer kennis met het zand van Oostende, zo is te zien in een video van zijn ploeg Alpecin-Fenix. De titelverdediger reed samen met zijn broer David op het WK-parcours in kustplaats Oostende. De wereldkampioen was de enige crosser die niet van de fiets moest tijdens de zandpassage.

“We hebben nu het geluk met de windrichting”, tempert broer David de verwachtingen. “Als die zondag op de kop blaast in dat stuk van de waterlijn naar de Gaanderijen, moet iedereen wél van de fiets”, zo verwacht de Nederlander.

Harde wind  
Het parcours is sinds 14.00 uur open en dus zijn er meerdere veldrijders die een kijkje komen nemen. Ook meerdere Belgische WK-gangers reden vandaag rond op het parcours. Het waait momenteel heel erg hard in Oostende, waardoor de regen van de voorbije ochtend niets van sporen nalaat op het parcours.

WielerFlits is reeds in Oostende en verkende uitgebreid het parcours. De omloop bestaat uit twee hoofdbrokken: het vlakke grasveld op de Hippodroom en het zandstrand aan de Noordzee. Beide delen worden verbonden door een gigantische brug. En die zou zomaar eens beslissend kunnen zijn.

Dit artikel delen:

22 Reacties

FW07 28 januari 2021 om 16:22

Slaat een enorm gat in die korte passage. Wereldkampioen is al bekend!

Pizzi 28 januari 2021 om 16:30

Dat lijkt me Alvarado. Die doet mee in een andere categorie ;)

S'mon 28 januari 2021 om 17:53

Neen, dat is David van der Poel.

Asje Menou 28 januari 2021 om 16:58

Wat een raar parcours. Het is toch geen strandcross?

kroketten 28 januari 2021 om 17:47

Wat is er raar aan?

Asje Menou 28 januari 2021 om 18:48

Volgens mij wordt de sport VELDrijden genoemd en niet strandrijden. Een zandstrook is leuk, maar een groot stuk over het strand rijden slaat in mijn ogen nergens op.

kroketten 28 januari 2021 om 20:10

Welja, vorig jaar reden ze het WK op een veld. Een vliegveld. En toen was het ook niet goed. Officieel heet het nog altijd Cyclo-cross ;-)

Asje Menou 28 januari 2021 om 22:04

Ik vond het prima vorig jaar kroketten. Dat parcours werd van tevoren helemaal afgebrand, maar we hebben toch bij zowel de dames als bij de heren een mooie race gezien. Misschien gebeurt dat nu wel weer hoor, maar vooralsnog heb ik mijn twijfels.

Merlinappa 28 januari 2021 om 22:08

Zand en strand hoort prima bij veldrijden. Een van de mooiste crossen is Koksijde, in de duinen.

Deel Koeper 29 januari 2021 om 13:16

Oei, er is misschien weer een cross die Wout iets beter ligt dan Mathieu en meteen is het wederom geen echte cross meer.

Die 2/3 crossen van het jaar waar Mathieu niet met zijn ogen dicht na 1 rondje wegrijdt, die willen we er liefst toch ook nog uit! Om het leuk te houden!

-Stijn- 29 januari 2021 om 13:52

@asje menou dus het parcours in dendermonde vond je een k*tparcours maar een gelijkaardig parcours waar mathieu dan wel wint vond je een prima parcours. hahaha

Peetvader 28 januari 2021 om 17:02

Als Belgische van der Poel fan toch raar om hem in een oranje shirt te zien rijden. Je beschouwt hem bijna als landgenoot :)

Michelangelo 28 januari 2021 om 17:07

Ik snap ook echt niet waarom die gast met zijn Vlaamse babbel zo populair is in Nederland… ;-)

Arie den Blanken 28 januari 2021 om 18:20

Omdat zijn grootvader Raymond Poulidor is.

Romāns Vainšteins 28 januari 2021 om 19:36

Dat boeit Nederlanders geen moer, Poulidor, ja, en toen dan?

girardengo 28 januari 2021 om 20:40

Ik zie aankomen dat hij ook in Frankrijk heel populair gaat worden, door die connectie met Poupou. Als kleinzoon wèl in het geel.

Koekebakker 29 januari 2021 om 00:13

@Arie den Blanken: :-)

Merlinappa 28 januari 2021 om 17:56

Toch wel dieper/muller zand dan verwacht als ik dat zo zie. Fijn :)

chasse patat 28 januari 2021 om 19:50

Wind in de rug??? Ik zie aan die windvaan toch heel duidelijk dat er een flinke wind van de linker kant komt. (W-ZW) Zondag draait de wind overigens naar het Oosten en zal minder hard waaien naar verwachting. Geen reden voor David om bescheiden over te doen.

vanSpringel 28 januari 2021 om 19:58

Als het maar geen blubber wordt / gaat regenen. Daar is Wout beter in dan Mathieu.

Derierre de la course 28 januari 2021 om 21:48

Blubber wordt het op het strand maar zelden. De korrels zijn te groot waardoor het water snel weg trekt.

Arie den Blanken 28 januari 2021 om 20:08

Die verkenning was inclusief beelden zojuist in het zeven uur Journaal op één.

Headlines

Materiaalzone

Populair